نمودار سیستم گوارشی و توضیح کار این سیستم

سیستم گوارشی به تجزیه‌ی مواد غذایی پیچیده به اشکال ساده‌تر کمک می‌کند. با کمک دیاگرام ارائه شده در این مقاله، توضیحاتی را در رابطه با عملکرد این سیستم و اندام‌هایی که به آن کمک می‌کنند، ارائه داده‌ایم.
شنبه، 25 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نمودار سیستم گوارشی و توضیح کار این سیستم
نمودار سیستم گوارشی و توضیح کار این سیستم

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

سیستم گوارشی به تجزیه‌ی مواد غذایی پیچیده به اشکال ساده‌تر کمک می‌کند. با کمک دیاگرام ارائه شده در این مقاله، توضیحاتی را در رابطه با عملکرد این سیستم و اندام‌هایی که به آن کمک می‌کنند، ارائه داده‌ایم.
بیولوژی بدن ما ترکیبی از سیستم‌های مختلف بدن انسان بوده که هر کدام از آن‌ها نقش مهمی را ایفاء می‌کنند. هفت سیستم اصلی به نام‌های سیستم اسکلتی عضلانی، سیستم عصبی، سیستم تنفسی، سیستم گردش خون، سیستم گوارشی، سیستم دفع ادرار و سیستم تولید مثلی در بدن وجود دارد که به انجام اعمال حیاتی بدن کمک می‌کنند. به منظور کمک به درک عملکرد این سیستم‌ها و اندام‌های مختلفی که به آن‌ها کمک می‌کنند، این مقاله را مطالعه کنید.

عملکرد سیستم گوارشی

بدن ما همانند یک مکانیزم پیچیده عمل می‌کند و برای حرکت و انجام اعمال حیاتی خود نیاز به انرژی دارد. این انرژی توسط مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، فراهم می‌گردد. کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها انرژی مورد نیاز بدن ما را فراهم می‌آورند. با این‌حال، درست همانند یک ماشین که در معرض سایش و فرسودگی قرار دارد، سلول‌های بدن ما نیز فرسوده می‌شوند. مواد خام جهت رشد بدن توسط پروتئین‌ها فراهم می‌گردد. بدن ما در معرض ابتلا به به تعدادی از بیماری‌ها بوده که سیستم ایمنی بدن ما با آن‌ها مقابله می‌کند. با این حال، مواد غذایی باید به بخش‌های کوچکتر شکسته شده تا بتوانند توسط سلول‌های بدن جذب گردند. برخی اندام‌ها مانند کبد و پانکراس آنزیم‌هایی را به اندام‌های مختلف سیستم گوارشی ترشح می‌کنند، که موجب تسریع فرایند هضم مواد غذایی می‌گردند. این آنزیم‌ها که به عنوان آنزیم‌های گوارشی شناسایی می‌شوند، فرایند تجزیه‌ی مواد غذایی پیچیده به فرم‌های ساده‌تر را تسهیل می‌بخشند. آنزیم‌های گوارشی واکنش‌هایی که در اندام‌های گوارشی رخ می‌دهد را تحریک می‌کنند. آنزیم‌ها از طریق خون انتقال یافته و توسط سلول‌ها جذب می‌شوند.
اندام‌ها و عملکرد آن‌ها

اندام‌های سیستم گوارشی

1:دهان / حفره‌ی دهانی

ترشح – آمیلاز بزاقی ترشح شده توسط سه غده‌ی بزاقی – غده‌ی بناگوشی، آرواره‌های زیرین و زیر زبانی
عملکرد – ما با استفاده از این اندام عمل جویدن غذا را به منظور شکستن آن‌ها به قطعات کوچکتر انجام می‌دهیم. بنابراین، مساحت سطح بزرگتر برای آنزیم‌های آزاد شده توسط غده‌های بزاقی ارائه شده است.

2. مری

ترشح – هیچ
عملکرد – مری نقشی در عمل هضم مواد غذایی ندارد، فقط به هل دادن غذا از دهان به اندام بعدی یعنی معده کمک می‌کند. این عمل توسط فرایند حرکات دودی شکل انجام می‌گیرد.

3. معده

ترشح – اسید گاستریک، پپسین و انواع دیگری از آنزیم‌های گوارشی
عملکرد – عضلات معده مواد غذایی را خرد کرده و آن را با اسیدگاستریک و آنزیم‌های ترشح یافته توسط معده ترکیب می‌سازد. اسیدگاستریک دارای pH اسیدی بوده، به طوری‌که غذا تا حدی در معده هضم می‌گردد. پپسین نیز عمل تجزیه‌ی پروتئین‌های موجود در مواد غذایی به آمینو اسیدها را بر عهده دارد. آنزیم‌های دیگر مانند آمیلاز گاستریک و لیپاز نیز به ترتیب عمل تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را بر عهده دارند.

4: روده‌ی کوچک

ترشح – آنزیم‌های صفراوی و پانکراس ترشح شده توسط پانکراس وارد دوازدهه می‌شوند، دیگر آنزیم‌های موجود در روده نیز عمل هضم مواد غذایی را انجام می‌دهند.
عملکرد – در روده‌ی کوچک عمل هضم مواد غذایی انجام شده و همه‌ی این مواد از طریق دیواره ی روده‌ی کوچک جذب خون می‌شوند. صفرای ترشح شده توسط پانکراس نیز چربی‌ها را جذب می‌کنند. آنزیم‌های پانکراس و روده مرحله‌ی نهایی هضم پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را بر عمده دارند.

5: روده‌ی بزرگ

ترشح – هیچ
عملکرد – روده‌ی بزرگ عمدتا در جذب آب و الکترولیت‌ها از مواد هضم نشده که از روده‌ی کوچک به این بخش انتقال یافته‌اند، نقش دارند. این اندام مواد هضم نشده را تا زمانی‌که آماده‌ی ترشح از طریق راست روده شوند، در خود ذخیره می‌سازد.
کیسه‌ی صفرا یک کیسه‌ی کوچک گلابی شکل بوده که زیر جگر قرار دارد. این اندام مواد صفراوی تولید شده توسط جگر را در خود ذخیره می‌سازد. صفرا برای هضم چربی‌ها ضروری می‌باشد. اما، برداشتن این اندام از طریق عمل جراحی هیچ تاثیر منفی در فرایند هضم ندارد. بنابراین، کیسه‌ی صفرا به عنوان یک عضو غیر حیاتی در بدن قرار دارد. جدا از عصاره‌های پانکراسی، پانکراس تولید انسولین کرده که به طور مستقیم وارد جریان خون می‌گردد. انسولین نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون ایفاء می‌کند. جگر مواد شیمیایی مختلفی را که برای عملکرد مناسب بدن مورد نیاز است، تولید می‌کند. این اندام نقش مهمی در سم زدایی بدن از مواد شیمیایی مضر دارد.
حقایقی در رابطه با سیستم گوارشی
در این قسمت برخی حقایق درباره‌ی سیستم گوارشی ارائه شده است:
ما هر روز تقریبا یک لیتر بزاق تولید می‌کنیم.
بزاق حاوی 98 درصد آب و تنها 2 درصد آنزیم می‌باشد.
طول دستگاه گوارش حدود 300 فوت می‌باشد.
غذا برای تقریبا 2 تا 3 ساعت در معده باقی می‌ماند.
روده‌ی کوچک تقریبا 20 فوت طول دارد.
تقریبا 4 ساعت طول می‌کشد تا مواد غذایی از طریق روده‌ی کوچک عبور کنند.
ما مواد زائد جامد را هنگامی که عضلات اسفنکتر با حرکات دودی شکل حرکت می‌کند، از طریق مقعد خارج می‌سازیم.
جگر و پانکراس بخش‌هایی از دستگاه گوارش به شمار نمی‌روند، اما آن‌ها توسط ترشح آنزیم‌های قوی به فرایند هضم مواد غذایی کمک می‌کنند.
بنابراین، شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات ارائه شده در بالا نحوه‌ی کار سیستم گوارشی به منظور تجزیه‌ی مواد غذایی به اشکال ساده‌تر را درک کنید. سیستم گوارشی فرایند جذب مواد غذایی ضروری توسط سلول‌های بدن را بهبود می‌بخشد. عملکرد مناسب سیستم گوارشی برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین سلامت کلی بدن بسیار مهم می‌باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.