علل سردرد

سردرد می‌تواند بسیار پیچیده‌تر از آنچه مردم فکر می‌کنند باشد. انواع مختلف سردرد می‌تواند علائم خاصِ خود را داشته باشند و نیاز به درمان‌های مختلفی نسبت به یکدیگر داشته باشند.
شنبه، 31 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل سردرد
انواع مختلف سردرد می‌تواند علائم خاصِ خود را داشته باشند و همین طور نیاز به درمان‌های مختلفی نسبت به یکدیگر داشته باشند
 
چکیده
سردرد می‌تواند بسیار پیچیده‌تر از آنچه مردم فکر می‌کنند باشد. انواع مختلف سردرد می‌تواند علائم خاصِ خود را داشته باشند و نیاز به درمان‌های مختلفی نسبت به یکدیگر داشته باشند. هنگامی که شما بدانید چه نوع سردردی دارید، به پزشکتان می‌تواند کمک کند تا درمان‌ مناسبی پیدا کند و یا حتی سعی کند تا سردردتان پیشرفت نکند.

تعداد کلمات 1312/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
سردرد1
نویسنده: نیل لاوا
مترجم: حسین افرا
 

انواع سردرد

۱۵۰ نوع سردرد وجود دارد که شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سردرد تنشی

این نوع سردرد شایع‌ترین نوع سردرد بین نوجوانان و بزرگسالان است که با سردردهای خفیف تا متوسط همراه است و بعد از مدتی از بین می‌روند و علائم دیگری ندارند.
 

سردرد‌ میگرنی

این نوع سردرد با سردرد شدیدی همراه است که اغلب با تپش و درد وحشتناک توصیف می‌شود. سردردهای میگرنی می‌تواند از ۴ ساعت تا ۳ روز ادامه داشته باشد و یک تا ۴ بار در ماه اتفاق بیفتد. در کنار این نوع درد، افراد ممکن است علائم دیگری همچون حساسیت به نور، سر و صدا و بو، تهوع یا استفراغ، از دست دادن اشتها و ناراحتی معده یا درد شکم داشته باشند. زمانی که یک کودک دچار میگرن می‌شود ممکن است رنگ‌پریده به نظر بیاید و سرگیجه و تاری دید داشته باشد و هم‌چنین دچار تب و ناراحتی معده شود. البته درصد کمی از میگرن کودکان همره با علائم گوارشی، مانند استفراغ است که حدود یک بار در ماه اتفاق می‌افتد.
 

سردرد‌ خوشه‌ای

این نوع سردرد بسیار شدید است، به طوری که دردی سوزشی یا کوبنده، ضربانی یا ثابت در پشت یا اطراف چشم احساس می‌شود؛ این کمترین و معمولی‌ترین نوع این سردرد است. سردرد خوشه‌ای ممکن است خیلی بد باشد، به گونه‌ای که اکثر افراد مبتلا به این نوع سردرد نمی‌توانند بنشینند و اغلب مجبورند در هنگام این درد، راه بروند. از طرف دیگر پلک درد می‌گیرد، چشم قرمز می‌شود، مردمک چشم کوچک می‌شود و یا از چشم اشک می‌آید و حتی سوراخ بینی باز و پُر می‌شود.
پزشکان، این نوع سردرد را سردرد خوشه‌ای می‌نامند، چون به صورت شاخه‌ای اتفاق می‌افتد. ممکن است این سردرد‌ها یک تا سه بار در روز در یک دوره سردرد خوشه‌ای اتفاق بیفتد، که ممکن است این دوره از ۲ هفته تا ۳ ماه طول بکشد. هر حمله سردرد ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می‌کشد که حتی در حین این حمله اگر بیمار خواب باشد، از خواب بیدار می‌شود. این‌ سردرد‌ها ممکن است به طور کامل ناپدید شوند ماه‌ها و سال‌ها (رو به بهبودی بروند)، اما ممکن است دوباره برگردند. سردرد‌های خوشه‌ای در مردان ۳ تا ۴ برابر بیشتر از زنان اثرگذار است.

 

سردرد‌های سینوسی

با این سردرد شما درد‌های عمیق و ثابت روی گونه‌ها، پیشانی و روی بینی احساس می‌کنید. سردردهای سینوسی زمانی رخ می‌دهد که حفره‌های در سر شما که به نام سینوس شناخته می‌شوند، ملتهب ‌شوند. علاوه بر درد، علائم دیگری مثل آبریزش بینی، گرفتگی گوش و تب و تورم در صورت شما پدیدار می‌شود که نشان از سردرد سینوسی دارد. در واقع سردرد سینوسی از یک عفونت سینوسی به وجود می‌آید که وقتی تخلیه بینی صورت می‌گیرد، ترشحات بینی به رنگ زرد یا سبز است که برخلاف سردرد‌های خوشه‌ای و میگرنی، این ترشحات بدون رنگ است.
 

سردرد‌های هورمونی

زنان در طول دوره بارداری و یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی در معرض سردرد قرار می‌گیرند. از تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص‌های کنترل قند‌ نیز موجب سردرد در برخی زنان می‌شود.
 

بیشتر بخوانید: علل بروز سردرد و درمان گیاهی آن


علت سردرد‌ها چیست؟

دردی که در طول سردرد احساس می‌کنید از طریق سیگنال‌های مغز، رگ‌های خونی و اعصاب اطراف آن به وجود می‌آید. اعصاب خاص، رگ‌های خونی و عضلات، سردرد شما را به مغز می‌فرستند، اما مشخص نیست که چرا این سیگنال‌ها در وهله اول به کار می‌روند.
مردم اغلب به دلایل که در زیر می‌آید، سردرد می‌گیرند:

 

بیماری

انواع بیماری‌ها مانند عفونت و سرما‌خوردگی و تب ممکن است موجب سردرد شوند. هم‌چنین سردردها ممکن است با شرایطی مثل سینوزیت (التهاب سینوس) عفونت گلو یا عفونت گوش همراه می‌شوند. در برخی از موارد سردرد ممکن است از برخورد ضربه‌ای به سر به وجود آید.
 

استرس

سردرد ممکن است به خاطر استرسی که برآمده از احساسات و یا افسردگی باشد، روی دهد؛ هم‌چنین مصرف الکل، صرف غذا، تغییر الگوی خواب و مصرف بیش از حد داروهای آرام‌بخش هم در سردرد تاثیرگذار هستند. علت‌های دیگری مثل خستگی چشم و گردن و فشار به پشت به علت ناتوانی می‌تواند موجب سردرد شوند.
 

محیط اطراف شما

دود ناشی از سیگار کشیدن، بوی تند مواد شیمیایی خانگی یا عطر، آلرژی و غذاهای خاص در به وجود آمدن سردرد دخیل هستند. استرس، آلودگی، سر و صدا، نور و تغییرات آب و هوایی هم دیگر عوامل مهم سردرد هستند.
سردرد به‌ویژه سردرد‌های میگرنی، در خانواده‌ها شایع هستند. ۹۰ درصد کودکان و نوجوانان مبتلا به میگرن، از اعضای خانواده خود این بیماری را به ارث می‌برند. هنگامی که هر دو والد سابقه میگرن داشته باشند، احتمال ۷۰ درصد وجود دارد که فرزندشان نیز دچار سردرد میگرنی شود؛ اما اگر یک والد سابقه داشته باشد احتمال خطر ۲۵ تا۵۰ درصد است.
پزشکان هنوز کشف نکردند که چه چیزی باعث میگرن می‌شود. رایج‌ترین نظریه این است که فعالیت غیرمعمولی مغز باعث اختلال در رگ‌های خونی می‌شود. برخی از انواع میگرن به دلیل مشکلات ژنتیکی که مربوط به بخش خاصی از مغز است به وجود می‌آیند. هم‌چنین ممکن است بعضی از فعالیت‌های فیزیکی باعث ایجاد میگرن در بزرگسالان شود.

 

آزمایشات مربوط به تشخیص بیماری

هنگامی که سردرد شما به درستی تشخیص داده شود، آن‌گاه می‌توانید برنامه درمانی مناسب را شروع کنید.
اولین قدم این است که شما درباره سردردتان با پزشکتان صحبت کنید. او از شما درباره علائم و چگونگی این اتفاق می‌پرسد. مهم این است که اطلاعات داده‌شدۀ شما به پزشک باعث فهم کامل او از سردردتان شود. در این صورت است که پزشکتان لیستی از مواردی که باعث سردرد و بدتر شدن آن می‌شود، به شما می‌دهد که به بهبودی شما کمک می‌کند.
بیشتر افراد به آزمایش تشخیصیِ خاصی احتیاج ندارند، اما پزشکان گاهی اوقات توصیه می‌کنند که بیماران سیتی‌اسکن و ام‌آر‌آی انجام دهند که علت سردردتان را پیدا کند. این را باید افزود که «skull X _rays» کمک‌کننده نیستند.
دستگاه موج‌نگاری مغز ضروری نیست، مگر اینکه وقتی که سردرد دارید در عذاب باشید. اگر نشانه‌های سردردتان بدتر شد حتما از پزشک خود بخواهید تا شما را به یک متخصص راهنمایی کند. و اگر به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، با یکی از سازمان‌های موجود در لیست پزشکانِ کشورِ خود تماس بگیرید.

 

چگونه سردرد درمان می‌شود؟

پزشک شما ممکن است انواع مختلفی از درمان را توصیه کند یا ممکن است آزمایشات بیشتری را پیشنهاد دهد و یا شما را به یک متخصص مغز و اعصاب معرفی کند.
درمان سردرد نیازمند اطلاعاتی از قبیل نوع سردردی شما با آن درگیر هستید و علت آن بستگی دارد. بعضی از افراد به هیچ وجه نیاز به کمک ‌پزشکی ندارند، اما ممکن است برخی دیگر به دارو، دستگاه‌های پزشکی الکترونیکی، مشاوره، مدریت استرس نیاز داشته باشند. بنابراین پزشک بنا بر ریشه سردردتان، برنامه درمانی برای حل مشکلاتان توصیه می‌کند.

 

بعد از شروع درمان چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که درمانی را شروع می‌کنید، متوجه باشید که درمان خوب پیش می‌رود یا خیر. نوشتن حمله‌های سردرد در دفتری می‌تواند به شما و پزشکتان در پیگیری روند درمانتان کمک کند. شما و پزشکتان برای پیدا کردن بهترین راه درمان زمان کوتاهی دارید، پس آرام باشید و با او در مورد چیزاهایی که برایتان خوب نیست، صادق باشید. حتی وقتی که شما درمان را هم شروع می‌کنید باید از چیزهایی که می‌تواند مشکل شما را بدتر کند دوری کنید؛ مانند غذاها و بوها. هم‌چنین حفظ و ادامه عادات سالم را بسیار مهم هست؛ عاداتی که به شما احساس خوبی می‌دهد، مانند ورزش منظم، خواب کافی و رژیم‌غذایی سالم. این را به یاد داشته باشید که شما باید ملاقات‌هایتان را با پزشکتان ادامه دهید و اگر احتیاج بود، او تغییراتی را در برنامه درمانی شما اعمال کند.
 
برگرفته از سایت: www.webmd.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.