سیره رسول اکرم (ص) در قرآن

آیت الله جوادی آملی در ادامه بحث‌های تفسیر موضوعی، بخشی را به سیره پیامبران الهی اختصاص داده‌ است. مجموعه مباحث رسول اکرم(ص) در جلد هشت تدوین و منتشر شده است. همان گونه که در مقدمه این اثر آمده
دوشنبه، 11 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سیره رسول اکرم (ص) در قرآن
  سیره رسول اکرم (ص) در قرآن



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: سیره رسول اکرم(ص) در قرآن
موضوع: سیره رسول اکرم(ص)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 5000
نویسنده: عبدالله جوادی آملی
گردآورنده: حسین شفیعی
ناشر: مرکز نشر اسرا
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1376
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 400 صفحه

معرفی کتاب:

آیت الله جوادی آملی در ادامه بحث‌های تفسیر موضوعی، بخشی را به سیره پیامبران الهی اختصاص داده‌ است. مجموعه مباحث رسول اکرم(ص) در جلد هشت تدوین و منتشر شده است. همان گونه که در مقدمه این اثر آمده است بحث در مجموعه این دو جلد به این صورت تدوین شده است: از آنجا که بخشی از سیره‌های علمی، جزء خطوط کلی نبوت عامه است، مشترک بین همه انبیاست و رسول خدا(ص) نیز از آن جهت که پیغمبر است آن مزایا را دارا هستند. بخش دیگر، مزایای مربوط به نبوت هر پیغمبری است که از آن به عنوان نبوت خاصه یاد می‌شود. رسول خدا(ص) مزایای خاصه هر پیغمبری را نیز واجد است؛ زیرا خاتم همه انبیاست، بنابراین بحث در سه مقام خواهد بود.
مقام اول: رسول خدا(ص) مزایای نبوت عامه را دارد؛ زیرا هر پیغمبری باید دارای آن باشد.
مقام دوم: مزایای خاصی که برای هر کدام از انبیاست، نیز درباره پیغمبر اسلام جمع است. از این رو که وی خاتم انبیا و برترین آنهاست.
مقام سوم: مزایای مخصوص به آن حضرت است که نه جزء مزایای عامه انبیاست تا مشترک بین همه آنان باشد و نه به مزایای خاصه آنها برمی‌گردد، بلکه ویژه شخص رسول اکرم(ص) است. ...در ادامه آمده است: پیغمبر اکرم(ص) همه مزایای عامه و خاصه انبیای پیشین و اولوالعزم را به طور کامل داراست. از این رو مقام اول و دوم از بحث اجمالاً روشن است. اکنون مقام سوم بحث؛ یعنی مزایایی که تنها برای مقام شامخ خاتمیت است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر این اساس در این کتاب عمدتاً به مقام سوم پرداخته شده است. مجموعه مباحث جلد اول، بر حسب آنچه در فهرست اجمالی موضوعات به چشم می‌خورد،در یک مقدمه و چهار بخش به شرح زیر تدوین شده است:
مقدمه: اصل ثابت و حاکم بر جهان هستی (پایداری سلسله انبیاء(ع)، فرزندان ابراهیم خلیل(ع)، جامع مزایای نبوت، تفاضیل بین انبیاء)
بخش اول: شاخصه‌های برتری رسول اکرم(ص) بر پیامبران:در این بخش به نه شاخصه اشاره شده است:
1. بشارت حضرت مسیح(ع)
2. ره آورد آسمانی پیامبر اسلام(ص)
3. خاتمیت
4. عبودیت
5. جز وحی نمی‌گوید
6. قرآن ممثّل
7. ‌تجلیل در خطاب
8. عظمت در اخلاق
9. دو ویژگی خاص (در رأفت و رحمت رسول اکرم(ص)، پیامبر بشیر و نذیر)
بخش دوم: احتجاج‌های توحیدی رسول اکرم(ص) (دعوت عاقلانه و عالمانه به دین، ابزار دعوت)، نحوه احتجاج‌های رسول اکرم(ص): برهان و جدل احسن، دعوت موحدان به اتحاد، معیار جدال احسن، نفی ازلیت ماده، هدف آفرینش، راه وصول به هدف، رسالت نظام اسلامی و...
بخش سوم: سیره توحیدی و شئون رسول اکرم(ص) سنین زندگی و مرگ موحد، رسول خدا(ص) و علم لدنی، اقسام توحید و صراط، انقیاد عالم در برابر پروردگار، اوصاف و شئون رسول اکرم(ص)، مُطاع بودن رسول خدا(ص)، اعتقاد پیامبر به رسالت، شکست ناپذیری توحید، عالم غیب و شهادت، امین خدا، محبوب خدا، توحید در توکل، جلوه نور الهی و...
بخش چهارم: سیره رسالتی پیامبر اکرم(ص) قدوه سالکان در شئون ولایت و غیرولایت، شرح صدر و سبک باری، معلم فرشتگان، افاضه قابلیت، احاطه علمی رسول اکرم(ص)، آینه دار نور السموات و الارض، محبوب و مجذوب خدا، آیت کبرای حق، دل سوزترین فرد برای امت، مظهر امت اسلام، مانع نزول عذاب، برخورداری از حیات خاص و... لازم به ذکر است که بخش پایانی این جلد ویژه مجموعه‌ای از فهرست هاست: فهرست تفصیلی (مطالب کتاب)، آیات، روایات، اعلام و کتب ضمیمه.
این اثر پیش از این در دو جلد (8 و 9) در سال 1374 با این مشخصات به چاپ رسیده است:
جلد هشتم: تفسیر موضوعی قرآن کریم(جلد 8)، عبدالله جوادی آملی، قم، انتشارات مرکز نشر فرهنگی رجاء با همکاری موسسه فرهنگی اسراء، 1374، چ اول شمارگان 5000 جلد.
تعداد صفحات این جلد 407 صفحه است.
جلد نهم: نام کتاب سیره علمی و عملی حضرت رسول اکرم(ص)، عبدالله جوادی آملی، مرکز نشر اسرا، تابستان چ 1، تابستان 1374، شمارگان 550 نسخه.
تعداد صفحات این جلد 430 صفحه است.
به نظر می‌رسد در چاپ‌های جدید تصمیم بر اصلاحات و تغییرات است که امید است هرچه بهتر و کامل‌تر این کار انجام گیرد تا امکان دسترسی به مطالب آسان ‌تر شود.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.