ضروری‌ترین و مؤثرترین ویتامین‌ها برای اضطراب

وقتی حرف از اضطراب می‌شود، به ویتامین‌ها فکر کنید. بدون شک سبک زندگی امروزی به عنوان زمینه مناسبی برای ایجاد استرس عمل می‌کند. ولی، استرس به تنهایی تنها عامل دخیل در اختلالات اضطراب نیست.
چهارشنبه، 15 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ضروری‌ترین و مؤثرترین ویتامین‌ها برای اضطراب
ضروری‌ترین و مؤثرترین ویتامین‌ها برای اضطراب

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

وقتی حرف از اضطراب می‌شود، به ویتامین‌ها فکر کنید. بدون شک سبک زندگی امروزی به عنوان زمینه مناسبی برای ایجاد استرس عمل می‌کند. ولی، استرس به تنهایی تنها عامل دخیل در اختلالات اضطراب نیست. کمبود ویتامین نیز می‌تواند عامل مهمدی در ایجاد اضطراب باشد. تحقیقات اثبات کرده است که تغذیه ضعیف خطر اضطراب را افزایش می‌دهد. پس، استفاده از رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ها می‌تواند مطمئناً به مدیریت استرس و بهبود اضطراب کمک کند. مصرف غذاهای درست که حاوی مقادیر کافی ویتامین‌ها است می‌تواند برای مقابله با اضطراب مفید باشد. به هر حال، استفاده از رژیم غذایی سالم برای داشتن بدن و ذهنی سالم ضروری است. برخی ویتامین‌ها به بهبود خلق و خو کمک می‌کند بنابراین، به صورت مکمل یا با مصرف مواد غذایی طبیعی از آن‌ها برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.
در زندگی‌های پر استرس امروزی، تجربه احساسات اضطراب تبدیل به پدیده‌ای شایع شده است. اضطراب و مشکلات ذهنی دیگر مانند افسردگی اغلب ناشی از کمبود تغذیه‌ای است. پس، کسانی که احساس اضطراب دارند باید درک کنند که مصرف روزانه مقادیر کافی ویتامین‌ها می‌تواند برای مقابله با اختلالات اضطراب مؤثر باشد.

ویتامین B1

مصرف مکمل‌ها یا منابع طبیعی ویتامین B1 می‌تواند نقش حیاتی در کاهش اختلالات اضطراب ایفا کند. کمبود ویتامین B1 یا تیامین می‌تواند منجر به بروز اختلالات ذهنی مانند اضطراب و پریشانی شود. مصرف روزانه 50 میلی گرم ویتامین B1 می‌تواند به بهبود قابل توجه علائم اضطراب کمک کند. ویتامین B1 نه تنها به کاهش اضطراب کمک می‌کند بلکه همچنین حافظه را بهبود می‌بخشد. سبزیجاتی مانند مارچوبه و ماهی سالمون از منابع غنی از ویتامین B1 است.

ویتامین B2

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین نیز برای درمان اضطراب مفید است. اختلالات خلق و خو مانند اضطراب یا افسردگی از جمله علائم کمبود ویتامین ریبوفلاوین در نظر گرفته می‌شود. مواد غذایی مانند ماست، شیر و آوکادو سرشار از ویتامین B2 است و گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی برای افرادی که از اضطراب رنج می‌برند مفید خواهد بود.

ویتامین B3

این ویتامین نیز می‌تواند در کاهش سطح استرس مؤثر باشد. به افرادی که از حملات هراس رنج می‌برند اغلب توصیه می‌شود از مکمل‌های نیاسین استفاده کنند. ویتامین B3 دارای تأثیر آرام بخش است. ویتامین B3 یکی از بهترین ویتامین‌ها برای اضطراب است که می‌تواند به بهبود این اختلالات ذهنی کمک کند. استفاده از دوز روزانه مناسب ویتامین B3 می‌تواند به کاهش قابل توجه سطح اضطراب در عرض چند هفته کمک کند. شیر و تخم مرغ دو منبع غنی ویتامین B3 است.

ویتامین B6

چرا از ویتامین B6 باید در رژیم غذایی استفاده کرد؟ ویتامین B6 به مغز برای تولید مواد شیمیایی خاصی تحت عنوان انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند. این انتقال دهنده‌های عصبی به نوبه خود به کنترل مؤثر اضطراب کمک می‌کند. مواد غذایی مانند سیب زمینی شیرین و موز علاوه بر اینکه غنی از ویتامین B6 است، به تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

ویتامین B12

ویتامین B12 ویتامینی محلول در آب است که به عملکرد سالم مغز و دستگاه عصبی کمک می‌کند. از اینرو، کمبود آن می‌تواند تأثیر منفی در دستگه عصبی داشته باشد. این ممکن است منجر به بروز اختلالات دستگاه عصبی مانند اضطراب و افسردگی شود. به همین خاطر است که مکمل‌ها یا منابع طبیعی ویتامین B12 برای درمان اضطراب از اهمیت برخوردار است.

ویتامین C

برای غلبه به اضطراب و استرس، استفاده از مکمل‌های ویتامین C که به شکل‌های مختلف در بازار وجود دارد می‌تواند مفید باشد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C به عملکرد غدد فوق کلیوی کمک می‌کند که این به نوبه خود با تنظیم ترشح هورمون‌ها به مقابله با اضطراب کمک می‌کند.

ویتامین D

جدا از گروه ویتامین‌های B، ویتامین D نیز برای کاهش اضطراب مؤثر است. کمبود ویتامین D اغلب منجر به بروز حملات هراس می‌شود. کمبود ویتامین D می‌تواند در بروز مسائل احساسی مانند اضطراب و بی‌تابی مؤثر باشد. استفاده از ویتامین D مطمئناً می‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش اضطراب و افسردگی داشته باشد.

ویتامین E

رفتار‌های مرتبط با اضطراب ممکن است ناشی از کمبود ویتامین E نیز باشد. مطالعاتی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد افرادی که دچار حملات هراس یا افسردگی می‌شوند، ویتامین E کمی از رژیم غذایی دریافت می‌کنند. کمبود ویتامین E می‌تواند به کاهش اضطراب و از بین بردن علائم افسردگی کمک کند.

مینرال‌ها

به غیر از ویتامین‌ها، مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم و روی نیز می‌تواند نقش مهمی در کاهش اضطراب ایفا کند. عصبانیت و تنش مرتبط با اضطراب را می‌توان با مصرف مقدار کافی کلسیم و منیزیم کنترل کرد. این مواد معدنی نقش مهمی در درمان اضطراب دارد. کلسیم و منیزیم هر دو خاصیت ضد اضطراب به نمایش می‌گذارد و به علاوه مطالعات نشان داده است که کلسیم به آرام شدن دستگاه عصبی کمک می‌کند. ماهد معدنی روی نیز به ترشح مواد شیمیایی خاصی در بدن کمک می‌کند که برای کاهش اضطراب و استرس مفید است. کلسیم سطح سروتونین را افزایش می‌دهد. سروتونین به آرامش اعصاب کمک می‌کند.
به طور کلی، استفاده از رژیم غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B رژیم غذایی ضد اضطراب به شمار می‌رود. استفاده از رژیم غذایی حاوی انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین B، E، C و D روش طبیعی برای مقابله اضطراب خواهد بود. از مصرف بیش از حد ویتامین‌ها نیز باید خودداری کنیم تا دچار عوارض جانبی احتمالی و ناخواسته نشویم. بروز عوارض جانبی می‌تواند باعث تشدید اضطراب شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.