رژیم غذایی با پتاسیم بالا

پتاسیم برای حفظ سلامت قلب ضروری است، اما مقدار اضافی این ماده معدنی در خون می‌تواند بر عملکرد قلب تاثیر بگذارد. مقاله زیر لیستی از غذاهای غنی از پتاسیم را فهرست می‌کند و همچنین فهرستی از غذاهایی که
چهارشنبه، 11 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی با پتاسیم بالا
رژیم غذایی با پتاسیم بالا

مترجم: مهناز مزارعی

پتاسیم برای حفظ سلامت قلب ضروری است، اما مقدار اضافی این ماده معدنی در خون می‌تواند بر عملکرد قلب تاثیر بگذارد. مقاله زیر لیستی از غذاهای غنی از پتاسیم را فهرست می‌کند و همچنین فهرستی از غذاهایی که در آن پتاسیم کم است را بیان می‌کند. لیست‌ها می‌توانند به شما در طراحی یک رژیم غذایی مناسب کمک کنند.
پتاسیم با نماد K که از منابع حیوانی و گیاهی به دست می‌آید، به حفظ آب و pH اسید / بازی کمک می‌کند. پتاسیم در تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در کاهش سطح سدیم دارد. کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف مواد معدنی پتاسیم، کاهش پوند اضافی، افزایش فعالیتهای بدنی و رژیم غذایی سالم و متعادل، می‌تواند به حفظ سطح فشار خون کمک کند. پتاسیم به انقباض عضلات و تحریک عصبی در سراسر بدن کمک می‌کند. این نگاهی به واکنشهای مختلف آنزیمی دارد. نوع خاصی از تخریب بافت می‌تواند این ماده معدنی را در سلول وارد کند و این می‌تواند سطح پتاسیم خون را افزایش دهد. شرایطی که مقدار بیش از حد این مواد معدنی بر عملکرد بدن، از جمله عملکرد قلب تاثیر می گذارد، به عنوان هیپوکالمی شناخته می‌شود. این می‌تواند موجب ضربان نامنظم قلب، پالس کم و خستگی شود. برخی بیماری‌ها نیاز به استفاده محدودی از این مواد معدنی دارند.

بیشتر بخوانید:سطح پتاسیم در بدن انسان


افرادی که با هیپرکالمی تشخیص داده میشوند باید مواد غذایی پتاسیم کم در رژیم غذایی داشته باشند. برای مقابله با کمبود این مواد معدنی (هیپوکالمی) غذاهای پتاسیم دار باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. در صورت وجود چنین کمبودی، حتی باید از غذاهای سدیم بالا اجتناب شود، زیرا این غذاها باعث افزایش فشار خون می‌شوند و تمام مزایای حاصل از غذاهای غنی از پتاسیم را از بین می‌برند.از مصرف غذاهائی که نقش دیورتیک‌ها را بازی می‌کنند، به عنوان مثال، کرفس، مارچوبه و خربزه نیز باید اجتناب شود، زیرا این غذاها می‌توانند مواد معدنی پتاسیم را از بدن خارج کنند. دستورالعمل‌های که افرادی با سطوح پتاسیم بالا باید از آن اجتناب شود.

غذاهای غنی از پتاسیم

غذا

پتاسیم میلی گرم

غذا

پتاسیم میلی گرم

اسفناج

899

آوکادو

540

طالبی

496

بروکلی

456

گوجه

427

کنگر

595

چغندر

1309

بروکسل

504

زردک

537

نخود

690

سیلیسفی

526

کدو تنبل

564

کدو

896

سویا

886

سیب زمینی شیرین

735

بلوط

720

بامبو

640

هندوانه تلخ

934

رازیانه

828

تربچه

970

خردل

1396

کنار

726

زردآلو

814

میوه گرمسیری

591

مویز

892

موز

542

انجیر

542

گووا

580

پاپایا

781

پشن فروت

934

خرمالو

540

موز سبز

707

انار

678

گوجه

520

کشمش

544

میوه

812

صدف

534

عدس

731

خشکبار

1331

سلوبن

1258

پسته

670

لوبیا سفید

800

گندم

1080

لوبیا خالدار

700

دانه گندم

1309

 

بیشتر بخوانید:فهرست مواد غذایی با پتاسیم بالا


علائم هیپراکلیمی هنگامی که سطح پتاسیم در خون به 7.0 میلی‌اکی‌والان بر لیترمی‌رسد، متوجه می‌شوید. سطوح بالاتر می‌تواند موجب ضعف عضلانی، حالت تهوع، خستگی و احساس سوزش شود. در موارد شدید، افزایش سطح ممکن است باعث ضربان قلب شود. به طور منظم آزمایش خون کمک می‌کند تا سطح پتاسیم را کنترل کنید.

نکاتی برای کاهش پتاسیم

اجتناب از جایگزین نمک، زیرا حاوی عنصرپتاسیم است.
گیاهان دارویی، ادویه جات و فلفل دلمه‌ای بدون پتاسیم باید در آشپزی استفاده شود.
محدود کردن میوه‌ها و سبزیجات به 4 وعده (1/2 فنجان هر) در روز.
شیر (تمام انواع شیر، پاستار، ماست، و بستنی) را تا 1/2 فنجان در روز محدود کنید.
سبزیجات مانند مارچوبه، چغندر، بوته سبز، گردو، ذرت، کلم و غیره را به یک وعده (½ فنجان) محدود کنید.
کاملا از میوه‌های حاوی پتاسیم، سبزیجات و غذاها مانند آب نبات شکلات، آجیل و غیره جلوگیری کنید.
به طور معمول، رژیم با پتاسیم کم و سدیم به عنوان رژیم سالم در نظر گرفته می‌شود. کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف مواد معدنی پتاسیم، کاهش پوند اضافی، افزایش فعالیتهای بدنی و رژیم غذایی سالم و متعادل، می‌تواند به حفظ سطح فشار خون کمک کند. افرادی که فشار خون بالا دارند به احتمال زیاد از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، یا بیماری کلیوی رنج می‌برند.
منبع مقاله : برگرفته از : سایت بازل
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما