حفظ قرآن به چه درد می‌خورد ؟!

در حال حاضر با وجود رایانه های شخصی که امکان جستجو در قرآن را ساده کرده است و چاپ های مختلف از قرآن که مصونیت قرآن ازتحریف را غیر ممکن کرده است ، چه نیازی به حفظ قرآن و صرف هزینه های کلان است ؟ اگر هدف تنها مصون گشتن قرآن از تحریف بود ، نیاز به حفظ قرآن و صرف هزینه های کلان وجود نداشت !اما آثار مختلفی بر حفظ قرآن مترتب است ؛ از جمله
چهارشنبه، 7 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما
حفظ قرآن به چه درد می‌خورد ؟!
حفظ قرآن به چه در می خورد ؟!
 


 
در حال حاضر با وجود رایانه های شخصی که امکان جستجو در قرآن را ساده کرده است و چاپ های مختلف از قرآن که مصونیت قرآن ازتحریف را غیر ممکن کرده است ، چه نیازی به حفظ قرآن و صرف هزینه های کلان است ؟ قرآن همان گونه که راهنما و هدایت گر در صحنه های مختلف زندگی است . اثر ویژه ای بر جان و قلب انسان دارد و آن درمان بیماری های درونی است ؛ نظیر کبر ، غرور ، ترس ، اضطراب ، تشویش خاطر ، سوء ظن به دیگران ، بدبینی به سیر جریان امور و ... اگر هدف تنها مصون گشتن قرآن از تحریف بود ، نیاز به حفظ قرآن و صرف هزینه های کلان وجود نداشت !اما آثار مختلفی بر حفظ قرآن مترتب است ؛ از جمله

1 ـ یاد خدا

تأثیر گذاری بر جان و روح حافظ ؛ به گونه ای که در هر پیش آمدی آیه مناسب با آن بر قلب حضور کند یا با یادآوری آن ، شخص وظیفه خود را در حادثه تشخیص دهد . برای مثال قرآن درباره ی وسوسه های شیاطین می فرماید :ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون ؛ پرهیزگاران هرگاه خیالی شیطانی عارض شان شود ، یاد [خدا ] کنند و آن گاه بینا باشند . اعراف / 201 .پس همان گونه که خیال شیطانی جان را شعله ور می کند ، یادآوری آیات ، شعله را خاموش و دل را نورانی می سازد . بدیهی است چنین اثری بر وجود آیات قرآن ، در رایانه و دفتر یادداشت مترتب نمی گردد .
به طورکلی ، قرآن تذکره و عامل یادآوری است (1) و این یادآوری آثار بسیاری دارد که با حفظ قرآن ، بیشتر تأمین می شود .

2 ـ شفای دردهای معنوی :

قرآن همان گونه که راهنما و هدایت گر در صحنه های مختلف زندگی است . اثر ویژه ای بر جان و قلب انسان دارد و آن درمان بیماری های درونی است ؛ نظیر کبر ، غرور ، ترس ، اضطراب ، تشویش خاطر ، سوء ظن به دیگران ، بدبینی به سیر جریان امور و ...
یکی از مهمترین ویژگی های قرآن ، زبان عاطفه و تأثیرگذاری آن بر عواطف و احساسات و تلطیف کردن آنها است (2) ؛ چنان که خود می فرماید :یا ایها الناس قد جاء تکم موعظه من ربکم و شفاء لما فی الصدور و هدی و رحمه للمومنین ؛ ای مردم !از سوی پروردگارتان پندی برای شما و شفابخش دلها و رهنمود و رحمتی برای مؤمنان آمده است یونس / 57 . این شفا بخشی هنگامی کامل می گردد که دل در محضر قرآن باشد و داروهای قرآنی را به خود تلقین و یادآوری کند .
بنابراین توصیه می شود ، حداقل آیاتی که بر جان خود مؤثر و در درمان مشکلات روحی خود مفید تشخیص می دهید ، را به حافظه و خاطر خود بسپرید . بکوشید آن را از حد حافظه ذهنی ، به باور قلبی تبدیل کنید تا در اثر این تلقین ،قلب درمان شده و آثار شفابخش آن را شاهد باشید .

بیشتر بخوانید: جایگاه حفظ قرآن کریم در روایات


شاید مهم ترین علت سفارش های مکرر به حفظ قرآن از سوی پیشوایان معصوم (ع)، رهانیدن انسان از اضطراب ، تسویش ها و آلام روحی باشد ؛ چرا که قرآن «ذکر » است و هذا ذکر مبارک انزلناه انبیاء / 50 و اطمینان قلب در ذکر خدا نهفته است . الا بذکر الله تطمئن القلوب رعد / 28 ؛ و روگردانی از ذکر خدا زندگانی سخت و توأم با تنگناها و گرفتاری ها را به دنبال دارد . (3)

3 ـ تحقیق و پژوهش :

قرآن مجید کتابی برای همه زمانها و متناسب با نیازهای علمی همه انسان ها است . این کتاب طوری تنظیم شده ، که به عبارت های آن علاوه بر معانی ظاهری ، دارای معانی باطنی بسیار عمیقی است . معانی باطنی قرآن فراتر از دسترسی به الفاظ از طریق رایانه و کتاب است .
راه اصلی رسیدن به معانی باطنی ، کشف انواع ارتباط بین آیات است . به عبارت دیگر تحقیق و پژوهش در قرآن نیاز به هوشمندی ذهن و نورانیت قلب دارد .این مهم با حفظ کردن و انس با قرآن ، بهتر امکان پذیر است . (4)

پی نوشت :

1-«نظیر آیات : مدثر / 55 ؛ عبس / 12 ؛ مریم / 16 ـ 41 ـ 51 ـ 54 ـ 56 و احزاب / 24.
2 ـ ر .ک : تفسیر قرآن ، استاد شهید مطهری ، ج 10 ، بخش اول .
3 ـ طه / 124.
4 ـ ر .ک : شهریار پرهیزکار ، چگونه قرآن را حفظ کنیم ، ص 22 ؛ اهمیت و روش حفظ قرآن ، ص 9 ـ 21 .

منبع:ماهنامه قرآنی ،آموزشی نسیم وحی،شماره 8


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.