محارم چه کساني هستند؟
الف - نسبي
محارم مرد:
1- مادر، مادر بزرگ پدري و مادري به بالا
2- دختر و نوه هاي دختري و پسري تا آخر
3- خواهر
4- دختر خواهر و نوادگان او تا آخر
5- دختر برادر و نوادگان او تا آخر.
6- عمه و عمه هاي پدران و مادران به بالا
7- خاله و خاله هاي پدران و مادران به بالا
محارم زن:
1-پدر، پدربزرگ پدري و مادري به بالا.
2- پسر و نوادگان پسري و دختري تا آخر.
3- برادر
4- پسر برادر و نوادگان او تا آخر
5- پسر خواهر و نوادگان او تا آخر
6- عمو و عموهاي پدران و مادران به بالا
7- دايي و دايي هاي پدران و مادران به بالا(2)
توضيح 1: در دسته هاي ياد شده تفاوتي نيست بين اين که افراد از طريق پدر و مادر يا از طريق يکي از آنها با يکديگر خويشاوند باشند.(3)
توضيح 2: در حرمت ازدواج، تفاوتي ميان نسبت شرعي و غيرشرعي نيست؛ يعني هر يک از افراد ياد شده در جدول، اگرچه از راه نامشروع نيز به دنيا آمده باشد، نمي تواند با نامبردگان ازدواج کند.(4)
ب- رضاعي
شرايط شيرخوارگي محرميت
2- کودک، شير را به طور مستقيم از پستان بمکد. اگر شير را در دهانش بدوشند يا در ظرفي بدوشند و به او بدهند، محرم نمي شود.
3- دايه هنگام شير دادن، زنده باشد؛ بنابراين اگر کودک، همه يا برخي از نصاب شيرخوارگي را از زن مرده تغذيه کند؛ سبب محرميت نمي شود.
4- سن شيرخوار از 24 ماه قمري، تجاوز نکرده باشد.
5- کميت و کيفيت شير خوردن به سه شکل زير باشد:
الف- آن قدر شير بخورد که گوشتش برويد و استخوانش محکم شود.
ب- يک شبانه روز، غذايش منحصر در شير دايه باشد.
ج - يا 15 مرتبه به طور مکفي ومتوالي شير دايه را بنوشد.(5)
احکام شيرخوارگي
- همچنين دايه بايد 15 مرتبه شير را از يک شوهر به کودک بدهد؛ بنابراين اگر مثلا 8 مرتبه را از زايمان براي يک شوهر و 7 مرتبه را از زايمان براي شوهر دوم به يک کودک شير دهد، محرم نمي شود.(6)
- هرگاه شيرخوارگي با همه ي شرايط، تحقق يافت، دايه و شوهرش، پدر و مادر رضاعي کودک شيرخوار مي شوند و پدران و مادران آن ها اجداد کودک محسوب مي شوند و فرزندانشان برادران و خواهران رضاعي کودک شمرده مي شوند- چه آن ها که پيشتر به دنيا آمده اند و چه آن ها که بعدا به دنيا مي آيند- و در واقع، کودک شيرخوار، يکي از فرزندان اين خانواده به حساب مي آيد و کليه ي کساني که در جدول گذشته برشمرديم از راه شيرخوارگي بر اين کودک محرم مي شوند.(7)
- پدر اصلي کودک رضاعي، نمي تواند با هيچ يک از فرزندان پدر رضاعي او ازدواج کند؛ چنان که نمي تواند با فرزندان نسبي مادر رضاعي کودک، ازدواج کند.(8)
- اگر مادر بزرگي، نوه ي دختري خود را با شرايط ياد شده شير بدهد، مادر کودک بر همسرش حرام مي شود و عقد ازدواج آن ها باطل مي گردد.(9)
- اگر کسي در تحقق شيرخوارگي يا برخي از شرايط آن از نظر کمي و کيفي ترديد داشته باشد بايد بنا را بر عدم محرميت بگذارد.(10)
ج- سببي
کساني که به داماد ، محرم مي شوند:
مادر و مادربزرگ هاي عروس به بالا
دختر زن ( نادختري) و نوه هاي او تا آخر*
زن پدر( نامادري)
زن پسر (عروس)
نواده هاي پسري زن تا آخر
کساني که به عروس، محرم مي شوند:
پدر و پدر بزرگ هاي داماد به بالا
پسرشوهر (ناپسري ) و نوه هاي او تا آخر
شوهر مادر (ناپدري)
شوهردختر (داماد)
نواده هاي دختري شوهر تا آخر(11)
احکام محرميت سببي
- ازدواج با دو خواهر در يک زمان جايز نيست؛ خواه خواهران نسبي باشند يا رضاعي و خواه ازدواج دائم باشد يا موقت . پس اگر با يکي از خواهران ازدواج کند. عقددومي باطل است و اگر هر دو را با يک عقد بخواهد به ازدواج خود درآورد يا صيغه ي عقد آن ها را همزمان اجرا کنند، عقد هر دو باطل است.(13)
- اگر زن و مردي از يکديگر جدا شوند و با افراد ديگري ازدواج کنند، دختر و نوه هاي پسري و دختري زن بر شوهر اول و پسر نوادگان پسري و دختري مرد بر همسر اول او محرم هستند.(14)
- اگر زني را به عقد خود درآورد ولي با او آميزش نکند و او را طلاق بدهد، يا اين که پيش از آميزش بميرد، مي تواند با دختر آن زن ازدواج کند.(15)
- اگر کسي با زن شوهرداري زنا کند، خواه مسلمان باشد يا نامسلمان، پس از جدا شدن از شوهرش، به هيچ عنوان نمي تواند با او ازدواج کند.(16)
موانع ديگرازدواج
1-کفر و ارتداد
اگر يکي از زن و شوهر يا هر دو با هم از دين برگردند و مرتد شوند؛
الف- اگر پيش از عروسي باشد، ازدواج آن دو باطل مي شود.
ب- اگر بعد از عروسي باشد و شوهر، مرتد فطري گردد، ازدواج باطل مي شود.
ج- اگر زن بعد از عروسي مرتد شود- خواه فطري يا ملي* يا شوهر بعد از عروسي، مرتد ملي گردد. باطل شدن ازدواج متوقف بر پايان يافتن عده است. و اگر طي اين مدت آن که مرتد شده، توبه کند، ازدواج به قوت خود باقي خواهد ماند.(18)
2- ازدواج در حال احرام
در مسأله ي ياد شده تفاوتي نيست بين اين که احرام براي حج واجب باشد يا مستحب؛ يا اين که احرام براي عمره ي واجب باشد يا مستحب، يا اينکه حج و عمره براي خودش باشد يا نيابت از ديگري.(20)
3- دشمني و غلو
4- سه طلاقه
هم چنين اگر مردي، نسبت زنا به همسرش بدهد يا منکر فرزندي نوزاد او شود با آداب و شرايط خاصي - که اصطلاحا «لعان» ناميده مي شود آن زن حرمت ابدي مي يابد.(23)
5- عمل شنيع
- زنا با زن شوهردار (که توضيح آن گذشت)
- زنا با زني که در عده ي طلاق به سر مي برد.(24)
- لواط؛ که سبب تحريم دايمي ازدواج فاعل با مادر، خواهر با دختر مفعول مي شود.(25)
پي نوشت :
1- ر.ک : تحرير الوسيله ، ج 2، ص 262.
2- همان، ص 263- 264.
3- همان، ص 263 -264.
4- همان، ص 265، مسأله ي 2.
5- همان، ص 265-267، مسأله 1-5.
6- همان، ص 267، مسأله ي 5.
7- همان، ص 268، مسأله ي 7.
8- همان، ص 271، مسأله ي 12.
9- همان، ص 272، مسأله ي 1.
10- همان، ص 275، مسأله ي 5.
* اين نوع محروميت در صورتي تحقق مي يابد که مرد با همسر خود، آميزش کرده باشد.
11-تحرير الوسيله، ج 2، ص 277، مسأله ي 1-3 و توضيح المسائل، مسأله ي 2389.
12- همان، ص 278، مسأله ي 9.
13- همان، ص 280، مسأله ي 15.
14- تحريرالوسيله، ج 2، ص 278، مسأله ي 4 و توضيح المسائل مسأله ي 2389.
15- همان، ص 277، مسأله ي 3.
16- همان، ص 281، مسأله ي 22.
17- همان، ص 285.
*مرتد فطري کسي است که يکي از پدر و مادر او در حال انعقاد نطفه ي وي مسلمان بوده و بعد از بلوغ اظهار اسلام کرده سپس از اسلام برگشته است.
و مرتد ملي کسي است که از پدر و مادر در کافر به دنيا آمده و بعد از بلوغ نيز اظهار کفر کرده، سپس مسلمان شده و دوباره کافر شود.
18- تحرير الوسيله، ج 2، ص 286، مسأله ي 5.
19- همان، ص 278، مسأله ي 12.
20- همان، مسأله ي 13.
21- همان، ص 286، مسأله ي 7.
22- تحرير الوسيله، ج 2، ص 284، مسأله ي 12.
23- همان، ص 288، مسأله ي 16.
24- همان، ص 281، مسأله ي 23.
25- همان، مسأله ي 24.
/س