پدران و نوجوانان

پدران نقش به‌سزایی در زندگی نوجوان خود دارند. نقش پدر، نقشی تعیین‌کننده در مسائلی مانند داشتن اعتماد به نفس، روابط اجتماعی قوی و استرس کم دارد. در این‌جا، راه‌هایی برای بهتر کردن ارتباط پدر با فرزند نوجوان ارائه می‌شود.
دوشنبه، 8 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پدران و نوجوانان
ارتباط پدران با نوجوانان و نقش آن‌ها در این ارتباط
 
چکیده
پدران نقش به‌سزایی در زندگی نوجوان خود دارند. نقش پدر، نقشی تعیین‌کننده در مسائلی مانند داشتن اعتماد به نفس، روابط اجتماعی قوی و استرس کم دارد. در این‌جا، راه‌هایی برای بهتر کردن ارتباط پدر با فرزند نوجوان ارائه می‌شود. پدرها واقعاً می بایست به نوجوانان اهمیت دهند، زیرا روابط خوب بین پدران و بچه‌ها، می‌تواند عزت‌نفس و سلامت نوجوانان را افزایش دهد. دور بودن از مسائل کاری و صرف وقت روزانه با فرزندان می‌تواند یک شروع عالی باشد.

تعداد کلمات 976/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
پدران و نوجوانان
نویسنده: الی رابینسون
مترجم: حسین افرا
 


پدران

مادران و پدران نقش‌های متفاوتی در زندگی نوجوانان‌شان دارند و نقاط قوت خود را به فرزندان خود اهدا می‌نمایند. روابط خوب بین پدران و نوجوانان، پدر خوب بودن و وارد شدن پدر در مسائل نوجوان می‌تواند بسیار مفید و کار‌ساز باشد؛ این نوع روابط می‌تواند عزت‌نفس نوجوانان را افزایش دهد. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که دختران نوجوانی که پدران‌شان گرم و حامی هستند، سطح بالاتری از عزت‌نفس را نسبت به هم‌سالان خود دارند.
پدر و مادر دوست داشتنی و متوجه امور، کمتر با نشانه‌های افسردگی نوجوانان روبه‌رو می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که پدرانی که درگیر مسائل نوجوان خود هستند، می‌توانند به پسران نوجوان خود کمک زیادی کنند.
بچه‌ها، به‌ویژه پسران که روابط گرمی با پدران‌شان دارند، از آن‌ها مسائل بسیار زیادی یاد می‌گیرند. به عنوان مثال، راه‌هایی که پدران با همسر و فرزندان خود برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنند مستقیماً بر روابط نوجوان خود تاثیر می‌گذارد و آن‌ها هم به همان نحو سعی در برقراری ارتباط با پدرشان می‌کنند.
متاسفانه پدر و مادر خشن (زمانی که پدران، حمایت کمتری از نوجوان‌شان می‌کنند و دعوا و مرافعه با بچه‌ها بیشتر است) با علائم بیشتری از افسردگی نوجوانان روبه‌رو می‌شوند. افسردگی در پدران، خود نیز باعث مشکلات روانی در نوجوانان، مخصوصا برای دختران می‌شود.
 

روابط چگونه تغییر می‌کند؟

پدران می‌بایست در زمان نوجوانی ارتباط بیشتری نسبت به دوران کودکی با فرزندشان داشته باشند؛ اما تغییرات در روابط پدر و نوجوان، می‌تواند راه‌های جدیدی برای ارتباط برقرار کند. پدران می‌توانند راه‌های جدیدی برای پیوند با فرزندان خود در سال های نوجوانی پیدا کنند. به عنوان مثال، شما می‌توانید اوقات فراغت خود را با نوجوان خود بگذرانید و هر دو از آن زمان لذت ببرید؛ مانند تماشای فیلم، ورزش. نوجوانان می‌توانند به پدران خود در زمینه‌هایی مختلفی کمک کنند، مانند تصمیم‌گیری در مورد شغل، کسب مجوز رانندگی و یا مدیریت پول.
بنابراین نقش پدر هنوز هم مهم است – همان‌طور که در سال‌های کودکی فرزند شما مهم بود. روابط خانوادگی شما هنگامی که فرزند شما به سال‌های نوجوانی می‌رسد، تغییر می‌کند؛ شما باید برای دوستی با فرزند نوجوان خود تلاش کنید و از این دوستی منافعی را برای او در‌نظر بگیرید. درحالی که همه چیز درحال تغییر است، فرزند نوجوان شما نیاز به عشق و ثبات دارد. فرزندان شما نیز برای مشاوره در‌مورد چیزهایی مانند تحصیل و کسب حرفه به شما اعتماد دارند.

 

 بیشتر بخوانید: مهارت برقراری ارتباط با نوجوانان


برقراری ارتباط قوی با فرزند‌تان

حتی اگر نقش شما در خانواده بنا به دلایلی تغییر کرده است، هنوز هم نقش شما در سلامت فرزندتان اهمیت دارد. شما نقش مهمی در هدایت مسیر فرزندتان به بزرگسالی ایفا می‌کنید.
چند نکته برای ادامه راه زندگی فرزندتان حائز اهمیت است:


فقط حضور داشته باش

تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران نوجوانی، کودکان نوجوانانی که والدین‌شان در دسترس‌تر هستند، احتمالاً مشکلات رفتاری فرزندان‌شان کمتر خواهد بود. شما مجبور نیستید همیشه در جلو چشمان فرزند خود باشید، بلکه همین که هستید، کافی است. فرزند شما فقط از دانستن این‌که شما حضور دارید و زمانی که به شما نیاز دارد، می‌تواند از وجود شما بهره‌مند شود، کفایت می‌کند.
گاهی اوقات در انجام قوانین، طوری رفتار کنید که کمتر مجبور شوید با فرزند خود مبارزه و برخورد کنید. اگر کار شما به برخورد با نوجوان رسید، ببینید آیا می‌توانید نقطه‌ی مثبتی ایجاد کنید که به شما کمک کند که آن برخورد درست شود. مذاکره و سازش با استفاده از مهارت‌های مذاکره، به شما در برقراری ارتباط مثبت با فرزندتان کمک می‌کند؛ این نیز یک راه خوب برای برای برقراری ارتباط بهتر و گرم‌تر با نوجوان است.
صرف زمان با فرزندتان زیاد نخواهد بود، چرا‌که طولی نخواهد کشید که فرزند شما بزرگ خواهد شد؛ بنابراین هر‌گونه استعدادی که می‌توانید از او بیرون بیاورید.
داستان‌هایی برای کودک خود تعریف کنید، سعی کنید داستان‌ها خیلی قدیمی نباشد؛ این داستان‌ها می‌تواند در مورد اتفاق‌های گذشته خود شما و یا داستان سفرهای خود‌تان قبل از آن‌که او به جمع شما بپیوندد، باشد. لحظاتی عالی در ورزش و یا هرچیز دیگری که فرزند شما به آن علاقه دارد را بسازید تا از آن لحظات استفاده کند.
کودک خود را چقدر دوست داری؟ پس نشان بده! نوجوان‌تان را در آغوش بگیرید و هرگز این کار را قدیمی نپندارید، حتی اگر شده در آغوش خود او را بچرخانید و اگر احساس می‌کنید از لحاظ فیزیکی، توانایی این کار را ندارید، راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید عشق را به آن‌ها نشان دهید. انجام دادن کارهای روزمره برای فرزندتان می‌تواند ایجاد محبت کند - به عنوان مثال، هر آخر هفته به ورزش بروید.

 

فعال باش

در دوچرخه‌سواری، بسکتبال بازی و یا حتی فقط به مغازه رفتن فعال باشید. اگر فرزند شما خیلی به ورزش علاقه ندارد، یک بازی تخته‌ای یا مسابقه در روزتعطیل را امتحان کنید. می‌توان به راحتی فهمید که نوجوانان بیش‌تر از این‌که در رسانه‌های اجتماعی یا بازی‌های رایانه‌ای به‌سر ببرند، دوست دارند در یک سرگرمی جمعی باشند. ممکن است لازم باشد چند چیز مختلف را امتحان کنید تا به یک سرگرمی جمعی که مورد قبول همه است، برسید. همان‌طور که قبلا گفته شد بهتر است قبل از پیدا کردن سرگرمی که هر دو دوست دارید، ارتباطی قوی بین خودتان ایجاد کنید.
 

بگذارید فرزندتان دانا باشد

سعی کنید به فرزندتان نشان دهید که کمتر از او می‌دانید تا به آن‌چه می‌داند افتخار کند و اعتماد به نفس پیدا کند. این راهی عالی برای ایجاد اعتماد به نفس و تقویت مهارت‌های نوجوان است.
 
برگرفته از سایت: www. raisingchildren.net.au


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.