معرفی جودوسر و خواص درمانی آن

کاهنده قند و کلسترول و تقویت کننده بیماران در دوران نقاهت، کاهنده فعالیت برخی ویروس‌ها و مواد شیمیایی سرطان‌زا در روده‌ها و تسهیل کننده عمل دفع و تخلیه مدفوع، تقویت کننده اعصاب و ضد اضطراب، آرام‌بخش و
جمعه، 18 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی جودوسر و خواص درمانی آن
 جودوسر

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Avena sativa L.، نام فرانسه Avoine و نام انگلیسی آن Cultivated oat می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، جودوسر، جو پیغمبری، یولاف، قرطمان، شوفان، زمیر، زیوان و هرتمان نامیده شده است.

تیره گیاه:

گندمیان Gramineae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله به ارتفاع حدود 80 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، میوه‌اش (دانه‌ی جو) به شکل خوشه و سنبله‌ی غیر فشرده و در هر سنبله 3 گل دارد که گل فوقانی آن عقیم است و گل‌های طرفین بارور می‌شود و دانه‌ی آن در غلافی دارای دوسر می‌باشد.

طبیعت دانه (جودوسر):

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن معتدل مایل به خشکی است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدل کشورها و در ایران کشت می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در جو دوسر:

کالری، کربوهیدرات، فیبر غذایی، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، منیزیم، منگنز، تریپتوفان، نیاسین، آرسنیک، اکسالیک اسید، ید، ویتامین B1، مواد چرب و پروتئین در آن تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی که هضم آن‌ها راحت است

 

بخش مورد استفاده:

دانه

نحوه مصرف جودوسر:

به صورت پخته یا جوشانده و آرد آن را به صورت ضماد استفاده می‌کنند. در ضمن روش‌های مصرف مختلف دیگری نیز دارد.

خواص درمانی:

کاهنده قند و کلسترول و تقویت کننده بیماران در دوران نقاهت، کاهنده فعالیت برخی ویروس‌ها و مواد شیمیایی سرطان‌زا در روده‌ها و تسهیل کننده عمل دفع و تخلیه مدفوع، تقویت کننده اعصاب و ضد اضطراب، آرام‌بخش و ضد افسردگی، تسکین دهنده درد کلیه و ضد استسقاء، برطرف کننده ورم‌های گرم و ضد فشارهای عصبی، رفع کمی ترشح ادرار و مسکن درد مثانه، تحلیل برنده ورم حلق و حنجره و خواب‌آور می‌باشد. در ضمن برای سرفه، گلودرد و اسپاسم‌های عضلانی نیز مفید است. در استعمال خارجی ضماد پخته شده آن با سرکه تسکین دهنده درد پهلو و درد گودی کمر می‌باشد. پودر جودوسر همراه با ماست و کمی گلاب به صورت ماسک شفاف کننده صورت و چنانچه پودر آن را در لیف حمام ریخته و بر بدن بمالید پوست بدن را نرم، لطیف و تمیز کرده و رفع کننده اگزماهای پوستی نیز می‌باشد.

توصیه:

جودوسر یکی از گیاهان دارویی ضد سرطان می‌باشد و دارای منبع غنی از ترکیبات شیمیایی مهار کننده‌های پروتئاز است.

تذکر:

استفاده طولانی مدت جودوسر لاغر کننده و زیاده‌روی در مصرف آن خون را اسیدی می‌کند.
منبع مقاله : صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.