بانوی نمونه اسلام حضرت زهرا (س)

نویسنده با اشاره به انگیزه‌های گوناگون علاقه‌مندان به مطالعه سیره و زندگانی شخصیت‌های بزرگ، می‌نویسد: گروهی برای درس‌آموزی، عده‌ای برای سرگرمی، گروهی برای راه شناسی به این کار می‌پردازند.
دوشنبه، 15 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بانوی نمونه اسلام حضرت زهرا (س)
بانوی نمونه اسلام حضرت زهرا (س)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: بانوی نمونه اسلام حضرت زهرا(س)
موضوع: سیره حضرت فاطمه(س) / الگوگیری از حضرت فاطمه(س)
زبان: فارسی
قطع: رقعی
نویسنده: ابراهیم امینی
ناشر: انتشارات شفق
سال چاپ: 1349
تعداد صفحات: 247 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده با اشاره به انگیزه‌های گوناگون علاقه‌مندان به مطالعه سیره و زندگانی شخصیت‌های بزرگ، می‌نویسد: گروهی برای درس‌آموزی، عده‌ای برای سرگرمی، گروهی برای راه شناسی به این کار می‌پردازند.
در ادامه می‌افزاید: هدف نویسنده آن است که زندگی حضرت زهرا(س) از نظر درس‌آموزی مورد بررسی و تحلیل قرار دهد، به همین جهت اگر پاره‌ای از مناقب و داستان‌ها گفته نشد نباید مورد ایراد واقع گردد؛ زیرا منظور اصلی این بوده که شخصیت آن حضرت در زندگی و اخلاق و رفتار روشن شود.... به هر حال جزئیات زندگی و سیر و سلوک آن بانوی نمونه به طور کامل نگارش نشده است؛ زیرا اولاً، دوران زندگی حضرت زهرا(س) کوتاه بود و از هجده سال تجاوز نکرد. در حدود نیمی از این مدت پیش از بلوغ بود که چندان مورد توجه واقع نمی‌شد. از بلوغ تا مرگ نیز فاصله ای نبود.ثانیاً: حضرت زهرا(س) چون زن بود و بیشتر دوران زندگی او در داخل خانه سپری می‌شد، کمتر کسی می‌توانست به طور کامل به زندگی داخلی او آگاهی یابد. ثالثاً: افکار مردم آن دوران بدان پایه نبود تا برای آنها دختر پیغمبر(ص) و بانوی نمونه اسلام، اهمیت و ارزش بسیاری قائل شود تا در نگهداری جزئیات آن کوشش کنند. ... با این همه نویسنده کوشیده است از همان مقدار موجود شخصیت او را مجسم سازد. از این رو گاهی ناچار شده از روش معمول تاریخ نگاران (بسنده کردن به بازگویی بررسی، تاریخ) تجاوز کرده به نتیجه گیری و تجزیه و تحلیل بپردازد.روش بررسی اسناد: نویسنده با تقسیم نویسندگان به سه دسته می‌نویسد: گروهی تنها مطالبی را معتبر و باارزش می‌دانند که در کتاب‌ها و مدارک اهل سنت موجود باشد و از بازگویی متن که مدارک آنها تنها کتاب‌های شیعه باشد، خودداری کرده و با نظر بدبینی بدان‌ها می‌نگرند. دسته‌ای هم تنها مطالبی را معتبر می‌دانند که در مدارک و کتاب‌های شیعه وجود دارد و از بازگویی هر مطلبی که مدرکش تنها کتاب‌های اهل سنت باشد، خودداری می‌کنند. گروه سوم کسانی هستند از هر دو نوع روش به صورت مناسب بهره می‌گیرند. آن‌گاه در تبیین نظر خود می‌نویسد: به نظر نگارنده، هر دو دسته اول راه افراط و تفریط را پیموده، بدون جهت بسیاری از حقایق را نادیده گرفته‌اند؛ زیرا همان گونه که در بین کتاب‌های اهل سنت می‌توان حقایقی را یافت که در کتاب‌های شیعه موجود نیست، در بین کتاب‌ها و مدارک شیعه نیز می‌توان حقایقی را پیدا کرد که در کتاب‌های اهل سنت یافت نمی‌شود... بنابراین در این اثر ما از کتاب‌های اهل سنت و همچنین از کتاب‌ها و مدارک شیعه استفاده کرده ایم. در پاره‌ای از مطالب که نویسندگان عامه بنابر مصالحی از نوشتن آنها خودداری کرده یا به صورت کوتاه و اشاره از آنها گذشته‌اند، از مدارک و کتاب‌های شیعه استفاده کرده‌ایم.
مجموعه مباحث کتاب در یک پیش گفتار و هفت بخش آمده است.
پیش گفتار
بخش اول: از ولادت تا ازدواج (مادر فاطمه(س)، بانوی بزرگان، بانوی فداکار، دوران بارداری، تاریخ تولد، آرزوی پیامبر(ص) و خدیجه(س)، دوران شیرخوارگی، مرگ مادر، پس از شهادت مادر، فاطمه به سوی مدینه و...)
بخش دوم: عروسی فاطمه(ع) (پیشنهاد به علی(ع)، علی به خواستگاری می‌رود، توافق، خطبه عقد، انتخاب داماد، مهر حضرت زهرا(س)، جهاز زهرا(س)، درسی به مسلمین، اثاث خانه، مذاکره عروسی، جشن عروسی، به سوی حجله، دیدار با فاطمه(س) و...)
بخش سوم: فاطمه در خانه علی(ع) (خانه داری، شوهرداری، بچه‌داری، کلاس عالی تربیت، محبت، پرورش شخصیت، ایمان و تقوا، مراعات نظم، ورزش و بازی)
بخش چهارم: فضایل حضرت زهرا(س) (دانش فاطمه(س)، ایمان و عبادت زهرا(س)، گلوبند پربرکت، محبت و احترام به پیامبر(ص)، زندگی سخت فاطمه(س) و علی(ع)، دعوت عملی، عصمت زهرا(س)، عقیده زهرا(س) درباره زنان و...)
بخش پنجم: فاطمه(س) بعد از پدر (خنده شگفت‌انگیز، بازگو کردن اسرار، فاطمه(س) پس از پدر، مبارزات سه ماهه، چرا فدک را به فاطمه(س) بخشید، عوامل غصب فدک، واکنش زهرا، استیضاح خلیفه، نطق آتشین زهرا(س)، پاسخ ابوبکر، پشتیبانی ام سلمه و...)
بخش ششم: فاطمه(س) در آستانه مرگ (فاطمه(س) در بستر بیماری، عیادت مبغوض، وصیت شهادت، تشییع و تدفین، علی(ع) بر مزار زهرا(س)، تاریخ شهادت، قبر فاطمه(س) و...)
بخش هفتم: تحقیقی در منازعه زهرا(س) با ابوبکر (موضوع نزاع، اموال شخصی رسول خدا(ص)، فدک، واگذاری فدک به فاطمه(س)، داوری در قضیه اموال رسول خدا(ص) در مدینه، میراث رسول خدا(ص)، ارث در قرآن، حدیث ابوبکر، مخالفت قرآن و...)
تذکر: به جز فهرست مطالب، فهرست دیگری در کتاب به چشم نمی‌خورد.منابع کتاب در پاورقی‌ها به صورت کوتاه آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما