دومین قاره‌ی بزرگ جهان

آفریقا دومین قاره جهان از لحاظ بزرگی است که حدود یک پنجم از زمین های جهان را پوشش می دهد. این مساحت به طور مساوی به سمت شمال و جنوب استوا گسترش مییابد و از انواع مختلف منظره ها و اکوسیستم ها تشکیل شده است.
يکشنبه، 12 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: Plato
موارد بیشتر برای شما
دومین قاره‌ی بزرگ جهان
آفریقا – 1

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

مقدمه

آفریقا دومین قاره جهان از لحاظ بزرگی است که حدود یک پنجم از زمین های جهان را پوشش می دهد. این مساحت به طور مساوی به سمت شمال و جنوب استوا گسترش مییابد و از انواع مختلف منظره ها و اکوسیستم ها تشکیل شده است.
آفریقا شامل بیش از 50 کشور است که بسیاری از آنها در قرن بیستم مستقل شدند. تمام قاره توسط قدرت های اروپایی تا جنگ های جهانی کنترل می شد. امروزه، بسیاری از کشورها هنوز از فقدان عناصر دموکراتیک رنج می برند. دیکتاتورها و رهبران نظامی در برخی کشورهای سیاسی بی ثبات آنجا حکمران هستند که در آنها هیچ انتخابات آزادی وجود ندارد.
این قاره دارای ذخایر بالایی از ارزشمندترین مواد معدنی و مواد خام جهان، از جمله الماس، زغال سنگ، مس و طلا است. با این حال، آفریقا کم توسعه یافته‌ترین قاره جهان است. غذا اغلب کمیاب است و خشکسالی به طور منظم در بسیاری از مناطق رو به افزایش است. بیماری ها در سرتاسر آفریقا گسترش یافته اند، امید به زندگی کم است و فقر گسترده است.

چشم اندازهای افریقا

قاره آفریقا از فلات ها، کوه ها، برجستگی ها و حوزه ها با رودخانه های بزرگ و تورفتگیهایی در بین آنها تشکیل شده است. مناطق ساحلی زمینهای پست باریکی هستند. کوه های اطلس در شمال غربی آفریقا هم زمان با بالا آمدن کوههای آلپ در اروپا ظهور کرد. رشته کوه از مراکش تا تونس گسترش می یابد و بالاترین قله آن به ارتفاع بیش از 4000 متر (13500 فوت) است.

صحرای بزرگ افریقا

بیابان ساهارا یک سوم قاره آفریقا را پوشش می دهد. این بیابان از ساحل اقیانوس اطلس تا دریای سرخ می رسد. با مساحت 9 میلیون کیلومتر مربع، ساهارا بزرگترین بیابان در جهان است. این بیابان از دشت های صخره ای و شنی تشکیل شده است با کوه‌های مجزای درست شده از آنها. رودخانه های کوچک از شیب جنوبی کوه های اطلس به بیابان ها جاری میشوند و واحه‌های مجزا را آبیاری میکنند..
در سمت جنوب، بیابان با تکه هایی از چمن و بوته کوتاه که از ساحل به ساحل گسترش می یابد، ادغام می شود. منطقه ساحل، که بین ساحل و جنگل های بارانی استوایی قرار دارد، بارندگی کم و نامنظمی را دریافت می کند. در صورتی که باران هم نباشد، خشکسالی در سراسر منطقه گسترش می یابد و برای گاو و دیگر حیوانات خیلی خشک می شود. میلیون ها نفر در دهه های گذشته از گرسنگی جان داده اند.
تپه های ماسه ای در بیابان ساهارا - عکس گرفته شده توسط (لوکا گالوسی) * http://www.galuzzi.it

رود نیل

در قسمت شرقی صحرای بزرگ افریقا، رود نیل مسیر خود را به دریای مدیترانه پیش می برد. طولانی ترین سیستم رودخانه در جهان در نزدیکی استوا و در ارتفاعات آفریقای شرقی آغاز می شود و از طریق بسیاری از مناظر مختلف جریان می یابد.

ارتفاعات آفریقای شرقی

شرق آفریقا تحت سیطره‌ی زمینهای بلند و فلات، و همچنین دریاچه ها و دره های عمیق کوه‌ها قرار دارد. آنها از اتیوپی در شمال تا موزامبیک در جنوب گسترش می یابند. اکثر قله ها به ارتفاع بیش از 1500 متر می رسند. بالاترین کوه ها آتشفشان های قدیمی هستند که دیگر فعال نیستند. کوه کلیمانجارو، واقع در نزدیکی استوا، تقریبا 6000 متر ارتفاع دارد.
دره شکاف بزرگ یک سری از شکاف ها در سطح زمین است که از دریای سرخ تا موزامبیک گسترش می یابد. این دره زمانی ایجاد شد که قاره آفریقا میلیون ها سال پیش به قطعات جدا شکسته شده بود. منطقه یک بار توسط آتشفشان های فعال و زمین لرزه تحت سلطه بود. امروزه دره شکاف بزرگ از دریاچه های عمیق و باریک تشکیل شده است. دریاچه تانگانیکا، که بیش از 400 مایل طول و 1500 متر عمق دارد، طولانی ترین دریاچه آب شیرین در جهان است. بزرگترین دریاچه آفریقایی، دریاچه ویکتوریا، در یک حوزه کم عمق بین دو دره عمیق واقع است.
آفریقا – 1
حوزه رودخانه کنگو
رود کنگو با حوزه غول پیکر خود، بیشتر آفریقای مرکزی را اشغال می کند. این منطقه از اقیانوس اطلس به ارتفاعات شرق آفریقا گسترش می یابد و حدود 20 درصد از جنگل های بارانی در جهان را تشکیل می دهد. به جز آمازون، بیشتر از هر رودخانه دیگری در جهان آب حمل می کند. جنگل های بارانی زیستگاه نیمی از گیاهان آفریقایی و حیات وحش است.

رود کنگو - پیتر کلمنت

کویرها در جنوب آفریقا
جنوب آفریقا توسط بیابان های بزرگ پوشیده شده است. کویر نامیب قدیمی ترین کویر در جهان است. این کویر در امتداد ساحل آتلانتیک جنوبی قاره گسترش می یابد و تا 200 کیلومتر در داخل می
آفریقا – 1
رسد. تپه های ماسه ای آن در نزدیکی ساحل به ارتفاع 300 متر می رسد و تا 30 کیلومتر طول دارد.
صحرای کالاهاری یک حوزه شن و ماسه‌ای خشک است که اکثر بوتسوانا و نامیبیای غربی را پوشش می دهد. آن جا یک بیابان واقعی نیست زیرا این منطقه حداقل آن میزان بارندگی را به وجود می آورد که باعث شود که حیوانات در طی فصل مرطوب به چرا مشغول شوند.
آفریقای جنوبی
اکثر آفریقای جنوبی مجموعه ای از فلاتی قدیمی است که به نام ولدز شناخته می شود. آنها به ارتفاع حدود 2500 متر می رسند. به سمت جنوب، رگه ای به نام سینه کش بزرگ به پایین به سوی نوار ساحلی کوچک می افتد. در این سینه کش، دراکنزبرگ به ارتفاع تقریبا 3500 متر می رسد.
جزایر
آفریقا قاره ای با خط مستقیم ساحلی است و بنابراین جزایر بسیار کمی دارد. بزرگترین جزیره ماداگاسکار در حدود 400 کیلومتری شرق سرزمین اصلی واقع شده است. میلیون ها سال پیش آنجا بخشی از هند بود. آنجا از شبه قاره آسیایی جدا شد و زندگی گیاهی و حیوانی خود را توسعه داد. دیگر گروه های مهم جزیره‌ای عبارتند از کاناری ها در اقیانوس اطلس و سیشل و موریس در اقیانوس هند.
آفریقا – 1
مناظر آفریقا
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.