امیرالمومنین(ع) خلیفة الله، صدیق اکبر و فاروق اعظم

مؤلف در این کتاب، مقدمه خود را با توضیح مهم‌ترین لقب آن حضرت در زمان حیات رسول خدا(ص) یعنی «امیرالمؤمنین» شروع می‌کند و این لقبی است که طبق بسیاری از روایات شیعه و سنی، پیغمبر خاتم(ص) در
شنبه، 13 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
امیرالمومنین(ع) خلیفة الله، صدیق اکبر و فاروق اعظم
 امیرالمومنین(ع) خلیفة الله، صدیق اکبر و فاروق اعظم



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: امیرالمومنین(ع) خلیفة الله، صدیق اکبر و فاروق اعظم
زبان: فارسی
تیراژ: 3000 نسخه
شابک: 3 ـ 82 ـ 5839 ـ 964
نویسنده: علی دوانی
ناشر: مطهر
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1382
تعداد صفحات: 207 صفحه

معرفی کتاب:

مؤلف در این کتاب، مقدمه خود را با توضیح مهم‌ترین لقب آن حضرت در زمان حیات رسول خدا(ص) یعنی «امیرالمؤمنین» شروع می‌کند و این لقبی است که طبق بسیاری از روایات شیعه و سنی، پیغمبر خاتم(ص) در زمان حیاتش به مولای متقیان، علی(ع) داد. نویسنده به این مطلب اشاره می‌کند که با مطالعه تاریخ صدر اسلام، این نتیجه به دست خواهد آمد که از میان یاران پیغمبر(ص)، غیر از علی(ع) هیچ‌کس نخواهد بود که لباس بسیار زیبای «فرمانده اهل ایمان» و واژه زیبای «امیرالمؤمنین» برازنده قامت رسا و مردانه او باشد؛ کسی که پیغمبر او را «صدّیق» و «صدیق اکبر» و «فاروق» و «فاروق اعظم» خواند.
در این کتاب، فقط قطره‌ای از دریای مواج فضایل و زندگی آن حضرت ارائه شده است.
مطالب این کتاب، بعد از مقدمه در شش فصل ارائه شده است:
فصل اول: این فصل، دورنمای علی(ع) در مکه با پیغمبر را نشان داده و تأثیر آن وجود مقدس را در کنار پیغمبر(ص) ‌ترسیم کرده است.
فصل دوم: این فصل، به دوران ده ساله‌ای که پیغمبر در مدینه بوده و وقایع مهمی که در این دوران رخ داده (بنای مسجدالنبی، ازدواج آن حضرت، حدیث منزلت، واقعه غدیرخم و...) اشاره کرده است.
فصل سوم: شجاعت و قدرت بدنی بی‌نظیر امام علی(ع) در جنگ‌های صدر اسلام نشان داده شده است.
فصل چهارم: صدقات و اوقاف امیرالمؤمنین(ع) بیان شده است.
فصل پنجم: در این فصل، برخورد امیرالمؤمنین(ع) با ایرانیان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اینکه آن وجود مقدس درباره آنها چه نوع موضع‌گیری داشته است. آن حضرت در زمان خلافت ظاهری خود، وقتی برای نخستین بار با ایرانیان برخورد کرد، دفاع عادلانه را نسبت به آنها معمول داشت و در جای دیگر فرمود: «ایرانیان، حکما و بزرگان هستند».
فصل ششم: این فصل به القاب حضرت علی(ع) اختصاص دارد. امیرالمؤمنین(ع) خلیفة الله، خلیفة رسول‌الله، صدیق اکبر و فاروق اعظم است و هیچ‌کس غیر از ایشان در امت اسلامی، شایستگی این القاب را ندارد.
تذکر: فهرست مطالب، به‌طور مفصل در ابتدای کتاب آمده و تعدادی از منابع مورد استفاده، علاوه بر پایان کتاب، در پاورقی و در بعضی موارد در متن کتاب هم ذکر شده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.