میکروب‌ها روی تلفن همراه شما جا خوش کرده‌اند!

دستگاه الکترونیکی کوچکی که نمی‌توانید از خود جدا کنید احتمالاً انباشته از میکروب‌های خطرناک است. دانشمندان بریتانیایی دریافته‌اند که 92 درصد از تلفن‌های همراه به انواع باکتری‌ها آلوده هستند!
يکشنبه، 11 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
میکروب‌ها روی تلفن همراه شما جا خوش کرده‌اند!
میکروب‌ها روی تلفن همراه شما جا خوش کرده‌اند!

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 


دستگاه الکترونیکی کوچکی که نمی‌توانید از خود جدا کنید احتمالاً انباشته از میکروب‌های خطرناک است. دانشمندان بریتانیایی دریافته‌اند که 92 درصد از تلفن‌های همراه به انواع باکتری‌ها آلوده هستند!
دانشجویان میکروبیولوژی باکتری‌هایی که بر روی 390 نمونه از تلفن‌های همراه بوده‌اند را به مدت سه روز در آزمایشگاه کشت دادند تا نشان دهند افرادی که روزانه از گوشی‌های همراه استفاده می‌کنند تا چه اندازه در معرض آلودگی قرار دارند. بر اساس یافته‌های آن‌ها تلفن‌های همراه تنها شماره‌های تماس را به خاطر نمی‌سپارند، بلکه می‌توان تاریخچه‌ای از میکروب‌های دست شما و تماس با چیزهای مختلف را بر روی آن‌ها پیدا کرد. طبق تحقیقات92 درصد از تلفن‌های همراه به انواع باکتری‌ها آلوده هستند و 82 درصد از افراد دستهایی آلوده دارند. گرچه 95 درصد افراد گفته بودند دست‌های خود را مدام می‌شویند. (این قضیه نشان می‌دهد ما تا چه حد نسبت به سلامت خود بی‌اعتناییم و در مورد آن دروغ می‌گوییم!)
با وجود اینکه اکثر باکتری‌های موجود بر روی تلفن‌های هوشمند خطر چندانی ندارند؛‌ انواع بسیار ترسناکی از باکتری‌ها نیز بر روی گوشی‌های موبایل پیدا می‌شوند که می‌توانند منجر به ابتلا به سینوزیت،‌ مسمومیت و یا عوارض پوستی شوند.
نکته بدتر این است که در همه قسمت‌های‌ تلفن‌های هوشمند می‌توان باکتری‌ها را پیدا کرد،‌ اما در گوشی‌هایی که صفحه کلید دارند، باکتری‌ها بیشتر در بخش صفحه کلید تجمع می‌کنند. محققان بریتانیایی پیش از این دریافته بودند که میزان باکتری‌های موجود بر روی تلفن‌های هوشمند 18 برابر بیشتر از دستگیره سیفون دستشویی است.

در واقع گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها از کثیف‌ترین وسایلی هستند که روزانه به‌ آن‌ها دست می‌زنیم و می‌توانند موجب بیماری‌های بسیار بدی شوند. آن‌ها را می‌توان بسیار خطرناک دانست؛ زیرا با صورت، گوش‌ها، لب‌ها و دست‌های کاربران برخورد دارند. برخی از این باکتری‌ها می‌توانند موجب بیماری‌هایی مثل آنفولانزا یا التهاب شوند یا حتی منجر به عفونت‌های کشنده شوند. همچنین دانشمندان دریافته‌اند 16 درصد از این ابزارها دارای باکتری ای-کولای هستند، باکتری خطرناکی که می‌تواند منجر به مسمومیت شود. حتی تماس پوست صورت با شی‌ء آلوده‌ای همچون تلفن همراه می‌تواند باعث شدت یافتن جوش و آکنه و بیماری‌های پوستی شود.

صابون می‌تواند از سلامت شما محافظت کند.

چه باید کرد؟
طبق تحقیقات 82 درصد از افراد دستهایی آلوده دارند. برخی از میکروب‌ها می‌توانند به مدت 2 ساعت یا بیشتر در هوای آزاد زنده باقی بمانند. اگر شما در تماس با سطحی آلوده به میکروب باشید و سپس چشمان، بینی یا دهان خود را لمس کنید احتمال آلوده شدن و بیماری شما افزایش پیدا می‌کند.

ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از گسترش میکروب‌ها شستن مکرر و مناسب دست‌ها است. کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند دست‌های خود را با آب و صابون به مدت حداقل 15 ثانیه بشویید. برای اینکه یادتان نرود می‌توانید در حین شستن دست‌ها الفبا را یک بار از اول تا آخر تکرار کنید!
صابون‌های ضد باکتری حاوی یک ماده شیمیایی به نام تریکلوزان هستند که می‌تواند باکتری‌ها را بکشد.اما آیا آن‌ها بهتر از صابون‌های معمولی هستند؟ محققان میگویند صابون‌های معمولی به اندازه صابون‌های ضد باکتری در کاهش میزان باکتری در دست مؤثر هستند.
وقتی آب و صابون در دسترس نیست، برای پاک کردن دست‌ها، می‌توانید از ژلی با نام "ضدعفونی‌کننده دست" که بر پایه الکل است، استفاده کنید. این ژل به طور قابل‌توجهی تعداد میکروب‌های روی پوست را کاهش می‌دهد.

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.