فضيلت کمک به همسر

امام علي (ع) مي فرمايد: روزي رسول خدا (ص) داخل منزل شد، در حالي که فاطمه (س) به پختن غذا مشغول بود و من نيز عدس پاک مي کردم. حضرت رسول خدا (ص) ما را بدين حال ديد و به من فرمود: «اي علي! از من بشنو و من جز آن چه خداوند فرمان داده چيزي نمي گويم. هر مردي که در منزل به زنش کمک کند به عدد هر موي بدنش عبادت يک سال که روزها را روزه گرفته و شب ها را به عبادت مشغول بوده به او داده مي شود و خداوند بزرگ به او پاداش صابرين را عطا مي کند.
سه‌شنبه، 5 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضيلت کمک به همسر
فضيلت کمک به همسر
فضيلت کمک به همسر


امام علي (ع) مي فرمايد: روزي رسول خدا (ص) داخل منزل شد، در حالي که فاطمه (س) به پختن غذا مشغول بود و من نيز عدس پاک مي کردم. حضرت رسول خدا (ص) ما را بدين حال ديد و به من فرمود: «اي علي! از من بشنو و من جز آن چه خداوند فرمان داده چيزي نمي گويم. هر مردي که در منزل به زنش کمک کند به عدد هر موي بدنش عبادت يک سال که روزها را روزه گرفته و شب ها را به عبادت مشغول بوده به او داده مي شود و خداوند بزرگ به او پاداش صابرين را عطا مي کند. همانند آن پاداش که به حضرت داود، يعقوب و عيسي عطا نمود.»
«اي علي! هر مردي که در منزل به زنش خدمت کند و عبوس نشود، خداوند نام وي را در دفتر شهدا مي نويسد و پاداش شهدا را به وي مي دهد و براي هر شب و روزش، ثواب هزار شهيد نوشته مي شود و خداوند بزرگ در برابر هر گامي که در راه خدمت به همسر خود بر مي دارد، پاداش يک حج و عمره براي او مي نويسد و براي هر قطره عرقي که در راه خدمت به زنش بريزد، يک شهر در بهشت به وي عطا مي کند. »
«اي علي! يک ساعت خدمت زن در خانه بهتر است از عبادت هزار سال؛ و هزار حج و عمره؛ و هزار بار جهاد در راه خدا؛ و عيادت هزار مريض؛ و هزار نماز جمعه؛ و هزار تشييع جنازه؛ و سير نمودن هزار گرسنه؛ و پوشانيدن هزار برهنه؛ و انفاق هزار دينار به فقرا؛ و اطعام هزار گوسفند. چنين شخصي از دنيا نمي رود مگر اين که جايگاه خود را در بهشت ببيند. »
«اي علي! کسي که در هنگام خدمت کردن به زنش، ترش رو و متکبر نباشد بدون حساب، داخل بهشت مي گردد. »
«اي علي! خدمت به زن، کفاره ي گناهان است و غضب خدا را فرو مي نشاند و مهريه ي حورالعين است و حسنات و درجات را زياد مي کند. »
«اي علي! خدمت نمي کند به همسر خود، مگر شخصي که خداوند خير دنيا و آخرت را براي او مي خواهد.» (1)
نتيجه - در محيط خانواده بايد زن و مرد به يکديگر کمک کنند و باري از دوش همديگر بردارند تا در زندگي به خوشي و سعادت دست يابند و در آخرت از اثرات اين همکاري بهره ببرند. لذا در روايات مي خوانيم که اگر زني سفره اي را پهن يا جمع کند، خداوند به او نظر رحمت مي کند و جهنم را بر او حرام مي کند، البته به شرط آن که با رفتارهاي تند، سخنان نيشدار و اخلاق بد، در بهشت را بر خود نبندد.

پي نوشت :

1- جامع الاخبار، فصل 59.

منبع: برگرفته از ماهنامه ي يادگاران ماندگار شماره 9




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما