چربیهای اشباع نشده مونو

چربیهای اشباع نشده و یا غیر اشباع مونو (با یک پیوند دوگانه)، که در روغن زیتون، بادام، آووکادو و غیره یافت می‌شوند شناخته شده است که از نوع چربیهای خوب و یا سالم به حساب می‌آیند. این چربیها میزان
سه‌شنبه، 28 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چربیهای اشباع نشده مونو
چربیهای اشباع نشده مونو

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چربیهای اشباع نشده و یا غیر اشباع مونو (با یک پیوند دوگانه)، که در روغن زیتون، بادام، آووکادو و غیره یافت می‌شوند شناخته شده است که از نوع چربیهای خوب و یا سالم به حساب می‌آیند. این چربیها میزان بیماریهای قلبی عروقی را کاهش داده و همچنین به کاهش چربی شکم کمک می‌کنند.
چربیهای اشباع نشده منو، اسیدهای چرب اشباع نشده هستند بدان معنا که تنها از یک پیوند دوگانه در زنجیره اسید چرب خود برخوردارند. این نوع چربی را به عنوان چربی خوب می‌شناسند به این دلیل که اثرات منفی بر روی بدن ما باقی نمی‌گذارد. در واقع وجود آن، خطر بروز بیماریها را کاهش می‌دهد. همچنین سطح کلسترول خوب در بدن را افزایش داده در نتیجه خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد.
غذاهای مدیترانه‌ای حاوی مقدار زیادی روغن زیتون بوده که می‌تواند به یکی از علل پایین بودن سطوح بیماریهای قلبی در این منطقه نسبت به سایر نقاط جهان نسبت داده شود. چربیهای اشباع نشده مونو همچنین با چربی شکم در ارتباط است و بر اساس مشاهدات صورت گرفته افرادی که از یک رژیم چربی اشباع نشده مونو بالا پیروی می‌کنند، چربی شکم بیشتری نسبت به سایر افراد از دست می‌دهند. این چربیها همچنین از بدن در برابر ابتلاء به سرطانهایی مانند سرطان سینه و کولون محافظت می‌کند.
دیده شده است که تعداد زیادی از مردم ایالات متحده دچار کمبود ویتامین E می‌باشند و از آنجا که چربیهای اشباع نشده مونو سرشار از این ویتامین می‌باشند، می‌توان از طریق آن مشکل کمبود این ویتامین را حل نمود. علاوه بر آن، چربیهای اشباع نشده مونو حاوی خواص آنتی اکسیدانی و سایر مواد مغذی بوده که رشد و تکامل سلولهای بدن را مورد حمایت قرار می‌دهند. آنها همچنین رادیکالهای آزاد تشکیل شده در طول سوخت و ساز که موجب بروز آسیبهای مختلف سلولی می‌شوند، را از بین می‌برند.
مواد غذایی حاوی چربیهای اشباع نشده مونو
زنان به طور روزانه به 26 گرم چربی اشباع نشده مونو نیاز دارند، در حالی که نیاز مردان به این چربی حدود 34 گرم است. برای اهداف پخت و پز، لازم است که از روغنهایی استفاده نماییم که از میزان چربیهای اشباع نشده مونو بالایی برخوردار باشند صرفاً به این دلیل که سالم‌تر از انواع دیگر می‌باشند. با این حال، از آنجا که اعمال گرما نسبت بالایی از فوائد آن را از بین می‌برد، بهتر است که این روغن در سالاد و یا غذاهایی که کمترین میزان پخت در آنها انجام می‌شود، بکار برده شود.

روغنها

• روغن زیتون
• روغن بادام زمینی
• روغن کنجد
• روغن کانولا
• روغن آفتابگردان
• روغن خردل
• روغن ماهی
• روغن تخم منداب
• روغن ذرت

مغزهای خوراکی یا آجیل

• گردو
• بادام
• پسته
• آجیل ماکادمیا (Macadamia)
• فندق
کره بادام زمینی، آووکادو، کباب اردک با پوست و غیره نیز حاوی مقادیر قابل توجهی چربیهای اشباع نشده مونو می‌باشند. با این حال، تنها به این دلیل که این چربیها خوب و مفید می‌باشند، به این معنا نیست که می‌توانید در مصرف آنها زیاده روی نمایید. سطح مصرف خود را در حد اعتدال نگاه داشته و از 25 تا 30 درصد از مجموع کالری مصرفی در روز تجاوز ننمایید.
زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی می‌تواند مضر باشد، مهم نیست تا چه اندازه آن ماده غذایی مفید است. بنابراین، چربیهای اشباع نشده مونو را در حد اعتدال مصرف کرده و مقدار مصرف چربیهای اشباع شده در رژیم غذایی خود را محدود ساخته تا زندگی سالمی داشته باشید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما