تسلیحات نظامی ایران (1) : صاعقه

این مقاله در واقع مقدمه ای است بر ویژه نامه ی صاعقه. ویژه نامه ای که می بینید بیانگر تنها گوشه ای از توان نظامی جمهوری اسلامی ایران است که مسئولان برای نشان دادن قدرت باز دارندگی کشورمان و امید بخشی به مردم و به قول معروف گرفتن زهر چشمی از دشمنان این ملت به نمایش عمومی گذاشته اند. لذا نباید با خواندن این سری مقالات تصور شود که توان دفاعی ایران فقط همین است. من در این مقالات به توانایی های نیرو های رزمی مان نپرداختم بلکه فقط به سلاح ها پرداختم. این
پنجشنبه، 4 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تسلیحات نظامی ایران (1) : صاعقه
تسلیحات نظامی ایران (1) : صاعقه
تسلیحات نظامی ایران (1) : صاعقه

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون


این مقاله در واقع مقدمه ای است بر ویژه نامه ی صاعقه. ویژه نامه ای که می بینید بیانگر تنها گوشه ای از توان نظامی جمهوری اسلامی ایران است که مسئولان برای نشان دادن قدرت باز دارندگی کشورمان و امید بخشی به مردم و به قول معروف گرفتن زهر چشمی از دشمنان این ملت به نمایش عمومی گذاشته اند. لذا نباید با خواندن این سری مقالات تصور شود که توان دفاعی ایران فقط همین است. من در این مقالات به توانایی های نیرو های رزمی مان نپرداختم بلکه فقط به سلاح ها پرداختم. این سلاح هایی که در این سری مقالات معرفی شده است، اکثرا سلاح هایی بوده اند که به آنها عنوان سلاح های استراتژیک می دهند. ضمن اینکه بسیاری از شیوه های رزمی کلاسیک و غیر کلاسیک در میدان های جنگ را ما خودمان به وجود آوردیم مثل آن چه که در عملیات « فاو » رخ داد. خیلی از فاکتورها مثل توانایی های لجستیکی فقط در میدان جنگ اهمیت خود را نشان می دهد. بنابراین مثل موشک ها به راحتی با دادن مشخصات فنی نمی توان پی به اهمیت آنها برد. سلاح های این ویژه نامه سلاح هایی هستند که می توانند در یک عملیات یا حتی در یک جنگ کاملا موقعیت ضعف را به قدرت تبدیل کنند (مثل اژدر حوت). البته باید موردی دیگر را هم در نظر گرفت که ایران با نشان دادن گوشه ای از توانایی های خود، به دشمن می فهماند که ممکن است در پس این چیزها که شما می بینید، سلاح های وحشتناک تری هم باشند. مثلا همانند آنچه که در مورد سلاح جدید سپاه گفته شد، در مورد این سلاح فقط گفته شد که تا 300 کیلومتری مرزهای ایران هر چیزی را نابود می کند و تاکنون از تکنولوژی آن در هیچ جنگنده ای استفاده نشده است. اکثرا می گویند که یک موشک است اما هیچ کس نتوانسته اظهار نظری قطعی بکند. و این یعنی جنگ روانی ، یعنی گیج کردن دشمن.
اما با همه ی این تفاصیل باید دانست که ما در جنگ با عراق به خاطر تسلیحات محمد رضا پهلوی موفق به پیروزی نشدیم. بلکه چیزی که ما را موفق کرد توکل به خدا و خود باوری رزمندگان بود. بسیاری ازشیوه هایی که ما در جنگ استفاده کردیم هم اکنون در دنیا در دانشکده های نظامی تدریس می شود. شیوه هایی که گاهی خودمان هم باور نمی کنیم، مبتکر آنها بوده ایم!
تمام این ها را گفتم که به اینجا برسم. ما به کسی باج نمی دهیم. اگر خدای ناکرده ما درگیر جنگی شویم مطمئن باشید قدرت ما فقط در ارتش و سپاه و شهاب ها و سجیل های ما نیست. برخی فکر می کنند وقتی ما درگیر شویم، آمریکا 2000 جنگنده می فرستد و ما 300 تا پس ما شکست می خوریم. ما نیروی شهادت طلب داریم. ما حزب الله را داریم. ما غزه را داریم. ما همین الان جنگ را به پشت مرزهای اسرائیل برده ایم. در لبنان و غزه. ما بدون این که خودمان رسما در گیر جنگی باشیم، بدون این که خاک مان تهدید شود، اسرائیل را تهدید می کنیم.( و این همان دلیل است که اسرائیل علاقه ای به آرام شدن اوضاع در افغانستان، عراق و پاکستان ندارد. و به خصوص پاکستان. چرا که اگر روزی موشک های پاکستان دست طالبان بیفتد، آنگاه نا امنی رسما در مرزهای ما آغاز می شود). این ها غیر از آن چیزی است که از آن به عنوان توان باز دارندگی ایران یاد می شود. ما اصلا علاقه ای به درگیر شدن در جنگ نداریم ، اما برای آن هم آمادگی کا مل داریم.
به برخی ها که از آمریکا می ترسند می گویم که اوضاع دفاعی ما بدتر از زمان جنگ نیست. و البته دفاع سخت است اما از حمله کردن آسانتر است.
در این سری مقالات تقریبا در مورد تمامی سلاح های تولید کشورمان به جز چند مورد رگه هایی از نمونه های خارجی در آنها مشاهده می شود. که یا به علت مهندسی معکوس و بهینه سازی همان نمونه های خارجی بوده یا به علت همکاری دیگر کشورها در ساخت و تولید چنین سلاح هایی. اگر کسی فکر می کند که باید هر چیزی را ما خودمان از اول طراحی کنیم و از هیچ کسی کمک نگیریم، باید یک فکری به حال خودش بکند. چون احتمالا زیاد فیلم می بیند! دنیای واقعیت غیر از دنیای هالیوود است. وقتی موشکمان زوزه کشان به سمت دشمن می رود، دشمن اصلا به این فکر نمی کند که آن را چگونه ساخته ایم. فقط به این فکر می کند که چگونه با آن مقابله کند. چه فرقی دارد اژدر حوت همان اشکوال روسی باشد، یا کپی ایرانی آن باشد یا حتی نمونه سرقتی آن. وقتی سه فروند اژدر حوت شلیک شد، یک ناو هواپیمابر آمریکایی هیچ شانسی برای فرار از این اژدر ندارد. شاید چیزی حدود یک دقیقه پس از شلیک تا برخورد اژدرها به ناو وقت باشد و این یعنی وقت کافی برای جمع کردن وسایل شخصی خدمه.
در پایان لازم به ذکر است در ابتدا می خواستم فقط به بررسی سلاح های ایرانی بپردازم اما در لا به لای جست و جو ها به سلا ح هایی برخوردم که ممتاز بودند اگر چه از دیگران خریده شده بودند اما حیف بود که به آنها اشاره ای نکنم.
در پناه حضرت حق، موفق باشید
منابع ویژه نامه صاعقه:
خبرگزاری مهر
Iranmania.com
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)
سایت تحلیلی خبری عصر ایران
آفتاب نیوز
پایگاه تحلیلی خبری سحر
خبر آنلاین
خبرگزاری فارس
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
سایت تابناک
سايت فاس
سنترال كلوپ
انجمن هوافضا
فناوري موشكي
IRNON.com
www.sispda.com
باشگاه جوانان ايراني
مجله تخصصی جنگ افزار
Tebyan.net
سایت علمی دانشجویان ایران
Moshaki-nezami.blogfa.com
CentralClubs
KHabarCHin.com
Iranweapon.com
forum.choogh.com
www.iranproud.mihanblog.com
avia
missilethreat
air,
artesh-iran
,skyfire
,iiaf weblog
xairforces.net
daneshjoo.ir
military.ir
Wikipedia.com
globalsecurity.com
World-news.org
Magiran.com
Hamshahrionline.ir
Centralclubs.com
سايت پايگاه هم انديشي
خبرگزاري فارس
weaponpm.com





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط