انواع مختلف اختلالات شخصیتی

شخصیت شما انعکاسی از رفتار شماست. با این‌حال، انواع مختلفی از اختلالات شخصیتی وجود دارد که می‌تواند شیوه‌ی زندگی نرمال افراد را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله درباره‌ی این اختلالات شخصیتی بحث
يکشنبه، 5 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انواع مختلف اختلالات شخصیتی
انواع مختلف اختلالات شخصیتی

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

شخصیت شما انعکاسی از رفتار شماست. با این‌حال، انواع مختلفی از اختلالات شخصیتی وجود دارد که می‌تواند شیوه‌ی زندگی نرمال افراد را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله درباره‌ی این اختلالات شخصیتی بحث می‌کنیم.
شخصیت آینه‌ای است که از طریق آن تصویر واقعی شما مشاهده می‌شود. شما ممکن است بتوانید صفات و رفتار خود را از جهان پنهان کنید، اما چگونه می‌توانید از خودتان فرار کنید. شخصیت شما دروازه ای است که از طریق آن رفتار شما مشخص می‌شود.

خصوصیات و علل بروز اختلالات شخصیتی

برخی ویژگی‌ها وجود دارد که منعکس کننده‌ی اختلال در شخصیت می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که نوجوانانی که دارای صفات شخصیتی و رفتاری مشخصی هستند، ممکن است در مواجهه با لحظات سخت یا بحران‌های زندگی لزوما مشکلی نداشته باشند.
با این‌حال، افرادی که به بروز اختلالات شخصیتی مبتلا هستند، ممکن است با مشکلات زیادی در زندگی روزمره‌ی خود روبرو شوند. این‌گونه افراد نگرش‌های جالبی در مورد زندگی دارند و با هر گونه تغییری در زندگی خود مخالف هستند به همین دلیل نمی‌توانند رابطه‌ی خوبی با دوستان و آشنایان خود داشته باشند و در محل کار نیز قادر به برقراری ارتباط دوستانه با همکاران خود نیستند
برخی از علل بروز این رفتارها مانند سوء استفاده از این افراد در دوران کودکی و یا کم توجهی والدین نسبت به این کودکان بوده که ممکن است منجر به بروز اختلالاتی در شخصیت فرد گردد. همچنین گفته می‌شود که آسیب‌های مغزی و یا روحی و روانی نیز ممکن است تاثیر منفی بر شخصیت افراد داشته باشد. اختلالات شخصیتی خود شیفتگی با اختلالات دو قطبی نیز در برخی از افراد بروز می‌کند. عوامل ژنتیکی نیز نقش مهمی در بروز اختلالات شخصیتی ایفاء می‌کند.

انواع اختلالات شخصیتی

انواع مختلفی از اختلالات شخصیتی وجود دارد که می‌تواند حالت زندگی انسان را تغییر دهد. این اختلالات پتانسیل تخریب زندگی انسان را داشته و منجر به بروز تاثیرات منفی بر اعصاب و روان افراد می‌گردد. مسائل شخصیتی و اختلالات ایجاد شده می‌تواند نحوه‌ی رفتار افراد با دوستان، همکاران و حتی خانواده را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد. در صورت بروز چنین مشکلاتی باید کمک‌های روانی و فیزیولوژیکی مناسب به فرد بیمار ارائه شود.
اختلالات شخصیتی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

پارانوئید

اختلال شخصیتی پارانوئید باعث سرد شدن فرد از لحاظ بروز احساسات عاطفی می‌گردد. این گونه بیماران هنگام تعامل با مردن به طور مداوم تصویری از بی اعتمادی و ناراحتی را تجربه می‌کنند. آن‌ها همیشه نسبت به نزدیکان خود مانند همسرشان مشکوک هستند و بدون هیچ دلیلی همیشه مضطرب می‌باشند و این‌گونه افراد به راحتی با دوستان خود ارتباط خوبی را برقرار نمی‌کنند.

اسکیزوئید

اختلال شخصیتی اسکیزوئید یک نوع اختلال غیر معمول بوده که عمدتا به دلیل این واقعیت خطرناک می‌باشد که زودهنگام تشخیص و درمان نمی‌گردد. آن‌ها از جهان واقعی جدا شده و بسیار منزوی و گوشه گیر هستند و از ایجاد روابط جدید و سالم با اطرافیان خود به صورت آگاهانه گریزان هستند. در اوقات فراغت و سرگرمی‌هایی که با دوستان خود دارند، هیچ موقع خوشحال به نظر نمی‌رسند. این بیماران به طور مداوم عادت دارند که از تعاملات اجتماعی با دیگران خودداری کنند و نمی‌توانند به راحتی به هر کسی نزدیک شوند. یکی از دلایل این موضوع بی‌اعتمادی به دیگران و ترس از ابراز احساسات می‌باشد. اسکیزوتایپ
هنگامی که فردی مبتلا به اختلال شخصیتی اسکیزوتایپ است، در جهان خود به سر می‌برد و از ورود هر کسی به این جهان جلوگیری می‌کند. این افراد دوست دارند مداوم با خود صحبت کنند. این افراد شخصیتی منزوی و گوشه گیر داشته و در یک دنیای خیالی زندگی می‌کنند و ادعا می‌کنند که دارای توانایی‌های فرا طبیعی بوده و قادر به پیش بینی آینده می‌باشند.

خوشه‌ی 2

ضد اجتماعی

اختلال شخصیتی ضد اجتماعی با نادیده گرفتن احساسات و بی احترامی به حقوق دیگران مشخص می‌شود. این بیماران به پیروی از قوانین و مقررات اعتقادی ندارند. این افراد بسیار بی رحم بوده، با دیگران برخورد فیزیکی داشته و سعی در فریب دادن آن‌ها دارند و نسبت به ایمنی شخصی خود و یا اطرافیان نگرانی ندارند.

مرزی

این افراد مرز بین اختلالات عصبی و فیزیکی می‌باشند. علائم اختلال شخصیتی این افراد داشتن روابط ناپایدار آن‌ها می‌باشد. این گونه اختلالات در زنان بیشتر رخ می‌دهد. خلق و خوی این افراد به طور مکرر در حال تغییر بوده و این موضوع رفتار و عزت نفس افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رفتار این بیماران غیر قابل پیش بینی بوده و مستعد بروز روابط مخرب و اقداماتی هستند که از نظر جسمی و روانی به آن‌ها آسیب وارد می‌کند.

خود شیفتگی

در اختلال شخصیتی خود شیفتگی افراد از نظر رفتاری شیفته‌ی خود هستند. آن‌ها از هیچ گونه رقابتی برای شکست دادن دیگران فرو گذار نمی‌کنند. این افراد به احساسات دیگران توجهی ندارند. آن‌ها نسبت به انتقاد بسیار حساس هستند و دوست دارند که در تمام مراحل زندگی خود مورد توجه دیگران قرار داشته باشند. آن‌ها نمی‌توانند وضعیتی را به وجود آورند که در آن فرد دیگری در کانون توجه قرار گیرد.

هیستریونی

افراد مبتلا به این نوع اختلال تمایل به نمایش دادن رفتار دراماتیک دارند و علاقه‌ای به ایجاد رابطه‌ی جامع با کسی را ندارند.

خوشه‌ی 3

وابسته
فرد مبتلا به اختلال شخصیتی وابسته از نظر رفتاری متکی به دیگران هستند. آن‌ها تمایل به توجه دارند، با این‌حال، این افراد از به عهده گرفتن مسئولیت تصمیم گیری متنفر هستند. آن‌ها نمی‌توانند مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرند. فرد مبتلا به این نوع اختلال کاملا از نظر رفتاری مطیع دیگران می‌باشد. این بیماران حتی اگر شریک زندگیشان از نظر روحی و جسمی آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار دهد، باز هم تمایل به ادامه‌ی رابطه با او را دارند. این بیماران به هر کسی که احساس کنند توانایی مراقبت از آن‌ها را دارد وابسته می‌شوند. این بیماران به طور مداوم ترس از تنها ماندن و یا رد شدن توسط اطرافیان را دارند. در تصمیم گیری‌های خود مدام شک دارند و همیشه منتظر تایید فرد دیگر هستند. این افراد از عهده دار شدن هر گونه مسئولیتی نیز خود داری می‌کنند چون ترس این را دارند که نتوانند از عهده‌ی مسئولیت خود برآیند.

دوری گزینی

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی دوری گزینی از این که رد شوند، بسیار ترس دارند. این افراد می‌ترسند که در جامعه مورد قضاوت منفی قرار گیرند. دارای عزت نفس پایینی هستند و دوست دارند همه آن‌ها را بپذیرند و دوست داشته باشند.

وسواس فکری عملی

افرادی که از اختلال شخصیتی وسواس فکری عملی رنج می برند، سطوح بالایی از کمال گرایی را نشان می‌دهند. آن‌ها هر چیزی که توجهشان را جلب کند را بررسی کرده و به جزئیات توجه زیادی می‌کنند. این افراد با وسواس فکری و دقت زیادی بر روی برنامه های خود کار می‌کنند. این افراد در اکثر موارد از انجام کارهای اشتباه نگران بوده و در صورتی‌که با وضعیت خاصی روبرو شوند که توانایی کنترل آن را نداشته باشند، استرس و اضطراب زیادی در این زمینه خواهند داشت.
در صورتی‌که با هر کدام از علائم ذکر شده در بالا روبرو شدید، بلافاصله به روانشناس مراجعه کنید تا با دقت زیاد مشکل شما را بررسی کرده و روش‌های درمانی مناسب را به شما ارائه دهد. در صورت بروز هر گونه سهل انگاری در درمان بیماری‌های روانی، زندگی و رفتار فرد بیمار و حتی اطرافیان او به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما