علائم آلرژی به آجیل یا مغزهای خوراکی

ماهیت و شدت علائم آلرژی به مغزهای گیاهی یا آجیل ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در اکثر موارد، چنین واکنشهای آلرژیک کمی بعد از قرار گرفتن در معرض این خوراکی‌ها ظاهر می‌شوند.
يکشنبه، 6 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
علائم آلرژی به آجیل یا مغزهای خوراکی

واکنشهای آلرژیک کمی بعد از قرار گرفتن در معرض این خوراکی‌ها ظاهر می‌شوند.
 

چکیده
ماهیت و شدت علائم آلرژی به مغزهای گیاهی یا آجیل ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در اکثر موارد، چنین واکنشهای آلرژیک کمی بعد از قرار گرفتن در معرض این خوراکی‌ها ظاهر می‌شوند.


تعداد کلمات: 1444 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

علائم آلرژی به آجیل یا مغزهای خوراکی

برگرفته از سایت هلث هارتی
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

علائم آلرژی به آجیل یا مغزهای خوراکی

یک واکنش آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به طور نامساعد به ماده آلرژی زا موجود در مواد غذایی، نیش حشرات، دارو و غیره واکنش نشان دهد. مشخص شده است که انسانها به طیف وسیعی از مواد غذایی آلرژی دارند که از جمله متداول‌ترین آنها می‌توان به تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، آجیلهای درختی، لوبیا سویا و سخت پوستان اشاره کرد. برخی پروتئین‌های موجود در این مواد غذایی مسبب بروز این واکنشهای منفی توسط سیستم ایمنی بدن هستند که به اشتباه آنها را به عنوان مواد مضر برای بدن شناسایی می‌کند. سیستم ایمنی به منظور محافظت از بدن، آنتی بادی‌های ایمونوگلوبین (IgE) تولید می‌نماید. عمل این آنتی بادی‌ها منجر به آزاد شدن مواد شیمیایی خاصی مانند هیستامین می‌شود که به نوبه خود علائم آلرژیک را بوجود می‌آورند. ماهیت و شدت واکنشهای آلرژیک ممکن است از فردی به فرد دیگر تفاوت نماید. همچنین ممکن است به گونه‌ای اتفاق افتد که فرد در زمانهای مختلف علائمی متفاوتی از خود نشان دهد.


آلرژی‌ به بادام زمینی و آجیل درختی

هم بادام زمینی و هم آجیل درختی (Tree Nut) در زمره‌ی مواد غذایی هستند که معمولاً موجب بروز آلرژی به ویژه در کودکان می‌شوند. آلرژی به آجیل عموماً به معنای آلرژی به آجیل درختی (مانند بادام و بادام هندی) است، اما واکنشهای خاصی از بادام زمینی را نیز شامل می‌شود. این امر به دلیل این واقعیت است که پروتئینهای موجود در بادام زمینی در ساختار، مشابه با پروتئینهای موجود در آجیل‌های درختی است که  انواع معمول آجیل خوراکی می‌باشند. با وجود آنکه بادام زمینی در طبقه بنشن‌ها و نه آجیل قرار می‌گیرد، اما واکشنهای آلرژیک برای هر دو تقریباً یکسان است.یک واکنش آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به طور نامساعد به ماده آلرژی زا موجود در مواد غذایی، نیش حشرات، دارو و غیره واکنش نشان دهد. مشخص شده است که انسانها به طیف وسیعی از مواد غذایی آلرژی دارند که از جمله متداول‌ترین آنها می‌توان به تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، آجیلهای درختی، لوبیا سویا و سخت پوستان اشاره کرد. برخی پروتئین‌های موجود در این مواد غذایی مسبب بروز این واکنشهای منفی توسط سیستم ایمنی بدن هستند که به اشتباه آنها را به عنوان مواد مضر برای بدن شناسایی می‌کند.
آلرژی به بادام زمینی در مقایسه با آلرژی به آجیل درختی شایع‌تر است. مشاهده شده است که فرد مبتلا به آلرژی نسبت به آجیل درختی ممکن است نسبت به بادام زمینی نیز واکنش نشان دهد یا این امکان وجود دارد هیچ واکنشی از خود نشان ندهد و برعکس. افرادی که نسبت به یک نوع از آجیل درختی دچار آلرژی هستند امکان دارد واکنشهای آلرژیک را با سایر انواع آجیل از خود نشان دهند. در حالی که از میان آجیلهای درختی، بادام به عنوان بی ضررترین نوع در نظر گرفته می‌شود، گزارشات ارائه شده از واکنشهای آلرژیک به گردو و بادام هندی بسیار متداول است. با وجود آنکه آلرژی به آجیل می‌تواند در هر سنی بروز کند، اما این مشکل عمدتاً در کودکان دیده می‌شود. مشاهده شده است که تقریباً اکثر افراد مبتلا پیش از سه سالگی دچار این عارضه می‌شوند.


راه‌ها و مسیرهای قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا

مصرف آجیل متداول‌ترین راهی است که فرد در معرض یک آلرژن یا ماده آلرژی زا قرار می‌گیرد. مشخص شده است که گوارش ناخواسته و غیر عمدی، علت متداول واکنشهای آلرژیک به آجیل است. علاوه بر خوردن، تنفس یا استنشاق آلرژن نیز ممکن است موجب بروز واکنشهای نامطلوب در افراد مبتلا به آلرژی شود. این وضعیت ممکن است در صورتی رخ دهد که فرد در معرض ذرات هوازی رها شده در حین آشپزی قرار گیرد. کارخانجات تولید و تهیه آجیل نیز ممکن است چنین ذراتی را در حین خرد کردن یا پردازش آجیل آزاد سازند. هیچ مدرکی دال بر آنکه بوییدن یا لمس آجیل یا مغزهای خوراکی می‌تواند موجب بروز چنین علائمی شود وجود ندارد. با این حال، چنین رویدادهایی ممکن است به طور نادر رخ دهد.


علائم

 مغزهای گیاهی (آجیل) سرشار از مواد مغذی بوده و فوائد سلامتی بخش مختلفی را به همراه دارند، اما ممکن است برای بعضی افراد مضر باشند. این افراد چنانچه آجیل یا غذاهای حاوی آجیل مصرف کنند، واکنشهای آلرژیک را از خفیف تا شدید از خود نشان می‌دهند. چنین واکنشهایی کمی بعد از مصرف آجیل یا در فاصله زمانی دو ساعته ظاهر می‌شوند. همانطور که پیش از این عنوان شد، مواد شیمیایی مانند هیستامین‌ها در بدن افراد مبتلا به آلرژی به محض قرار گرفتن در معرض آلرژن ترشح می‌شوند. این مواد شیمیایی سیستمهای بدنی به ویژه دستگاه گوارش، پوست و سیستم قلبی عروقی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در حالی که بعضی افراد نسبت به آلرژن واکنش شدید نشان می‌دهند، بعضی دیگر تنها علائم خفیف را از خود بروز می‌دهند.
 

بیشتر بخوانید: آلرژی نسبت به تخمه‌ی آفتابگردان


علائم خفیف

•    خارش چشم و آب آمدن از آن
•    بثورات پوستی
•    عطسه
•    سرفه
•    آبریزش بینی
•    تنگی نفس
•    مور مور شدن لبها و زبان
•    احساس گرفتگی در گلو
•    تهوع و یا استفراغ
•    درد معده و اسهال


علائم شدید

بعضی افراد که نسبت به آجیل دچار آلرژی هستند ممکن است علائمی مانند تورم در لبها، زبان و صورت را تجربه کنند. فرد مبتلا ممکن است دچار مشکلات تنفسی شود به این دلیل که گلو متورم شده در نتیجه راه عبور هوا تنگ می‌شود. سرگیجه از دیگر علائم شدید آلرژی به آجیل است. این علائم ممکن است به وضعیتی تحت عنوان آنافیلاکسی منجر شود که خطر جانی به همراه دارد. در آنافیلاکسی راه‌های هوایی متورم شده منجر به بروز علائم شدیدی که در زیر آمده است می‌شود:
•    تنفس سخت
•    خس خس سینه
•    افت فشار خون
•    افزایش ضربان قلب
•    شوک و از دست دادن هوشیاری

اگرچه آلرژی‌های مختلف نسبت به آجیل معمولاً با مرگ همراه نیستند اما در بعضی موارد نادر، ممکن است این اتفاق رخ دهد به این دلیل که افراد بسیار حساس تسلیم واکنشهای آلرژیک شدید می‌شوند. بنابراین واکنشهای آلرژیک شدید مراقبتهای فوری پزشکی را می‌طلبند.

آجیل بادام هندی و بادام زمینی: واکنشهای آلرژیک ناشی از بادام هندی و گردو می‌تواند شدیدتر بوده و مرگبار باشد. با وجود آنکه واکنشهایی مانند بثورات پوستی و تورم در آلرژی به بادام هندی متدوال است. اما واکنشهای شدیدی مانند آنافیلاکسی نیز غیرمعمول نمی‌باشد. مشاهده شده است که آلرژی به بادام زمینی می‌تواند در مقایسه با علائم آلرژیهای آجیل درختی شدیدتر باشد. به عقیده متخصصین بهداشت و سلامت، سیستم ایمنی می‌تواند به راحتی پروتئین‌های موجود در بادام زمینی را در مقایسه با پروتئینهای موجود در آجیلهای درختی شناسایی کند. حتی استنشاق ناچیز ذرات بادام زمینی می‌تواند موجب بروز واکنش‌های آلرژیک شدید شود در حالی که همان مقدار از آجیل درختی ممکن است چنین واکنشهایی را ایجاد نکند.


تشخیص و درمان

سابقه پزشکی بیمار در تشخیص آلرژی به آجیل بسیار اهمیت دارد. مشاهده شده است که احتمال ابتلاء به این نوع آلرژی در افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلاء به آلرژی یا عوارض مرتبط با آلرژی مانند آسم و اگزما هستند، بسیار بالا است. آزمایش یا تست خراش پوست و آزمایش خون نیز به عنوان بخشی از برنامه تشخیصی بکار برده می‌شوند.

در حال حاضر هیچ نوع درمان قطعی برای آلرژی نسبت به آجیل وجود ندارد. تمام کاری که می‌توانید انجام دهید خودداری از قرار گرفتن در معرض آجیل یا مغزهای گیاهی است که نسبت به آنها دچار آلرژی هستید. حتی باید از محصولات غذایی حاوی مقادیر کم از این آجیل‌ها دوری کنید. در صورت بروز واکنشهای آلرژیک بلافاصله به فوریتهای پزشکی مراجعه کنید. این امر در خصوص واکنشهای شدید بسیار ضروری است. واکنشهای خفیف اغلب با داروهایی مانند آنتی هیستامین رفع می‌شوند. تزریق آدرنالین به منظور درمان واکنشهای شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که بعضی افراد با افزایش سن بر آلرژی نسبت به آجیل غلبه می‌کنند، اما برای سایر افراد یک عارضه مادام‌العمر خواهد بود. از اینرو همواره بهتر است از آجیل، بادام زمینی و محصولات غذایی تهیه شده از آجیل دوری کنید. از جمله متداول‌ترین آجیل‌های درختی، بادام، بادام برزیلی، بادام هندی، شاه بلوط، فندق، گردوی آمریکایی، گردو، پسته، گردوی پی‌کان، آجیل کاج، و غیره را شامل می‌شود. علاوه بر آن، مواد غذایی مانند کیک، کلوچه، کراکر، بستنی، سوپ، سس، قهوه طعم دار، دسرهای یخی، شکلات و غیره نیز ممکن است حاوی آجیل باشند. حتی نارگیل و جوز هندی (یک آجیل به حساب می‌آید) ممکن است واکنشهای آلرژیک را در بعضی افراد ایجاد کنند. بنابراین عادت کنید فهرست مواد بکار رفته در پاکتهای غذا را پیش از مصرف بررسی نمایید. علاوه بر مصرف آجیلها، فرد مبتلا همچنین باید از هرگونه تماس با آجیل خودداری کند به این دلیل که ممکن است موجب بروز واکنشهای آلرژیک شود. همچنین ممکن است اتفاق افتد که فرد مبتلا به آلرژی نسبت به نوع خاصی آجیل، علائم آلرژی به آجیل را تنها به گروه خاصی از آجیلها نشان دهد. با این حال، بهتر و بی خطرتر است که از هرگونه آجیل یا محصولات تهیه شده از آن از جمله بادام زمینی دوری کنید. چنانچه هرگونه علائم آلرژی به آجیل را احساس نمودید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت:‏‎ ‎اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک ‏متخصص در نظر گرفته شود.‏

 

منبع: راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما