زندگانی حضرت زهرا(س) و دختران آن حضرت زینب و ام‌ کلثوم(س)

بخش اول: پیرامون ولادت حضرت زهرا(س) و تاریخ ولادت ایشان به اقوال گوناگون از شیعه و سنی از دیگر مطالب این بخش نامگذاری فاطمه زهرا(س) و القاب ایشان و بررسی ریشه این القاب به نقل‌ های گوناگون آمده است.
چهارشنبه، 29 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگانی حضرت زهرا(س) و دختران آن حضرت زینب و ام‌ کلثوم(س)
   زندگانی حضرت زهرا(س) و دختران آن حضرت زینب و ام‌ کلثوم(س)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زندگانی حضرت زهرا(س) و دختران آن حضرت زینب و ام‌ کلثوم(س)
موضوع: سیره حضرت زهرا(س)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 1000
نویسنده: سید هاشم رسولی محلاتی
ناشر: علمیه اسلامیه
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 374 صفحه

معرفی کتاب:

بخش اول: پیرامون ولادت حضرت زهرا(س) و تاریخ ولادت ایشان به اقوال گوناگون از شیعه و سنی از دیگر مطالب این بخش نامگذاری فاطمه زهرا(س) و القاب ایشان و بررسی ریشه این القاب به نقل‌ های گوناگون آمده است.
بخش دوم: پیرامون دوران کودکی فاطمه(س) و شدت علاقه پیامبر به ایشان فضائل حضرت زهرا(س) چه از جنبه‌ی درونی و چه بعد بیرونی مورد بحث قرار گرفته است از آن جمله و فضائل رفتاری بخشش و ایثار ایشان و فضائل درونی ایشان ایمان، تقوی و زهد ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
بخش سوم: در این بخش مسئله ازدواج و خواستگاری علی(ع) از فاطمه زهرا(س) مطرح می‌گردد در این فضل مسائل پیرامون ازدواج این دو بزرگوار به صورت مفصل آورده شد است.
بخش چهارم: در این بخش به صورت مفصل به فضائل حضرت(س) پرداخته شده از جمله مسائل این بخش نزول مائده آسمانی برای فاطمه(س) معرفی ایشان به عنوان بهترین زنان عالم، عظمت فاطمه زهرا(س) در روز محشر، فداکاری ایشان در راه مبارزه با دشمنان دین، فاطمه در انجام وظایف نسبت به خانه و خانواده، شوهرداری، عبادت، عصمت و مباحثی نسبتاً مفصل پیرامون زن و بررسی نقش او در جامعه و زندگی خانوادگی مطرح می‌گردد.
بخش پنجم: در این بخش حوادث و رخ‌دادهایی که از زمان رحلت رسول خدا(ص) تا شهادت فاطمه زهرا(س) مورد بررسی قرار گرفته است از جمله این مباحث عبارتند از وفات پیامبر گریه‌های مکرر فاطمه بر پدر، مسئله‌ جانشینی علی(ع)، عکس‌العمل دستگاه حاکم و تحلیل و بررسی مسئله فدک، مطالبه‌ی گواه از فاطمه بر سر مسئله فدک بر خلاف موازین شرعی، آوردن مطالبی پیرامون فدک از جانب اهل تسنن و بررسی کامل این مسئله، تحلیل فدک در طول تارخ، خطبه‌خوانی فاطمه(س) در مسجد مدینه به همراه متن عربی و ترجمه فارسی ، از مهمترین مطالب این بخش است.
بخش ششم: پیرامون وفات فاطمه(س) می‌باشد در این بخش مسائلی چون بیماری حضرت زهرا(س)، تقاضای عبادت ابوبکر و عمر از ایشان و ممانعت حضرت از این کار و نقل قول‌های بسیار در این زمینه، مسئله وصیت‌نامه ایشان شهادت و محل دفن حضرت از مباحث این فصل می‌باشد.
بخش هفتم: دختران فاطمه زهرا(س) حضرت زینب و ام‌کلثوم(س) ولادت حضرت زینب(س) نام و کنیه ایشان، دوران کودکی، ازدواج با عبدالله بن جعفر، شوهر حضرت زینب(س)، داستان‌هایی از سخاوت عبدالله بن جعفر، شمه‌ای از فضائل ایشان از جمله عبادت، فداکاری و جهاد در راه دین، فصاحت و بلاغت سفر تاریخی حضرت زینب(س) به کربلا، ورود ایشان به کربلا و ماجرای شب عاشورا، مصائب روز عاشورا، سخنان امام حسین و حضرت زینب در شب عاشورا، رخدادهای روز عاشورا، مصاب عصر عاشورا و روز یازدهم محرم، خطبه آتشین حضرت زینب(س) کوفه و در مجلس ابن‌زیاد، خطبه حضرت(س) در شام، بازگشت به مدینه، وفات حضرت و محل دفن ایشان، فرزندان حضرت و... پیرامون زندگی حضرت زینب(س) می‌باشد.
از دیگر مطالب پیرامون زندگانی ام‌کلثوم(س) مسئله ولادت ایشان، نام‌گذاری حضرت، مسئله ازدواج ایشان با عمر و نقل قول‌های موافق و مخالف در این زمینه، بررسی اهداف عمر از این ازدواج، وفات ایشان و فرزندان ام‌‌کلثوم(س) به نقل‌های مختلف و بررسی این مطالب از جانب اهل سنت و شیعه و... از مهمترین مباحث این بخش می‌باشد.
تذکر: کتاب مورد نظر شامل 7 بخش بوده که هر بخش از فصول مختلف تشکیل نشده و تنها با عنوان از یکدیگر تفکیک می‌گردند کتاب با مقدمه مولف آغاز می‌گردد و فهرست مطالب کتاب در ابتدای کتاب قرار دارد.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.