راهبرد رهبر معظم انقلاب برای کمک به مظلومان و مستضعفان عالم

چشم انتظاران

تیرماه ۹۵، در دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب، ایشان مطالبه‌ی مهمی را از جوانان دانشجو خواستار شدند: تشکیل جبهه‌ی واحد ضدّآمریکایی. «یکی دیگر از مسائلی که به نظرم می‌توانید شما انجام بدهید
شنبه، 25 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما
چشم انتظاران
چشم انتظاران


 




 

تیرماه ۹۵، در دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب، ایشان مطالبه‌ی مهمی را از جوانان دانشجو خواستار شدند: تشکیل جبهه‌ی واحد ضدّآمریکایی. «یکی دیگر از مسائلی که به نظرم می‌توانید شما انجام بدهید تشکیل یک جبهه‌ی واحد ضدّآمریکایی و ضدّصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام است؛ این کار را بکنید. بنشینید، فکر کنید، بعد یک جبهه‌ی ضدّصهیونیستی و ضدّآمریکایی [تشکیل بدهید]» (۱۳۹۵/۰۴/۱۲) این البته اولین باری نبود که رهبر معظم انقلاب دانشجویان را به حساسیت نسبت به مسائل جهانی، و مخصوصاً آنچه در فضای منطقه در حال جریان است، فرامی‌خوانند، یک سال پیش‌ازاین، و درست در همان دیدار ماه رمضانی دانشجویان، ایشان به زبانی دیگر چنین فرموده بودند: «بنشینید روی مسائل بین‌الملل جمهوری اسلامی کار کنید؛ روی قضایای یمن، روی قضایای عراق، روی قضایای سوریه، تحلیل‌های جذّاب، نگاه به آینده... اگر می‌خواهید تأثیر محیط دانشجویی بر کشور آن‌طور که عرض کردیم باشد، راهش این است: شما روی محیط دانشجویی اثر بگذارید، محیط دانشجویی هم روی کشور اثر می‌گذارد.» (۱۳۹۴/۰۴/۲۰)


پیچیدگی فضای سیاسی حاضر

حال سؤال آن است که چرا برای رهبر معظم انقلاب این موضوع اهمیت دارد و بر آن به زبان‌های مختلف تأکید می‌کنند؟ برای اینکه «فضای سیاسی پیچیده و چندبُعدی کنونی امروز خیلی پیچیده است؛ چندلایه است؛ مثل دهه‌ی شصت نیست؛ دهه‌ی شصت معلوم بود: یک جنگی در غرب کشور و جنوب کشور برپا بود، یک دشمنی حمله کرده بود؛ وظیفه روشن بود ... در تهران هم اگر یک عَلَم مخالفتی بلند می‌شد، از طرف خود مردم مغلوب و منکوب می‌شد که تو داری در دوره‌ی جنگ مثلاً این کار را می‌کنی... امروز برنامه، برنامه‌ی پیچیده‌ای است؛ هم امنیتی است، هم فرهنگی است، هم اقتصادی است، هم سیاسی است. برنامه‌ها برنامه‌های درهم‌تنیده‌ای است؛ در این شرایط، وظایف خیلی سنگین است.» (۱۳۹۵/۰۴/۱۲) از طرف دیگر، متأسفانه «دنیا، دنیای ظلم است» (۱۳۹۶/۰۶/۲۱) و همچنان «قانون جنگل» در آن مستقر است، «عده‌اى از مردم یک ملت چندمیلیونی - بزرگ و كوچك و زن و مرد و بیمار و سالم و همه و همه - به‌وسیله‌ى عده‌اى دیگر جانشان گرفته مى‌شود؛ خانه‌هایشان ویران مى‌شود؛ عرض و ناموس زن‌هایشان مورد تجاوز قرار مى‌گیرد؛ دارو ندارند، غذا ندارند، آسایش ندارند، امنیت ندارند و هیچ تحركى هم به معناى واقعى كلمه در دنیا نیست.» (۱۳۷۱/۱۱/۰۱)
 
مؤمن انقلابی, رهبر معظم انقلاب

وظیفه‌ی دولت مقاومت در برابر نظم ظالمانه‌ی موجود

نکته‌ی بعدی این است که «جمهوری اسلامی دولت مقاومت است... دولت مقاومت یعنی چه؟ یعنی تسلیم زورگویی نشدن تسلیم زیاده‌طلبی نشدن، در موضع اقتدار ایستادن. دولت مقاومت در موضع اقتدار قرار می‌گیرد.» (۱۳۹۶/۰۲/۲۰) بنابراین هر کس، فراخور جایگاه و مأموریت و تکلیفی که دارد، باید برای برهم زدن وضع موجود، اقدام کند. مثلاً "قوه‌ی قضائیه" می‌بایست دعاوی حقوقی و احقاق حقوق مظلومان را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری کند. «قوه‌ی قضائیه باید در موضوعاتی همچون تحریم‌ها، مصادره‌های آمریکایی‌ها، تروریسم و یا حمایت از شخصیت‌های مظلوم دنیا همچون شیخ زکزاکی و یا حمایت از مسلمانان میانمار و کشمیر، از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنیا منعکس شود.» (۱۳۹۶/۰۴/۱۲) یا مثلاً "قوه‌ی مجریه" نیز می‌بایست در موارد نظیر کشتار مسلمانان مظلوم میانمار، موضع‌گیری «صریح و شجاعانه» داشته باشد. «جمهوری اسلامی این افتخار را برای خودش باید حفظ کند که علناً و صریحاً علیه ظلم حرف بزند؛ چه این ظلم در مناطق اشغال‌‌‌شده‌ی به‌وسیله‌ی صهیونیست‌ها باشد، چه در کشور یمن و بمباران مردم یمن باشد، چه در بحرین باشد، چه در میانمار و چه در هر نقطه‌ی دیگری...» (۱۳۹۶/۰۶/۲۱)
 

جریان مؤمن و انقلابی چه باید بکند؟

«جریان مؤمن و انقلابی» هم باید در این بین نقش خود را ایفا کرده و از همه‌ی فرصت‌ها برای رفع ظلم در جهان استفاده کند. مثلاً دنیا، دنیای "دیپلماسی عمومی" است و گسترده شدن "فضای مجازی"، پس از این فرصت باید استفاده کرد. «در فضای مجازی تماس بگیرید، کمااینکه در موارد مشابهی این کار انجام گرفته. به قول این فرنگی‌مآب‌ها یک کمپین‌های عمومی دنیای اسلامی تشکیل بدهید علیه تسلّط آمریکا، ازلحاظ ضدّیت باسیاست‌های آمریکایی و سیاست‌های صهیونیستی.» (۱۳۹۵/۰۴/۱۲) این یعنی آنکه جوان مؤمن و انقلابی باید سطح تحلیل خود را حتی فراتر از موضوعات سیاسی داخلی قرار دهد. او باید بداند کوتاهی در انجام وظایف و به‌تبع آن تداوم وضع موجود در جهان، به‌منزله‌ی پایمال شدن خون و حقوق انسان‌های مظلوم بیشتری در جهان تحت سلطه‌ی نظام‌های ظالم است. این نظم ظالمانه‌ی جهان را می‌توان برهم زد، به‌شرط آنکه جریان مؤمن و انقلابی بداند که همچنان "مبارزه ادامه دارد" و "زندگی فرزندان خمینی"، زندگی عادی نیست و او مسئولیت و وظیفه‌ای تاریخی بر عهده دارد. باری، تا تشکیل آن جبهه‌ی واحد ضدآمریکایی و صهیونیستی، چشم‌های منتظر مظلومین عالم به او خیره شده است.
منبع مقاله : نشریه خط حزب الله، شماره 99


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما