اطلاعاتی از اهرام مصر

اهرام مصر، نماد فرهنگ و تمدن مصر به شمار می‌روند. این بناها که مصریان به آن می‌بالند شهرت جهانی دارند. به منظور کسب اطلاعاتی در خصوص اهرام مصر این مقاله را مطالعه نمایید...
پنجشنبه، 31 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی از اهرام مصر
اطلاعاتی از اهرام مصر

برگرفته از سایت بازل
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 

اهرام مصر، نماد فرهنگ و تمدن مصر به شمار می‌روند. این بناها که مصریان به آن می‌بالند شهرت جهانی دارند. به منظور کسب اطلاعاتی در خصوص اهرام مصر این مقاله را مطالعه نمایید...
مصریان باستان اهرام را به عنوان مقبره‌های فرعونیان و شهبانوهای آنها می‌ساختند. اهرام باستانی مصر در میان بزرگترین سازه‌های ساخته شده تاکنون قرار دارند. آنها تمدن مصر را از دوران باستان به تصویر می‌کشند. در طول سالهای اولیه دوره دودمانی یا سلسله‌های آغازین تاریخ مصر، مردم در بناهایی تحت عنوان مصطبه که مستطیلی شکل با سقف مسطح و کناره‌های رو به بیرون شیب دار بودند، دفن می‌شدند. گفته می‌شود معماری تحت عنوان ایمهوتپ مصطبه‌ها را روی هم قرار داده تا یک بنای هرمی شکلی را ایجاد نماید. این ایده به طراحی هرم پلکانی جوزر برای فرعون جوزر در طول قرن بیست و هفتم قبل از میلاد منجر شد. آنها بر این باور بودند که این پلکان راهی است که از طریق آن روح فرعون به سوی آسمان رهسپار می‌شود. این نخستین مرتبه بود که یک هرم عظیم ساخته می‌شد. با گذشت زمان، هرمهای بیشتری سربرآوردند. اکثر آنها در طول دوره‌های پادشاهی میانه و کهن ساخته شدند. تمام اهرام مصر در ناحیه باختری کنار رود نیل ساخته می‌شدند. این کار به دلیل آنکه خورشید از مغرب غروب می‌کند تداعی کننده مرگ بود.
اهرام به عنوان مقبره و بناهای یادبود درگذشتگان به حساب می‌آیند. شکل اهرام مصر نشان دهنده تل یا پشته‌های اولیه است که برخی معتقدند زمین از آنها بوجود آمده است. شکل آن همچنین نمایانگر پرتوهای خورشید است. مصریان اغلب اهرام را به نحوی با اشاره به نور خورشید نامگذاری می‌کردند. نظریه خاصی وجود دارد که عنوان می‌کند، اهرام وسیله تجدید حیات و روز رستاخیز را فراهم می‌سازند. اعتقاد آنها بر این بود که مناره یا محوری که از محوطه دفن مردگان به سوی آسمان کشیده می‌شود راهی است که برای سفر روح مرده فرعون به سوی آسمانها قرار داده شده است. مصریان باستان اهرام را «مِر ('mer') به معنی خود مصر می‌نامیدند. این امر ارتباط نزدیک اهرام مصر با فرهنگشان را منعکس می‌سازد.
برای ساخت اهرام مصر، سنگ معدن به کمک نوعی قلم مسی تراشیده می‌شد. اخیراً تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می‌دهند مصالح بکار رفته جهت ساخت اهرام از مخلوط سنگ آهن بدست می‌آمدند. اکثر اهرام دارای وجوه صیغلی و بسیار بازتابنده متشکل از سنگ آهک بودند. ساخت هر یک از آنها حدود 27 سال زمان نیاز داشت و اکثر اهرام در این بازه زمانی ساخته شدند. حدود 81 تا 112 ساختار هرمی در مصر امروزی وجود دارد. به دلیل عدم حفظ و حراست مناسب در طول مدت زمان طولانی، امروزه آنها به شکل خرابه‌هایی درآمده‌اند. «هرم بی سر» که کارل ریچارد لپسیوس آن را در سال 1842 نامگذاری کرد، در سال 2008 مجدداً کشف شد. تا به امروز، باستان شناسان اهرام بسیار دیگری را کشف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اهرام مصر


هرم بزرگ گیزا، که برای فرعون خفو ساخته شد، بزرگترین و قدیمی‌ترین اهرام ثلاثه مصر در گورستان گیزا است که در نزدیکی شهر قاهره قرار دارد. این هرم یکی از هفت عجایب جهان باستان به شمار می‌رود. و به مدت 3800 سال به عنوان بلندترین بنای ساخته دست انسان در دنیا به حساب می‌آمد.
سقاره یا ساکارا از قدیمی‌ترین هرم پلکانی در جهان است. که حدود 30 کیلومتری جنوب قاهره امروزی واقع است. هرم جدفرع که در آن پسر و جانشین خفو دفن شده است، در 8 کیلومتری جنوب گیزا قرار دارد. اعتقاد بر این است که ساخت آن ناتمام رها شد. اما مطالعات باستان شناسی صورت گرفته نشان می‌دهند که ساخت و ساز آن به اتمام رسیده بوده و از نظر اندازه سومین هرم بزرگ در گیزا به حساب می‌آمد. بحث در خصوص اهرام مصر را نمی‌توان بدون اشاره به ابوالهول بزرگ به پایان رساند. ابوالهول یک شیر بزرگ با سر انسان در گیزا است. و در مقابل هرم خفرع یعنی دومین هرم بزرگ در گیزا قرار دارد.
اهرام مصر از اهمیت تاریخی و فرهنگی برخوردارند. در خصوص هدف از ساخت و معماری‌شان، می‌توان گفت که آمیزه‌ای از رمز و راز و شگفتی به شمار می‌روند. مصری‌ها داستانهای جالبی در مورد این اهرام نقل می‌کنند. شما نمی‌توانید به مصر رفته و بدون دیدن از آنها این کشور را ترک کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.