مطالعه موفق با تمركز (قسمت یازدهم)
نويسنده:م. حورايي
تمركز از راه ذكر و عرفان
صرف نظر از ارج و مقامي كه براي انجام عبادات، در مكاتب الهي در نظر گرفته شده است، اين اعمال تمركز فكري ملموس و قابل توجهي را نيز به دنبال دارند و هر كس به راحتي مي تواند چنين تمركزي را حس و تجربه كند. اساساً تمام اعمال عبادي انسان، وقتي در درگاه الهي مقبوليت پيدا مي كند كه روي آن فكر و تمركز وجود داشته باشد.
پيامبر اسلام مي فرمايند: "يك ساعت تفكر بهتر از هفتاد سال عبادت است." ذكر و عبادت با توجه، پريشاني و شدت فكر را به كلي از بين مي برد و ذهن و جسم را پالايش مي كند، ضمن آن كه آرامش فكري عميقي را به دنبال دارد. شما اگر افراد عابد را مورد توجه قرار دهيد مي بينيد كه عموماً داراي تمركزي فوق العاده و آرامش روحي عميق هستند.
ذكر
خداوند در قرآن هم چنين مي فرمايد:«اي كساني كه ايمان آورده ايد، فراوان ذكر خدا را بگوييد.»
روش مديتيشن يا مراقبه كه توصيه مي كند واژه اي بي معنا را بگوييد تا در اين بي معنايي تفكري ايجاد نشود و شما سريعتر بتوانيد با شعور خلاق و آگاهي عميق، مرتبط شويد، در مقايسه با ذكر در عرفان كهن، شيوه اي ناقص است كه ما در اين بحث به تفاوت اين دو و برتري عبادت و ذكر بر مراقبه و مديتيشن مي پردازيم.
مراتب ذكر
عرفا مي گويند: مهمترين و دشوارترين مرحله فكر، همين مرحله است. مسلماً وقتي شما مي خواهيد تمام توجه خود را متوجه ذكر خود كنيد، مدام حواستان پرت و متوجه چيزهاي ديگر مي شود. اينجا بايد فوراً برگرديد و به ذكر خود معطوف شويد و در اين توجه قلبي به ذكر و برگشت فكري به آن بسيار مداومت كنيد. هرگز نبايد به ذهن خود اجازه پريشاني و پرسه زدن در هر سو بدهيد. دومين نقص مديتيشن اين جاست كه شما هنگام بيان مانترا به فكر خود اجازه مي دهيد كه به هر سو برود. نه از فكر جلوگيري مي كنيد و نه مجازيد متوجه مانترا باشيد. سومين مرحله، مرحله اي است كه در آن شخص چنان در ذكر خود فرو رفته كه برايش مشكل است به چيز ديگري فكر كند.
اين مرحله نشانه آن است كه شخص كم كم به لايه هاي عميق تر مغز و به آن آگاهي خالص و ناب دست يافته است. پس از آن مرحله چهارم است كه شخص كاملاً در ذكر خود غرق مي شود و اين غرقه شدن چنان است كه همان واژه ذكر مي تواند حجاب ذاكر شود. يعني اين كه خود واژه، بي معنا و بي مفهوم مي شود و شخص در معني واقعي آن جاري مي گردد. ذكر تنها وسيله اي براي جاري شدن در يك مفهوم است و تمامي مفاهيم و معاني عميق در عمق ناخودآگاه ما نهفته است. اينجا همان مرحله اي است كه در مراقبه مي گويند نه فكر وجود دارد و نه مانترا. در اين منشأ فكري و اين شعور خلاق و آگاهي ناب همه چيز نهفته است. عشق الهي، محبت بيكران، روشن بيني، خلاقيت، شفا، رشد، تكامل، ثروت، توانگري، صميميت، تفاهم، قاطعيت و . . .
يك تفاوت بزرگ ديگر
همه اينها را نه براي آن گفتيم كه مديتيشن را نفي كنيم بلكه خواستيم متذكر شويم كه مراقبه يكي از دهها تكنيك مؤثر و نتيجه بخش در ايجاد آرامش و تمركز است اما در مقام مقايسه با ذكر عارفانه، ذكر، كاملتر و مؤثرتر است. ممكن است عبادت و ذكر براي شما نتيجه سريع ندهد. اين يا به آن دليل است كه شما از ذهن و قلب خود براي توجه مراقبت نمي كنيد و يا اين كه هنوز پالايش نشده ايد. تمركز و روشن بيني از يك درون پاك و تصفيه شده بسيار آسان تر است تا يك درون آلوده، مضطرب و منفي. در ذكر نيز مانند مراقبه بايد بدون انتظار تمرين كنيد. حتي به قصد رسيدن به آگاهي درون و آرامش خلاق و تمركز فكر، نبايد اين كار را انجام دهيد. اينها همه نتيجه جنبي ذكرند كه خود به خود پديد مي آيند. هرچه بيشتر در ذكر خود مداومت كنيد و روزهاي متوالي را به آن مشغول شويد، نتيجه بهتر و بيشتر مي گيريد. آخرين تفاوت ذكر و مراقبه اين است كه در مراقبه مي گويند: روزي دوبار و هر بار بيست دقيقه تمرين كنيد اما در ذكر شما پايان نداريد.
پيامبر اكرم مي فرمايند: "هر چيز را حد معيني است مگر ذكر را كه در آن حد و پاياني مقرر نگرديده است." ذكري كه شما بر زبان مي آوريد مي تواند هر يك از اسماء الهي باشد.
وضعيت لوتوس
تسبيح
توصيه آخر
كل تمرين هاي روزانه شما براي تمركز مطلقاً نبايد از دو ساعت بيشتر شود و تازه اين زمان را نيز بايد در طول شبانه روز پخش كنيد. نكته ديگر اين كه لزومي ندارد در طول يك روز همه انواع تمرينات ياد شده را به كار ببريد. بهتر است در يك روز از دو يا سه تكنيك استفاده كنيد نه بيشتر. فراموش نكنيد كه اگر شما هر روز فقط يك تمرين را با حوصله انجام دهيد خيلي بهتر از آن است كه چند تمرين را با شتاب و پشت سر هم و پي در پي انجام دهيد.
منبع: شبكهي آموزش
/خ