گونه‌های در معرض خطر

بعضی از حیوانات و گیاهان در دنیای ما بسیار رایج هستند، مانند مگسهای خانگی، گربه ها و گل آفتاب گردان. آنها در معرض خطر مرگ نیستند. گونه های دیگر بسیار نادر هستند. گاهی اوقات تنها چند تا از آنها باقی مانده است. این گونه
چهارشنبه، 1 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گونه‌های در معرض خطر
گونه‌های در معرض خطر

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
بعضی از حیوانات و گیاهان در دنیای ما بسیار رایج هستند، مانند مگسهای خانگی، گربه ها و گل آفتاب گردان. آنها در معرض خطر مرگ نیستند. گونه های دیگر بسیار نادر هستند. گاهی اوقات تنها چند تا از آنها باقی مانده است. این گونه ها ممکن است برای همیشه ناپدید شوند.
از زمانی که زندگی روی زمین آغاز شده است، حیوانات و گیاهان از بین رفته اند و ظاهر شده اند. به عنوان مثال، دایناسورها در طول قرون وسطی زمین، بر سیاره پرسه میزدند. 65 میلیون سال پیش آنها برای همیشه ناپدید شدند.
حیوانات و گیاهان برای زنده ماندن به یکدیگر نیاز دارند. آنها دنیای طبیعت را در تعادل حفظ می کنند. اگر یک گیاه خاصی از بین برود برخی حیوانات نیز ممکن است منقرض شوند، زیرا آنها به گیاه برای غذا بستگی دارند. گاهی اوقات حیوانات بومی هنگامی که یک گونه جدید در محل زندگی می کند، در معرض خطر قرار می گیرند. روباه ها به استرالیا آورده شدند تا نسل خرگوش ها را که به عنوان آفت دیده می شدند براندازند. اما به جای کشتن خرگوش، روباه‌ها کانگوروها و دیگر کیسه داران استرالیا را کشتند.

چرا گونه ها منقرض می شوند؟

مدت ها پیش اکثر حیوانات و گیاهان به دلیل حوادث طبیعی، مانند زمین لرزه یا فوران آتشفشان، از بین رفتند. تغییرات آب و هوایی، مانند آغاز عصر یخبندان، منجر به ناپدید شدن گونه های خاص شد. امروزه گیاهان و حیوانات به علت انسان در معرض خطر هستند.
برخی از گیاهان و حیوانات می توانند در بسیاری از مناطق زنده بمانند. هنگامی که آنها به مکان های دیگر حرکت می کنند، به سرعت با محیط جدید خود سازگاری پیدا میکنند. دیگران فقط می توانند در مناطق خاصی زندگی کنند. ما چنین محلی برای زندگی را یک زیستگاه می نامیم. اگر یک زیستگاه نابود شود، گونه ها نمیتوانند غذای بیشتری پیدا کنند و یا مکانی برای زندگی، خوابیدن یا داشتن نوزادان داشته باشند. پس میمیرند.
زیستگاه ها می توانند از بسیاری جهات نابود شوند. مردم بیشتر و بیشتری در جهان ما زندگی می کنند. آنها نیاز به فضای بیشتری برای زندگی دارند. جنگل ها، چمنزارها و سایر قسمت های طبیعت پاک می شوند و مردم شروع به سکونت در آنها می کنند. آنها خانه های طبیعی گیاهان و حیوانات را از بین می برند.
همچنین آلودگی می تواند گونه های خاصی را از بین ببرد. باران اسیدی از کارخانه ها بر رودخانه ها و دریاچه ها پایین می آید و می تواند ماهی را در آنجا مسموم کند.
در معرض خطرترین مناطق جنگل های بارانی استوایی هستند. بیش از 50 درصد از همه حیوانات و گیاهان در آنجا زندگی می کنند. هر روز هزاران هکتار جنگل بارانی تخریب می شوند و بسیاری از گونه ها هر روز منقرض می شوند.
از زمانی که انسان بر روی زمین ظاهر شد، حیوانات را کشت و گیاهان را گرد آورد. آنها برای غذا، دارو، لباس و خانه ها مورد استفاده قرار گرفته اند. یوزپلنگ ها، ببرها و دیگر گربه های وحشی برای پوستشان کشته شده اند. برای روغن و چربیشان، وال ها برای چندین قرن شکار شده اند.

بیشتر بخوانید: صدها گونه از گیاهان دارویی در معرض خطر انقراض


اغلب حیوانات امروزه تحت قوانین بین المللی محافظت می شوند، اما بسیاری از آنها مانند کرگدنهای سیاه و فیلهای آفریقایی به طور غیر قانونی شکار می شوند. بعضی از گونه ها، مانند گرگ ها، توسط انسان ها کشته شده اند، زیرا آنها به عنوان یک خطر برای حیوانات مزرعه دیده می شوند.
گاهی اوقات حیوانات بومی هنگامی که یک گونه جدید در محل زندگی می کند، در معرض خطر قرار می گیرند. روباه ها به استرالیا آورده شدند تا نسل خرگوش ها را که به عنوان آفت دیده می شدند براندازند. اما به جای کشتن خرگوش، روباه‌ها کانگوروها و دیگر کیسه داران استرالیا را کشتند.
انگلها متعلق به مجموعه بزرگترین تهدیدها برای گیاهان و حیوانات هستند. موجودات کوچک، باکتری ها و قارچ ها می توانند درختان را نابود کنند، و پرندگان و ماهی ها را بکشند.

حفاظت

مردم به گیاهان و حیوانات آسیب رسانده‌اند، اما همچنین مایل به کمک به آنها برای زنده ماندن هستند. در سراسر جهان سازمان های جهانی مانند صندوق جهانی حیات وحش، شبکه اقدامات جنگلهای بارانی و یا دوستان زمین کمک به حفاظت از زیستگاه ها می کنند. آنها برای پروژه های خود پول جمع میکنند و دولت ها و مردم را مجبور میکنند به آنها گوش بدهند. قوانین جدید نیز برای حفاظت از گیاهان و حیوانات در معرض خطر در سراسر جهان وضع شده است.

حیوانات در معرض خطر

فیل های آفریقایی و هندی برای دندانهای نیششان که برای به دست آوردن عاج و دیگر کارهای هنری مورد استفاده قرار میگیرند کشته میشوند.
پاندای غول پیکر در باغ وحش و در برخی از نقاط چین زندگی می کند. در حال حاضر تنها حدود 1500 تا از آنها در جهان باقی مانده است.
خزندگان (مارمولک ها، کروکودیل ها و تمساح ها) برای پوست شان کشته می شوند. مردم کیف های دستی و کفش از آنها می سازند.
لاک پشت های دریایی در معرض خطر هستند زیرا مردم اغلب تخم های آنها را جمع می کنند. آنها اغلب در اثر آلودگی آب در دریا می میرند.
در حال حاضر حدود پنج هزار ببر زنده در جهان وجود دارد. آنها در جنوب آسیا، عمدتا در مناطق حفاظت شده ملی زندگی می کنند.
عقاب طاس نماد ملی ایالات متحده آمریکا است. این پرنده در ابتدای قرن تقریبا از بین رفته بود، اما امروز جمعیتی پایدار دارد.

بیشتر بخوانید: پرندگان بومی هاوایی در معرض خطر انقراض

 

گیاهان در معرض خطر

برای قرن ها سدر برمودا از بین رفته بود زیرا مردم نیاز به مواد برای خانه ها و مبلمان داشتند. طرفداران حفظ منابع طبیعی به حفاظت از درختانی که ما را ترک کرده بودند کمک کرده اند.
برخی از انواع کاکتوس در معرض خطر انقراض هستند زیرا به آرامی رشد می کنند و توسط حیوانات صدمه می بینند.

صندوق جهانی حیات وحش

در سال 1960، سر جولیان هاکسلی، زیست شناس، از سفر تحقیقاتی به آفریقا بازگشت. او از آنچه که در آن جا دیده بود، بسیار شگفت زده بود: شکار حیوانات نادر و تخریب زیستگاه آنها. دانشمندان دیگر نظرات خود را به اشتراک گذاشتند که در مورد این موضوع باید کاری انجام شود. سال بعد، هاکسلی، برخی از دانشمندان و چند سیاستمدار، صندوق جهانی حیات وحش یا WWF را تاسیس کردند. این بزرگترین گروه حفاظت از منابع طبیعی در جهان شد.
امروزWWF پنج میلیون حامی در سراسر جهان دارد، و سازمان هایی ملی در بیش از 50 کشور دارد و بیش از 100 میلیون دلار در سال جمع میکند.
مهمترین وظیفه WWF حفاظت از گونه های در معرض خطر در سراسر جهان است. در میان آنها ببر، نهنگ، فیل و بسیاری از دیگر حیوانات دیگر هستند. پاندای غول پیکر، که یکی از حیوانات در معرض خطر است، به آرم WWF تبدیل شده است.
WWF همچنین تلاش می کند تا از زیستگاه هایی مانند جنگل های بارانی گرمسیری محافظت کند. تنها در دهه گذشته توانسته است بیش از 1 میلیارد هکتار جنگل در آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا را حفظ کند.
این سازمان در برابر آلودگی منابع طبیعی مبارزه می کند و نگرانی در مورد نابودی ماهی ها در اقیانوس های جهان دارد.
در طول سال های گذشته، WWF در پروژه های بیش از صد کشور کار می کرد. همچنین برای کار تحقیقاتی پول می دهد و برای آموزش کودکان و والدین در مورد دنیای در معرض خطر ما مبالغی هنگفت هزینه میکند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.