سوء هاضمه و پشت درد

سوء هاضمه و درد پشت یا کمر عارضه‌ی چندان متداولی نبوده و چنانچه با یکدیگر اتفاق افتند آنگاه ممکن است نشان دهنده برخی بیماری‌های دیگر است. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری در خصوص این عارضه کسب نمایید.
شنبه، 20 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سوء هاضمه و پشت درد
سوء هاضمه و پشت درد

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

سوء هاضمه و درد پشت یا کمر عارضه‌ی چندان متداولی نبوده و چنانچه با یکدیگر اتفاق افتند آنگاه ممکن است نشان دهنده برخی بیماری‌های دیگر است. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری در خصوص این عارضه کسب نمایید.
همه ما از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم انرژی کسب می‌نماییم. غذا به اشکال ساده‌تر خود شکسته شده و آنگاه توسط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما هنگامی که این ذرات غذایی به دلایل مختلف شکسته نشوند، دچار عارضه‌ای تحت عنوان سوء هاضمه می‌شویم. سوء هاضمه عارضه‌ی بسیار متداولی است که افراد زیادی را درگیر خود می‌سازد. این وضعیت ممکن است به دلایل بسیاری ایجاد شود که این دلایل امکان دارد جدی بوده و نیز ممکن است خطرناک و جدی نباشند. اما گاهی اوقات، هنگامی که سوء هاضمه با سایر علائمی مانند استفراغ، سرگیجه، تهوع و غیره همراه شود، آنگاه ممکن است نشان دهنده‌ی وجود برخی مشکلات جدی باشد. به همین ترتیب نیز هنگامی که سوء هاضمه و کمر درد با یکدیگر مشاهده شوند، آنگاه ممکن است حاکی از وجود مشکل یا عارضه‌ای جدی باشد. اجازه دهید علل پشت این مشکل را بیابیم.

سوء هاضمه همراه با کمر درد یا پشت درد

سوء هاضمه همراه با کمر درد بسیار به ندرت مشاهده می‌شود و چنانچه این اتفاق رخ دهد، آنگاه بهتر است علت پشت آن را پیدا کنید. در ادامه برخی از علل متداول کمر درد همراه با سوء هاضمه آورده شده است.
• بیماریهای کیسه صفرا
• زخم معده
• حمله قلبی

بیماریهای کیسه صفرا

بیماریهای کیسه صفرا می‌تواند در هر فردی رخ دهد اما زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری‌ها قرار دارند. یکی از متداول‌ترین دلایل بیماری کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا است. سنگ کیسه صفرا، ساختارهای جامدی هستند که به دلیل تجمع کلسترول، کلسیم و نمکهای صفرا تشکیل می‌شوند. این وضعیت به ندرت در افراد جوان مشاهده می‌شود، از اینرو، می‌توان گفت که احتمال ابتلا به این بیماری با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. افرادی که سطوح کلسترول خون آنها بالا است، دارای چاقی و نیز سابقه خانوادگی از سنگ کیسه صفرا می‌باشند، مبتلا به التهاب مزمن روده بوده و یا زنانی که داروهایی با سطوح بالای استروژن مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند. علائم همراه با این مشکل، گاز معده، یبوست، سوء هاضمه پس از خوردن هرگونه غذای چرب و ادویه‌ای، درد در ناحیه راست قفسه سینه، مدفوع با رنگ روشن، سرگیجه، سردرد، کمر درد و غیره را شامل می‌شود.

زخم معده

زخم معده می‌تواند در هر گروه سنی مشاهده شود. علائم آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. متداول‌ترین علامت این مشکل کمر درد و سوء هاضمه است. سایر علائم اشکال در بلع، کم خونی، وجود خون در استفراغ، از دست دادن وزن، مدفوع سیاه و یا قهوه‌ای، احساس سوزش در معده و غیره را شامل می‌شود. این علائم را بایستی به موقع مورد توجه قرار داد به این دلیل که تأخیر در درمان ممکن است موجب بروز مشکلات بسیاری شود.

حمله قلبی

بسیاری از افراد معمولاً علائمی مانند درد پشت و سوء هاضمه را نادیده می‌گیرند، اما آنها بایستی بدانند که این علائم ممکن است با یک حمله قلبی همراه باشند. فرد همچنین ممکن است دچار علائم دیگری مانند درد سوزش دار در وسط قفسه سینه، گردن، فک، بازو، کتف و پشت خود شود. غیر از این موارد، ضعف، عرق کردن، تنگی نفس، سرگیجه و غیره نیز ممکن است مشاهده شود. به محض تشخیص این علائم بایستی بلافاصله کمک پزشکی را دریافت دارید. در غیر این صورت، ممکن است منجر به بروز پیامدهای مرگبار شود.

سایر علل

سوء هاضمه همچنین می‌تواند به هنگام بارداری با پشت درد همراه باشد. این امر به دلیل افزایش اندازه رحم که موجب ایجاد فشار در نواحی مجاور می‌شود تقریباً اجتناب ناپذیر بوده و موجب بروز درد و عوارضی مانند سوء هاضمه می‌گردد. سرطان معده نیز می‌تواند علت بروز سوء هاضمه و پشت درد باشد. این امر ممکن است به دلیل خونریزی داخلی ناشی از تومور معده رخ دهد. در صورت وجود درد شدید، به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل بلافاصله با یک پزشک مشورت نمایید.
علائمی مانند پشت درد و سوء هاضمه را می‌توان با کمک بسیاری از مسکن‌ها تحت کنترل در آورد، اما جهت درمان مناسب لازم است که علت نهفته در این امر را درمان سازید. به محض مشاهده علائم هر یک از علل فوق، فرد بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه نماید. تغییر در برنامه رژیم غذایی نیز ممکن است به غلبه بر سوء هاضمه کمک نماید. انجام منظم حرکات ورزشی و مصرف غذاهای سالم ممکن است به رفع سوء هاضمه و پشت درد ناشی از بارداری کمک نماید. دستورات پزشک خود را دنبال کرده و هرچه زودتر علل مسبب را درمان سازید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.