چگونه ماساژ به کاهش تنش کمک می‎کند

هیچ چیز به اندازه ی یک ماساژ خوب برای باز شدن و آرام شدن ماهیچه‌های سفت مفید نیست. جای تعجب نیست که گفته می‌شود ماساژ یکی از بهترین تکنیک‌های کاهش استرس است.
پنجشنبه، 12 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
چگونه ماساژ به کاهش تنش کمک می‎کند
 چگونه ماساژ به کاهش تنش کمک می‎کند

نويسنده: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

هیچ چیز به اندازه ی یک ماساژ خوب برای باز شدن و آرام شدن ماهیچه‌های سفت مفید نیست. جای تعجب نیست که گفته می‌شود ماساژ یکی از بهترین تکنیک‌های کاهش استرس است.
ماساژ درمانی و تکنیک‌های کاهش استرس یکی از شیوه‌هایی است که از قدیم تا امروز ادامه دارد. با این‌حال تصور بر این است که تنها مکان‌های موجود، چشمه‌های آب گرم می‌باشد. در واقع، این روش‌ها می‌توانند به راحتی در خانه اجرا شوند. استراحت دادن به مچ دست می‌تواند نتایج جالبی برای بدن خسته به همراه داشته باشد.

مزایای ماساژ

استرس باعث ایجاد تنش در مفاصل و ماهیچه‌ها شده و آنها را سفت می‌کند. یک ماساژ خوب می‌تواند به شما کمک کند تا از مفاصل و عضلات انعطاف پذیر بهره مند شوید. همچنین این کار به افراد کمک می‌کند تا عواملی که باعث بروز حداکثر تنش در بدن می‌شود را شناسایی کنند و این امر به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات مختلف موجود در قسمت پشت و دیگر نقاط را با روش‌های مختلف از بین ببرید.
ماساژ به یک استراحت خوب کمک می‌کند، و نیز برای کسانی که بی خوابی دارند، موثر می‌باشد. ماساژ آرام بخش اعصاب بوده در نتیجه قادر به کمک به خواب خوب می‌باشد. عدم خواب می تواند منجر به بروز تعداد زیادی از مشکلات جسمی و روحی شود، بنا بر این ماساژ خوب برای کسانی که از این مشکلات رنج می‌برد ضروری است.
ماساژ منظم به درمان استرس کمک می‌کند و در نتیجه استرس را از بدن و ذهن دور می‌کند. از آن‌جایی که استرس بخش اجتناب ناپذیری از زندگی ما می‌باشد، چنین درمان‌هایی به ما در شناسایی میزان استرس و مبارزه‌ی موثر با آن کمک می‌کند.
ماساژ علاوه بر از بین بردن استرس، باعث افزایش گردش خون در سرتاسر بدن می شود و با آزاد کردن اندورفین‌ها منجر به سلامت عمومی بدن می‌گردد.
برای یک ماساژ موثر، محیط موثرترین نقش را در انجام این کار دارا می‌باشد. اطمینان حاصل کنید که محیط انتخاب شده برای درمان مناسب است. اتاق را با شمع‌های معطر روشن کنید. از نور زننده (ناملایم) اجتناب کنید و از روغن آروماتراپی برای ماساژ استفاده کنید.
اکنون، این مراحل را برای ماساژ آرام بخش دنبال کنید:

1. ابتدا روغن را روی کف دست خود قرار دهید و ماساژ را از پشت شانه ها به طرف پایین شروع کنید تا بتوانید روغن را در اطراف پخش کنید. با نگه داشتن دست‌ها در دو طرف با انگشتان دست در یک حرکت دایره‌ای ملایم مالش را انجام دهید.
2. بعد ستون فقرات را با کف دست با آرامش مالش دهید. مطمئن باشید که عضلات آسیب نبینید. این تکنیک برای عضلات سفت و دردناک، به ویژه در پشت، پاها و باسن، موثر است. این تکنیک کاملا ماهیچه‌ها را آرام می‌کند و تاثیر استرس بر بدن را کاهش می‌دهد.
3. در نهایت، ماساژ در مناطق سفت و سخت، با انگشتان شست دست خود در یک حرکت دایره‌ای، برای حدود 10 ثانیه، تا وقتی که احساس آرامش کند انجام دهید. این فرآیند را می توان چند بار تکرار کرد تا احساس آرامش در بدن بدست آید. مرحله‌ای را برای تکمیل ماساژ تکرار کنید تا احساس آرامش کامل به وجود آید.
اگر چه این تکنیک‌های ماساژ برای بدن مفید است، برخی از قسمت‌ها مانند پشت به طور موثر نمی‌تواند توسط خود شخص مالش داده شود. به این ترتیب، بهتر است این مسئولیت را به عهده یکی از دوستان یا اعضا خانواده قرار دهید. کسی که بتواند شما را به رسیدن به نتیجه دلخواه کمک کند. پس از درمان، برای حفظ اثر ماساژ، بعضی از قسمت‌های بدن را بکشید. به یاد داشته باشید در صورت مصرف نوشابه‌های غیر متعارف در هر روز، یا مصرف خوراکی ماساژ را دریافت نکنید.
هرگز ماساژ را به عنوان یک درمان لوکس یا چیزی که تنها ثروتمندان می‌توانند به آن بپردازند در نظر نگیرید. این تکنیک‌ها در کنار آروماتراپی، می‌توانید برای شما و عزیزانتان در مقابل استرس طبیعی موثرباشند.

 


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.