آموزش فرمانها در تکواندو

در هنگام اجرای این حرکت می باسیت هر دو پا صاف و چسبیده به یکدیگر باشد سپس دست های را در طرفین بدن قرار داده و آنها را مشت می کنیم سپس از طرف کمر بدون خم کردن سر و یا سینه و تنها از طریق خم کردن کمر خود را به اندازه 45 درجه خم می کنیم و سپس به حال اول بر میگردیم مدت زمان اجرای این جرکت از آغاز تا پایان 6 ثانیه است 3 ثاینه جهت خم شدن و 3 ثانیه جهت بالا آمدن.این حرکت به هنگام احترام به استاد، ارشد، پیش از شروع اجرای فرم، در هنگام ورود و یا خروج از دوجانگ
سه‌شنبه، 8 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش فرمانها در تکواندو
آموزش فرمانها در تکواندو
آموزش فرمانها در تکواندو


1- کیونگ رِه (احترام):

در هنگام اجرای این حرکت می باسیت هر دو پا صاف و چسبیده به یکدیگر باشد سپس دست های را در طرفین بدن قرار داده و آنها را مشت می کنیم سپس از طرف کمر بدون خم کردن سر و یا سینه و تنها از طریق خم کردن کمر خود را به اندازه 45 درجه خم می کنیم و سپس به حال اول بر میگردیم مدت زمان اجرای این جرکت از آغاز تا پایان 6 ثانیه است 3 ثاینه جهت خم شدن و 3 ثانیه جهت بالا آمدن.این حرکت به هنگام احترام به استاد، ارشد، پیش از شروع اجرای فرم، در هنگام ورود و یا خروج از دوجانگ (محل تمرین) و غیره ... کاربرد دارد.

2- چاريوت ( حالت خبردار):

در هنگان اجرای این حرکت هر دو پا کاملاً صاف و چسبیده به یکدیگر باشند دستها در طرفین بدن به صورت مشت کرده قرار دارد و سر و سینه صاف و نگاه ها رو به جلو و دهان نیز بسته است. این فرمان پیش از اجرای فرمان بعدی و جهت ایجاد نظم کاربرد دارد.

3- جونبي (حالت آماده باش):

در هنگام اجرای این فرمان ابتدا باید بدن در حالت چاریوت قرار داشته باشد سپس پای چپ را حرکت داده و به اندازه عرض شانه باز می کنیم و بعد بروی زمین قرار می دهیم (نشست جونبی سوگی را انجام می دهیم برای آشنایی با این نشست می توانید بخش آموزش نشست ها (سوگی ها) را مشاهده نمایید) . سپس دستها را به حالت سونال (انگشست شست جمع و کاملاً چسبیده به دست و انگشت های دیگر صاف و چسبیده به یکدیگر تنها نوک انگشتان کمی خم می شود ولی باید دقت شود که انگشتان از بند های وسط خم نشود) و به آرامی به سمت بالا می آوریم تا جلوی جناغ سینه ( و یا همان آرم جلوی پیراهن) به طوری که کف دست رو به بالا باشد، سپس در محل جناغ سینه دست ها را رو به سمت خود بدن میچرخانیم و بعد از اینکه پشت دست ها رو به بالا قرار گرفت به آرامی دست ها را مشت می کنیم و بعد از مشت کردن دستها آنها را به آرامی پایین می آوریم و در جلوی کمربند نگه میداریم و سر و سینه نیز باید صاف و نگاه رو به جلو باشد و دهان نیز بسته است اجرای تمامی این مراحل می بایست 6 ثانیه طول بکشد 3 ثانیه حرکت پای چپ و بالا آوردن دستها و 3 ثانیه پایین آوردن دست ها، لازم به ذکر است اجرای این حرکت بدون اعمال شوک و یا حرکت خاصی است و به آرامی و نرمی و با یک ریتم ملایم و هماهنگ انجام می شود. این فرمان معمولاًَ پیش از اجرای فرم داده می شود.

4- پالچاگی جونبي (حالت آماده باش برای اجرای ضربات و تکنینهای پا):

در هنگان اجرای این فرمان پای راست خود را عقب گذاشته بدن و پاها را در زاویه 45 درجه قرار دهید دست راست خود را به صورت نزدیکتر نگه دارید برای دفاع بالا تنه (دقت کنید که کاملاً نباید جلوی صورت قرار بگیرد بلکه در نواحی بالای سینه قرا می گیرد) و دست چپ خود را پایین تر از دست راست و متمایل به سمت پایین برای دفاع پایین تنه قرار دهید لازم به ذکر است هنگام اجرای دستور پالچاگی جونبی کیهاپ نیز باید کشیده شود.

5- شيجاک (شروع):

این فرمان نحوه اجرای خاصی ندارد و تنها فرمان شروع حرکتی است که قرار است انجام گیرد.

6- پارو (بازگشت به حالت آماده باش (چونبی)):

در هنگام شنیدن این فرمان می بایست در هر وضعیت که بدن قرار دارد آن وضعیت را رها کرده و فرمان جونبی را اجرا کنید (لازم به ذکر است در پومسه (فرم) دستور پاروها نحوه اجرای متفاوتی از یکدیگر دارند و در اینجا تنها به آموزش کلی پارو پرداخته شده است، جهت آمزش پاروی هر فرم می توانید به بخش آموزش پومسه (فرم) مراجعه نمایید). این فرمان معمولاً در پایان انجام یک حرکت و یا پایان فرم داده می شود.

7- کالیو (جدا شدن، پایان موقتی ):

این فرمان معمولاً در هنگام مبارزه کاربرد دارد ولی تفاوت آن با کومان در این است که پس از دستور کالیو مجدداً مبارزه و یا حرکت قبلی ادامه پیدا خواهد کرد به طور مثال وقتی داور وسط بخواهد به یکی از مبارزین اخطاری بدهد با دستور کالیو بازی را متوقف می کند و سپس بعد از دادن اخطار دستور ادامه مبارزه (کی سوگ) را می دهد.

8- کومان (پایان قطعی):

این فرمان معمولاً در هنگام مبارزه کاربرد دارد ولی تفاوت آن با کالیو در این است که پس از دستور کومان مجدداً مبارزه و یا حرکت قبلی ادامه پیدا نخواهد کرد به طور مثال در هنگام پایان وقت مبارزه داور وسط به دو مبارز دستور کومان را می دهد که بعد از آن مبارزه ادامه پیدا نمی کند.

9- کی سوگ (دستور ادامه کار):

بعد از فرمان کالیو برای ادامه حرکت قبلی و یا مبارزه این فرمان داده می شود.

10- تیرو دیرا (برگشتن (به صورت چرخشی) به سمت عقب):

این فرمان برای برگشتن است به طوری که بدن را از طرف باز آن می چرخانیم و از سمتی که قرار دارد بدن در سمت دیگر قرار می گیرد لازم به ذکر است هنگام اجرای این حرکت نباید پاها از زمین بلند شود و یا حرکتی کند تنها می باسیت که بچرخند و برای اجرای فرمان تیرو دیرا باید از طرفی بدن را چرخاند که نیازی به بلند کردن و یا حرکت پاها نباشد.

11- آنجا (نشستن):

با شنیدن این فرمان بروی زمین بنشینید.

12- ایراسا (برخاستن):

با شنیدن این فرمان از روی زمین برخیزید.

13- شو (استراحت در جا):

با شنیدن این فرمان به صورت درجا بدون نشستن و یا حرکت کردن، آزاد باش باشید و استراحت کنید.

14- پال باکو (تعويض پا،تعویض گارد):

با شنیدن این فرمان پای عقب خود را همراه با تعویض گارد جلو بگذارید و ادمه حرکت را با این پا ادامه دهید لازم به ذکر است هنگام اجرای فرمان پال باکو، کیهاپ نیز باید کشیده شود.

15- سان باكو (تعويض دست):

با شنیدن این فرمان با دست دیگر خود حرکت قبلی را انجام بدهید.

16- مینیام (بستن چشمها):

با شنیدن این فرمان چشمهای خود را ببندید.

17- مینیام پارو (باز کردن چشمها):

با شنیدن این فرمان چشمهای خود را باز کنید.منبع:




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.