جمعیت سالخورده رو به افزایش در جهان

به گفته سازمان ملل، از هر 5 نفر یک نفر در جهان به زودی 60 سالگی را پشت سر خواهد گذاشت. بزرگترین سازمان بین‌الملل جهان در تلاش است کشورهای عضو را متقاعد سازد، برای مقابله با این مشکل در حال
سه‌شنبه، 8 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
جمعیت سالخورده رو به افزایش در جهان
جمعیت سالخورده رو به افزایش در جهان

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
به گفته سازمان ملل، از هر 5 نفر یک نفر در جهان به زودی 60 سالگی را پشت سر خواهد گذاشت. بزرگترین سازمان بین‌الملل جهان در تلاش است کشورهای عضو را متقاعد سازد، برای مقابله با این مشکل در حال افزایش، اقدامی انجام دهند.
به دلایل مختلفی مدت زمان عمر افراد بیشتر شده است. تغذیه دائماً در حال بهبود است، کشورها مراقبتهای بهداشتی و آموزشی بهتر را برای شهروندان خود فراهم ساخته و جمعیت بسیاری از کشورها از سطح زندگی بالایی برخوردار شده‌اند. ارتقاء آسیا به عنوان یک منطقه اقتصادی قوی، به دلیل این واقعیت است که بسیاری از کشورها دارای جمعیت کاری جوان در دهه‌های 80 و 90 بودند. ژاپن دارای مسن‌ترین جمعیت در جهان است. 30% از جمعیت این کشور بالای 65 سال دارد. تا اواسط قرن بیست و یکم، بیش از 60 کشور به این درصد خواهند رسید.
جمعیت‌های تمامی قاره‌ها در حال سالخورده شدن هستند. با این حال، بالاترین افزایش متعلق به کشورهای در حال توسعه است که متوسط طول عمر در این کشورها در حال حاضر از 68 به 74 در سال 2050 خواهد رسید. می‌توان انتظار داشت کودکانی که امروزه به دنیا می‌آیند تا بیش از 80 سال عمر کنند.
جمعیت سالخورده رو به افزایش در جهان
مرکز نگهداری از سالمندان در نروژ
ارتقاء آسیا به عنوان یک منطقه اقتصادی قوی، به دلیل این واقعیت است که بسیاری از کشورها دارای جمعیت کاری جوان در دهه‌های 80 و 90 بودند. به ویژه در کشورهای آسیایی معروف به ببر یعنی هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی و تایوان، بخش اعظم نیروی کار کم کم به سن بازنشستگی نزدیک می‌شوند. پیشرفت و بهره‌وری در این کشورها در حال کاهش است.
در سال 1975در تایلند، تنها 6ر3 درصد از جمعیت این کشور بیش از 65 سال داشت. اکنون این گروه سنی به هفت درصد افزایش یافته است و هنوز هم بسیار کمتر از کشورهای توسعه یافته در دنیای غرب است. از اواسط قرن گذشته، سیاست تنظیم خانواده در تایلند، تعداد فرزندان در هر خانواده را از 5 یا 6 فرزند به 5ر1 کاهش داده است. این میزان برای حفظ رشد اقتصادی یک کشور با جمعیت خود بسیار پایین است.

بیشتر بخوانید: رشد جمعیت و تأثیر آن بر اشتغال


برنامه تنظیم خانواده در هند و چین یعنی پرجمعیت‌ترین کشورهای آسیا، به اثرات بلند مدت فاجعه‌ باری خواهد انجامید. به علاوه، خانواده‌های بیشتر و بیشتری خواستار تعیین جنسیت فرزندان خود هستند. این امر به کم شدن جمعیت زنان در آینده خواهد انجامید. در پانزده سال آینده مردان با گروه‌های سنی 20 تا 45 سال در این دو کشور 50% بیشتر از زنان خواهند بود.
در آفریقا شرایط تا حدی متفاوت است. این قاره، تنها قاره‌ای است که در آن جمعیت با چنین سرعتی در حال سالخوردگی نیست. در نتیجه، اقتصاد آفریقا در چند دهه‌ی آینده به سرعت رشد خواهد داشت. سازمان ملل متحد عنوان می‌کند که آفریقا بایستی از رشد اقتصادی خود جهت بهبود سطح زندگی شهروندان خود استفاده نماید.
جمعیت سالخورده رو به افزایش در جهان
فعال نگاه داشتن مردم در سنین سالمندی کلید کار است
سازمان ملل متحد به این نکته اشاره دارد که جمعیت در حال سالخوردگی به اقتصاد یک کشور هیچ کمکی نمی‌کند. کشورهایی که دچار کمبود نیروی کار جوان هستند، نیاز دارند میزان تولید را افزایش دهند. افراد سالمند به مراقبت بیشتر و دیگر اشکال حمل و نقل نیاز دارند. اما از سوی دیگر، داشتن یک جمعیت سالخورده می‌تواند مشکلات اجتماعی را حل کند. به عنوان مثال، پدربزرگها از کودکان در صورت شاغل بودن والدینشان، مراقبت می‌کنند.
به گفته سازمان ملل متحد، دولتها بایستی در سلامت مردمان خود سرمایه گذاری کرده تا مردم بتوانند برای مدت زمان طولانی‌تری به فعالیت خود ادامه دهند. این سازمان همچنین عنوان می‌کند که سیاستمداران بایستی خانواده‌ها را به داشتن بیش از یک فرزند تشویق کنند. به عنوان مثال در سنگاپور دولت برای هر فرزند بین دو تا پنج هزار دلار به خانواده‌ها پرداخت می‌کند. آموزش و پرورش یکی دیگر از عوامل مهم برخورداری از یک جامعه موفق است. افراد با تحصیلات بیشتر، بهره‌وری، نوآوری و رشد قوی‌تری را به همراه خواهند آورد.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.