گردشگری ؛ انواع، تاریخچه و اهمیت آن

گردشگری سفر کردن برای لذت بردن یا برای تفریح کردن در جایی دور از محل زندگی‌اتان است. مردم این کار را به دلایل مختلف انجام می دهند – خوش بگذرانند، از کشورهای دیگر دیدن کنند و در مورد سایر فرهنگ
شنبه، 14 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گردشگری ؛ انواع، تاریخچه و اهمیت آن
گردشگری ؛ انواع، تاریخچه و اهمیت آن

مترجم: محمدعلی آصفی پور
منبع: راسخون
گردشگری سفر کردن برای لذت بردن یا برای تفریح کردن در جایی دور از محل زندگی‌اتان است. مردم این کار را به دلایل مختلف انجام می دهند – خوش بگذرانند، از کشورهای دیگر دیدن کنند و در مورد سایر فرهنگ ها یاد بگیرند یا فقط از زندگی کاری استرس زا تمدد اعصاب کنند. گردشگران به مقصد های مختلف می روند - کشورهای دارای نشانهای اختصاصی، مکان هایی با سواحل زیبا و یا به سادگی مناطق بیابانی و طبیعت دست نخورده. امروزه مردم برای آثار شفا بخش آبهای معدنی و همچنین ارائه خدمات سلامتی، ماساژ، حمام بخار و سایر خدمات به چشمه‌های آب گرم می روند. گردشگری در چند دهه گذشته بسیار زیاد شده است، عمدتا به این دلیل که شیوه زندگی مردم تغییر کرده است. آنها نمی خواهند بیشتر در خانه بمانند. آنها در سفر پول بیشتری نسبت به نسل های گذشته خرج میکنند. مسافرت نیز ارزان تر و مقرون به صرفه تر شده است. افزایش خطوط هواپیمایی متناسب با بودجه موجب شده است که هزینه های سفر به کشورهای دور قابل پرداخت شود.

انواع گردشگری

گردشگری ساحلی

بسیاری از گردشگران تعطیلات خود را در سواحل می گذرانند. آنها تمدد اعصاب میکنند، حمام می گیرند و یا فقط از نسیم دریای شور و از اقیانوس لذت می برند. گذران تعطیلات در سواحل، سنتی طولانی مدت بیش از یک و نیم قرن داشته است.

گردشگری زمستانی

گردشگری زمستانی در اواسط قرن نوزدهم آغاز شد، زمانی که اروپایی های ثروتمند به سنت موریتز و سایر استراحتگاه های کوهستانی رفتند. در اروپا و در ارتفاعات راکی امریکا، استراحتگاههای اسکی میلیون ها نفر را جذب می کند. آسانسورهای مختلف اسکی بازان را به ارتفاع بیش از 3000 متر منتقل می کند.

گردشگری پزشکی

مردم برای درمان و عملیات پزشکی به سایر کشورها می روند. به عنوان مثال، زنان ایرلندی به انگلیس می روند زیرا سقط جنین در کشورشان ممنوع است. مردم اروپای غربی برای درمان دندانپزشکی به اروپای شرقی سفر می کنند. آمریکایی ها برای جراحی پلاستیک و سایر عملها به مکزیک می روند.

گردشگری آموزشی

جوانان به عنوان تبادل دانشجو در کشورهای دیگر زندگی می کنند، جایی که آنها به مدرسه می روند و زبان و فرهنگ کشور میزبان را مطالعه می کنند.

گردشگری ورزشی

تعداد رو به افزایشی از طرفداران ورزش به نقاطی که رویدادهای ویژه برگزار می شوند سفر می کنند. بازی های المپیک و مسابقات قهرمانی جهانی جاذب بازدید کنندگان از سراسر جهان است.

تورهای مسافرتی

تورهای سازمان یافته در اواسط قرن نوزدهم توسط یک تاجر بریتانیایی، توماس کوک آغاز شد. تورهای مسافرتی متشکل از سفر به و اقامت در مقصد است. یک آژانس توریستی اغلب همه چیز را از یک پرواز هواپیما تا کرایه ماشین ارائه می دهد. گاهی اوقات چنین تورهای مسافرتی‌ای ترکیبی از تعطیلات ساحلی و سفرهای گشت و گذاری را فراهم می کنند.

گردشگری چشمه‌های آب گرم

چشمه‌های آب گرم از زمان رومیها محبوب شده اند. در قرن شانزدهم، حمام بریتانیا مرکز گردشگری چشمه‌های آب گرم برای مردم متمول شد. در خلال قرن نوزدهم چشمه‌های آب گرم در همه جای اروپا سر برآورند. امروزه مردم برای آثار شفا بخش آبهای معدنی و همچنین ارائه خدمات سلامتی، ماساژ، حمام بخار و سایر خدمات به چشمه‌های آب گرم می روند.

گردشگری ماجراجویی

در چند دهه گذشته سفر به مکان های عجیب و غریبِ دور افتاده محبوب شده است. گردشگران به دنبال فعالیت های هیجان انگیز به کوهنوردی، صعود، پیاده روی، و یا حتی به مکان های دور افتاده در جنگل های بارانی می روند.

گردشگری مذهبی

گردشگران مذهبی به زیارتگاه ها می روند. برای مثال، معتقدین به کلیسای کاتولیک رم به لوردز (محل شهود برنادت)، فاطمه (فاتیما) یا واتیکان در اروپا سفر می کنند. مسلمانان حداقل یکبار در طول زندگی خود به مکه می روند. واراناسی، در کناره‌های رود گنگ، پایتخت معنوی هندوها است.

اکوتوریسم

به تازگی بسیاری از مردم یک نوع گردشگری را انتخاب کرده اند که به محیط زیست آسیب نمی رساند. آنها از مسافرت با هواپیما اجتناب می کنند و یا سوغاتی هایی را که از گیاهان و حیوانات در معرض خطر قرار می گیرند خرید نمی کنند. برخی از برنامه های تعطیلات به گردشگران فرصت می دهند تا در پروژه های زیست محیطی شرکت کنند.
گردشگری ؛ انواع، تاریخچه و اهمیت آن
سوار قایق بادبانی در اِورگلندز

تاریخچه گردشگری

مردم از زمان های قدیم برای لذت بردن سفر کرده اند. در مصر باستان، جشنواره های مذهبی مردم را از کل دره نیل جذب میکرد. یونانیان باستان به طور مرتب به مکان خدایان خود سفر می کردند. رومی ها به یونان، سیسیل و دیگر مکان های امپراتوری سفر میکردند. رومی های ثروتمند خانه های دومی در نزدیکی دریا داشتند که تابستان را در آن جا سپری می کردند.
در طول دوره رنسانس، اروپاییان تحصیل کرده گراند تور را راه انداختند که مسافرتی به چندین کشور اروپایی برای لذت بردن از هنر و معماری و تحصیل علم و فرهنگ بود.
در قرن نوزدهم اختراع موتور بخار باعث شد مردم با قایق و قطار سفر کنند. خدمات مسافرتی منظم از اروپا به آمریکا در قرن بیستم آغاز شد. اختراع خودرو باعث شده است که پیمودن مسافت های بزرگتر با ماشین ممکن شود.
در دهه 1960 رفتن با هواپیما به تعطیلات برای بسیاری از مسافران مقرون به صرفه شد. جامبو جتها از اوایل دهه 1970 توانستند بیش از 400 مسافر را حمل کنند و هزینه های مسافرت به قاره های دیگر را حتی بیشتر کاهش دهند.

اهمیت گردشگری برای کشورها

گردشگری یک صنعت در سراسر جهان است. در بسیاری از کشورها گردشگری بزرگترین منبع درآمد است. گردشگری جهانی با نرخ 4 درصد در سال رشد میکند. گردشگری بین المللی از بداقبالیهای زیادی رنج برده است مانند حملات 11 سپتامبر که اقدامات امنیتی در فرودگاه ها و مسافرت را سخت تر کرده است. سونامی که در سال 2004 آسیای جنوب شرقی را آسیب زد، بیش از 250000 نفر، شامل هزاران گردشگر، را کشت. صنعت گردشگری مشاغلی را ایجاد می کند و ارزهای خارجی را به کشور می آورد. گروه های بسیاری از گردشگری سود می برند: آژانس های مسافرتی، صاحبان فروشگاه ها، فرودگاه ها و خطوط هوایی، هتل ها، رستوران ها و غیره.
با این حال، گردشگری توده ای همچنین می تواند به مشکلات زیست محیطی منجر شود. این نوع گردشگری می تواند سواحل را آلوده کند یا سر و صدا را برای مناطق آرام با خود بیاورد. جاذبه های محبوب گردشگری باید توسط مقامات کنترل شود.
گردشگری ؛ انواع، تاریخچه و اهمیت آن
ملیت گردشگران

تحولات اخیر در گردشگری

در طول سال های گذشته، روندی به سمت کوتاهتر شدن تعطیلات در خلال سال وجود داشته است. مردم دوست دارند چند روزی به مسافرت بروند. اینترنت چگونگی سازماندهی تعطیلات آنها را تغییر داده است. رزرو آنلاین بلیط هواپیما آسان است و قیمت ها اغلب کمتر از آژانسهای مسافرتی است.
گردشگری بین المللی از بداقبالیهای زیادی رنج برده است مانند حملات 11 سپتامبر که اقدامات امنیتی در فرودگاه ها و مسافرت را سخت تر کرده است. سونامی که در سال 2004 آسیای جنوب شرقی را آسیب زد، بیش از 250000 نفر، شامل هزاران گردشگر، را کشت.

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.