چگونه اختراعات چین دنیا را متحول ساخت

چینی‌ها در طول تاریخ با اختراعات خود دنیا را تغییر داده‌اند. بسیاری از چیزهایی که امروزه استفاده می‌کنیم، از پول کاغذی گرفته تا باروت و قطب نما، از چین باستان می‌آید. اکثر آنها به زمان سلسله سونگ برمی‌گردد.
چهارشنبه، 9 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
چگونه اختراعات چین دنیا را متحول ساخت
چگونه اختراعات چین دنیا را متحول ساخت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
چینی‌ها در طول تاریخ با اختراعات خود دنیا را تغییر داده‌اند. بسیاری از چیزهایی که امروزه استفاده می‌کنیم، از پول کاغذی گرفته تا باروت و قطب نما، از چین باستان می‌آید. اکثر آنها به زمان سلسله سونگ برمی‌گردد. این سلسله بین سالهای 960 و 1280 بعد از میلاد در امپراتوری آسیا حکمرانی می‌کردند. اختراع باروت روش و مسیر جنگیدن را تغییر داد. این اختراع به ساخت اسلحه و حتی موشک منجر شد. بدون باروت، اختراعات بعدی مانند اختراع موتور اتومبیل امکان پذیر نمی‌شد. هنگامی که مارکوپولو در قرن سیزدهم میلادی به چین آمد، او یک جامعه بسیار مدرن و متمدن را کشف نمود. چینی‌ها به تجارت به ویژه در رودخانه‌ها و آبراه‌ها یا کانال‌ها می‌پرداختند. چین در آن زمان بسیار بیشتر از اروپا، توسعه یافته بود.
بسیاری از مردم در طول سلسله سونگ به آنجا سفر کردند. آنها شهرهایی ساخته و فرهنگ خود را مستقر ساختند. در این دوره است که می‌توان بسیاری از بزرگترین شهرهای جهان را در چین یافت.

بیشتر بخوانید: مخترعین معروف و اختراعات آنان


در طول این دوره بود که نوشیدن چای به اوج محبوبیت خود رسید. مردم پیاله‌های چینی بسیار زیبایی ساخته و در آنها چای می‌نوشیدند. ظروف چینی، همان طور که اغلب این طور می‌نامیم، به ویژه برای خانواده سلطنتی و رستورانهای تازه تأسیس برای افراد ثروتمند تولید شد.
اختراع باروت روش و مسیر جنگیدن را تغییر داد. این اختراع به ساخت اسلحه و حتی موشک منجر شد. بدون باروت، اختراعات بعدی مانند اختراع موتور اتومبیل امکان پذیر نمی‌شد. به عقیده مورخان، مغول‌ها بودند که باروت را به اروپا آوردند.
چاپ در اصل توسط دانشمندان بودایی به وجود آمد. آنها متنهایی را برای افرادی کپی می‌کردند که خود را برای امتحان آماده می‌ساختند. دولت همچنین دفترچه‌های راهنما برای کار در مزرعه و مقالات جالبی در زمینه پزشکی چاپ می‌کرد. به این دلیل که الفبای چینی بسیار پیچیده است، ماشین تایپ ساخته شد.
چگونه اختراعات چین دنیا را متحول ساخت
پول چاپ شده در قرن سیزدهم در چین
چاپ همچنین بر اقتصاد چین تأثیر داشت. متن‌هایی در خصوص روشهای جدید کشاورزی که در یک منطقه موفق عمل کرده بودند، به چاپ رسیده و به سایر نقاط چین انتقال می‌یافتند. یکی از این نوآوری‌های جدید در کشاورزی، تولید انبوه برنج بود که توسط نوع جدیدی از برنج که در ویتنام کاشت می‌شد، معرفی شده بود. کشاورزان شروع به پرورش محصولات کشاورزی نه تنها برای خود بلکه به منظور فروش در بازار کردند.
چینی‌ها به منظور توسعه اقتصاد خود، به سیستم حمل و نقل مناسب نیاز داشتند. در طول سلسله جونگ کانالهای آبی ساخته شد که رودخانه‌های اصلی را به هم متصل می‌ساختند. اختراع قطب نما به دریانوردان چینی اجازه می‌داد که در دریای آزاد مسافرت نمایند. آنها شروع به تجارت با کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایوان و فیلیپین کردند. بعدها چینی‌ها تجارت خود را به هند و بخش شرقی آفریقا گسترش دادند.
چینی‌ها همچنین بادبانهایی را اختراع کردند که می‌توانستند حرکت کنند. این بادبانها بر خلاف انواع غیر متحرک اولیه‌ای بودند که دریانوردان اروپایی در اوایل عصر اکتشاف داشتند.
از آن جا که رودخانه‌ها و آبراه‌های بسیاری در چین وجود داشت، مردم به راهی برای گذشتن از یک سوی رودخانه به سوی دیگر نیاز داشتند. آنها پل رنگین کمانی را طراحی کردند که می‌توانست یک ساحل و کناره رودخانه را به کناره دیگر بدون داشتن هیچ ستونی در وسط رودخانه متصل سازد.
در مجموع سلسله سونگ دوره فوق‌العاده‌ای در تاریخ چین به حساب آمده همراه با اختراعات بسیاری که دنیای امروز ما را مکانی بهتر برای زندگی ساخته است.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.