چرا موش ها بهترین گزینه برای تحقیقات هستند

موش، این مخلوق کوچک دارای اثر قابل توجهی در زمینه ی تحقیقات علمی می باشد. موش مدل های استثنایی برای بیماری های حیوانی می باشد که بخش قابل توجهی از این مسئله به دلیل این است که DNA موش مشابه DNA انسان است. آنها نیز مانند انسان ها از بیماری های مزمنی رنج می برنند مثلا در موش ها سرطان، دیابت و حتی اضطراب مشاهده می شود. تحقیقات بر روی موش ها به محققین کمک می کند تا در مورد عوامل ایجاد کننده ی بیماری های مختلف، اطلاعات کسب کنند.
دوشنبه، 30 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
چرا موش ها بهترین گزینه برای تحقیقات هستند

یک ابزار تحقیقات جالب
 

چکیده
موش، این مخلوق کوچک دارای اثر قابل توجهی در زمینه ی تحقیقات علمی می باشد. موش مدل های استثنایی برای بیماری های حیوانی می باشد که بخش قابل توجهی از این مسئله به دلیل این است که DNA موش مشابه DNA انسان است. آنها نیز مانند انسان ها از بیماری های مزمنی رنج می برنند مثلا در موش ها سرطان، دیابت و حتی اضطراب مشاهده می شود. تحقیقات بر روی موش ها به محققین کمک می کند تا در مورد عوامل ایجاد کننده ی بیماری های مختلف، اطلاعات کسب کنند. در واقع تصویربرداری از موش ها یک پیشرفت بزرگ در زمینه ی مطالعه ی عملکرد مغز در انسان هاست. اما مغز موش بسیار کوچک است و این حدس را می توان زد که تصویربرداری از این مغز کوچک کار آسانی برای محققین نمی باشد. امروزه، محققین راه های بهتر و آسان تری برای کمک به تحقیقات توسعه داده اند.


تعداد کلمات: 613 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرا موش ها بهترین گزینه برای تحقیقات هستند

نویسنده: کاترین هینمن
مترجم: حبیب الله علیخانی


چرا موش ها بهترین گزینه برای تحقیقات هستند

برای برخی از افراد، موش ها به جز مزاحم چیز دیگری نیستند اما برای آدام بوئر (Adam Bauer)، محقق دانشگاه واشینگتون در اس تی لوییس، این مخلوق های کوچک، یک ابزار تحقیقات جالب توجه می باشند.
بوئر می گوید: "زیبایی تصور از مدل های موشی، موش خرما و مدل های میمونی و حتی مدل های انسانی است که همگی ما پستاندارانی هستیم که در مغز خود، هموگلوبین داریم".

هموگلوبین یک مولکول در خون است که اکسیژن حمل می کند. این مولکول موجب تسهیل تصویربرداری از مغز می شود زیرا در طی اسکن MRI، به خوبی در مقابل عوامل کنتراست، عمل می کند و موجب می شود تا نواحی خاصی از مغز، روشن تر شوند.
بوئر می گوید: "تمام چیزهایی که ما می توانیم در انسان ها انتظار داشته باشیم، در موش ها مشاهده می شود. و این حقیقت که موش ها دارای چارچوب های عملکردی مشابه با انسان ها هستند، یک مسئله ی شگفت آور است".

 

بیشتر بخوانید: آفریقا ، موش آزمایشگاهی برای صنایع بزرگ داروسازی


بوئر از یک روش مشابه با روش MRI یا FMRI برای تصویربرداری از موش ها استفاده می کند و بدین صورت فعالیت مغز موش ها را بررسی می کنند. این روش بخش هایی از مغز را نشان می دهد که در طی یک فرایند ذهنی خاص، مورد استفاده قرار می گیرد.
بوئر می گوید: "چیزی که ما توسعه داده ایم، یک نوع جایگزین FMRI برای استفاده در موش ها می باشد. تا چند سال اخیر، FMRI  نمی توانست برای تصویربرداری مناسب از مغز موش ها مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت این روش، روشی مناسب است و بوسیله ی آن می توان تصاویر زیبا و حقیقی از موش ها بدست آورد. با این تصاویر می توان فعالیت خون در مغز را بررسی کرد".
هموگلوبین یک مولکول در خون است که اکسیژن حمل می کند. این مولکول موجب تسهیل تصویربرداری از مغز می شود زیرا در طی اسکن MRI، به خوبی در مقابل عوامل کنتراست، عمل می کند و موجب می شود تا نواحی خاصی از مغز، روشن تر شوند
او می گوید: "موش وارد سیستم تصویربرداری ما می شود و ما از فعالیت او، تصویربرداری می کنیم. این مسئله در زمانی انجام می شود که موش مشغول به انجام رفتارهای خاص می باشد. بنابراین، نواحی خاصی از مغز این حیوان که مسئول انجام وظایف خاص است، تشخیص داده می شود".

او همچنین مغز موش ها را در زمانی که مورد بررسی قرار داده است که این موش ها دچار سکته می شوند. با این بررسی ها محققین می توانند بفهمند که چگونه مغز موش ها می توانند نواحی عملکردی مغز خود را بازیابی کنند و برای جبران آسیب های ایجادی پس از سکته، تغییر وضعیت دهند. این نتایج می تواند به محققین در بازیابی عملکرد مغزی پس از سکته در انسان ها، کمک کند.
بوئر نتیجه گیری کرده است که: "با تصویربردای از موش ها، ما می توانیم اطلاعات بسیاری در مورد بیماری های آنها و نحوه ی اثر درمان بر روی آنها بدست آوریم".

 

منبع:
https://www.insidescience.org
استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.


 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.