اطلاعاتي راجع به بيماريهاي شايع در کودکان/قسمت6:ناهنجاريهاي مادرزادي

تعداد زيادي از ناهنجاري هاي مادرزادي وجود دارند که ممکن است خفيف ، شديد و يا مغاير با زندگي باشند .تنها تعداد معدودي از اين اختلالات در ذيل ذکر شده اند .اين امر بايستي به خاطر آورده شود که امروزه اعمال جراحي جديد ،چشم انداز بهتري را براي کودکان با ناهنجاري هاي مادرزادي فراهم آورده اند .
دوشنبه، 17 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتي راجع به بيماريهاي شايع در کودکان/قسمت6:ناهنجاريهاي مادرزادي
اطلاعاتي راجع به بيماريهاي شايع در کودکان/قسمت6:ناهنجاريهاي مادرزادي
اطلاعاتي راجع به بيماريهاي شايع در کودکان/قسمت6:ناهنجاريهاي مادرزادي

نويسنده:دکتر شانتي گاس
مترجم:دکتر امين عطاران زاده



ناهنجاري هاي مادرزادي

تعداد زيادي از ناهنجاري هاي مادرزادي وجود دارند که ممکن است خفيف ، شديد و يا مغاير با زندگي باشند .تنها تعداد معدودي از اين اختلالات در ذيل ذکر شده اند .اين امر بايستي به خاطر آورده شود که امروزه اعمال جراحي جديد ،چشم انداز بهتري را براي کودکان با ناهنجاري هاي مادرزادي فراهم آورده اند .

ناهنجاري هاي انگشتان دست و پا

يکي از ناهنجاري هاي دست و پا ،انگشت اضافه مي باشد .اين انگشت ممکن است به وسيله ي پوست تنها متصل باشد و يا استخوان و عضلات مستقل داشته باشد .بهتر است که انگشت اضافي را جراحي کرده و آن را برداريم زيرا ،ممکن است موجب خجالت کودک در آينده باشد .

شکاف لب (لب شکري )

در اين ناهنجاري شکافي در لب فوقاني وجود دارد ؛حتي ممکن است است دو شکاف در دو طرف خط وسط لب وجود داشته باشد .بيني نيز ناهنجار بوده و ناقرينه و پهن تر از حد عادي است .با روشهاي جراحي موجود ،اين ناهنجاري لب را مي توان به طور کامل و توسط جراحي پلاستيک ،ترميم
نمود .جراحي معمولاً در چند هفته اول زندگي انجام مي گيرد .

شکاف کام

شکاف کام ممکن است همراه با شکاف لب و يا به طور مجزا وجود داشته
باشد .اين ناهنجاري از شکاف لب ،قابل اهميت تر است .زيرا موجب اختلالات تغذيه اي مي شود هنگامي که کودک شير مي خورد ،مقداري شير از سوراخهاي بيني بيرون مي آيد و حتي ممکن است وارد ريه ها گردد .کودک بايستي در حالت نشسته تغذيه شده و قسمت زيادي از پستان وارد دهان گردد و يا پستانک بطري ،بزرگ باشد تا شکاف کام را بپوشاند .با کمي تمرين ،اغلب مادران مي توانند تغذيه کودک خود را با موفقيت انجام دهند .برخي مادران ترجيح مي دهند که با قاشق ،به کودک شير دهند ،زيرا شير دادن از پستان معمولاً مشکل مي باشد .در برخي مراکز با جراحي اين ضايعه را بر طرف مي کنند .
شکاف کام همچنين موجب صداي تو دماغي مي شود .عمل جراحي معمولاً بين 1 تا 1/5 سالگي انجام مي شود و معمولاً نتايج خوبي دارد .

پاچنبري

در اين ناهنجاري يک يا هر دو مچ پا در هنگام تولد ،به طرف داخل چرخيده اند درمان بايستي هر چه زودتر شروع شود و شامل دستکاري مچ پا و ثابت کردن آن بوسيله ي گچ گيري و يا وسايل مختلف مي باشد .گچ گيري بايد هرچند وقت يکبار عوض شود و درمان براي چندين ماه ادامه يابد .نتايج اين درمان ،خوب است مگر اينکه دير شروع شده باشد که در اين صورت عمل جراحي ،ضرورت پيدا مي کند .

هيدروسفالي

در اين وضعيت ،سر بزرگ تر از حد نرمال است .استخوانهاي سر ،از هم جدا بوده و فونتانل بزرگ تر از حد معمول مي باشد .علت اين امر توليد بيش از حد مايع مغزي نخاعي در کودک و يا کاهش جذب آن مي باشد .با اعمال جراحي جديد تا حدودي مي توان اين بيماري را درمان کرد .

مقعد بدون سوراخ

در اين وضعيت ،سوراخ مقعد و دفع مدفوع وجود ندارد .اين حالت مي تواند مدت کوتاهي پس از تولد کشف شود ،زيرا در موعد دفع مکونيوم (اولين مدفوع کودک )ندارد .
با معاينه مي توان فهميد که سوراخ مقعد وجود ندارد .در اين صورت بايستي هر چه سريع تر با يک جراح مشورت نمود .عمل جراحي براي رفع اين اختلال ساده مي باشد مگر در موارد خاص که عمل جراحي وسيع تري را نياز خواهد داشت .

ميکروسفالي

در اين وضعيت سر کوچک تر از حد نرمال است و کودک عقب ماندگي ذهني دارد .کار خاصي را نمي توان براي اين موارد انجام داد و بايستي مانند ساير عقب مانده هاي ذهني با آن ها رفتار نمود .

انسداد لوله ي گوارش

انسداد مي تواند در هرقسمت از لوله ي گوارش وجود داشته باشد .در انسداد مري آب ريزش از دهان وجود دارد زيرا نمي تواند آن را قورت دهد .با دادن شير نيز کودک بلافاصله کبود شده و مشکل تنفسي پيدا مي کند زيرا شير به ريه ها وارد مي شود تشخيص سريع و جراحي ضروري مي باشد .
انسداد ممکن است بعد از معده باشد .کودک پس از يک يا دو روز بعد از تولد شروع به استفراغ کرده و دفع مدفوع نخواهد داشت و شکم به صورت متسع مي باشد .در اين صورت بايستي هر چه سريع تر با پزشک جراح مشورت نمود .

فيستول (راه ارتباطي داخلي )بين مقعد و واژن

اين وضعيت به صورت عدم تشکيل سوراخ مقعد طبيعي و ايجاد سوراخ غير طبيعي مقعد درون واژن مي باشد که در نتيجه ،دفع مدفوع را از فرج خواهيم داشت .در اين صورت بايستي جراحي و ترميم نقص صورت گيرد .

دوره ي نقاهت بيماري

دوره ي نقاهت بيماري ،مدت زمان استراحت و انرژي گرفتن به دنبال يک دوره ي بيماري است و مدت آن بستگي به نوع و شدت بيماري قبل از آن دارد .
شما ممکن است از طولاني شدن بيماري کودک و شب بيداري ها خسته شده باشيد
کودک نيز از ماندن در بستر،گرفتن داروها و رژيم غذايي محدود خسته شده است در مدت بيماري ،کودک تحت توجه زيادي قرار داشته است و در اين حال از آن فرار مي کند ميزان استراحت و رژيم غذايي که کودک نياز دارد ، بايستي طبق توصيه ي پزشک باشد ؛اما بايستي شما نيز تا حد امکان او را با خواندن کتابهاي عکس دار ،اسباب بازي ،بازي هاي بدون تحرک و ...سرگرم
نماييد .راديو و تلويزيون براي سرگرمي کودک بسيار مفيد است .
در همه وقت بايستي سعي کنيد تا به بيمار کمک کرده و او را مسئول خستگي و غيبت از کارتان ندانيد.هنگامي که بودن تعداد چندي از دوستان بي خطر و مفيد مي باشد مي توان به طور جمعي در ديدن کتاب هاي عکس دار ،بازي کردن جمعي و ...شرکت کرد .مطمئن گرديد که کودک استراحت کافي دارد و فعاليت بيش از حد نداشته باشد .در اين مدت کودک ممکن است هر چيزي از مادر را براي خودش بخواهد ولي بايستي به نرمي با او صحبت کرد و توضيح داد که بايد به خواهر يا برادر يا کارهاي خانه هم توجه کرد .کودک از ماندن در يک اتاق ثابت و بستر ،خسته شده است و بايستي با توصيه ي پزشک ،اجازه ي نشستن در حياط ، بالکن و کنار مادر در آشپزخانه را به او داد.

تشنج

وضعيت هاي بسياري مي توانند موجب ايجاد تشنج ،مخصوصاً در اطفال کوچک تر گردند .شايع ترين عامل تشنج ،تب بالا مي باشد .چشم هاي کودک ناگهان به طرف بالا منحرف ،دندان هايش به هم قفل ،بدنش منقبض و سفت مي شود و سپس شروع به تکان خوردن و لرزيدن ،مي نمايد .او ممکن است در اين حملات دچار بي اختياري ادرار و مدفوع گردد .حمله ي تشنج محتاج توجه فراوان مي باشد ،اما نبايستي سعي بر باز کردن دهان طفل نمود و يا وسيله اي مثل قاشق و چيزهاي ديگر را بين دندان هاي او قرار داد .فقط اطمينان حاصل کنيد که به خودش صدمه نزند .سر او را به يک طرف بچرخانيد که در صورت استفراغ ، مواد بالا آورده شده به درون ريه ها
نروند .به جاي اين که سراسيمه به اين طرف و آن طرف بدويد ،در هنگام حمله کنار او بمانيد .دکمه ي لباس هايش را باز کرده و يا آن ها را در آوريد تا بهتربتواند نفش بکشد .پاشيدن آب سرد به صورت کودک ، هيچ کمکي به وضع موجود نخواهد کرد .در هنگام حمله ،از دادن هرگونه مواد خوراکي به او خودداري کنيد .تشنج معمولاً يک دقيقه يا کمي بيشتر طول مي کشد ، اما در صورتي که مورد طولاني ترين به وجود بيايد ،بايستي سريعاً به پزشک مراجعه نمود .در هر مورد پس از ختم تشنج بايستي با پزشک مشورت نمود .

کرتينيسم

اين وضعيت به علت عدم وجود غده ي تيروئيد و يا عدم کارکردن آن ها مي باشد و تا يک ماهگي قابل تشخيص نمي باشد .در اين بيماري ، کودک بي حال است .گريه ي زيادي نمي کند ،صداي خشني دارد ، يبوست دارد و با اشتها شير نمي مکد .پوست ممکن است خشک بوده و صورت پف آلود داشته
باشند .اولين شک در مورد اين بيماري هنگامي است که در چهار يا شش ماهگي لبخند نمي زند ، به مادرش نگاه نمي کند و صورت مات و خواب آلوده اي دارد .در صورت عدم درمان ، منجربه عقب افتادگي ذهني ، صورت خشن زبان بزرگ و قد کوتاه مي شود درمان سريع با هورمون هاي تيروييدي ، وضعيت کودک را بهبود مي بخشد ولي بهبودي سريع کودک نبايستي موجب قطع داروهاي او بشود .پس از درمان ، همه چيز به حالت طبيعي بر مي گردند و کودک فعال و پر نشاط مي شود .در برخي موارد ، بايد تا آخر عمر دارو دريافت شود و والدين نبايستي از اين موضوع ناراحت شوند خوشبختانه داروها به فراواني و به صورت ارزان وجود دارند .
کرتينيسم در مناطق با کمبود يد نظير مناطق کوهستاني شايع بوده و در اين مناطق بسياري از مادران دچار بيماري گواتر و کمبود يد هستند .
استفاده از نمک يددار روش بسيار مطمئن و ارزان جهت پيشگيري از اين گونه بيماري هاي تيروييدي مي باشد .عقب افتادگي هاي خفيف ذهني به علت کمبود يد تقريباً در موارد زيادي وجود دارند .

اختلال شنوايي

اختلال شنوايي معمولاً در صورتي که کودک تا 1/5 يا 2 سالگي نتواند کلمات يک بخشي و ساده را ادا نمايد ،مورد توجه واقع مي شود .
به عبارت ديگر ،در کودکي که مي تواند بنشيند ،چهار دست و پا راه برود ، خودش غذا بخورد و با اسباب بازي هايش بازي کند ولي نتواند حرف بزند ، شک به اين وضعيت به وجود مي آيد و شنوايي اش بايستي آزمايش شود . والدين با دقت ، اين اختلال را مي توانند خيلي سريع کشف کنند .آن ها درک مي کنند که کودک به طرف صداي آشنا و يا صداي چيزهاي ديگر مثل موسيقي ، ريختن آب و صداي اتومبيل ها واکنش نشان نمي دهد .هر زمان که چنين حدسي زده شد بايستي به پزشک مراجعه نمود .
با پيشرفت درمان و استفاده از وسايل کمک شنوايي جديد و آموزش کودکان با کاهش شنوايي ،کمک زيادي براي ايجاد يک زندگي طبيعي مي توان صورت
داد .هرچه سريع تر اين اختلال کشف و درمان شروع شود ، بهتر درمان خواهد شد .کودک ممکن است به طور مادرزادي دچار اختلال شنوايي باشد و يا در نتيجه برخي وضعيت هاي پس از تولد ،دچار اين حالت شود . يکي از شايع ترين دلايل اختلال شنوايي ،ترشح مزمن از گوش است که نبايستي نسبت به آن غفلت ورزيد .ناشنوايي ممکن است به صورت ارثي در خانواده
باشد .

آبريزش از دهان

کودکان نمي دانند که بايستي آب دهان را قورت بدهند ،بنابراين از دهان بيرون مي ريزند .اين وضعيت هنگام دندان در آوردن يا در نتيجه ي زخم لثه ها يا زبان افزايش مي يابد .پس از يک سالگي ، اين وضعيت خاتمه مي يابد . پوشاندن پيش بند به جلوگيري از خيس شدن لباس ها با آب دهان کمک مي کند .

صرع

صرع يک نوع اختلال مغزي است که کودک دچار تشنج مي شود .اين وضعيت خودش يک بيماري نيست بلکه به علتهاي مختلفي ايجاد مي شود .اغلب کودکان با اين وضعيت ، هوش طبيعي داشته و به طور طبيعي رشد مي کنند .تنها درمان مورد نياز ،داروهاي ضد تشنج است .کودک را بايستي به يک زندگي طبيعي ، شرکت در فعاليت هاي مدرسه اي ، اردوها و ..تشويق نمود . بايستي معلم کودک را از اين اختلال آگاه کرد .تنها محدوديت کودک اين است که نبايستي بدون نظارت و تنهايي ، شنا کند .در اين بيماري ، حمله هاي تشنج به علل مختلف به وجود آمده وپس از چند دقيقه رفع مي شوند .بايستي مواظب آسيبهايي که به خودش وارد مي کند و خفگي در آب توجه کرد .

غش

در اين وضعيت ،کودک به طور ناگهاني احساس سرگيجه کرده و اطراف خود را تاريک و تار مي بيند .اين امر معمولاً به علت ترس ، درد ، خستگي يا گرسنگي است .گاهي ترس از تزريق آمپول باعث بروز اين حالت مي شود . نبايستي نگران شد ؛کودک را بخوابانيد تا حالش خوب شود .نوشيدني گرم به او بدهيد . معمولاً کودک قبل از آماده شدن نوشيدني
گرم کاملاً خوب مي شود .
در صورتي که اين حملات به طور مکرر ايجاد شوند و يا دليل خاصي نداشته باشند ، بايد با پزشک مشورت کرد .

کف پاي صاف

در دو سال اول زندگي ،داشتن کف پاي صاف کاملاً طبيعي مي باشد ولي بعد از آن ، خير .در اين وضعيت ،تمام قسمت هاي کف پا به هنگام ايستاده ، در تماس با زمين قرار دارند ،در حالي که قسمت داخلي کف پا بايستي مختصري از سطح زمين فاصله داشته باشد .
اگر اين قوس کف پا پس از به راه افتادن کودک ، تکامل نيافت بايستي با پزشک مشورت نمود .کفش هاي خاص و نرمشهاي خاصي ، مي توانند به اصلاح اين وضعيت ، کمک کنند .

شکستگي

شکستگي استخوان مي توان ناشي از حوادث باشد .درد ، تورم و حساسيت نسبت به لمس وجود دارد و ممکن است تغيير شکل در محل ، به وجود آمده
باشد.
در صورت شک به شکستگي ، محل را بايستي به وسيله ي آتل بندي ، بي حرکت نگه داشت و سريعاً کودک را به بيمارستان ، انتقال داد .در اين وضعيت هيچ ماده خوراکي به او ندهيد ،زيرا ممکن است به عمل جراحي و بيهوشي نياز داشته باشد .معمولاً براي اثبات تشخيص ، از عکس راديوگرافي استفاده مي کنند .
آتل را مي توان از اشياء سفت و بلند مثل خط کش ،تکه چوب ، مجله و ... ساخت . آتل نبايد محکم بسته شود و بايستي به اندازه ي کافي بلند باشد تا از حرکات جلوگيري کند .قبل از به کارگيري آتل ،در زير آن مقدار پنبه يا پارچه تميز بگذاريد .

شکستگي مرکب

در اين حالت ،سر استخوان شکسته از پوست بيرون آمده است . اين نوع شکستگي خطرناک تر است ، زيرا احتمال عفونت ، وجود دارد .يک باند استريل يا پارچه تميز روي محل زخم گذاشته و با آتل بندي ، سريعاً به بيمارستان انتقال دهيد .در صورت خونريزي شديد از محل زخم ، تا رسيدن به بيمارستان مي توان با دست فشار ملايمي را روي آن وارد نمود .

سردرد

سردرد علامت بسياري از بيماري ها است .اين وضعيت ممکن است طي سرماخوردگي ، تب ، فشار بر چشم يا گرسنگي حاصل شود .همچنين مي تواند همراه با مالاريا ، سرخک ، اوريون و عفونت هاي متعددي باشد .در صورتي که سردرد شديد پس از دادن يک قرص معمولي سردرد ،ادامه يافت و يا سردرد کودک به طور مکرر ايجاد شد بايستي با پزشک مشورت کرد .سردرد يکي از علايم بارز مننژيت است .سردرد مکرر و مقاوم ممکن است علامت فشار خون بالا (به علت بيماري هاي کليوي )يا تومور مغزي باشد .

ضربه به سر

افتادن و ضربه خوردن به سر ،مورد شايعي در بين اطفال مي باشد .اگر پس از ضربه ، کودک گريه اش را پس از 15 دقيقه قطع کرد ،هيچ نگراني وجود ندارد ؛ ولي در صورتي که ضربه شديدتر باشد ، سردرد ، استفراغ ، بي حالي و گريه زياد وجود داشته باشد ،بايستي به پزشک يا بيمارستان ، مراجعه نمود .

بيماري هاي قلبي

اختلالات قلبي بر دو دسته تقسيم مي شوند :مادرزادي و اکتسابي . اختلالات اکتسابي قلب ،معمولاً به علت تب روماتيسمي به وجود مي آيد . ضايعات ساختماني قلب انواع مختلفي دارد مانند نقص ديواره ي بين بطني ، نقص ديواره بين دهليزي ،جا به جايي عروق بزرگ که علايم بستگي به نوع ضايعه ساختماني دارند و مي توان به موارد زير اشاره کرد تنگي نفس ، اشکال در راه رفتن و دويدن ، ورم پاها ، ورم صورت ، کبودي اندام ها و صورت و ... بسياري از اين ضايعات ساختماني را امروزه با جراحي درمان مي کنند .
اختلالات اکتسابي که عموماً ناشي از تب روماتيسمي مي باشند ، معمولاً در کودکان بالاي پنج سال رخ مي دهند .براي اطلاع بيشتر به چند صفحه ي بعد ، قشمت تب روماتيسمي مراجعه کنيد .

گرمازدگي

طي ماه هاي گرم تابستان ،کودک ممکن است در صورتي که مدت زيادي در آفتاب بازي کند ،دچار گرمازدگي بشود .در اين هوا ، به طور زيادي عروق مي کند .که منجر به از دست دادن آب و نمک ، از بدنش مي گردد .شکايات او شامل سردرد ، ضعف ، سرگيجه و حتي استفراغ ، باشد .پوست به علت عرق کردن ممکن است کمي خنک به نظر برسد که معيار خوبي براي اندازه گيري درجه حرارت نيست .
در اين وضعيت ،بايستي کودک را در محل خنکي خواباند و مقادير زياد مايعات را به او داد .
دادن کمي نمک نيز ضروري است زيرا مقدار زيادي از نمک بدن را از دست داده اند .دادن شربت آبليمو بسيار دلپذير مي باشد و بايستي چند بار اين نوشيدني را به او خوراند .

هپاتيت

هپاتيت به معني التهاب بافت کبد مي باشد و اين عبارت را امروزه براي افرادي که دچار يرقان هستند ،زياد مي شنويم .اين بيماري بوسيله ي ويروس هپاتيت منتقل مي شود نوع بسيار شايع هپاتيت از نوه هپاتيت ـ آ مي باشد .اين ويروس از طريق آب و غذاي آلوده وارد بدن شده و از طريق مدفوع ، دفع مي شود .تب ،کاهش اشتها ، استفراغ و درد قسمت فوقاني شکم وجود دارد . فقدان اشتها و بي حالي با ميزان تب بيمار متناسب نمي باشند .پس از سه تا چهار روز ،ادرار پر رنگ و مدفوع کم رنگ ، مخاط چشم زرد رنگ مي شود . پس از چند روز ديگر ،به تدريج اين علايم از بين مي روند .
کودک بايد طي بيماري ،در بستر مانده و مايعات زيادي بنوشد .در صورت برگشت اشتها ،غذاي معمولي را بايستي به کودک داد ولي از دادن کره ، غذاهاي چرب و سرخ کرده پرهيز کنيد .
به هر حال براي اطمينان بيشتر و رد ساير بيماري ها ،بايستي حتماً به پزشک مراجعه نمود .نوع ديگر هپاتيت که امروزه تأکيد زيادي جهت پيشگيري از آن ، بوسيله ي واکسن مي گردد و بيماري بسيار خطرناکي مي باشد ، هپاتيت ـ ب نام دارد .ويروس اين نوع بيماري ،بوسيله ي تزريق هاي آلوده ، مقاربت جنسي ، مادر به جنين و تماس زخم با ترشحات فرد آلوده منتقل مي شود .
اين بيماري عوارض بسيار شومي دارد که گاهي منجر به مرگ مي گردد . درمان ندارد و بهترين کار ، پيشگيري بوسيله ي واکسيناسيون به موقع
مي باشد .

فتق

هنگامي که کودک گريه مي کند و يا به خودش فشار مي آورد ممکن است يک برآمدگي را روي قسمت بالاي ران ،کيسه ي بيضه ، محل ناف ، يا ديواره شکم مشاهده و لمس نماييد .
اين وضعيت به علت عدم تکامل کافي ديواره هاي عضلاني شکم مي باشد و در برخي موارد خطرناک است .در صورت مشاهده چنين موردي بايستي به پزشک جراح مراجعه و با تشخيص او ، زمان عمل را تعيين کرد . بعضي فتق ها را بايستي سريعاً جراحي کرد و بعضي ديگر مثل فتق نافي را مدتي صبر مي کنند و پس دو سالگي در صورت عدم بهبود آن را جراحي مي کنند .

سکسکه

سکسکه در نزد اطفال بسيار شايع است .سکسکه معمولاً به علت خوردن سريع غذا و يا تحريک دستگاه گوارش مي باشد .اين وضعيت معمولاً خود بخود رفع مي شود ، ولي گاهي نوشيدن يک ليوان آب و پرت کردن حواس کودک ، کمک کننده خواهد بود .گاهي آروغ زدن موجب بهبودي خواهد شد .
در صورت ادامه ي سکسکه و عدم بهبود آن ، بايستي با پزشک مشورت نمود .

خشونت صدا

خشونت صدا به علت عفونت حلق و ناي مي باشد .همچنين ممکن است به علت گريه و فرياد زدن زياد باشد .نوشيدن مايعات گرم يا غرغره کردن آب گرم ،کمک کننده خواهد بود .استنشاق بخار آب نيز مفيد است .در هر صورت پايه درمان خشونت صدا بر اساس گرم و مرطوب نگه داشتن راه هاي هوايي است .

هيدروسل

هيدروسل به صورت تجمع مايعات در کيسه بيضه و بزرگ شدن آن به اين علت مي باشد .اين وضعيت ممکن است روزها ايجاد شده و شب ها از بين برود . در صورت وجود چنين حالتي بايستي با پزشک مشورت نمود تا درصورت عدم بهبود ،عمل جراحي انجام گردد .

آنفلوآنزا

آنفلوآنزا يک بيماري ويروسي مربوط به دستگاه تنفسي است .اين بيماري با ارز زياد تب و سرفه همراه مي باشد .سردرد و درد عضلات و استخوان ها وجود دارد و حالت خستگي و ضعف و کوفتگي عضلات شکايت هاي شايع
مي باشند .اين بيماري به سرعت از فردي به فرد ديگر از طريق سرفه و عطسه منتقل مي شود .دوره ي کمون بيماري يک تا دو روز مي باشد . درمان شامل استراحت در بستر و کنترل تب با داروهاي تب بر و درمان سرفه با استنشاق بخار گرم يا شربت ضد سرفه مي باشد .اين بيماري درمان خاصي را براي ويروس لازم ندارد .

بهره هوشي

امتحان هاي مختلفي جهت آزمايش بهره هوشي کودک وجود دارد .براي هر گروه سني ،امتحان هاي خاصي وجود دارند ولي اين امتحانات به طور صد در صد قابل اطمينان نبوده ،کودک ممکن است همکاري نکند و يا با موارد امتحان ، مثل مکعب ها ،رنگ ها ، شکل ها و ... آشنايي نداشته باشد .به طور معمول چنين امتحان هايي براي کودک ضرورت نداشته و براي کودکاني که ضعف، درسي دارند پيشنهاد مي شود .

يرقان

يرقان يا زردي اغلب در نوزادان بين روز دوم تا پنجم زندگي ، به وجود مي آيد که طي اين مدت ، طبيعي محسوب مي شود و حدود يک هفته تا ده روز طول مي کشد .يرقان ممکن است به علت عدم تناسب گروه خوني مادر و کودک باشد . در صورت ايجاد يرقان مخصوصاً در روز اول تولد و ياپس از هفته اول که غير طبيعي است ، بايستي حتماً به پزشک مراجعه نمود .يرقان شديد ممکن است خطرناک بوده و منجر به اختلالات مغزي شود .

کجي زانو (پا پرانتزي )

اين وضعيت که زانوها به طرف داخل و يا خارج انحراف دارند وپاها مثل پرانتز يا کمان به نظر مي رسند ممکن است ناشي از راشيتيسم و يا اختلال مادرزادي بوده و گاهي همراه با کف پاي صاف باشد .شکل هاي خفيف تر آن با رشد کودک و قوي تر شدن عضلات پا ،محو مي شوند .بنابراين بايستي صبر کرد و نتيجه را مشاهده کرد .در موارد شديد جراحي استخوان ضروري مي باشد .

انسداد مجراي اشکي

يک مجراي کوچک اشکي بين گوشه داخلي چشم و بيني وجود دارد که ترشحات و اشک چشم را به داخل بيني منتقل مي کند .گاهي اين مجرا در يک يا دو طرف مسدود بوده و موجب اشک ريزش مداوم از چشم مي گردد .معمولاً اين وضعيت با ماساژ دادن مجرا و يا به طور خود به خود پس از چند هفته رفع مي شود .اما در صورتي که پس از سه تا چهار ماه ،مشکل رفع نشد ، بايستي تحت درمان يک چشم پزشک قرار گيرد که با وسايل مخصوص ،اين انسداد را رفع مي کند .

مسهل

مواد و داروهاي مسهل را بايستي فقط در موارد نادر و با توصيه پزشک مصرف کرد براي درمان يبوست ،بهتراست که رژيم غذايي تصحيح شود و مايعات بيشتري مصرف گردد .

لوسمي

لوسمي يا لوکمي سرطان خون را مي گويند و در هر سني مي تواند ايجادشود. علايم آن عبارتند از تب بدون دليل ،رنگ پريدگي و ممکن است بزرگ شدن غدد لنفاوي در کشاله ران و زير بغل و گردن وجود داشته باشد و همچنين کبد و طحال اندازه شان بزرگ
شود .کشف داروهاي جديد تا حدي اميدوار کننده هستند ولي عوارض و مرگ و مير به نوع لوسمي و شدت آن بستگي دارد .

لنگيدن

لنگيدن ممکن است به علت درد در هر نقطه از پا ،ران يا لگن ، به علت ضربه يا عفونت باشد .گاهي پوشيدن کفش هاي نامناسب موجب لنگيدن مي شوند . اين وضعيت همچنين ممکن است ناشي از فلج اطفال يا عفونت سل در مفصل ران باشد .بايستي در صورت لنگيدن ، به پزشک مراجعه نمود .

مننژيت

مننژيت به التهاب پرده هاي اطراف مغز و نخاع مي گويند .عفونت ممکن است به وسيله ي ويروس و يا باکتري ايجاد شده باشد .اين بيماري ممکن است به صورت همه گيري بروز نمايد .در اين بيماري ، کودک دچار سردرد ، تب ، استفراغ و سفتي گردن و پشت مي شود سپس ممکن است تشنج و عدم هوشياري به وجود آيد .اين بيماري يک وضعيت خطرناک بوده و بايستي به طور صحيح و کامل درمان و ترجيحاً در بيمارستان بستري شود تا اقدامات خاص درماني بر روي بيمارصورت گيرد .يکي از اقدامات مهم ، آزمايش مايع مغزي نخاعي مي باشد که از ناحيه ي کمر و با زدن سوزن در بين مهره ها ، مقداري از اين مايع ، گرفته مي شود .عوارض مننژيت وابسته به عامل آن مي باشد ولي کري ، کوري ، تشنج ، عقب ماندگي ذهني و ساير عوارض عصبي ، در صورت عدم درمان يا تأخير درمان ، به وجود مي آيند .مننژيت بوسيله ي ميکروب سل نيز مي تواند ايجاد شود .

مونگولي

مونگولي نوعي عقب افتادگي ذهني مي باشد .صورت کودک حتي هنگام تولد ، به صورت عقب افتاده به نظر رسيده و والدين اظهار مي کنند که صورت کودک ، از بقيه ي کودکان
متفاوت است .مونگولي ،به علت اختلال در ساختار ژني يا کروموزومي به وجود مي آيد و در فرزندان مادران مسن ،شايع تر است .درجه ي عقب افتادگي ذهني متفاوت بوده ولي هميشه وجود و احتياج به آموزش خاصي
دارد .احتمال اينکه فرزندان بعدي هم مونگولي داشته باشند وجود دارد و در صورت به دنيا آوردن اولين کودک با مونگولي ،بايستي زن و شوهر تحت آزمايشاتي قرار گيرند .

بيماري حرکت

اين وضعيت به علت حرکات نامنظم يا غير طبيعي که موجب اختلال دستگاه تعادلي در گوش داخلي مي شود ،پديد مي آيد .اين حالت معمولاً به هنگام مسافرت با ماشين و مخصوصاً در صورتي که پيچهاي جاده سريع طي شوند ، ايجاد مي گردد .اين وضعيت در کودکاني که دچار اختلالات رواني هستند ، شايع تر مي باشد .تهويه ي نامناسب و گرسنگي آن را تشديد مي نمايند . توقف ماشين و مدتي راه رفتن و تنفس هواي پاکيزه ،براي رفع اين حالت کمک کننده است .دراز کشيدن نيز به کاهش علايم کمک مي کند .اين بيماري به هنگام مسافرت هوايي يا دريايي نيز بروز کرده و حتي ممکن است در بازي الاکلنگ و تاب بازي نيز مشاهده شود .داروهاي مختلفي جهت پيشگيري از اين وضعيت که قبل از حرکت استفاده مي شود ،وجود دارد .براي دادن اين داروها بايستي با پزشک مشورت نمود .

خونريزي از بيني

خونريزي از بيني در بين کودکان کاملاً شايع مي باشد و معمولاً خطرناک
نيست .خونريزي از بيني ممکن است به علت ضربه ،فشار دادن بيني و بدون هيچ دليل خاصي ايجاد شود .
کودک بايستي در صورت بروز اين حالت نشسته و سرش را به عقب خم نمايد و چند دقيقه روي بيني اش فشار وارد نمايد .به آرامي فشار انگشت روي بيني را کاهش داده تا
لخته ي خون تشکيل شده ، کنده نشود .گذاشتن کيسه ي يخ روي بيني به بند آوردن خون کمک مي کند .در صورتي که کودک ، اختلال خوني نظير هموفيلي داشته باشد ،ممکن است خونريزي از بيني به زودي قطع نشده و احتياج به مراجعه به بيمارستان وجود دارد در صورتي که خونريزي از بيني به آساني قطع نشده و يا به طور اتفاق افتد ،بايستي به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه نمود .

چاقي

مادران بسيار علاقمند هستند تا کودکان تپل و چاق داشته باشند و بيش از حد به تغذيه ي کودکان ،رسيدگي مي نمايند .اخيراً کشف شده که کودکان چاق در آينده تبديل به بالغين چاق خواهند شد . در صورت بيش از حد ، سلول هاي چربي بدن افزايش پيدا مي کنند و هرچه تعداد اين سلول ها بيشتر باشد ، ظرفيت ذخيره ي چربي بيشتر بوده و چاقي به وجود مي آيد .
کودکان چاق استعداد بيشتري براي عفونت ها نظير برونشيت دارند و بالغين چاق ،استعداد بيشتري براي بيماري هاي قلبي و فشار خون دارند . بنابراين ، جلوگيري از اين وضعيت بايستي از زمان کودکي آغاز شود . کودک ممکن است به خاطر فشار مادر و يا ناراحتي از موضوعات مختلف ، غذاي بيشتري بخورد ولي اين موارد منجر به ناراحتي هاي بيشتري در آينده خواهند شد زيرا با خوردن زياد ، چاقي عارض شده و بقيه او را مسخره مي کنند .چاقي معمولاً تا حدي ارثي بوده و در چنين خانواده هايي ، والدين بايستي به دقت مراقب پرخوري کودک باشند .برخي کودکان فقط دوست دارند که غذا بخورند ولي هيچگونه فعاليت و يا بازي را انجام ندهند . به ندرت چاقي ممکن است به علت اختلالات غددي باشد .
رژيم غذايي را مي توان به وسيله ي توقف غذاهايي مانند نان ، بيسکويت ، کيک ، قند ،
سيب زميني ، چيپس ، برنج و غذاهاي سرخ کرده ، تصحيح و تعديل نمود . به کودک نبايستي اجازه ي خوردن شيريني و شکلات و تنقلات پر انرژي را بجز در موارد خاص بدهيد .کودک را بايد به خوردن ميوه جات ،سبزيجات ، سالاد و گوشت سفيد تشويق بنماييد .

سينه کبوتري

اين وضعيت به علت يک اشکال در تشکيل قفسه ي سينه بوده که در آن ، جناق يا استخوان هاي قفسه ي سينه مختصري جلوتر از حد معمول قرار دارند و به عبارت ديگر قفسه ي سينه ي کودک مثل سينه ي کبوتر مي باشد .درصورتي که کودک لاغر باشد ، اين مسئله واضح تر به نظر رسيده و در صورت چاق بودن ، کمتر قابل توجه است .اين مسئله ، مشکلي را ايجاد نکرده و نگران آن نبايد بود .گاهي ، قفسه ي سينه ي کبوتري به علت راشيتيسم است ولي علايم ديگر اين بيماري نيز بايستي موجود باشند .دوباره بايستي خاطر نشان کنيم که بيشتر موارد اين وضعيت به علت راشيتيسم نبوده و نيازي به مواد غذايي مقوي و ويتامين اضافي نمي باشد .

انگشت کبوتري

اين وضعيت در کودکان کوچک به وجود مي آيد .آن ها هنگام راه رفتن ،انگشتان پا را به طرف پايين و جمع شده قرار مي دهند .تغيير شکل هاي خفيف ، مسئله اي را ايجاد نمي کنند ولي وقتي اين وضعيت شديد باشد ، ممکن است موجب اختلال راه رفتن گشته و با پزشک بايستي مشورت نمود .

شکم برجسته

همه ي کودکان در 4 يا 5 سال اول زندگي ،شکم برجسته اي دارند ،زيرا عضلات شکمي ايشان به طور کامل رشد نکرده و نمي توانند روده ها را نگه دارند .وضعيت ايستادن کودک
نيز در اين زمان به خوبي متکامل نشده و شکم بر آمده اي که بر وضعيت ستون مهره ها نيز اثر مي گذارد ، نيز وجود دارد .اين وضعيت به تدريج با رشد کودک و قوي تر شدن عضلات شکمي ،از بين خواهد رفت .در صورتي که شکم ، بيش از حد برجسته باشد ،بايستي با پزشک مشورت نمود . شکم برجسته ممکن است ناشي از نفخ ، سوء تغذيه ، بزرگي کبد يا ضعف عضلات شکمي يا کمري باشد .

هاري

هاري به وسيله ي يک ويروس که در بزاق حيوانات آلوده ،مخصوصاً سگ وجود دارد ايجاد مي شود .ميمون ، خفاش، شغال ، گربه هاي ولگرد و ساير حيوانات وحشي مي توانند موجب ايجاد هاري بشوند ،اما خوشبختانه اين حيوانات در نزديکي انسان ها زندگي نمي کنند .هاري از طريق گاز گرفتن و يا ليس زدن انسان مبتلا ،در صورتي که پوست به علت زخم ، خراش و يا جراحت بي دفاع باشد ،ايجاد مي گردد .ويروس به طرف مغز مهاجرت کرده و علايم بيماري ، 4 تا 6 هفته بعد بروز مي کنند ، گاهي ممکن است 2 سال تا بروز علايم ،طول بکشد .اين بيماري هميشه کشنده است ، بنابراين بايستي هر گونه تلاش براي جلوگيري از آن صورت نگيرد .سگ هاي اهلي بايد از طريق واکسيناسيون ،از اين بيماري حفاظت شوند .در صورت گاز گرفتن سگ مشکوک ،بايستي محل زخم را با آب و صابون شست و سگ را تحت نظر گرفت .در صورتي که سگ ولگرد باشد و دسترسي به آن ممکن نباشد بايستي درمان را شروع نکرد .در صورتي که سگ تحت نظر بوده و تظاهر شديد بيماري را پس از چهار تا روز نشان ندهد ، مي توان درمان را متوقف کرد پس از گاز گرفتن سگ ،بايستي سريعاً با پزشک يا مرکز درماني مشورت کرد .واکسن هاي جديد در برخي مراکز در دسترس بوده و صد در صد ايمني مي دهند .اقدامات پزشکي و درماني را مراکز بيمارستاني و بهداشتي به خوبي اجرا مي کنند .

آسيب هاي ناشي از اشعه

در حالي که راديوگرافي براي تشخيص بسياري از ضايعات بدن بسيار کارآمد مي باشد ولي استفاده بيش از حد ،خطراتي را در بر خواهد داشت .اين صدمات بيشترين اثر خود را بر روي بافت هاي در حال رشد ، اعمال مي کنند ، مثلاً ممکن است باعث اختلال در خونسازي و سيستم تناسلي (بيضه و تخمدان )بشوند .توصيه مي شود که قسمت هاي پايين شکم و دستگاه تناسلي را با ورقه هاي سرب ،هنگام راديوگرافي قسمت هاي ديگر بدن بپوشانند .در هنگام حاملگي ، بايستي تا حد امکان از راديوگرافي پرهيز کرد ، و گرنه ايجاد ناهنجاري هاي مادرزادي مي گردد .

تب روماتيسمي

تب روماتيسمي يک بيماري بسيار متغير بوده و بر مفاصل ، قلب و ساير قسمت هاي بدن اثر مي گذارد .سن معمول شيوع اين بيماري بين 5 تا 14 سالگي است . تصور مي شود که اين بيماري يک واکنش بدن بر عليه عفونت حلقي است که به طور کافي درمان نشده و يا اصلاً درمان نشده است .
در اين بيماري ، تب ، درد يا تورم مفاصل که خفيف يا شديد است ،وجود دارد . درد و تورم از مفصل به مفصل ديگر مهاجرت کرده و دو تا سه روز طول مي کشد .شايع ترين مفاصل درگير شامل مچ دست ،آرنج ، زانو و مچ پا مي باشند .خطر بيماري در حقيقت به علت درگيري قلب مي باشد که در اين صورت ، کودک بسيار بي حال و رنگ پريده به نظر مي رسد و نبض و تنفس سريعي دارد .او ممکن است ورم صورت يا کل بدن را داشته باشد .به عبارت ديگر ،اين بيماري مي تواند خفيف و فقط به صورت دردگذرا نباشد ، ولي همين بيماري خفيف ممکن است قلب را متأثر سازد که بعداً با معاينه قلبي مي توان عوارض آن را دريافت .هر کودک با درد مفاصل ،تب مختصر و خستگي ، بايستي از نظر تب
روماتيسمي بررسي شود .بهنگام درگيري قلب ،خطر ايجاد عوارض قلبي براي هميشه وجود دارد .هنگامي که قلب درگير مي شود ، درمان بايستي به صورت طولاني بوده و تحت بررسي دقيق متخصص قلب يا اطفال باشد . حملات بيماري به طور مکرر ممکن است قلب را بيشتر در معرض اختلال قرار دهند ،حتي اگر قبلاً درگيري قلبي وجود نداشته باشد .عود تب روماتيسمي را مي توان بوسيله ي دادن پني سيلين تزريقي هر ماه يکي براي چند سال ،جلوگيري کرد و اين درمان و پيشگيري را بايستي زير نظر پزشک صورت داد .
درمان کافي و مناسب گلو درد از تب روماتيسمي جلوگيري خواهد کرد و بنابراين مي توان گفت که يک بيماري قابل پيشگيري مي باشد .کودک با تب روماتيسمي ، نياز به استراحت طولاني مدت دارد .هرگونه تلاش جهت آرامش و مشغول کردن او با اسباب بازي و کتابهاي عکس دار ، بايد صورت گيرد .از آنجايي که بايستي چندين هفته از مدرسه رفتن او جلوگيري شود، توجهات خاصي را براي تدريس دروس او طي دوران نقاهت بيماري در خانه ، اعمال نمود و بنابراين پس از برگشتن به مدرسه ،مشکلي نخواهد داشت .

راشيتيسم

راشيتيسم يک بيماري استخوان ها است و به علت کمبود ويتامين د مي باشد . اغلب غذاهاي شامل شير حيوانات ويتامين د کمي دارند ،اما اگر کودک به خوبي تغذيه شده و سالم باشد ،بدن او مي تواند ويتامين د را از نور آفتاب بسازد . بنابراين ،اهميت دارد که کودک را مدتي در روز در برابر نور آفتاب ، قرار دهيم .هنگامي که نوزاد در برابر آفتاب قرار داده مي شود ، بدن او بايستي لخت باشد .شير مادر حاوي مقدار کافي از اين ويتامين مي باشد .راشيتيسم منجر به تأخير در نشستن ، چهار دست و پا رفتن ، راه رفتن و ...
مي گردد پاها ،کماني شده و انتهاي استخوان هاي ساعد ، پهن مي گردند . در دو طرف جناغ برآمدگي لمس خواهد شد که به آن تسبيح راشيتيسم
مي گويند.
اغلب شيرخشک ها حاوي ويتامين د هستند .قطره هاي مولتي ويتامين همچنين حاوي اين ماده هستند .از تجويز بيش از حد ويتامين د براي کودک بايستي پرهيز نمود و قطره مولتي ويتامين و ساير داروهاي حاوي اين ماده بايستي طبق پزشک داده شود .

سينوزيت

التهاب حفره هاي استخوان هاي صورت (سينوس )را سينوزيت گويند. اين بيماري به علت عفونت پس از سرماخوردگي حاصل مي شود .کودکان با حساسيت ،بيشتر از بقيه دچار سينوزيت مي شوند .در اين وضعيت ، سردرد ، تب و احساس خستگي عمومي وجود دارد .ترشح غليظ معمولاً از بيني وجود داشته و درد با فشار روي سينوس ها وجود دارد استنشاق بخار گرم ، تميز کردن بيني با قطره هاي بيني و مصرف برخي داروهاي ضد احتقان بيني زير نظر پزشک ،کمک کننده خواهد بود .در اين بيماري سر درد با تغيير وضعيت سر ، داراي تغييراتي خواهد بود .

راه رفتن در خواب

اين وضعيت در سن پايين تر از 5 يا 6 سال شايع نمي باشد .کودک با چشم هاي باز در اطراف خانه چرخيده و از آنچه که انجام مي دهد ،آگاه
نيست.اغلب موارد ،بدون هيچ مسئله اي به رختخواب باز مي گردد .گاهي ضرورت دارد تا او را به رختخواب هدايت کنيم کودک هيچ خاطره اي را از اين مورد در صبح روز بعد ،نخواهد داشت .گاهي ممکن است به علت زمين خوردن ،حادثه اي براي کودک به وجود بيايد .کودکي که در خواب راه مي رود نبايستي در بالکن يا نزديک پنجره خوابانده شود .

دررفتگي مفاصل

در رفتگي مفاصل در نتيجه پيچش مفاصل به وجود مي آيد .رباط ها فشرده يا کشيده شده و عضلات مجاور و عروق خوني دچار آسيب مي شوند .محل هاي شايع در رفتگي عبارتند از :مچ پا ، مچ دست و زانو .قسمت مبتلا دچار تورم و درد مي باشد .سرد نگه داشتن محل بايستي به سرعت انجام گردد .اگر تورم يا درد ،شديد باشد بايد سريعاً با پزشک مشورت نمود تا احتمال شکستگي رد شود .درمان شامل استراحت منطقه مبتلا و بستن محکم محل مي باشد .برخي از ضد دردها را مي توان براي تخفيف درد استفاده نمود .
به هرحال بايستي خانواده ها توجه داشته باشند که حتي براي ضرب ديدگي و در رفتگي مفاصل بايستي حتماً به پزشک مراجعه نمود و از رفتن نزد شکسته بندهاي محلي به شدت پرهيز کرد .

اجسام بلع شده

کودکان کوچک اشياء ريز مثل سکه ،مهره يا دانه ميوه ها ،دکمه يا هر چيزي که روي زمين و در دسترس ببينند ،در دهان مي گذارند .اين اشياء از معده و روده گذشته و پس از يک يا دو روز از مدفوع دفع مي شوند .اما اگر اجسام نوک تيز مثل سوزن يا شيشه خورده شود ،ممکن است خطرناک بوده و بايستي سريعاً به پزشک يا بيمارستان مراجعه نمود معمولاً تحت هيچ شرايطي به کودک ،مسهل نمي دهند .

عرق کردن

عرق کردن به علت وجود غدد عرق در پوست مي باشد و راه خوبي براي دفع حرارت بدن مي باشد .اين امر، علت تعريق در تابستان مي باشد .تعريق مي تواند به علت فعاليت ،ترس و اضطراب حاصل شود .
سربرخي کودکان مقدار زيادي عرق کرده و مادران را دلواپس مي کند ولي مورد نگراني وجود ندارد .
به ندرت ،تعريق در سر ممکن است به علت راشيتيسم باشد ولي در اين صورت علايم ديگر آن بايستي به وجود داشته باشند .در صورت تعريق زياد ، کودک بايستي به طور مکرر حمام شود ،و گرنه باقي مانده هاي عرق موجب ايجاد بوي بد خواهد شد .

تورم غدد لنفاوي

تعداد بي شماري غدد لنفاوي در سراسر بدن انسان انتشار يافته است که اکثراً در زير پوست واقع شده اند و در چند محل ،تراکم بيشتري دارند مثل گردن ، زير بغل و کشاله ران که به سادگي قابل لمس هستند .غدد به اندازه ي نخود که در لمس ، دردناک و ملتهب نيستند ، هيچ توجهي را بر نمي انگيزند . آن ها معمولاً ناشي از عفونت هاي خفيف موضعي مي باشند .حتي شپش سر و يا شوره ي سر مي توانند موجب بزرگي غدد لنفاوي ناحيه اي گردند .هرگونه عفونت گوش يا گلو يا زخم و دمل بر روي سر مي تواند منجر به بزرگ شدن غدد لنفاوي گردني يا پشت گوشي شده که دردناک نيز مي باشند .هرگونه زخم يا دمل پا يا ران ممکن است منجر به بزرگي دردناک غدد همان منطقه و همچنين کشاله ي ران شود در چنين مواردي ،بايستي به پزشک مراجعه نمود .
گاهي ، بزرگي غدد لنفاوي ممکن است به علت بيماري هاي خطرناک تر مثل سل يا سرطان هاي مختلف باشد .

کمبود کلسيم

کمبود کلسيم ،با تحريک پذيري سيستم اعصاب ،انقباضات عضلاني ، يا حتي تشنج در نوزادان مشخص مي شود .اين کمبود ممکن است به علت سوء تغذيه يا اسهال مزمن
يا مکرر باشد .زنان حامله ممکن است به علت نياز بيش از حد جنين در حال رشد دچار اين وضعيت مي تواند بشوند .در نوزادان به علت اختلال عملکرد غددي ،اين وضعيت به وجود آيد . کودکاني که با بطري تغذيه مي شوند ، ممکن است در چهارمين يا پنجمين روز زندگي دچار کمبود کلسيم بشوند ،زيرا در شير گاو فسفات زيادي وجود دارد و افزايش فسفات در غذا موجب کاهش جذب کلسيم مي شود .اين وضعيت در کودکاني که از شير مادر تغذيه مي کنند ،ايجاد نمي شود ،زيرا تعادل مناسبي بين کلسيم و فسفات ، در شير مادر وجود دارد .

برفک دهان

برفک دهان يک عفونت موجود در دهان است که بوسيله ي يک نوع قارچ ايجاد مي شود .ضايعات سفيد رنگ نقطه نقطه روي زبان ،سطح داخلي لب و گونه ها ديده مي شود .اين ضايعات ،دردناک بوده و موجب اختلال در مکيدن شير مي شود .در نتيجه منجر به تحريک پذيري و بي قراري کودک مي گردد .برفک دهان به علت وضعيت نامناسب بهداشتي دهان و تغذيه بوده و مشکل شيرخواران تغذيه شونده با بطري مي باشد .اين امر ممکن است همچنين به علت مصرف بيش از حد آنتي بيوتيک ها باشد .در صورت ايجاد چنين وضعيتي ،بايستي استريل کردن بطري و ضمايم آن با دقت بيشتري صورت بگيرد .گاهي استفاده از داروي ضد قارچ ضرورت پيدا مي کند که بايد با تجويز پزشک مصرف شود .برفک دهان معمولاً در شيرخواران تغذيه شونده از مادر ،نادر مي باشد .

سوراخ ادراري کوچک

تقريباً همه ي نوزادان پسر ،در ابتدا سوراخ ادراري ريزي دارند و ممکن است باعث نگراني شود که چگونه از اين سوراخ ريز ،کودک ادرار مي نمايد . والدين ممکن است حتي
متوجه ناراحتي و گريه ي او به هنگام ادرار کردن بشوند .اقدام خاصي ضرورت ندارد تا بدون اطلاع پزشک خودتان دست به اقدام کاري بزنيد ،زيرا دستکاري هاي بيجا موجب عفونت و التهاب شده و وضعيت را بدتر مي کنند . سوراخ نوک آلت به تدريج تا 6 ماهگي بزرگ تر و اين وضعيت رفع مي شود .

عدم هوشياري

عدم هوشياري کودک ،ممکن است به علت ضربه ، بيماري ، شوک ، يا به دنبال تشنج باشد .سموم مختلف ، بيماري هاي کليوي ،عفونت هاي ويروسي مغز (انسفاليت )، مننژيت يا گرمازدگي همچنين ممکن است باعث عدم هوشياري بشوند .در صورت عدم هوشياري نبايستي سريعاً به بيمارستان و يا پزشک مراجعه نمود .هيچ ماده خوراکي را نبايستي به کودک داد زيرا ممکن است باعث عوارض ريوي گردد .در صورتي که نفس قطع شده باشد ، تا رسيدن به مراکز درماني و بيمارستان ،بايستي تنفس مصنوعي به کودک داد .

بيضه هاي نزول کرده (نهان خايگي )

بيضه ها ،درون شکم تکامل پيدا مي کنند و به تدريج به طرف کيسه بيضه مهاجرت مي کنند و در زمان تولد ، اين مهاجرت ، کامل شده است .گاهي اين مهاجرت با تأخير همراه است و به جاي قرار داشتن در کيسه ي بيضه ، در مسير بين شکم و کيسه ي بيضه ، قرار دارند .در بعضي اطفال ممکن است بيضه ها به علت سرما ، ترسيدن يا گريه کردن به طرف بالا رفته و در کيسه ي بيضه لمس نشود .تنها اگر تا سه سالگي ، مهاجرت بيضه ها ، کامل نگرديد ، بايستي عمل جراحي صورت بگيرد .بهتر است که مثل هميشه با پزشک مشورت نماييد و صحبت هاي آشنايان و همسايگان را نشنيده بگيرد . همچنين براي کودک ، شرم آور خواهد بود که جلو او چند نفر در مورد بيضه هايش صحبت کرده و يا مرتباً او
را معاينه نمايند .

ترشح از واژن

ترشح از واژن شکايت کاملاً شايعي مي باشد ،اما به طور کلي در مدت درمان کوتاهي ،رفع مي شود .ترشح ممکن است به علت عدم رعايت بهداشت و يا دستکاري و وارد کردن اشياء به واژن توسط کودک که موجب التهاب و عفونت مي گردد ،باشد .اين رفتار بسيار شايع مي باشد . نبايستي با کودک ،بشدت رفتار کرد و بايد با آرامش و مهرباني از او درخواست کرد که اين کار را ديگر انجام ندهد چون موجب بيماري هاي مختلفي خواهد شد .
عفونت با کرم هاي نخي شکل ممکن است همچنين باعث التهاب و ترشح از واژن گردد .کاحساس سوزش فرج و واژن را مي توان با نشاندن کودک براي مدتي در وان يا تشت آب گرم ، همراه با مواد ضد عفوني کننده ، تسکين داد . لباس هاي زير کودک بايستي مرتب تعويض شده و به خوبي شسته شوند .حمام گرفتن کودک به طور مکرر توصيه مي شود . در صورت ادامه ترشح و التهاب ، بايستي به پزشک ، مراجعه نمود .

دارو دادن

دارو دادن به کودک مي تواند يک کار مشکل و در حقيقت بايستي بدون هيچ دعوا و سر و صدا باشد .در صورتي که رفتارهاي نامناسب براي دادن دارو اتخاذ شود ،کودک از خوردن دارو تنفر پيدا کرده و اين رفتار در آينده نيز ادامه خواهد داشت .
اگر به دهان کودک ،قاشقي را نزديک کنيد ،آن ها خود بخود دهانشان را باز مي کنند و در اين حال ،سريعاً بايستي دارو را به ايشان داد .
شربت ها ،داروهاي قابل اطميناني بوده و فقط بايستي مواظب باشيد تا اندازه ي قاشق را درست انتخاب کرده باشيد .
بلعيدن قرص براي کودک کوچک تر از 4 تا 5 سال غير ممکن است و در صورتي که قرص در آب حل نمي شود آن را لاي موادي نظير موز ، کيک و ...گذاشته و با مايع و آب ميوه به کودک بخورانيد .

پانسمان نمودن زخم

شما بايستي وسايل پانسمان زخم مثل باند ،گاز استريل ، پنبه و مواد ضد عفوني کننده را در منزل داشته باشيد .همه زخمها و جراحت ها بايستي با آب تميز و محلول هاي ضد عفوني کننده ،تميز شوند .در صورتي که زخم عميق تر بوده يا خونريزي وجود داشته باشد بايستي محل را با يک لايه گاز استريل و مقداري پنبه پوشاند .
در صورتي که خونريزي شديد وجود داشت و يا زخم آلوده و وسيع بود ، بايستي به پزشک يا مراکز درماني مراجعه نمود .

جعبه هاي کمک هاي اوليه

وسايل و داروهاي خاصي را بايستي در خانه به عنوان ابزارهاي کمک هاي اوليه ، درون محفظه يا جعبه مخصوص ،نگهداري کرد تا در موقع لزوم به دنبال آن ها ،به اين طرف و آن طرف ندويد .اين جعبه ها مي توانند در مسافرت هم استفاده شوند .

ليست وسايل مفيد

پنبه ـ گاز استريل ـ باند به اندازه هاي مختلف ـ محلول هاي ضد عفوني کننده ـ شربت تب بر ـ قطره هاي دل درد ـ محلول کالامين ـ قطره هاي ضد احتقان بيني ـ يک جفت تيغ و قيچي کودک براي بريدن باند يا گاز مفيد مي باشد .مواظب باشيد که اين جعبه را در محلي دور از دسترس کودک ولي در دسترس خودتان قرار دهيد .موارد ديگر را مي توان با توجه به شرايط محيط و خانواده و با توجه به توصيه هاي پزشک ،مخصوصاً هنگام مسافرت ، به اين جعبه کمک هاي اوليه ، اضافه نماييد .
منبع:کتاب شما و فرزندانتان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما