اهمیت رایانه‌ها در پزشکی که همه ما دست کم می‌گیریم

اهمیت رایانه‌ها در پزشکی چیست؟ چگونه می‌توان از فناوری رایانه در حوزه پزشکی استفاده کرد؟ رایانه‌ها نقش کلیدی تقریباً در همه بخش‌های زندگی ایفا می‌کند. رایانه‌ها ذخیره سازی مقدار زیاد داده‌ها را تسهیل می‌کند،
يکشنبه، 5 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اهمیت رایانه‌ها در پزشکی که همه ما دست کم می‌گیریم
اهمیت رایانه‌ها در پزشکی که همه ما دست کم می‌گیریم

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

اهمیت رایانه‌ها در پزشکی چیست؟ چگونه می‌توان از فناوری رایانه در حوزه پزشکی استفاده کرد؟ رایانه‌ها نقش کلیدی تقریباً در همه بخش‌های زندگی ایفا می‌کند. رایانه‌ها ذخیره سازی مقدار زیاد داده‌ها را تسهیل می‌کند، پردازش سریع اطلاعات را امکانپذیر می‌کند و آن‌ها دارای هوش داخلی هستند که در ترکیب با هوش انسان می‌تواند عملکرد شگفت انگیزی داشته باشد. رایانه‌ها به لطف هوش و سرعت خود در سطح نزدیک به مغز انسان عمل می‌کند. از اینرو، از آن‌ها می‌توان در حوزه‌های مختلف مانند مهندسی، پردازش داده‌ها و ذخیره سازی، برنامه ریزی و زمانبندی، شبکه، آموزش و سلامت و همچنین پزشکی استفاده کرد.

رایانه‌ها در حوزه پزشکی

درست از ذخیره سازی کارآمد داده‌ها و دسترسی آسان به اطلاعات و به اشتراک گذاری آن تا انجام تست‌های پزشکی و شبیه سازی عمل‌های جراحی پیچیده، رایانه‌ها نقش مهمی در حوزه پزشکی ایفا می‌کند. کاربرد رایانه‌ها در این حوزه‌ را می‌توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:
• ذخیره سازی داده‌ها
• عمل‌های جراحی
• تست‌های تشخیصی
• به اشتراک گذاری دانش
مانند هر حوزه‌ای دیگر اهمیت رایانه‌ها در حوزه پزشکی را نمی‌توان نادیده گرفت.

ذخیره سازی داده‌ها و اطلاعات سلامت بیماران

رایانه‌ها ابزار عالی برای ذخیره سازی داده‌های بیماران است. بیمارستان‌ها از سیستم‌های رایانه‌ای برای نگه داشتن سوابق بیماران استفاده می‌کند.
اغلب نگه داشتن سوابق دقیق سابقه پزشکی بیماران ضروری است. پزشکان اغلب به اطلاعات سابقه خانوادگی بیمار نیاز دارند. این اطلاعات را می‌توان در پایگاه‌های داده رایانه‌ای ذخیره سازی کرد.
رایانه‌ها می‌تواند سوابق نسخه‌ها و اطلاعات صورت حساب را ذخیره کند. از رایانه‌ها می‌توان برای ذخیره سازی اطلاعات درباره داروهای تجویز شده برای بیمار و همچنین داروهایی که نمی‌توان برای او تجویز کرد استفاده کرد.
رایانه‌ها ذخیره سازی کارآمد مقادیر زیاد داده‌های پزشکی را امکانپذیر می‌کند. حوزه پزشکی دارای پایگاه اطلاعات گسترده‌ای است. ذخیره سازی رایانه‌ای می‌تواند بهترین ابزار برای نگه داری این اطلاعات باشد.
ژورنال‌های پزشکی، مقالات پژوهشی و تشخیصی، اسناد پزشکی مهم و کتاب‌های مرجع را می‌توان به بهترین وجه در قالب الکترونیکی ذخیره کرد.

رایانه‌ها در عمل‌های جراحی

از نرم افزارهای رایانه‌ای برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود. از آن می‌توان برای معاینه اندام‌های داخلی بدن استفاده کرد. سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته برای بررسی اندام‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برخی جراحی‌های پیچیده را می‌توان با کمک رایانه‌ها انجام داد. جراحی به کمک رایانه حوزه‌ای با سرعت پیشرفت بالا در پزشکی است که از ترکیب تخصص جراحی با هوش رایانه برای ارائه نتایج سریع‌تر و دقیق‌تر در عمل‌های جراحی استفاده می‌کند. در این روش، مدلی از بیمار ایجاد می‌شود و قبل از جراحی مورد آنالیز قرار می‌گیرد. عمل جراحی بر اساس تصویر مجازی بیمار شبیه سازی می‌شود.
سپس، جراحی را می‌توان با ربات انجام داد. ربات ممکن است توسط پزشک برنامه نویسی شود یا تنها ممکن است به پزشکان هنگام انجام جراحی واقعی کمک کند.
در هر دو مورد، هوش رایانه‌ای در حال کار است که به کاربرد‌های رایانه در پزشکی تأکید می‌کند.

فناوری رایانه در تست‌های تشخیصی

انواع مختلف تجهیزات مانیتورینگ در بیمارستان‌ها اغلب مبتنی بر برنامه نویسی رایانه‌ای است.
تصویربرداری پزشکی با روش‌هایی برای تصویر برداری از بدن انسان به منظور اهداف پزشکی سر و کار دارد. بسیاری از روش‌های مدرن اسکن کردن و تصویربرداری به طور گسترده مبتنی بر فناوری رایانه‌ای است. ما به لطف پیشرفت‌ در علوم رایانه موفق شده‌ایم روش‌های تصویربرداری پیشرفته زیادی را در پزشکی پیاده سازی کنیم.
MRI از نرم افزار رایانه‌ای استفاده می‌کند. CT اسکن از روش‌های پردازش هندسی دیجیتال برای تهیه تصاویر سه بُعدی استفاده می‌کند. از رایانه‌های پیشرفته و دوربین‌های مادون قرمز برای تهیه تصاویر با وضوح بالا استفاده می‌شود. از رایانه‌ها به طور گسترده برای تهیه تصاویر سه بُعدی استفاده می‌شود.
بسیاری از تجهیزات پزشکی مدرن رایانه‌های برنامه نویسی شده است. بسیاری از دستگا‌ه‌های پزشکی امروز بر اساس دستورالعمل‌های از قبل برنامه ریزی شده کار می‌کند. مدار و منطق موجود در اکثر تجهیزات پزشکی اساساً رایانه است.
کارکرد سیستم‌های صوتی، سیستم‌های هشدار اضطراری در بیمارستان‌ها، دستگاه‌های اشعه ایکس و برخی دستگاه‌های پزشکی دیگر مبتنی بر منطق رایانه‌ای است.

ارتباطات و به اشتراک گذاری دانش

فناوری رایانه برقراری ارتباط بین متخصصان پزشکی و بیماران را راحت می‌کند. به اشتراک گذاری دانش مربوط به تحقیقات و به روز رسانی‌ها در حوزه پزشکی می‌تواند به لطف فناوری رایانه با کارامدی بیشتری انجام شود.
شبکه‌های رایانه‌ای برقراری ارتباط سریع‌تر را ممکن می‌کند. در حوزه پزشکی، رایانه‌ها ارتباط سریع‌تر بین بیمار و پزشک را امکانپذیر می‌کند.
پزشکان می‌توانند از طریق اینترنت تعامل بیشتر و بهتری داشته باشند. امروزه دستیابی به نظرات متخصصان در عرض چند ثانیه با استفاده از اینترنت امکانپذیر است. متخصصان حوزه پزشکی در سرتاسر جهان می‌توانند از طریق اینترنت در عرض چند دقیقه ارتباط برقرار کنند. به خاطر فناوری شبکه‌های رایانه‌ای است که ارتباط شبکه‌ای آسان شده است.
پزشکان می‌توانند مسائل پزشکی را در فروم‌های پزشکی مورد بحث قرار دهند، آن‌ها می‌توانند مقاله بنویسند و در ژورنال‌های آنلاین موجود به اشتراک بگذارند.
به لطف اینترنت و دسترسی آسان به رایانه به روز رسانی‌ها و پیشرفت‌ها در حوزه پزشکی و اطلاعات درباره روش‌های جدید درمانی و غیره می‌تواند در عرض چند دقیقه به دست مردم برسد.
پزشکان می‌توانند در عرض چند ثانیه به تبادل تصاویر و پیام‌ها بپردازند و سریعاً به نتیجه برسند. آن‌ها از طریق اینترنت به راحتی می‌توانند به دنبال توصیه‌ همکاران دیگر و به اشتراک گذاری دانش باشند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.