ابزارهاي دوران جمع بندي و مديريت جلسه آزمون

اين سوالات توسط ناشران کمک آموزشي تهيه و تدوين شده است و مي توانيد آنها را از کتابفروشي ها تهيه کنيد و از هفته اول خرداد مثل روز کنکور از خودتان امتحان بگيريد.هفته اي يک يا دو کنکور را از ساعت8 تا 12 پاسخ دهيد.بهتر است اول سوالات سال 83و سپس 84 و 85و 86 و در هفته اول تير،سوالات سال87 را پاسخ دهيد تا با سير تکاملي طراحي سوالات و روند مفهومي شدن سوالات آشنا شويد.
چهارشنبه، 10 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابزارهاي دوران جمع بندي و مديريت جلسه آزمون
ابزارهاي دوران جمع بندي و مديريت جلسه آزمون
ابزارهاي دوران جمع بندي و مديريت جلسه آزمون

نويسنده:دکتر مهدي نکوئي



ابزارهاي جمع بندي

1-سوالات کنکورهاي سراسري و آزاد سال هاي قبل
اين سوالات توسط ناشران کمک آموزشي تهيه و تدوين شده است و مي توانيد آنها را از کتابفروشي ها تهيه کنيد و از هفته اول خرداد مثل روز کنکور از خودتان امتحان بگيريد.هفته اي يک يا دو کنکور را از ساعت8 تا 12 پاسخ دهيد.بهتر است اول سوالات سال 83و سپس 84 و 85و 86 و در هفته اول تير،سوالات سال87 را پاسخ دهيد تا با سير تکاملي طراحي سوالات و روند مفهومي شدن سوالات آشنا شويد.
تذکر:از آنجا که سبک سوالات سراسري و آزاد متفاوت است قبل از آزمون سراسري پاسخگويي به سوالات دانشگاه آزاد به شما کمکي نمي کند،از اين روي،سوالات آزمون دانشگاه آزاد سال هاي قبل را در فاصله زماني بين آزمون سراسري و آزاد پاسخ دهيد(مثل خود دانشگاه آزاد از ساعت 8تا 12 با رعايت نکات مديريت جلسه آزمون).
تذکر:1/5 تا 2 روز را بگذاريد براي رفع اشکال آزمون و سوال هايي که اشتباه پاسخ داده ايد و نزده ايد،تست هاي درست نياز به ارزيابي ندارند.هرسوالي را که غلط زده ايد و يا پاسخ نداده ايد نکته اش را يادداشت کنيد و به آن فصل از کتاب يا جزوه مراجعه کرده و آن مبحث را کامل ياد بگيريد تا اين اشتباه را ديگر انجام ندهيد.
2-سوالات آزمون هاي شبيه سازي يا طراحي شده توسط اساتيد
دومين ابزاري که در دوران جمع بندي مي تواند به شما کمک کند آزمون هايي است که دبيران باتجربه به گمانه زني درباره سوالات کنکور امسال پرداخته اند و حدس مي زنند شبيه اين سوالات در کنکور امسال مي آيد،اين مجموعه ها براي تمرين و تسلط بيشتر به شما کمک مي کند ولي به داوطلبان متوسط و روبه بالا توصيه مي شود،نه تمام داوطلبان.
3-کلاس هاي رفع اشکال و همايش هاي جمع بندي
به تازگي دبيران در ماه آخر،کلاس هاي رفع اشکال يا همايش هايي به منظور جمع بندي مي گذارند.شرکت دراين کلاس ها مي تواند به شما کمک کند تا درس هاي خود را راحت تر جمع کنيد.
تذکر:ترجيحاً در کلاس معلم خودتان شرکت کنيد و در ماه آخر سر کلاس معلم جديد و آموزشگاه جديد حضور پيدا نکنيد چون به دليل تفاوت روش دبيران،ممکن است دچار آشفتگي شويد.
4-CD ياDVD هاي دوران جمع بندي
بعضي از موسسات يا دبيران جهت اين دوره ها CD ها ياDVDهايي را توليد کرده اند که مي تواند به شما کمک کند تا درس ها را بهتر جمع بندي کنيد.در صورت دسترسي به اين محصولات مي توانيد وقت هاي مرده و زمان هايي را که خسته هستيد و توان مطالعه نداريد با ديدن CDيا DVD از وقت خود بهتر استفاده کنيد.
بعد از پايان نکات مهم دوران جمع بندي و ابزارهاي لازم به مديريت جلسه آزمون مي رسيم و اينکه چگونه جلسه آزمون را مديريت کنيم تا بتوانيم بهترين بازده ممکن را داشته باشيم و بعد از آزمون افسوس و حسرت نخوريم.مديريت جلسه آزمون خود داراي سه بخش است:
1-مديريت زمان
2-مديريت انرژي
3-مديريت مکان
1-مديريت زمان:فرق مديريت زمان با امتحان دادن اين است که در مديريت زمان بايد کاري کنيدکه زمان به تصرف شما دربيايد نه اينکه شما اسير زمان باشيد.
الف-از زمان پاسخگويي هر درس مدتي را کم کنيد تا در پايان آزمون يک مقدار وقت اضافه بياوريد تا بتوانيد به اداره کردن جلسه بپردازيد.اداره جلسه يعني پاسخگويي به سوالاتي که در مرحله اول جواب نداده ايد و پرداختن به درس هايي که مهم است.نه آن درسي که وقت گيرتر است يا شما مسلط تر هستيد
زمان آزمون           نام درس    زمان دفترچه     زمان کم شده
8:15الي 8          ادبيات          18 دقيقه         3دقيقه
8:30الي 8:15    عربي           20 دقيقه         5 دقيقه
8:45الي 8:30    ديني            17 دقيقه         2 دقيقه
9 الي 8:45        زبان              30 دقيقه         5 دقيقه
1-الف:مانند جدول زير به سوالات پاسخ دهيد.
همان طور که ملاحظه مي کنيد با اين روش 15 دقيقه وقت اضافه مي آوريد و طبيعي است که با رسيدن به اين هدف بايد عادت کنيد که دل بکنيد و سوال ها را حتي اگر بلديد جواب بدهيد،رها کنيد،با اين کار نصف سوالات هر درس را جواب داده ايد و مي توانيد در 15 دقيقه وقت اضافه ابتدا به سراغ درس ادبيات بعد ديني و بين عربي و زبان به سراغ درسي برويد که مسلط تر هستيد.
2-الف:رشته رياضي و تجربي
از زمان پاسخگويي رياضي 20 دقيقه و فيزيک 10 دقيقه کم کنيد که در آخر آزمون 30 دقيقه وقت اضافه داشته باشيد و جلسه را مديريت کنيد.
3-الف:رشته انساني و هنر
توصيه مي کنيم باتوجه به تعداد دروس اين گروه آزمايشي ترتيب دفترچه و زمان پاسخگويي را تغيير ندهيد و مطابق زمان دفترچه حرکت کنيد.ماهيت دروس اين دو گروه با رشته رياضي و تجربي متفاوت است و اين دروس بيشتر توصيفي هستند نه تحليلي که نبايد سياست هاي يکسان را دنبال کرد.
ب:هنگام پاسخ دادن به سوالات بايد آنها را درجه بندي کنيد اگر کمتر از يک دقيقه به جواب رسيديد،بزنيد.اگر يک مقدار طول مي کشد ولي بلديد کنار سوال يک تيک بگذاريد و اگر اصلا بلد نيستيد يک علامت(-)بگذاريد.
تذکر:مشکل اصلي کنکور سوالات تيک دار است داوطلبان به حساب اينکه مي توانند پاسخ دهند وارد سوال مي شوند و دل هم نمي کنند و وقت سوال هايي را که واقعا مي توانند پاسخ دهند،ضايع مي کنند.

مديريت انرژي

سر جلسه امتحان بايد انرژي داشته و سرحال و کاملاً هوشيار باشيد تا مغزتان خوب کار کند.براي رسيدن به اين سطح از هوشياري خوب است موارد زير را رعايت کنيد:
1-شب بايد خوب خوابيده باشيد و حداقل 7 ساعت خوابيده باشيد.شب بيداري و بيدار ماندن هاي تا صبح باعث مي شود بازدهي نداشته باشيد.
2-سر جلسه امتحان به جز آزمون به چيز ديگري فکر نکنيد:"چي مي شه؟معلما چي مي گن؟انتخاب رشته ام چي مي شه؟زحمات مامان بابا؟فاميل و همسايه ها چي مي گن؟اين همه خوندم بعداً چي مي شه؟اين همه پول خرجم کردن"و مواردي از اين دست.
تذکر:سرجلسه امتحان فقط بايد از امتحان دادن لذت ببريد و از اينکه هر سوالي را حل مي کنيد انرژي بگيريد و خلاصه کلام،بازي کنيد.
3-"صبحانه"مهمترين وعده غذايي است و براي کارکردن مغزتان لازم است.درغيراين صورت مغز بايد از منابع ذخيره استفاده کند و اصطلاحاً مغزتان هنگ مي کند.براي همين توصيه مي کنيم صبح ها مصرف لبنيات را کم کنيد و به جاي آن مواد قندي و آب پرتقال اضافه کنيد.بهترين صبحانه هاي روز آزمون کره عسل،کره مربا، عدسي،خرما،هليم،چاي شيرين،قهوه و نسکافه، کاکائو،آب ميوه،ميوه هاي تازه فصل،به جزميوه هايي که فشار را پايين مي آورد و آب سيب که معده را مي بندد.
4-يکي از تکنيک هاي تأمين اکسيژن ترک آزمون و تنفس عميق در فضاي آزاد است هر ده سوال چشم خود را ببنديد و 5 تا نفس عميق بکشيد و با رعايت ريتم 1 شماره دم،4 شماره نگهداري و 2 شماره بازدم.همين الان يک نفس اين جوري بکشيد ببينيد چقدر مزه مي دهد.

مديريت مکان

1-در مورد مکان آزمون غر نزنيد،هميني که هست.چه سرد و چه گرم،چه کودک چه بزرگ.
2-به ساير داوطلبان کنکور کاري نداشته باشيد به خصوص اگر دوست و رفقايتان در همان محل هستند سرتان به کار خودتان باشد.
3-به کارمراقبت ها کار نداشته باشيد.آنها وظيفه دارند حرف بزنند.نظم جلسه را به هم بزنند با بعضي از دانش آموزها صحبت کنند!!
تکنيک:اگر سر جلسه امتحان به هردليلي تمرکزتان به هم خورد مثل حضور يک داوطلب قوي،سروصدا،رفتار مراقب و ... به چند طريق مي توانيد تمرکزتان را برگردانيد.
1-خواندن آيات قرآن(نادعلي و آيت الکرسي و چهار قل).
2-تنفس عميق با ريتم2،4،1 که در بالا توضيح داده شد.
3-پرت کردن حواس خودتان با فکر کردن به موضوعات سرکاري مثل:کفش داوطلب يا لامپ هاي مهتابي سالن.
منبع:مجله موفقيت(ش166)




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما