پارک‌های تفریحی

یک پارک تفریحی یک منطقه فضای باز همراه با بازیها، سواریها و نمایشها است. پارکهای تفریحی در یک ناحیه بزرگ، اغلب چند کیلومتر مربع، گسترش یافته‌اند. بازدید کنندگان جوان و پیر می توانند از انواع جاذبه‌های
دوشنبه، 9 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پارک‌های تفریحی
پارک‌های تفریحی

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون

یک پارک تفریحی یک منطقه فضای باز همراه با بازیها، سواریها و نمایشها است. پارکهای تفریحی در یک ناحیه بزرگ، اغلب چند کیلومتر مربع، گسترش یافته‌اند. بازدید کنندگان جوان و پیر می توانند از انواع جاذبه‌های متنوع لذت ببرند. آنها می توانند بر واگنهای راه آهنهای پیچ و خم دارِ مرتفع سوار شوند، در یک گردونه صندلی دار در هوا بالا بروند یا سوار چرخ فلک شوند. پارک های تفریحی همچنین رستوران ها و کافه هایی برای خوردن و نوشیدن، و همچنین مناطق سبز با چمنی برای نشستن یا استراحت ارائه می دهند. اولین پارک تفریحی بزرگ در خارج از ایالات متحده، یورو دیزنی لند بود که در سال 1990 در پاریس افتتاح شد. بیشتر پارک های تفریحی دارای یک محل ثابت هستند. بعضی از آنها در تمام طول سال باز هستند، بعضی دیگر فقط در طول فصلهای گرم تر باز هستند. امروز پارک های تفریحی با پارک های موضوعی جایگزین شده اند. این مکان ها بر روی یک موضوع خاص تاریخی یا زندگی طبیعی تمرکز می کنند. اولین پارک موضوعی، دیسنی لند، در سال 1955 در کالیفرنیا افتتاح شد.
پارک‌های تفریحی
قلعه‌ی زیبای خفته در دیسنی لند

تاریخ

در قرون وسطی خنیاگران دوره میگشتند و در فضاهای باز آواز میخواندند. سرگرم کنندگان در یک میدان شهر یا میدان بازار جمع میشدند. پس از چند روز آنها به یک شهر دیگر میرفتند. آنها اغلب در چادرها اجرا داشتند و غذا و سرگرمی ارائه می‌دادند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان می توانستند هنرمندان سیرک را در حال اجرا ببینند یا تصویر آنها را که توسط نقاشان خیابانی نقاشی میشد داشته باشند.
اولین پارک های سرگرمی واقعی در قرن شانزدهم از نمایشگاه ها و باغ های عمومی در اروپا ظاهر شد. بعدها پارک های تفریحی در مکان های ثابت در شهرهای بزرگ توسعه یافتند. Prater در وین اساس بسیاری از پارک های تفریحی در سایر نقاط بود. اولین پارک تفریحی در ایالات متحده در جزیره کانی در شهر نیویورک قرار داشت. برای مدتی طولانی، این بزرگترین جاذبه جهان بود، با کافه ها، مغازه های سوغات، سواری در امتداد ساحل طولانی. پس از اوج خود در دهه 1920، محبوبیت منطقه‌های سرگرمی کاهش یافت.
بعد از جنگ جهانی دوم پارک های سرگرمی در مقیاس بزرگ در اروپا و سایر قاره ها گسترش یافت. تا پایان قرن بیستم، پارک های اروپایی نسبت به همتایان آمریکایی آنها کوچک بودند. اولین پارک تفریحی بزرگ در خارج از ایالات متحده، یورو دیزنی لند بود که در سال 1990 در پاریس افتتاح شد. در ژاپن نسخه آسیایی دیزنی لند در سال 1993 افتتاح شد. در دانمارک، Legoland ویژگی های ساختمان های کوچک و جاذبه های ساخته شده از آجر های پلاستیکی Lego معروف جهان را دارد.

بیشتر بخوانید:بزرگ ترین پارک های دنیا

 

سواری و جاذبه ها

سواری از بزرگترین جاذبه‌های پارک های تفریحی است. تا قرن نوزدهم، بسیاری از پارک های سرگرمی دارای چرخ فلک‌ها یا صحنه‌های موزیکال گردان بودند. آنها در طول مسابقات قرون وسطایی که در آن شوالیه ها با یکدیگر مبارزه می کردند، محبوب شدند. بعدها راه آهنهای مرتفع و پیچ و خم دار به جاذبه‌های پارک های تفریحی اضافه شد. مشخصه آنها سقوط در شیبهای تند از ارتفاع های بالا بود. راه آهنهای مرتفع و پیچ و خم دار از سرسره‌های یخی روسیه که برای مردم در زمانی به زودی قرن هفدهم ساخته میشد ایده برداری شد.
امروز تقریبا هر پارک تفریحی یک گردونه صندلی دار دارد. اولین گردون صندلی دار اصلی در ایالات متحده برای نمایشگاه شیکاگو در سال 1893 ساخته شد. این اجازه می داد که بازدید کنندگانِ استفاده کننده از این گردونه تا حدود 80 متر بالا روند. امروزه گردونه‌های صندلی دار نه تنها در پارک های تفریحی بلکه در مکان های دیگر نیز قرار دارند. برای مثال، چشم لندن بر روی رودخانه تامز واقع شده است و به بازدید کنند‌گان دیدی نفس گیر لندن می دهد.
پارک‌های تفریحی
چرخ فلک در نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال 1893
سایر جاذبه های پارک های تفریحی عبارتند از پیچ و تاب دهنده‌ها و ماشین های مبتنی بر چرخش که به بازدید کنندگان تجربه هیجان انگیزی میدهند. پارک های سرگرمی بیشتر و بیشتری ماشین های جدیدی را طراحی می کنند که احساسات تازه ای را برای بازدیدکنندگان خود ایجاد می کنند. آیا بدون آب سواری‌های متنوع، به ویژه در تابستان که هوا داغ است، می‌توان یک پارک تفریحی را تصور کرد؟ خانه‌های اشباح به بازدیدکنندگان تنوعی آینه ها را نشان می دهند که آنها را لاغر تر یا چاق تر نشان میدهد و موجب فریبهای اپتیکی می شوند.
بسیاری از پارک‌های تفریحی به بازدید کنندگان خود قطارهای ویژه ای ارائه میکنند که آنها را از یک جاذبه به جاذبه دیگری میبرند. ویژگی های ایمنی ویژه‌ای در تمام این جاذبه ها در نظر گرفته شده‌اند به گونه‌ای که آنها نتوانند آسیبی برسانند، هر چند حوادث گاهی اتفاق می افتند. با ظهور برق، پارک های سرگرمی در شب نیز باز شدند و اجازه دادند مردمی که در طول روز کار میکنند نیز به آنجا بروند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.