چگونه بهره‌مندی جنسی زوجین افزایش می‌یابد؟

غریزۀ جنسی در انسان، همچون دیگر غرایز، یکی از نیازهای به ودیعه گذاشته‌شدۀ خداوند است که باید به طور معقول و متعادل تأمین و ارضا شود.
دوشنبه، 8 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه بهره‌مندی جنسی زوجین افزایش می‌یابد؟
راه‌هایی جهت افزایش لذت جنسی از دیدگاه روایات
 
چکیده
غریزۀ جنسی در انسان، همچون دیگر غرایز، یکی از نیازهای به ودیعه گذاشته‌شدۀ خداوند است که باید به طور معقول و متعادل تأمین و ارضا شود. این نیروی طبیعی، انسان‌ها را به سوی تولید نسل پاکیزه، رهنمون کرده و در رسیدن به آرامش روانی و خواسته‌های اقتصادی، اجتماعی و... نیز کمک می‌کند. اعتدال و میانه‌روی همراه با بهره‌گیری معقول و مشروع از این نعمت الهی، نه تنها تولید فساد نمی‌کند، بلکه خود مسکّن دردها و مشکلات دیگر و محرّکی برای تحصیل معاش، علم و فراهم ساختن آرامش لازم برای حضور در موقعیت‌های اجتماعی و خدمت به جامعۀ بشریت به حساب می‌آید.

تعداد کلمات 4390/ تخمین زمان مطالعه 22 دقیقه
 رامین بابازاده
در آموزه‌های دینی بر اهمیت موضوع «غریزۀ جنسی» تأکید شده است. پیامبر اعظم(ص) فرمودند:
هر مؤمنی که با همسرش آمیزش کند، هفتادهزار فرشته بال‌هایشان را برای آن‌ها می‌گسترانند و رحمت خدا بر آنان نازل می‌گردد.[1]
 نیز امام صادق(ع) فرمودند:
هیچ مباح و حلالی نزد خداوند، دوست‌داشتنی‌تر از آمیزش با همسر نیست. پس زمانی که مؤمن با همسرش نزدیکی کرده و غسل جنابت می‌کند، شیطان به گریه می‌افتد و می‌گوید: ای وای! این بنده از پروردگارش اطاعت کرده و گناهانش بخشیده شده است.[2]
 
مردان باید بدانند که زنان تنها به دفع عمل جنسى نیاز ندارند، بلکه می‌خواهند از نظر روحى و تمایلات زنانه، مورد تأیید قرار گیرند. مرد پیش از عمل جنسى، باید با اعمال و رفتارى که نشان‌گر بازى و شوخى است، زن را براى عمل جنسى مهیا کند. نتیجۀ دیگرى که از این رهگذر عاید مى‌گردد، آن است که زن تمام شخصیت زنانۀ خود را در این حالت حس مى‌کند و مى‌فهمد که همتای مرد بوده و شریک زندگیست.
با توجه به مطالب مزبور، بایسته‌های بهداشتی، معنوی، روان‌شناختی و دینیِ ارتباط جنسی (پیش از آمیزش) عبارتند از:


1. رضایت زوجین در انتخاب یکدیگر
رفتار جنسیِ مطلوب در روابط زناشویی، زمانی تحقق پیدا می‌کند که زن و شوهر به ازدواج با یکدیگر راضی باشند و بدون اکراه و اجبار، پیوند زناشویی را پذیرفته باشند؛ بنابراین، رغبت و میل به همسر، یکی از ارکان ارضای غریزه جنسی است.
رضایت زن و شوهر در انتخاب یکدیگر، فواید بسیاری در استحکام خانواده دارد که از آن جمله، ارضای صحیح و کامل غریزه جنسی است؛ به عبارت دیگر، رضایت از یکدیگر، محبت و دوستی را به وجود می‌آورد و در پرتو علاقه و مهربانی، خواسته‌های یکدیگر را مراعات خواهند کرد.[3]
پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند:
أیُّمَا امرَأَةٍ ماتَت و زَوجُها عَنها راضٍ دَخَلَتِ الجَنَّةَ[4]؛ هر زنى، در حالى از دنیا برود که شوهرش از او راضى است، به بهشت مى‏رود.

2. رعایت احترام و محبت متقابل
زوجین در راستای استحکام و صمیمیت خانواده و ایجاد رابطه جنسیِ سالم و معتدل، باید به روابط میان خود بر اساس صمیمیت و احترام، توجه کافی داشته باشند.
از پیامبر خدا(ص) روایت شده است:
حُسنُ الخُلقِ یُثبِتُ المَوَدَّةَ[5]؛ خوش‏خویى، دوستى (و صمیمیت) را استوار مى‏کند.
زوجین می‌توانند با سخنانی که محرّک جنسی است، همراه با رعایت احترام یکدیگر، بهره‌مندی جنسی در روابط زناشویی را افزایش دهند.[6]
پیامبر اکرم(ص)  فرمودند:
ما اَکْرَمَ النِساءَ اِلاّ کَریم وَ لا اَهانَهُنَّ اِلاّ لَئیم[7]؛ جز کسی که بهره‏اى از کرامت برده باشد، زنان را احترام و اکرام نمى‏کند و به زنان اهانت نمى‏کند، مگر انسانی که پست باشد.
و نیز امام صادق7 به نقل از پدر بزرگوارشان مى‏فرمایند:مردان باید بدانند که زنان تنها به دفع عمل جنسى نیاز ندارند، بلکه می‌خواهند از نظر روحى و تمایلات زنانه، مورد تأیید قرار گیرند. مرد پیش از عمل جنسى، باید با اعمال و رفتارى که نشان‌گر بازى و شوخى است، زن را براى عمل جنسى مهیا کند. نتیجۀ دیگرى که از این رهگذر عاید مى‌گردد، آن است که زن تمام شخصیت زنانۀ خود را در این حالت حس مى‌کند و مى‌فهمد که همتای مرد بوده و شریک زندگیست.
مَنِ اتَّخَذَ امرأةً فلیکرِمْها[8]؛ هر کس زنى بگیرد، باید احترامش کند.
داشتن لحن زیبا، استفاده از واژه‌های خوش‌آیند به میزان کم و زمینه‌سازیِ مناسب برای بروز رفتار جنسیِ مطلوب به هنگام آمیزش، توصیه شده است؛ خوب است اگر کلامی گفته می‌شود، در جهت ایجاد جاذبه و کشش بین زوجین باشد.
در روایتی، پیامبر اکرم(ص)  می‌فرماید:
انّ خیر نسائکم... المتبرجة مع زوجها... و اذا خلا بها بذلت له ما یرید منها[9]؛ بهترین زنانِ شما کسی است که... وقتی با شوهر خویش است، زینت می‌کند... و زمانی که شوهر با او خلوت می‌کند، هرچه بخواهد در اختیارش می‌گذارد.
هم‌چنین امام صادق(ع) می‌فرماید:
خیر نسائکم التی اذا خلعت مع زوجها خلعت له درع الحیاء[10]؛ بهترین زنانِ شما کسی است که وقتی با شوهر خود خلوت می‌کند، لباس حیا را از تن دور کند.
پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند:
بهترین زنانِ شما، زنان قریش هستند که... برای همسرانشان «مجون» هستند. اصحاب پرسیدند: یا رسول‌الله! «مجون» کیست؟ حضرت فرمودند: زنی که از بهره‌برداری شوهرش جلوگیری نمی‌کند.[11]
بنابراین، تسهیل روابط جنسیِ سالم، امری پسندیده است.

3. زمینه‌سازی روانی
برای بهره‌مندی بیشتر در روابط جنسی، لازم است همسران آمادگی آمیزش را داشته باشند؛ در غیر این صورت، ممکن است هر کدام با امر ناپسندی مواجه شوند. برای نمونه، پیامبر گرامی اسلام(ص)، برنامۀ خود را به گونه‌ای تدارک دیده بودند که هر یک از همسران او می‌دانست چه شبی افتخار همراهی و هم‌بستری حضرتش را دارند.[12]
آگاهیِ همسر از حضور همسر خویش، زمینه اجابت بهتر در برابر درخواست او را فراهم می‌سازد. این مسئله مورد توجه معصومان(ع) بود. امام صادق(ع)  می‌فرماید:
یکره للرجل اذا قدم من سفره ان یطرق اهله لیلاً حتی یصبح[13]؛ برای مرد مناسب نیست وقتی شبانه از سفر خود برمی‌گردد، بر اهل خود وارد شود، مگر این‌که صبر کند تا صبح شود.
امام صادق(ع) درباره مردی که به همسر خود در حالت عریان نگاه می‌کرد، فرمود:
لا بأس بذلک و هل اللذة الا ذلک[14]؛ نه تنها اشکالی ندارد، بلکه لذتی همانند آن وجود ندارد.
زمانی که همسر از آمدن شوهر آگاه نیست، طبیعی است که آمادگی لازم را برای اجابت درخواست وی ندارد.

4. آرامش قلب
مردى در این باره از امیرمؤمنان(ع) پرسید: چرا فرزند، گاه همانند پدر و مادر خویش، و گاه همانند دایى و عموست؟
امام على(ع) به امام حسن(ع) فرمود: او را پاسخ گوى! امام حسن(ع) فرمود: اما درباره فرزند؛ اگر مرد با دلى آرام و اندامى بدون اضطراب به سراغ همسر خویش برود، دو نطفه با استوارى و چنان‌که دو جنگاور به هم درمى‏آویزند، با یکدیگر گلاویز مى‏شوند. پس چنانچه نطفۀ مرد بر نطفۀ زن چیرگى یابد، فرزند، همانند پدر مى‏شود و چنانچه نطفۀ زن بر نطفه مرد چیرگى یابد، فرزند با مادر، همانند مى‏شود. اما اگر مرد با دلى ناآرام و اندامى آشفته به سراغ زن برود، دو نطفه، آشفته و لرزان مى‏شوند و به سمت راست یا چپ زِهدان مى‏افتند. چنانچه نطفه به سمت راست زِهدان بیفتد، بر رگ‏هاى عموها و عمّه‏ها افتد و به عموها و عمّه‏ها همانند مى‏شود، و چنانچه به سمت چپ زهدان افتد، بر رگ‏هاى دایى و خاله‏ها مى‏افتد و به دایى‏ها و خاله‏ها همانند مى‏شود. آن مرد برخاست، در حالى که مى‏گفت: خداوند، خود مى‏داند رسالت خویش را کجا قرار دهد.[15]

5. رعایت پاکیزگی و اصول بهداشتی
رعایت بهداشت جسمی و مرتب حمام کردن، از امور لازم در بهداشت جنسی است. زدودن موهای زاید، کوتاه کردن موی سر، اصلاح صورت، انتخاب صابون، شامپو و دیگر موادّ ضدعفونی و پاک‌کنندة مناسب، باید مورد توجه قرار گیرد. گفتنی است، زدودن موهای دستگاه تناسلی، به‌خصوص در مردان، میل جنسی را افزایش می‌دهد.
هیچ یک از زوجین نباید این‌گونه به همسرش بنگرد که او منتظر است تا پس از آمیزش جنسی، هم غسل کند و هم به نظافت خود برسد، بلکه باید چنین ببیند که استحمام پس از آمیزش جنسی، فقط برای اطاعت از فرمان الهی در انجام غسل واجب است، و زمینه‌های رابطه جنسی را باید پیش از آمیزش ایجاد کرد.[16]
امام صادق7 می‌فرمایند:
لایَنْبَغی لِلْمَرأة أن تُعَطِّل نَفْسَها وَ لَوْ أنْ تُعَلِّقَ فی عُنُقِها قِلادَةً وَ لایَنْبَغی أن تَدَعَ یَدَها مِنَ الْخِضابِ وَ لَوْ أنْ تَمْسَحَها بالْحِنّاء مَسْحاً وَ إنْ کانَتْ مُسِنَّةً[17]؛ سزاوار نیست که زن، بدن خود را (در خانه) بدون زینت گذارد، اگرچه با آویزان کردن گردن‌بندی باشد، و سزاوار نیست که دست زن بدون رنگ (زینت) باشد، اگرچه با کمی حنا باشد؛ هرچند آن زن، پیر و کهن‌سال باشد.

 

بیشتر بخوانید: تقویت قوای جنسی در کلام معصومین

 

رعایت بهداشت جنسی مردان

نظافت و بهداشت جنسیِ مردان، آسان‌تر است. بنا به ساختمان خاص دستگاه تناسلیِ مردان، که بیشتر خارجی است و مثل زنان، قسمت داخلی به صورت حفره‌ها و غدد بیرونی ندارند، می‌توان با رعایت نکات ساده‌ای، بهداشت را رعایت کرد، تا هم خود مردان از پاکیزکی برخوردار باشند و هم باعث انتقال بعضی باکتری‌ها یا قارچ‌ها و یا حتی ویروس‌ها به شریک جنسی خود نشوند، چون به دلیل ساختمان و نوع مناطق جنسی در زنان، ممکن است باکتری‌ها یا قارچ‌های بی‌ضرر روی سطح پوست وجود داشته باشد که برای مرد هیچ‌گونه ناراحتی جدّی ایجاد نکند، ولی با ورود آن‌ها به قسمت‌های داخلی اعضای تناسلی، مثل واژن یا دهانه رحم و یا خود رحم، انواع عفونت‌های داخلی زنان، مثل انواع واژنیت‌ها و یا سرویست‌ها را ایجاد کنند که در بعضی مواقع، درمان آن‌ها بسیار سخت است؛ پس بهداشت فردی نواحی تناسلی، هم برای خود مرد لازم است و هم برای سلامتی زن ضروری است.
بهداشت نواحلی تناسلی در مردان، با شست‌وشوی همه‌روزه آلت تناسلی بعد از دستشویی شروع می‌شود. بهتر است پس از دفع ادرار و انجام دستورات خاص ـ که اسلام در این زمینه بهترین توصیه‌ها را دارد ـ، نواحی اطراف کلاهک و چین آن و در صورت تعریق، منطقه بین ختنه‌گاه و آلت کاملاً شسته شود. در صورت اجابت مزاج، بهتر است آلت تناسلی، ختنه‌گاه و کلاهک با دست دیگری، غیر از آن دستی که با آن ناحیه مقعد شسته شده است، شسته شود. در صورت عدم وجود نشانه خاصی، مثل سوزش یا خارش و سرخی یا تورم، همین مقدار کافی است. در فصل تابستان، به دلیل تعریق بهتر است بیضه‌ها (پوست آن‌ها) و کمی از کشاله ران هم شسته شود؛ مخصوصاً ناحیۀ چینِ بین کشاله ران و بدن.
در موقع استحمام، باید از شامپوهای مخصوص بدن یا صابون‌های ضد‌باکتری استفاده کرد و کل این نواحی را دو بار شست‌وشو داد و نواحی‌ای مثل: کشالۀ ران، نواحی مقعدی و زیر بغل هم فراموش نشود. ازالة موهای زاید نواحی تناسلی و زیر بغل هم بسیار مهم است، چون منبع مهمی برای تجمع قارچ‌های آزاردهنده و میکروب‌ها هستند. گفتنی است، پاکیزگی این نواحی با اثر روانی و تحریکی روی زن، باعث تحریک بیشتر خانم‌ها می‌گردد.
نکته مهم درباره لباس‌های زیر این است که اصولاً لازم نیست حتماً موقع استحمام، تعویض و شُسته شوند و هر وقت احساس تعریق بیش از حد و ترشح کردید، به تعویض لباس اقدام کنید. بهتر است نوع این لباس‌ها نیز به گونه‌ای باشد که رطوبت ناشی از شست‌وشو و تعریق را جذب کند و به بیضه‌ها و آلت تناسلی فشار نیاید؛ به‌خصوص در موقع خواب و حالت درازکش.

 

رعایت بهداشت جنسی زنان

بهداشت نواحیِ تناسلی خانم‌ها، اهمیت بیشتری دارد و کمی مشکل‌تر و مهم‌تر از بهداشت آقایان است. در ادامه، به بخشی از دلایل این امر اشاره می‌شود.
1. به دلیل نوع و شکل ساختمان نواحی تناسلی که از دو قسمت عمده خارجی و داخلی تشکیل شده است. قسمت داخلی هنگام رابطه جنسی کاملاً با محیط بیرون، از طریق آلت مرد ارتباط پیدا کرده و ممکن است تحت تأثیر میکروب‌های واردشده از این طریق قرار گیرد.
2. به دلیل فاصلۀ کم بین واژن (مجرای ادراری) و مقعد، ممکن است عفونت‌هایی بین این محل‌ها رد و بدل شود.
3. وجود سیکل قاعدگی و وجود خون‌ریزی در محل نیز بهداشت خانم‌ها را جدی‌تر می‌کند.
4. به دلیل وجود ترشحات خاص واژن که می‌تواند در صورت عدم رعایت بهداشت و عدم نظافت لباس زیر، موجب عفونت‌های مختلف شود.
با توجه به این دلایل، بهتر است بهداشت نواحی جنسی، از همان دوران کودکی در دختران شروع شود و دختران به این بهداشت عادت کنند، تا در بزرگ‌سالی و پس از بلوغ و ازدواج، که احتمال عفونت‌ها هم بیشتر می‌شود، به صورت عادتی پسندیده درآید.
در دختر‌ها به جهت نبود مو در این نواحی و عدم وجود ترشحات واژنی، شست‌وشوی روزانه کافی است و تعویضِ به‌موقع لباس زیر هم کمک می‌کند، اما برای دختران بالغ ـ همان‌‌گونه که گفته شد ـ رعایت بهداشت اهمیت بیشتری دارد. در خانه بهتر است از لباس زیر راحت و گشاد استفاده شود و نیز به محض رسیدن به خانه، لباس زیر تعویض گردد؛ البته در صورتی که به مدت طولانی بیرون از خانه مانده باشند. کوتاه کردن و از بین بردن موهای این نواحی نیز بسیار مهم است، چون اغلب باعث جذب آلودگی می‌شوند و شست‌وشوی این نواحی در صورت وجود مو، سخت و ناممکن است.
شست‌وشوی داخل واژن، ضروری نیست، مگر عفونت یا علائمی باشد که با داروهای خاص و با تجویز پزشک این کار انجام می‌گردد، اما شست‌وشوی همه‌روزه قسمت خارجی ناحیه تناسلی، ضروری است، چون غدد چربیِ این نواحی با ترشحات واژن، علاوه بر ایجاد محیطی مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها، بوی بد و متعفنی از آن متصاعد می‌گردد. برای شست‌وشو، از آب نیمه‌گرم و ولرم استفاده شود و یا از ژل‌های شست‌وشوی بانوان که در داروخانه‌ها موجود است، که هم خاصیت ضدعفونی دارند و هم خوش‌بوکننده هستند، استفاده شود.
شایان ذکر است، این محلول‌ها و ژل‌ها فقط تمیز‌کننده، ضدعفونی‌کننده و خوش‌بو‌کننده هستند و برعکسِ تبلیغات عده‌ای از سودجوها، هیچ تأثیری روی افزایش میل جنسی و ارگاسم یا تحریک جنسی زنان ندارند و فعلاً هیچ ژل یا ماده‌ای با این خاصیت ساخته نشده است که مورد تأیید مراکز مربوطه باشد. بنابراین، فریب این تبلیغات دروغین را نخورده و سلامتی خود را با موادّ مختلف قلابی، که نه مواد سازنده آن‌ها معلوم و مورد تأیید است و نه کشور و کارخانه سازندۀ آن‌ها وجود خارجی دارد، به خطر نیندازید!
بهتر است خانم‌ها پس از دفع ادرار و شست‌وشو، ناحیه را خشک کنند.

 

بهداشت زمان قاعدگی

در این دوران، رعایت بهداشت اهمیت فراوانی دارد. استفاده از نوارهای بهداشتیِ مناسب و استاندارد و شست‌وشوی دقیق و کامل این نواحی، بسیار مهم است. در این دوران نیز می‌توان از ژل‌های شست‌وشو استفاده کرد. در تمامی موارد، چه در خانم‌ها و چه در آقایان، شست‌وشوی از بالا به پایین، یعنی از طرف آلت یا ناحیۀ تناسلی به طرف مقعد باید رعایت شود و نه برعکس، چون در صورت شست‌وشوی پایین به بالا، یعنی از مقعد به طرف واژن، میکروب‌های ناحیۀ مقعدی که ممکن است در نواحی تناسلی، بیماری‌زا باشند، به طرف نواحی تناسلی کشیده می‌شوند.

6. قرار به وقت عاشقی
زندگی مشترک، نمی‌تواند تنها بر اساس برقراری رابطۀ جنسی استوار بماند. برای باقی ماندن در کنار هم، نیازمند پیوند روحی، روانی و احساسی هستید. بهترین عامل برای تازه نگه‌داشتن طراوت جنسی این است که تعیین زمان رابطه را به عشق واگذار کنید. در صورتی که بگذارید عشق و علاقه باعث کشش گردد، روح شما سریعاً آماده می‌شود. برای هردوی شما، رابطۀ جنسی باید نهایت میزان ابراز علاقه به یکدیگر باشد و نه فقط وظیفۀ زناشویی و یا عاملی برای ارضای جسمی.
امام صادق(ع) درباره اهمیت محبت به زن مى‏فرماید:
ما أظُنُّ رَجُلًا یَزدادُ فِی الإیمانِ خَیرا، إلَا أزدادَ حُبّا لِلنِّساءِ[18]؛ گمان نمى‏کنم هیچ مردى، بر خوبىِ ایمانش افزوده شود، مگر آن‌که محبتش به زنان (همسرانش) افزون گردد.
باید برای پالایش روح و تعالی عشقتان، از رابطۀ جنسی استفاده کنید، نه برای خلاص شدن از حالتی فیزیکی؛ به بیان دیگر، اجازه دهید کشش عشق، شما را به ایجاد رابطه وادار کند، نه فشار جسمی. در این صورت، همیشه در آرامش روحی قرار دارید و زندگی دل‌نشینی خواهید داشت.

7. استفاده از کلمات عاشقانه
بهترین راه محبت در خانواده، محبت زبانی است که بسیاری از همسران پس از گذشت مدتی از زندگی‌، آن را به فراموشی می‌سپارند‌. برخی گمان می‌کنند ابراز محبت زبانی، مخصوص همان ابتدای زندگی و دوران عقد است‌، در حالی که این نوع محبت‌، در تمام ایام زندگی لازم و ضروری است. الفاظ محبت‌آمیز هر چقدر هم تکراری شوند‌، ملال‌آور و خسته‌کننده نخواهند شد‌.
در روایتی زیبا از نبیّ مکرم اسلام(ص) آمده است:
قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ، لَایَذْهَبُ مِنْ‏ قَلْبِهَا أَبَداً[19]؛ اگر مردی به زنش بگوید: دوستت دارم، این کلام هیچ‌گاه از قلب زن خارج نمی‌شود.
پیامبر خدا(ص) هم‌چنین ‌فرمودند:
حقّ مرد بر زن این است... که به او اظهار عشق و محبت کند و دلسوز او باشد.[20]
امام رضا(ع) در این باره می‌فرمایند:
بعضی زن‌ها برای شوهرشان بهترین غنیمتند؛ زنانی که به شوهرشان اظهار عشق و محبت کنند.[21]
جملات سحرآمیزی وجود دارند که پیش از رابطۀ جنسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:
   • دوستت دارم؛
   • عشق منی؛
   • بزرگ‌ترین شانس زندگی من، آشنایی و ازدواج با توست؛
   • بهترین دوست در تمام دوران زندگی من، تو هستی؛
   • در این دنیا هیچ‌کسی مثل تو نمی‌شه؛
   • بدون تو به هیچ و با تو به همه‌چیز می‌رسم؛
   • می‌خوام همیشه با تو باشم؛
   • دنیای بدون تو رو حتی نمی‌تونم تصور کنم؛
   • همیشه تو رو از خدا می‌خواستم و به آرزوم رسیدم؛
   • رؤیاها و آرزوهای من با وجود تو تحقق پیدا می‌کنه؛
   • تو خیلی خیلی برای من عزیزی؛
   • تو باعث شدی که ما، توی زندگی خوش‌بخت بشیم؛
   • تو، زندگیمو دگرگون کردی؛
   • بسیار خوش‌حال می‌شم، وقتی می‌بینم این‌طور دلسوزانه تو زندگیمون تلاش می‌کنی؛ و....
هم‌چنین جملات جادوییِ هنگام آمیزش را فراموش نکنید: «چقدر جذاب شدی»، «زیبا بودی، زیباتر شدی»، «دلم فقط تو رو می‌خواد»، «اندامت خیلی ناز و خواستنیه»، «از تو نمی‌شه گذشت»، «دوست دارم با تو و نزدیک تو باشم»، «دلم برات تنگ می‌شه»، «بیا در آغوشم»، «گرمای بدنت رو دوست دارم» و....
بعضی جملات را در هنگام آمیزش، اصلاً به کار نبرید؛ جملاتی مثل: «زود باش»، «عجله کن»، «خسته شدم» و ...، زیرا موجب بیزاری و ناراحتی خواهد شد و هر دوی شما را از لذت با هم بودن، محروم خواهد کرد.

8. شناخت ویژگی‌های بدنی
 سعی کنید از ساختمان جنسی خود و همسرتان، اطلاعات کافی به دست آورده و نقاط حساس فیزیکی و حساسیت‌های تحریکی او را بشناسید، تا نزدیکی کامل و کم‌آسیبی داشته باشید.
امام صادق(ع) فرمودند:
زنان نیکوکار زیباروى ـ از زنان اهل دنیا ـ از حورالعین زیباترند و اشکالى ندارد که مرد به همسر برهنه‏اش نگاه کند.[22]

9. افراط و تفریط نداشته باشید
راز موفقیت زوج‌های خوش‌بخت این نیست که هر روز با هم رابطۀ جنسی دارند؛ زوج‌های موفق و خوش‌بخت، بر اساس برنامۀ زمانی مشخص رابطۀ جنسی دارند. از سوی دیگر، عدم برقراری رابطۀ جنسی در درازمدت نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست، چراکه روابط جنسی، نزدیکیِ عاطفی شما و همسرتان را تقویت کرده و به آن عمق می‌بخشد.

10. در طول روز هم، یکدیگر را نوازش کنید
 یکی دیگر از دلایل موفقیت و خوش‌بختیِ برخی زوج‌ها این است که گاه و بی‌گاه، بدون این‌که هیچ دلیل خاصی وجود داشته باشد، دست‌های همدیگر را گرفته و یکدیگر را در آغوش می‌کشند.
پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند:
إذا نَظَرَ العَبدُ إلى وَجهِ زَوجِهِ و نَظَرَت إلَیهِ نَظَرَ اللهُ إلَیهِما نَظَرَ رَحمَةٍ، فَإِذا أخَذَ بِکَفِّها و أخَذَت بِکَفِّهِ، تَساقَطَت ذُنوبُهُما مِن خِلالِ أصابِعِهِما[23]؛ هرگاه بنده، به چهره همسرش و همسرش به چهره او بنگرد، خداوند به آن دو، با نگاه مهرآمیز مى‏نگرد و هرگاه دست یکدیگر را بگیرند، گناهان آن دو از لاى انگشتانشان فرو مى‏ریزد.
بسیاری از زوج‌ها، تنها دو نوع ارتباط لمسی دارند: یا هیچ چیز یا مقاربت! و زمانی که این‌چنین باشد، معمولاً «هیچ چیز» بیشتر تکرار می‌شود. این تکرار باعث می‌شود، زن احساس کند تنها به ویژگی‌های جسمی و جنسی او اهمیت داده‌اید، نه عواطف و شخصیت زنانۀ او. بانوان نیز هرچند خستۀ کارهای دشوار منزلند، از نیازهای عاطفی همسر خود غافل نباشند و چند لحظه‌ای خواب را به تأخیر اندازند. رسول خدا6 فرمودند:
شب‌هنگام که پرده‌ها فرو می‌افتد و خواب بر پلک‌ها چیره می‌شود، بر هیچ بانویی روا نیست که بخوابد، مگر آن‌که خویشتن را به آغوش شوهر بسپارد. باید لباس از تن برکَنید، کنار شوهر بیارامید و پوست بدن خویش را به بدن شوهر بچسبانید. این‌چنین، خود را به شوهر عرضه داشته‌اید.[24]

11. باید گاهی «آمیزش ویژه» داشته باشید
 چه خوب است در سال‌گردهایی که دارید، روزی را نیز به «سال‌گرد رابطۀ جنسی» اختصاص دهید! این روز می‌تواند هم‌زمان با سال‌گرد تولد خانم، آقا و یا سال‌گرد ازدواجتان باشد. البته لازم نیست این کار را فقط به همین یک روز محدود کنید؛ اگر بتوانید در طول سال، چند روز دیگر را نیز به همین منوال طی کنید، کار فوق‌العاده‌ای انجام داده و به زندگی مشترکتان کمک کرده‌اید.
پوشیدن لباس خواب جدید به جای پیجامه‌های کهنه و نخ‌نما، آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید، مشکل نیست. فضایی رمانتیک ایجاد کنید و شور و هیجان لازم را به وجود آورید؛ روی ملافه‌های نو بخوابید (در خانه یا هتل)، موقعیت‌های جدید را امتحان کنید و هر کار دیگری که لازم است تا شما را از نظر ذهنی و جسمی تحریک کند، انجام دهید.

 12. شما و همسرتان، می‌توانید هرگونه لذتی از هم ببرید
سعی کنید با آموزش تکنیک‌های مختلف نزدیکی، در رابطۀ جنسی خود تنوع و نشاط ایجاد کنید. على‌بن‌جعفر گوید: از امام هفتم(ع) درباره مردى که فرج همسرش را مى‏بوسد، پرسیدم. حضرت فرمود: «اشکالى ندارد.»[25]
اسحاق‌بن‌عمّار گوید: از امام صادق(ع) درباره مردى که به همسرش در حال برهنگىِ همسر نگاه کند، پرسیدم. حضرت فرمود: «اشکالى ندارد، و مگر لذت جز این است؟!»[26]
 امام صادق(ع) هم‌چنین فرمودند:
زنان نیکوکار زیباروى، از حورالعین زیباترند و اشکالى ندارد که مرد به همسرِ برهنه‏اش نگاه کند.[27]
از امام صادق(ع) روایت شده است:
پیامبر خدا(ص) فرمودند: هنگامى که نگاه کسى به زنى زیبا افتاد، با همسر خویش آمیزش کند، چون همسرش همان را دارد که آن زن داشت.[28]
امیرالمؤمنین(ع) فرمود:
چون فردى از شما زنى را ببیند که او را به اعجاب وادارد، باید با همسرش آمیزش کند، چرا‌که نزد همسرش مثل همان است که دیده است و براى شیطان به سوى قلبش راهى قرار ندهد و چشمش را از آن زن برگرداند؛ و اگر همسرى ندارد، دو رکعت نماز بخواند، خدا را بسیار بستاید و بر پیامبر و خاندان او درود فرستد، سپس از فضل الهى بطلبد. بى‏تردید، خداوند براى این فرد از رأفت خویش چیزى را فراهم مى‏سازد که او را بى‏نیاز کند.[29]

 13. منعی برای تعداد دفعات آمیزش وجود ندارد
 از نظر دینی، تا زمانی که مانع شرعی (مثل عادت ماهیانه زنان) وجود نداشته باشد و در صورتی که از نظر جسمی و روحی آمادگی داشته باشید، منعی برای تعداد رابطۀ جنسی و تعدد آن، وجود ندارد. اگر سلامتی سیستم روانی و جسمی خود را حفظ کنید، میزان این رابطه به طور خودکار تنظیم خواهد شد. هرچند در سال‌های اولیۀ زندگی مشترک، فراوانیِ ارتباط جنسی طبیعی است، ولی در ادامه، مقدار معتدل آن، هفته‌ای دو و حداکثر سه بار است؛ البته از ارتقای کیفیت، غفلت نکنید!
زیاده‌روی در امر آمیزش، ضررهای جسمی نیز دارد؛ به همین دلیل، در روایات معصومان(ع) آمده است که در صورت نیاز شدید، رابطۀ جنسی داشته باشید.
امام رضا(ع) می‌فرمایند:
لا تُجامِع إلّا مِن شَبَقٍ[30]؛ نزدیکى نکن، مگر از روى میلِ شدید.
امام علی(ع) در پاسخ به این‌که: جماع چیست؟ فرمود:
پرده شرمی کنار می‌رود و شرمگاه‌هایی به هم می‌آمیزند. شبیه‌ترین حالت به دیوانگی است. زیاده‌روی در آن پیری می‌آورد و چون از آن حالت به درآید، پشیمان می‌شود. میوة حلالش، فرزند است که اگر زنده مانَد، گرفتار می‌کند و اگر بمیرد، اندوه می‌آورد.[31]

 14. برنامه‌ریزی
 برای هم‌بستر شدن، گاهی از قبل، برنامه‌ریزی داشته باشید تا رسیدن به روز و ساعت موعود، سبب افزایش شادی و نشاط گردد. البته کسانی که دچار اضطراب در رابطۀ جنسی هستند، از این راه‌کار استفاده نکنند.

 15. یادداشت های کوتاه
 در یادداشت‌های خود (مثل پیام‌های کوتاه) برای همسرتان، از جملات زیبا، دل‌نشین، دوست‌داشتنی و مهیج استفاده کنید تا هنگام برگشت به منزل، اشتیاق و میل به دیدن یکدیگر در شما بیشتر شود. تماس تلفنی از محلّ کار یا منزل به همسرتان، هزینۀ زیادی نخواهد داشت!

16. خوش‌بو باشید
 استفاده از عطر، یکی از عواملی است که در تحریک شدن زن و مرد دخالت دارد. در حدیثی از امام صادق(ع) دربارۀ وظایف جنسی زن آمده است: زنی نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت: ای رسول خدا! حقّ مرد بر زن چیست؟ پیامبر فرمودند: «بیشتر است (از این‌که گفته شود)» زن گفت: از بعضی از آن حقوق خبر بده! پیامبر(ص) فرمودند:
          • لَیْسَ لَهَا أَنْ تَصُومَ إِلَّا بِإِذْنِهِ؛ بدون اجازه شوهر، روزه نگیرد (روزه مستحبی)؛
          • وَ لَاتَخْرُجَ مِنْ بَیْتِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ؛ بدون اجازه شوهر، از خانه بیرون نرود؛
          • أَنْ تَطَیَّبَ بِأَطْیَبِ طِیبِهَا؛ بهترین عطرها را برای شوهرش استفاده کند؛
          • وَ تَلْبَسَ أَحْسَنَ ثِیَابِهَا؛ زیباترین لباس‌ها را برای شوهرش بپوشد؛
          • وَ تَزَیَّنَ بِأَحْسَنِ زِینَتِهَا؛ بهترین زینت (آرایش) را برای شوهرش استفاده کند؛
          • وَ تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَیْهِ غُدْوَةً وَ عَشِیَّةً؛ روز و شب، خودش را بر همسرش عرضه کند (مسائل جنسی)؛
          • وَ أَکْثَرُ مِنْ ذَلِکَ حُقُوقُهُ عَلَیْهَا؛[32] مرد بیشتر از این‌ها بر گردن زن، حق دارد.
چه اصراریست که همیشه انجام رابطه را با زمانی تنظیم می‌کنید که از بوی عرق و تعفن می‌خواهید به حمام بروید؟!

 17. تنوع مکان آمیزش
 از تکرار عمل آمیزش در مکان واحد بپرهیزید؛ سعی کنید با تغییراتِ هرچند اندک در مکان هم‌بستر شدن، تنوع و هیجان جدیدی ایجاد کنید.
گفتنی است، برای کسانی که در رابطۀ جنسی دچار اضطراب هستند، تغییر مکان مناسب نیست، اما ایجاد تنوع در مکان واحد،‌ مفید خواهد بود.

18. استفاده از نگاه‌های عاشقانه
به نگاه‌ها اهمیت دهید و از فاکتور «ارتباط چشمیِ در اوج لذت»، بهره‌مند شوید. این لحظه آن‌قدر بی‌نظیر است که اگر بتوانید آن را با شریک زندگی‌تان تقسیم کنید، صمیمیت موجود بین شما، دوچندان خواهد شد. باز نگه‌داشتن چشم‌ها در طول برقراری رابطۀ جنسی، شما را شهوت‌انگیزتر نشان می‌دهد. زمانی که در حال نگاه کردن به همسرتان هستید، وی احساس آرامش پیدا می‌کند و فکر می‌کند که به ‌اندازۀ کافی جذاب است. این امر سبب می‌شود با روی بازتری از شما استقبال کند.

 19. تهییج غیرشرعی ممنوع!
 در تمایل به ارتباط جنسی، باید از تهییج جنسی با عوامل غیرشرعی، مانند: نگاه کردن به نامحرم، دیدن تصاویر و فیلم‌های تحریک‌کننده و ... خودداری کرد. این‌گونه رفتارها ضمن گناه بودن، تأثیرات مضرّ روان‌شناختی بر ارتباط عاطفی و جنسیِ همسران گذاشته و آن‌ها را از اعتدال خارج خواهد کرد؛ علاوه بر این‌، به مرور زمان باعث ناتوانی جنسی طرفین خواهد شد.

20. توجه به مکان آمیزش
توجه داشته باشید که محیط، فضا و اتاقی که در آن استراحت می‌کنید، باید فضایی آرام و امن باشد، زیرا فضای امن و آرام، زمینۀ کافی را برای عمل زناشویی فراهم می‌کند و آرامش روانیِ محیط، زمینه‌ساز عجله نکردن برای تمام شدن کار است. ولی اگر احساس شود، ممکن است در معرض مشاهدۀ دیگران، حتی کودک خردسال و یا شیرخوار قرار گیرید، دچار مشکل می‌شوید؛ بنابراین توصیه می‌شود هم‌بستری، در اتاق اختصاصی و دربسته و حتی قفل‌شده انجام گیرد. در قرآن کریم ساعاتى از شبانه‌روز، ساعات اختصاصى و خلوت کردن زن و شوهر معرفى شده است و در این ساعات، ممنوعیت ورود به جایگاه خصوصى زن و شوهر (پدر و مادر) اعلام شده و همه، حتى کودکان نابالغى که قدرت تشخیص مسائل جنسى را دارند و خدمت‌کاران زن و مرد، باید با اجازه وارد شوند.[33] و این همان محلّ استراحت زن و شوهر، یا اتاق خواب است که نقش تربیتى، تسکینى و آرام‌بخشى آن در زندگى مشترک، بى‌نیاز از توضیح است.
پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند:
وَالذی نَفسی بِیَدِهِ لَو أن رَجُلًا غَشِیَ امرَأَتَهُ و فِی البَیتِ صَبِیٌ مُستَیقِظٌ یَراهُما و یَسمَعُ کَلامَهُما و نَفَسَهُما ما أفلَحَ أبَدا إذا کانَ غُلاما کانَ زانِیا، أو جارِیَةً کانَت زانِیَةً[34]؛ سوگند به کسى که جانم به دست اوست، اگر کسى با همسرش درآمیزد (نزدیکی کند) و در اتاق، کودکى بیدار باشد که آنان را ببیند و سخن گفتن و صداى نَفَس آنان را بشنود، هرگز رستگار نمى‏شود؛ اگر پسر باشد، مردى زناکار، و اگر دختر باشد، زنى زناکار می‌گردد!

 

نمایش پی نوشت ها:

[1]. مستدرک‌الوسائل، ج14، ص154.
[2]. وسائل‌الشیعه، ج2، ص179.
[3]. فصل‌نامۀ کتاب زنان، ش27، ص137.
2. سنن(ترمذی)، ج3، ص466، ح1161؛ سنن(ابن‌ماجه)، ج1، ص595، ح1854 و المستدرک على الصحیحین، ج4، ص191، ح7328.
[5]. تحف‌العقول، ص45.
[6]. همان، ص142.
[7]. کنز‌العمال، ج‌16، ص371، ح‌44943.
[8]. بحارالانوار، ج100، ص‌224، ح5.
[9]. وسائل‌الشیعه، ج20، ص29.
[10]. بهشت خانواده، ج1، ص60.
[11]. وسائل‌الشیعه، ج20، ص105.
[12]. همسران سازگار، ص310.
[13]. وسائل‌الشیعه، ج20، ص131.
[14]. همان، ص120.
[15]. المناقب(ابن‌شهرآشوب)، ج2، ص53 و بحارالانوار، ج40، ص169، ح54.
[16]. همسران سازگار، ص314.
[17]. وسائل‌الشیعه، ج1، ص410 و ج14، ص163.
[18]. کافی، ج5، ص320، ح2 و من لایحضره الفقیه، ج‌3، ص284، ح4351.
[19]. الوافی، ج22، ص772، ح22134 و وسائل‌الشیعه، ج20، ص23، ح24930.
[20]. مستدرک‌الوسائل، ج14، ص244، ح16604.
[21]. همان، ج2، ص532.
[22]. همان.
[23]. مسند زید، ص302 و کنزالعمال، ج16، ص276، ح44437.
[24]. وسائل‌الشیعه، ج14، ص126.
[25]. منابع فقه شیعه، ج‏25، ص425.
[26]. همان، ص431.
[27]. همان.
[28]. همان، ص461.
[29]. همان.
[30]. مکارم‌الأخلاق، ج1، ص393، ح1328؛ الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا7، ص340 و بحارالانوار، ج66، ص217، ح9.
[31]. مستدرک‌الوسائل، ج‏14، ص306.
1. کافی، ج5، ص508.
[33]. نور، آیۀ 58.
[34]. کافی، ج5، ص500، ح2.

کتاب‌نامه

ـ قرآن کریم.
ـ الإختصاص‏، محمد‌بن‌محمد مفید، تحقیق و تصحیح: علی‌اکبر غفارى و محمود محرمى‌زرندى، قم: المؤتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید، اول، 1413ق.
ـ الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، محمد‌بن‌محمد مفید، تحقیق و تصحیح: مؤسسة آل‌البیت‏، قم: کنگره شیخ مفید، اول، 1413ق.
ـ أعلام الدین فی صفات المؤمنین‏، حسن‌بن‌محمد دیلمى، تحقیق و تصحیح: مؤسسة آل‌البیت‏، قم: اول، 1408ق.
ـ الأمالی (للطوسی)، محمد‌بن‌الحسن طوسى، قم: دارالثقافة، اول‏، 1414ق.
ـ الإمامة و التبصرة من الحیرة، على بن حسین‏ بن ‌بابویه، تحقیق و تصحیح: مدرسه امام مهدى، ‏قم: مدرسة الإمام المهدى ‏، 1404ق‏.
ـ بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الائمه الاطهار، محمدباقربن‌محمد‌تقی المجلسی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏، دوم، 1403ق. ‏
ـ تحف‌العقول‏، حسن‌بن‌على‌‌بن‌شعبه حرانى،‏ تحقیق و تصحیح: علی‌اکبر غفارى، قم: جامعه مدرسین‏، دوم، 1404ق.
ـ تنبیه الخواطر و نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورّام، ‏ ورام‌بن‌ا‌بی‌فراس، قم: مکتبۀ فقیه‏، اول، 1410ق‏.
ـ تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، محمد‌بن‌حسن طوسى، تحقیق و تصحیح: حسن الموسوى‌خرسان، تهران: دارالکتب الإسلامیه‏، چهارم، 1407ق.
ـ الخصال‏، محمد‌بن‌على‌بن‌بابویه، تحقیق و تصحیح: علی‌اکبر غفارى، قم: جامعه مدرسین، اول، 1362.
ـ دعائم الإسلام‏، نعمان‌بن‌محمد مغربى‌بن‌حیون، ‏تحقیق و تصحیح: آصف فیضى، قم: مؤسسة آل‌البیت‏، دوم، 1385.
ـ الدعوات، قطب‌الدین سعید‌بن‌هبة‌الله‏‏ راوندى، قم: مدرسه امام مهدى، 1407ق‏.
ـ طبّ الرضا، نصیرالدین امیرصادقى، تهران‏: معراجى‏، ششم، 1381ش‏.
ـ طب سنتى خسروى: درمان بیماری‌هاى مختلف با گیاهان دارویى و مواد طبیعى، سیدمهدى خسروى، همدان: برکت کوثر، اول، 1388.
ـ عدة الداعی و نجاح الساعی‏، احمد‌بن‌محمد‌بن‌فهد حلى، تحقیق و تصحیح: احمد موحدى‌قمى، قم: دارالکتب الإسلامی‏، اول، 1407ق. ‏
ـ علل الشرائع‏، محمد‌بن‌على‌بن‌بابویه، قم: کتاب‌فروشى داورى، اول، 1385.
ـ عوالئ اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، محمدبن‌ز‌ین‌الدین‌بن‌أبی‌جمهور، تحقیق و تصحیح: مجتبى عراقى، قم: دارسیدالشهداء، اول، 1405ق.
ـ عیون أخبار الرضا‏، محمد‌بن‌على‌بن‌بابویه، تحقیق و تصحیح: مهدى لاجوردى، تهران: جهان، اول، 1378.
ـ الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا‏، منسوب به على‌بن موسى‌الرضا‏، مشهد: مؤسسة آل‌البیت، 1406ق‏.
ـ الکافی، محمد‌بن‌یعقوب‌بن‌اسحاق‏ کلینى، تحقیق و تصحیح: على‌اکبر غفارى و محمد آخوندى، تهران: دارالکتب الإسلامیة، چهارم، 1407ق.
ـ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل‏، حسین‌بن‌محمدتقى نورى، تحقیق و تصحیح: مؤسسة آل‌البیت‏، قم: مؤسسة آل‌البیت‏، اول، 1408ق.
ـ مکارم الأخلاق، حسن‌بن‌فضل طبرسى، قم: شریف رضی، چهارم، 1412ق.
ـ من لایحضره الفقیه‏، محمد‌بن‌على‌بن‌بابویه، تحقیق و تصحیح: على‌اکبر غفارى، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، دوم، 1413ق.
ـ منابع فقه شیعه (ترجمه جامع‌أحادیث‌الشیعة)، آقا‌حسین بروجردى، ترجمة: عده‌اى از فضلا، تهران: فرهنگ سبز، اول، 1386.
ـ مواعظ امامان (ترجمه جلد 75 بحار‌الأنوار)، محمدباقر بن محمدتقى مجلسی، ترجمة: موسى خسروى، تهران،‏ اسلامیه‏، اول، 1364.
ـ المیزان فى تفسیر القرآن، سیدمحمدحسین طباطبائى، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم، پنجم، 1417ق.
ـ نزهة الناظر و تنبیه‌الخاطر، حسین‌بن‌محمدبن‌حسن‌بن‌نصر حلوانى، تحقیق و تصحیح: مدرسة الإمام المهدی ‏، قم: مدرسة الإمام المهدی، اول، 1408ق.
ـ النوادر، فضل‌الله‌بن‌على‏ راوندى‌کاشانى، تحقیق و تصحیح: احمد صادقى‌اردستانى، قم: دارالکتاب‏، ]بى‌تا[.
ـ نهج‌البلاغة (للصبحی صالح)، محمد‌بن‌حسین شریف الرضى، تحقیق و تصحیح: فیض‌الإسلام‏، قم: هجرت‏، اول، 1414ق.
ـ نهج‌الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول)، ابوالقاسم پاینده، تهران: دنیاى دانش‏، چهارم، 1382.
ـ وسائل‌الشیعة، شیخ‌ محمد‌بن‌حسن حر عاملى، تحقیق و تصحیح: مؤسسة آل‌البیت‏، قم: مؤسسة آل‌البیت‏، اول‏، 1409ق.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.