با شهر آرهوس Arhus آشنا شوید

دومین شهر بزرگ دانمارک با 284648 نفر که دقیقاً بر کرانه شرقی ژوتلند قرار گرفته، نامش از نرس قدیم Asos (دهانه رود) آمده است. این شهر بندری مرکز مهم حمل و نقل دومین بندرکشور پس از
چهارشنبه، 23 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
با شهر آرهوس Arhus آشنا شوید

 با شهر آرهوس Arhus آشنا شوید

نویسنده: عبدالحسین سعیدیان
 

دومین شهر بزرگ دانمارک با 284648 نفر که دقیقاً بر کرانه شرقی ژوتلند قرار گرفته، نامش از نرس قدیم Asos (دهانه رود) آمده است. این شهر بندری مرکز مهم حمل و نقل دومین بندرکشور پس از کوپنهاگ از لحاظ کثرت حمل و نقل و ترافیک کشتی‌ها و بعد از کوپنهاگ از لحاظ کثرت کارمند و صادرات قرار گرفته از میان صنایعش می‌توان تصفیه روغن نباتی برای تهیه مارگارین و صابون، تولیدات کارخانه‌ای شامل: لوکوموتیو، دستگاه‌های سردکن و سردخانه و نوشابه، مرکز مهم فرهنگی دارای موزه‌ها، تآتر و کنسرت خانه‌ها و چندین انستیتوی آموزشی عالی از جمله دانشگاه آرو که در 1928 تأسیس شد با یک دانشکده حدود 125 استاد و حدود 2000 دانشجوست.
آروس کهن‌ترین شهر دانمارک است که نامش از 948 به بعد آمده در آغاز از لحاظ مذهبی مرکزیت داشت و قدیمی‌ترین ساختمان آن کلیسای بانوی ما (در حدود 1000 میلادی ساخته شد) دارای کلیسای جامعی است که در 1201 میلادی بنا گردیده و در قرن 14 تکمیل گردید. به دنبال رفرماسیون مذهبی شهر مدتی راکد ماند اما در قرن 18 شهر با رونق اقتصادی بازرگانی جان تازه گرفت و روبه‌رو شد این رشد سریع تکامل صنعت حمل و نقل در قرن 19 و 20 بود.

بیشتر بخوانید: ده نقطه عجیب و اسرارآمیز در دانمارک


آروس موزه‌ای در هوای آزاد به نام شهر کهن دارد پنجاه ساختمان دارد که بسیاری از آنها مربوط به اواخر قرن 16 و اوایل قرن 17 می‌باشد. در آروس بناهای فوق مدرن کاخ شهرداری با برج مرمرین 200 یایی، شکوه خاصی به آن بخشیده، سواحل شنی طول کرانه خلیج آروس پرجنب و جوش است.
در این شهر کارخانه‌های کشتی سازی و لوکوموتیوسازی و مؤسسات صنعتی گوناگون وجود دارد و سبک بنای طالار شهرداری آن بسیار جدید و غیرعادی است. دانشگاه «آرهوس» در سال 1928 تأسیس گردید. موزه‌ی «اولدتاون» که در حدود مرکز این شهر در هوای آزاد واقع است بسیار جالب توجه و نمونه یک شهر دانمارکی در قرون وسطی است.
خانه‌ها و مغازه‌ها و آسیاهای قدیمی و سایر ساختمان‌های قرون وسطایی قطعه قطعه از نقاط مختلف جمع‌آوری شده و در این موزه در سواحل یک نهر کوچک، مجدداً به یکدیگر متصل گردیده است.
منبع مقاله:
سعیدیان، عبدالحسین، (1385) دائرة المعارف شهرهای جهان، تهران: علم و زندگی، چاپ دوم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.