ماساژ درمانی و کاهش درد

ماساژ درمانی از تکنیک‌های مختلفی تشکیل شده است که برای بیماری‌هایی چون آرتروز گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً فرد متخصص مانند فیزیوتراپ
جمعه، 14 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ماساژ درمانی و کاهش درد
 ماساژ درمانی و کاهش درد

نویسنده: سلمان خدادادی
 

دیسک کمر

ماساژ درمانی از تکنیک‌های مختلفی تشکیل شده است که برای بیماری‌هایی چون آرتروز گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً فرد متخصص مانند فیزیوتراپ، عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن را فشار داده، مالش می‌دهد و یا با دست وضعیت قرارگیری آنها را تغییر می‌دهد. ماساژ درمانی یک روش غیر تهاجمی است که می‌تواند به عنوان جایگزین دارو برای درمان درد گردن مورد استفاده قرار گیرد. در اکثر مواقع برای ماساژ از دست‌ها و انگشتان استفاده می‌شود، اما امکان استفاده از بازو و آرنج نیز برای این کار وجود دارد. ماساژ درمانی برای نقاط مختلفی از کمر، دست و نیز ماساژ کف پا کاربرد دارد.

روش انجام

معمولاً بیمار بر روی یک تخت دراز کشیده و لباس‌های راحت می‌پوشد. متخصص ماساژ ممکن است از روغن یا لوسیون برای کاهش اصطکاک دست خود با پوست بیمار استفاده کند. گاهی اوقات، افراد در حالتی از ماساژ درمانی استفاده می‌کنند که روی یک صندلی نشسته‌اند. یک جلسه ماساژ می‌تواند نسبتاً کوتاه باشد، یا ممکن است برای یک ساعت یا حتی بیشتر ادامه داشته باشد.
بدن شما می‌تواند پس از ماساژ عملکرد بهتری داشته باشد، زیرا با بهبود گردش خون، خون سرشار از اکسیژن تازه را به عضلات رسانده و ضایعات متابولیک را از اندام‌های داخلی بدن خارج کند. ماساژ درمانی کمر همچنین می‌تواند انعطاف‌پذیری بیشتر را در عضلات ایجاد کرده و باعث می‌شود عضلات ریلکس شده و دامنه حرکت مفاصل افزایش پیدا کند.

درد گردن

درد گردن یکی از شایع‌ترین دردهای مفاصل است. در حقیقت، در 40 تا 70 درصد موارد درد گردن جدی برای مدت طولانی فرد را آزار می‌دهد. به همین خاطر شما نباید اجازه دهید درد گردن برای شما به یک مشکل جدی و مداوم تبدیل شود. برای این کار می‌توان از روش‌های ماساژ درمانی منظّم برای کمک به مدیریت درد، به خصوص اگر این درد در نتیجه وارد شدن آسیب به گردن ایجاد شده است، استفاده کرد.
درد دیسک گردن اغلب با درد کمر همراه است و علائم دیسک گردن و دیسک کمر نیز مشابه می‌باشند. علائم درد گردن می‌تواند شامل اسپاسم، خشکی، ناراحتی عضلات، ایجاد محدودیت حرکتی در مفاصل و نیز سردرد باشد.
درد گردن می‌تواند به صورت ناگهانی و حاد یا به صورت مداوم و مزمن وجود داشته باشد. به هر حال یک آسیب اتفاقی می‌تواند باعث ایجاد درد مزمن در ناحیه گردن و از بین رفتن دامنه حرکت آن در صورت عدم درمان صحیح شود. ماساژ درمانی یک روش غیر تهاجمی است که می‌تواند به عنوان جایگزین دارو برای درمان درد گردن مورد استفاده قرار گیرد. ماساژ یک روش درمان دستی است که در آن عضلات و سایر بافت‌های نرم برای کاهش گرفتگی عضلات و نیز کاهش فشار وارد شده، مالش داده می‌شود. هر چند ماساژ، کل بدن فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این روش درمانی به طور خاص برای مشکلات عضلاتی اسکلتی، گردش خون، و بهبود سیستم‌های مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: تکنیکهای کنترل و مهار درد


ماساژ درمانی به شما آموزش می‌دهد که چگونه ماساژ دادن گردن توسط خود شما می‌تواند به کاهش سفتی عضلات و افزایش دامنه حرکت آنها کمک کند. تأثیرات ناشی از ماساژ درمانی در زمانی که این فعالیت هر روز چند بار تکرار شود، ماندگاری بلند مدت‌تر دارد. توجّه داشته باشید که نباید از ماساژ عمیق عضلات در نواحی دردناک، متورم بدن استفاده شود زیرا انجام این کار می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به ناحیه مورد نظر شود.

شانه

هیچ جایگزینی برای یک متخصص حرفه‌ای در زمینه ماساژ وجود ندارد. هر چند مالش گردن یا شانه توسط خود فرد با دست مقابل می‌تواند باعث تسکین موقت درد شود، یک متخصص می‌داند که چگونه وارد کردن فشار مستقیم به ناحیه مورد نظر می‌تواند بهترین نتایج را به همراه داشته باشد.
شما ممکن است هنگام ماساژ در زیر پوست احساس توده یا تراکم داشته باشید که این موضوع نشان می‌دهد عضله و بافت مربوط به آن دچار چسبندگی و گرفتگی شده است و به همین خاطر ناحیه مورد نظر درد می‌کند. هنگامی که ماساژ با سنگ داغ انجام می‌شود، باعث می‌شود جریان خون در بدن بهبود پیدا کرده و مواد مورد نیاز سلولها به بافتهای بدن برسد. علاوه بر این هنگام استفاده از ماساژ درمانی حرکت مفاصل نیز تسهیل می‌شود. متخصص ماساژ با سنگ داغ می‌تواند به بدن شما مقدار فشار صحیح را وارد کند، اما اطلاعات ارائه شده توسط شما برای اطمینان از استفاده بهترین روش ماساژ درمانی شانه لازم و ضروری است.

دست و پا

ماساژ می‌تواند خون جدید و سرشار از اکسیژن را به نواحی خاص بدن که ممکن است دچار گرفتگی و سفتی شده باشند، هدایت کند نه تنها عضلات، بلکه تاندن‌ها، مفاصل، غضروف‌ها و بافت‌های ارتباطی موجود در دست‌ها (و در بقیه اعضای بدن) می‌توانند از ماساژ درمانی منظّم بهره‌مند شوند.
مدّت ماساژ برای اندام‌های مختلف 10 الی 20 دقیقه کافی است که باید هر روز یا یک روز در میان انجام شود.
ماساژ درمانی نیز مثل هر روش دیگری باید به طور منظم انجام پذیرد.
هر موقع روز برای ماساژ مناسب است، ولی بهترین موقع، حداقل دو ساعت پس از غذا خوردن است. نکته بسیار مهم در اینجا اینکه، ماساژ درمانی باید از سوی افراد متخصص، آموزش دیده و مجرب که با اصول پزشکی آشنا هستند و می‌توانند تشخیص صحیحی از مشکل بیمار داشته باشند، انجام شود. مشاوره با پزشک معالجتان قبل از شروع این روش نیز توصیه می‌شود هنگامی که ماساژ با سنگ داغ انجام می‌شود، باعث می‌شود جریان خون در بدن بهبود پیدا کرده و مواد مورد نیاز سلولها به بافتهای بدن برسد. علاوه بر این هنگام استفاده از ماساژ درمانی حرکت مفاصل نیز تسهیل می‌شود. این کار باعث بهتر شدن سطح سلامت، چالاک شدن دست‌ها و نیز قوی‌تر و انعطاف‌پذیر شدن مچ‌ها و انگشتان دست می‌شود. استفاده از ماساژ می‌تواند تفاوت قابل توجّه را برای همه افرادی که از دست‌های خود بطور مکرر استفاده می‌کنند ایجاد نماید و مهارت‌های آنها را بهبود بخشد. لازم به ذکر است که سودمندی‌های ذکر شده در این مبحث فقط نقطه شروع فواید حاصل از استفاده تکنیک‌های ماساژ است.

موارد منع ماساژ درمانی

برخی از موارد منع استفاده از ماساژ درمانی عبارتند از:
* افرادی که اخیراً عمل جراحی انجام داده‌اند.
* افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی، جوش، یا زخم‌ها
* افراد دارای وریدهای واریسی
* مبتلایان به پوکی استخوان
منبع مقاله :
خدادادی، سلمان؛ (1395) ماساژدرمانی، ساری: پارسی سرا، چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.