سرماخوردگی قفسه‌ی سینه

هر ساله، تقریبا یک میلیارد نفر از مردم آمریکا از سرماخوردگی در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه رنج می‌برند. این بیماری به عنوان برونشیت حاد نیز شناخته می‌شود، که توسط التهای لوله‌های نای در ریه‌ها ایجاد می‌گردد.
شنبه، 31 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سرماخوردگی قفسه‌ی سینه
سرماخوردگی قفسه‌ی سینه

سهیلا حاجی‏زاده


منبع: راسخون

هر ساله، تقریبا یک میلیارد نفر از مردم آمریکا از سرماخوردگی در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه رنج می‌برند. این بیماری به عنوان برونشیت حاد نیز شناخته می‌شود، که توسط التهای لوله‌های نای در ریه‌ها ایجاد می‌گردد. برخلاف سرما خوردگی معمولی یا سرما خوردگی سر که ناحیه‌ی نازوفارنکس دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سرما خوردگی قفسه‌ی سینه قسمت پایینی قفسه‌ی سینه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کودکان در مقایسه با بزرگسالان به میزان بیشتری معرض سرما خوردگی قفسه‌ی سینه قرار دارند، چون سیستم ایمنی آن‌ها به خوبی توسعه نیافته است. آن‌ها اغلب بعد از یک سرماخوردگی و یا دیگر عفونت‌های بخش بالایی دستگاه تنفسی دچار سرما خوردگی در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه می‌شوند. علاوه بر این، تماس نزدیک با کودکان دیگری که در مدارس و مراکز مراقبت روزانه مبتلا به سرما خوردگی و یا آنفولانزا هستند، نیز ممکن است باعث تشدید این مشکل گردد. افراد دیگری که در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند، شامل افراد بزرگسال، سیگاری‌ها و افراد مبتلا به مشکلات ریوی می‌باشند. علائم سرما خوردگی دو یا سه روز بعد از عفونت ظاهر شده و تا چند روز نیز ادامه دارد. در اکثر موارد، علائم خود به خود کاهش می‌یابد و تنها موردی که به این کار کمک می‌کند، استراحت کافی می‌باشد. با این‌حال، در صورتی‌که علائم سرما خوردگی قفسه‌ی سینه به شدت ناراحت کننده باشد، می‌توانید برخی از روش‌های درمانی ساده را امتحان کنید.

روش‌های درمانی سرما خوردگی قفسه‌ی سینه

اسپری‌های بینی

اسپری بینی می‌تواند با مشکل چسپندگی بینی مقابله کند. اسپری‌ها به حاوی محلول‌های شوری بوده که به پاکسازی بینی مسدود شده کمک می‌کنند. به غیر از حذف انسداد بینی، اسپری‌های بینی باعث کاهش علائم سینوس آلرژیک ناشی از گرد و غبار و یا دانه‌ی گرده می‌گردند. آن‌ها به کاهش انسداد بینی به ویژه در کودکان کمک می‌کنند. بهترین بخش اسپری بینی خانگی این واقعیت است که آن ها باعث سوزش در ناحیه‌ی بینی نمی‌شوند.
به منظور استفاده از اسپری بینی، نوک اسپری را درون بینی خود قرار داده و مقدار کمی از محلول را به درون بینی وارد کنید. برای کودکان، با استفاده از سرنگ‌های کوچک اسپری آب نمک را به بینی آن‌ها وارد کنید.

سوپ مرغ

محققان در درمانگاه مایو معتقدند که خوردن سوپ جو به کاهش علائم آنفولانزا و درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه کمک می‌کند. این کار باعث تسریع حرکت مخاط شده و یک روش درمانی ضد التهاب عالی برای کاهش سرما خوردگی می‌باشد. گیاهخواران می‌توانند از دیگر سوپ‌های گرم به جای سوپ مرغ استفاده کنند. استفاده از سوپ داغ باعث ورود بخار به مخاط شده و به پاکسازی آن کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی خود را با مصرف مکمل‌های ویتامین C یا نوشیدن آب پرتقال تقویت کنید. یک سیستم ایمنی قوی می‌تواند بدن را از ابتلا به سرما خوردگی، آنفولانزا و بسیاری از بیماری‌های دیگر دور نگه دارد. رژیم غذایی سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی هستند نیز می‌توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند. برخی از مواد غذایی مانند زنجبیل، سیر، زردچوبه و عسل جهت مقابله با گلو درد بسیار موثر می‌باشند.
احتیاط: از خوردن غذاهای سرخ شده خودداری کنید، چون مصرف این گونه غذاها باعث تشدید گلو درد می‌شوند. مصرف محصولات لبنی نیز می‌تواند منجر به افزایش تولید مخاط شده و از این‌رو باید از خوردن این محصولات نیز اجتناب کرد.
از انجام چه کارهایی باید اجتناب کرد:
از سیگار کشیدن دوری کنید، چون دود تنباکو می‌تواند باعث آسیب رساندن به مخاط شود. این رشد مواد مو مانند کوچک در لوله‌های نای مسئول فیلتر کردن گرد و غبار و آلاینده ها می‌باشند.
برای چند روز از مواجهه با گرد و غبار باید خودداری کرد، چون این امر باعث تشدید علائم سرماخوردگی قفسه‌ی سینه می‌شود.
در صورتی که روش‌های درمانی ذکر شده در بالا به بهبود علائم درد کمکی به شما نکرد، با پزشک مشورت کنید. داروهای ضد درد دارای برخی عوارض جانبی هستند. داروهای NSAIDs می‌توانند برای کاهش التهاب در ریه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. ضروری است که توجه داشته باشید که این داروها برخی از علائم بیماری را تسکین می‌بخشند، اما باعث جلوگیری از سرماخوردگی و یا کاهش دوره‌ی بیماری نمی‌شوند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما