درمان‌های گیاهی برای سرما خوردگی سر

سرما خوردگی سر اساسا یک نوع سرما خوردگی رایج بوده که مجراهای بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرما خوردگی یک عفونت قسمت بالایی دستگاه تنفسی بوده که که افراد در همه‌ی سنین می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.
دوشنبه، 13 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان‌های گیاهی برای سرما خوردگی سر
درمان‌های گیاهی برای سرما خوردگی سر

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

سرما خوردگی سر اساسا یک نوع سرما خوردگی رایج بوده که مجراهای بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرما خوردگی یک عفونت قسمت بالایی دستگاه تنفسی بوده که که افراد در همه‌ی سنین می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.
عوامل اصلی سرما خوردگی ویروس‌هایی بوده که از طریق هوای تنفسی به بدن وارد می‌شوند. رینو ویروس‌ها، کرونا ویروس‌ها، آدنو ویروس‌ها و غیره برخی از انواع ویروس‌هایی بوده که ممکن است باعث بروز این بیماری شود.
هنگامی‌که سیستم ایمنی بدن وجود ویروس‌ها را تشخیص می‌دهد، غشاهای مخاطی که در امتداد مجرای بینی قرار دارند، ترشح مخاط را شروع می‌کنند. این موضوع باعث بروز علائمی مانند خفقان بینی، عطسه و سردرد می‌گردد.
اگرچه این بیماری چند روز بیشتر طول نکشیده و بعد از آن بهبود می‌یابد، اما در صورتی‌که این شرایط برای بیش از چند هفته ادامه یابد، ممکن است علائم دیگری بروز کند. همچنان که مخاط ضخیم می‌گردد، فشار در ناحیه‌ی صورت نیز بروز می‌کند. در این مواقع مخاط ممکن است به رنگ زرد مایل به سبز تبدیل شود.
روش‌های درمانی
غرغره‌ی آب نمک به مبارزه با سرما خوردگی و سرفه کمک می‌کند. شما می‌توانید غرغره را با چای مریم گلی به منظور از بین بردن حفره‌ی دهانی و استنشاق جوهر این عصاره‌ی معطر انجام دهید.
یک قاشق چایخوری عصاره‌ی لیمو و یک قاشق چایخوری عسل به یک لیوان آب اضافه کنید. این نوشیدنی قطعا در مبارزه با سرما خوردگی سر مفید می‌باشد.
شما می‌توانید جهت مبارزه با سرما خوردگی سر، سیر خرد شده را به 2 قاشق غذا خوری عسل اضافه کرده و هر شب میل بفرمایید.
پودر دارچین ترکیب شده با عسل را به صورت روزانه به مدت سه روز مصرف کنید، استفاده از این ترکیب به پاک کردن سینوس ها کمک می‌کند.
شما می‌توانید قطعات کوچکی از زنجبیل را در یک فنجان آب بجوشانید. این ترکیب را به هم زده و یک قاشق شکر به آن اضافه کنید. نوشیدن این ترکیب کمک زیادی به کاهش علائم سرما خوردگی سر می‌کند. چای زنجبیل داغ نیز یک محلول موثر برای سرما خوردگی سر می‌باشد.
روش درمان موثر دیگر نوشیدن آب جو - لیمو می‌باشد. یک لیمو را به دو قطعه برش زده و آن را به یک لیوان با دو قاشق چایخوری جو اضافه کنید. آب داغ را به لیوان اضافه کرده و آن را به مدت یک شب نگه دارید. این ترکیب را صبح بعد با و یا بدون عسل بنوشید. آب جو – لیمو برای استفاده ی بعدی ذخیره نمی شود. باید این ترکیب را هر روز به صورت تازه تهیه کنید.
اسپری بینی آب نمک کمک بسیار زیادی به پاکسازی مجراهای بینی می کند. همه ی شما نیازمند ترکیب حدود 4/1 فنجان چایخوری نمک و پودر سودا در حدود 8 اونس آب می‌باشید. از یک سرنگ و یک قطره چکان استفاده کرده و آن را با این ترکیب پر کنید. سپس اسپری آب نمک را به درون مجرای بینی خود وارد سازید. یکی از سوراخ‌های بینی خود را ببندید و اسپری آب را در سوراخ دیگر بینی خود بریزید. اجازه دهید تا آب از درون بینی تخلیه گردد. سعی کنید همین روند را در هر سوراخ بینی حداقل سه مرتبه انجام دهید. از انجام بیش از حد این کار پرهیز کنید، چون ممکن است منجر به شستشو و از بین رفتن مخاط‌هایی شود که در جهت مبارزه با عفونت‌ها کار می‌کنند.
مصرف سوپ مرغ جهت درمان سرما خوردگی سر از زمان‌های قدیم انجام می‌شود و این روش درمانی همیشه موثر می‌باشد. واکنش معمول اکثر مادرها به سرما خوردگی، این است که یک کاسه سوپ داغ را برای شما آماده می‌کنند. متخصصان معتقدند که سوپ جو برای مقابله با گلو درد و بینی مسدود شده مفید می‌باشد.
شما باید هنگامی که دجار سرما خوردگی سر شده‌اید، آب بدن خود را در حد مناسبی نگه دارید. نوشیدن حداقل 8 تا 10 لیوان آب باعث حفظ رطوبت گلو می‌گردد. شما می‌توانید چای گیاهی، عصاره‌ی میوه جات، و چای زنجبیل را به منظور کاهش درد و ناراحتی مصرف کنید.
استنشاق بخار بهترین روش به منظور سهولت خفقان بینی و سرما خوردگی سر می‌باشد. شما باید سر خود را بر روی یک ظرف حاوی آب جوش قرار داده و بخار آن را تنفس کنید. همچنین، این کار به تخلیه‌ی خلط و مخاط مسدود کننده‌ی دستگاه تنفس کمک می‌کند.
اسانس اکالیپتوس در تمیز کردن بینی مسدود شده بسیار موثر می‌باشد. مقدار کمی از این اسانس را بر روی دو طرف بینی به منظور پاکسازی بینی بریزید.
مقداری پودر ریشه‌ی سوسن را در هر سوراخ بینی به منظور پاکسازی بینی مسدود شده بریزید. حمام گرم نیز در کاهش درد و خستگی ناشی از سرما خوردگی موثر می‌باشد.
طرفداران داروهای گیاهی توصیه به مصرف گیاه جنسینگ به منظور کاهش سرما خوردگی می‌کنند. این گیاه به بازگشت سیستم ایمنی به حالت عادی و پیشگیری از خستگی و استرس نیز کمک می‌کند. محققان کانادایی آزمایشی را در رابطه با اثرات گیاه جنسینگ شمالی انجام دادند و یک نتیجه‌ی قطعی را در کاهش شدت و مدت زمان سرما خوردگی هنگام تجویز این گیاه دارویی یافتند.
بررسی صورت گرفته بر روی گیاه شمعدانی نشان داد که ریشه‌های این گیاه باعث کاهش شدت ناراحتی و درد ناشی از سرما خوردگی سر می‌شوند. این دارو به طور گسترده برای سرما خوردگی موثر نیست، اما تا حدی محبوب می‌باشد.
روش‌های درمانی که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید.
هنگام بروز سرما خوردگی، چرا اکثر مردم از قرص‌های ویتامین C استفاده می‌کنند؟ دلیل این امر این است که ویتامین C از بروز سرما خوردگی جلوگیری کرده و به بهبود درد در طی یک تا دو روز کمک می‌کند. کارشناسان معتقدند که مصرف روزانه‌ی ویتامین C خوب است، اما نه برای سرما خوردگی. مصرف این ویتامین برای بیماری سرما خوردگی چندان موثر نیست، اما با این‌حال، ویتامین C ممکن است بر روی فلور روده‌ی شما تاثیر بگذارد، هیچ شکی در این رابطه وجود ندارد. ویتامین D برای جلوگیری از سرطان و عفونت‌ها مفید می‌باشد، با این‌حال، هنوز این موضوع به اثبات نرسیده است.
عنصر روی برای افراد مبتلا به سرما خوردگی موثر می‌باشد. با این‌حال، یافته‌ها در این رابطه تکان دهنده می‌باشد، دلیل اصلی این است که این مواد هنوز عاری از لاستیک نیستند. اکثر مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد که روی هیچ نوع قدرتی در کاهش بیماری سرما خوردگی ندارد.
در صورتی‌که تصور می‌کنید ویسکی می‌تواند به تسکین سرماخوردگی کمک کند، وقت خود را هدر داده‌اید. به جای آن از چای‌های گیاهی و آب گرم خالص استفاده کنید، به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین در آب از دست دهی بدن مفید می‌باشد.
تصور بر این است که آنتی بیوتیک‌ها برای درمان سرما خوردگی بسیار موثر می‌باشند. اما این موضوع به درستی قابل درک نیست چون آنتی بیوتیک‌ها منجر به تخریب باکتری‌ها شده، در حالی که بر ویروس‌ها اثری ندارند، و سرماخوردگی نیز عمدتا به واسطه‌ی ویروس ها ایجاد می‌شوند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط