کودکان چگونه با طلاق کنار می‌آیند

طلاق می‌تواند بسیار غم انگیز باشد خصوصاً زمانی که پای کودکی در میان است، برای کمک به کودکانی که در این موقعیت قرار دارند کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. اگر والدینی هستید که درگیر طلاق شده‌اید، سعی
چهارشنبه، 7 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
کودکان چگونه با طلاق کنار می‌آیند
کودکان چگونه با طلاق کنار می‌آیند
 
مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 
طلاق می‌تواند بسیار غم انگیز باشد خصوصاً زمانی که پای کودکی در میان است، برای کمک به کودکانی که در این موقعیت قرار دارند کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. اگر والدینی هستید که درگیر طلاق شده‌اید، سعی کنید به خاطر داشته باشید که فرزند شما در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به شما نیاز دارد. اطمینان بخشی، امید دادن، و القای احساس ثبات می‌تواند به کاهش اثرات طلاق بر روی کودکان در تمام سنین کمک کند.

مقابله کودکان با طلاق: بایدها و نبایدها

ایزولینا ریچی، دکترای درمانگری خانواده ، می‌گوید، "وقتی که کودکان بتوانند آزادانه هر دوی والدینشان را دوست داشته باشند، بدون ترس از دست دادن آنها، به هر دویشان دسترسی داشته باشند، آنگاه می‌توانند رشد کنند و بزرگ شوند.
از 9 نکته زیر می‌توانید برای به حداقل رساندن اثرات منفی طلاق بر روی کودکان خود استفاده کنید:
• در مورد نگرانی‌های بزرگسالان مانند اختلافات با همسر و یا نگرانی‌های مالی با فرزندتان صحبت نکنید. در عوض با یک دوست یا درمانگر در این موارد صحبت کنید.
• در مورد همسر سابقتان بد دهانی نکنید. اگر با همسر سابق خود اختلاف دارید، فرزندانتان را وارد نزاع‌ها و ناامیدی‌های خود نکنید.
• از فرزندتان در مورد همسرتان و اینکه در خانه او چه اتفاقی می‌افتد سوال نپرسید. اشکالی ندارد اگر از او بپرسید به طور کلی اوقاتش را در آنجا چگونه سپری کرده است اما او را سوال پیچ نکنید.
• حتی الامکان سعی کنید تغییرات عمده‌ای در زندگی فرزندتان ایجاد نکنید. تلاش کنید روال معمول خود را خانواده حفظ کنید و در اجتماعاتی که قبلا شرکت میکردید حضور داشته باشید.
• همان والدین قبلی باشید. شما ممکن است احساس گناه کنید که فرزندتان مجبور است با طلاق کنار بیاید، اما غرق کردن آنها در هدایا و اینکه به آنها اجازه دهید تا دیروقت بیدار بمانند کمکی به آنها نخواهد کرد. اگر رفتار شما نسبت به قبل تغییری نکند آنها احساس امنیت بیشتری خواهند داشت.
• بچه‌ها را ترغیب کنید که زمانی که خبر خاصی دارند یا مایل به صحبت هستند با والد دیگرشان تماس بگیرند. والد دیگر را در را مورد خبرهای مدرسه و یا فعالیت‌های دیگر فرزندتان مطلع کنید.
• در مورد اینکه چگونه می‌توانید به کودک خود برای کنار آمدن با طلاق کمک کنید بیشتر بیاموزید.
• اگر فرزندتان در کنار آمدن با طلاق دچار مشکل شده است حتما برای حل مسئله او، کمک بگیرید. کودک ممکن است رفتار پسرونده ای مانند دلبستگی و وابستگی افراطی و یا خیس کردن رختخواب را از خود نشان دهد؛ در حالی که یک کودک بزرگتر ممکن است رفتارهایی همچون عصبانیت، پرخاشگری، کناره‌گیر ی، افسردگی را از خود بروز داده و یا در مدرسه دچار مشکلاتی شود. یک درمانگر می‌تواند مکان امنی برای کودک شما فراهم کند تا او احساسات خود را بیان کند.
• اگر شما و همسر سابقتان نمی‌توانید بدون خصومت و نزاع با یکدیگر در ارتباط باشید، درخواست کمک کنید. یک درمانگر و متخصص مشاوره خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا شیوه مکالمه‌ی دوستانه‌تری اتخاذ کنید تا اثرات منفی کمتری بر فرزندانتان بگذارد.

از آنجا که شما به همراه همسر سابقتان والدین کودکتان هستید و سالها این نقش را به عهده خواهید داشت بهترین هدیه ای که میتوانید به فرزندتان بدهید شاید این باشد که با هم کنار بیایید ، اینکار همچنین بهترین راه برای کمک به کودک در کنار آمدن با طلاق است.
 چگونه اثرات طلاق را بر روی کودکان کاهش دهیم
حتی در خانه ای که یک زوج ناشاد و ناراضی زندگی میکنند، کودکان دوست ندارند والدینشان طلاق بگیرند چرا که احساس ناامنی به آنها دست میدهد. از دیدگاه یک کودک ، جهان به دو پاره تقسیم می‌شود. سعی کنید دنیا را از نقطه نظر فرزند خود ببینید اینگونه کمتر احتمال دارد برای پنهان احساساتش به او فشار وارد کنید. فرزند شما در یک محیط آرام و شاد بیشتر احتمال دارد که پیشرفت کند و شکوفا شود تا یک محیط پر تنش - حتی اگر والدینش از هم جدا شده باشند.
کارشناسان می‌گویند که طلاق نباید در تمام طول زندگی فرزندان سایه بیافکند ، و یا مانع آن شود که بتوانند در آینده روابط سالمی داشته باشند. الیزابت اوزر، روانشناس کودکان از دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو، می‌گوید، "طلاق پدر و مادر یک رویداد بزرگ در زندگی است، نقش شما به عنوان پدر یا مادر، این است که به کودک کمک کنید این مرحله گذار را پشت سر بگذارد و بتواند پیشرفت کند و شکوفا شود.
اکثر کارشناسان معتقدند که دو عامل بر چگونگی کنار آمدن کودکان با طلاق تاثیر گذار است:
میزان خصومت و درگیری بین پدر و مادر
پذیرش والدین و هماهنگی و سازگاری شان با جدایی
در ماه‌های آینده که شما و شریک سابقتان شروع به راه اندازی یک زندگی جداگانه میکنید به این دو نکته توجه داشته باشید. اگر با یکدیگر رابطه خصمانه ای دارید یا هر کدام از شما نتوانسته جدایی را بپذیرد و با آن سازگار شود، اقداماتی برای بهبود وضعیت انجام دهید و در صورت لزوم کمک‌های تخصصی دریافت کنید تا بتوانید فرزند خود را برای کنار آمدن با طلاق یاری دهید.
سوزان کوتس، یک وکیل حقوق خانواده در مارین کانتی در ایالت کالیفرنیا، که متخصص در حل اختلاف برای خانواده هاست، از والدین میخواهد که در زندگی جدیدی که آغاز میکنند بر نکات مثبت تمرکز کنند. «بله، درست است، چیزی به پایان می‌رسد، اما همزمان چیزی جدید آغاز می‌شود، به خاطر فرزند خود را، شما باید تلاش کنید که دو زندگی جدید را بسازید؛ اینجاست که هر دوی والدین باید تلاش کنند این دو زندگی جدید رشد کرده و شکوفا شوند.
گفتگو برای کمک به کودکان و نوجوانان در کنار آمدن با طلاق
این که چگونه یک طلاق قریب الوقوع را به فرزندتان اطلاع دهید کاملا بستگی به سن او، وضعیت زندگی‌تان و میزان تنش بین شما و همسر سابقتان دارد.
اگر فرزندان شما بزرگتر هستند، حداقل یک ماه قبل از جدایی به او خبر دهید تا بتواند خود را با شرایط وفق دهد. اگر فرزند شما یک کودک نو پا است، می‌توانید تا یک هفته یا بیشتر قبل از آغاز جدایی صبر کنید سپس با او صحبت کنید چرا که کودکان در این سن درک درستی از زمان ندارند. حتی به کودکان بسیار کوچکتر، در مورد تغییراتی که اتفاق می‌افتد توضیح دهید حتی اگر آنها هنوز نمی‌توانند دقیقا معنای کلمات شما را درک کنند.

نه راهنمایی برای صحبت کردن با کودکان و نوجوانان درباره طلاق
• اگر امکان دارد پدر و مادر هر دو برای صحبت با کودک حضور داشته باشند.
• زمانبندی کلیدی است. یک زمان آرام از روز را انتخاب کنید، زمانی که هیچ اتفاق قریب الوقوع نیفتد.
• از زبانی ساده استفاده کنید، و پی در پی صحبت نکنید. به عنوان مثال: پدرت و من از هم جدا شدهایم ما هنوز برای همدیگر ارزش قائلیم ولی دیگر نمی‌خواهیم در کنار هم زندگی کنیم.
• قبول کنید که این یک وضعیت غم انگیز است و که فرزند شما به احتمال زیاد احساس رنجش خاطر خواهد داشت. اجازه دهید کودکتان گریه کند، عصبانی می‌شوند، و یا واکنش‌های طبیعی دیگر را از خود نشان دهد.
• اجازه دهید بچه‌ها بدانند که شما نیز احساس ناراحتی می‌کنید. هم زمان، به آنها اطمینان خاطر بدهید که شما و همسر سابقتان آنها را دوست می‌دارید و امنیتشان را تامین می‌کنید حتی اگر در کنار هم نباشید.
• کودکان اغلب هنگامی که پدر و مادرشان از هم جدا می‌شوند احساس مسئولیت کرده و یا خود را سرزنش می‌کنند. بنابراین به آنها اطمینان دهید که در طلاق شما آنها مقصر نیستند.
• جزئیات دقیقی در مورد شرایط جدید زندگی به آنها بدهید. به عنوان مثال: از این به بعد در هر آخر هفته با من زندگی خواهی کرد.
• ازسرزنش همسر سابقتان اجتناب کنید. حتی اگر دلیل اصلی جدایی خیانت او و یا مشکل سوء مصرف مواد مخدر توسط او بوده است. الان زمانی نیست که مشکلات بزرگسال را با کودک خود در میان بگذارید. شاید بعدها وقتی او به سن نوجوانی رسید بتوانید اطلاعات بیشتری را با او سهیم شوید.
سعی کنید تمام سوالات کودکان خود را پاسخ دهید و آنها را به پرسیدن سوال در روزها و هفته‌های آینده تشویق کنید. کودکان کمتر از 8 سال تمایل دارند سوالات زیادی پی در پی بپرسند. سوالات آن‌ها را یکی یکی و با حوصله جواب دهید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما