رهایی بدن از شر نیکوتین

وقتی مردم فرآورده های تنباکو را استفاده می کنند، مقداری از نیکوتین در بدن آنها پس از ترک سیگار باقی می ماند. آزمایش های پزشکی می تواند نیکوتین را در ادرار، خون، بزاق، مو و ناخن ها تشخیص دهند.
دوشنبه، 22 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
رهایی بدن از شر نیکوتین
نیکوتین چه مدت زمانی در بدن باقی می ماند؟
دو ساعت پس از مصرف نیکوتین، بدن حدود نیمی از نیکوتین را دفع می کند. این بدان معنی است که نیمه عمر نیکوتین حدود 2 ساعت به طول می انجامد. این نیمه عمر کوتاه به این معنی است که اثرات فوری نیکوتین به سرعت برطرف شده، به طوری که مردم خیلی زود احساس می کنند که نیاز به یک دوز دیگر از نیکوتین دارند. هنگامی که نیکوتین وارد بدن می شود، آن را به بیش از 20 ماده مختلف، از جمله کوتینین، اناباسین و نورنیکوتین تجزیه می کند. مردم در نهایت این مضرات را بوسیله ادرار خود دفع می کنند. پزشکان می توانند از تست نیکوتین برای اندازه گیری سطح نیکوتین و فرآورده های جانبی آن در فرد استفاده کنند، که از آزمایش بر روی یکی از موارد زیر بدست می آید:

    ادرار

    خون

    بزاق

    مو

    ناخن

به گفته انجمن آمریکایی شیمی بالینی، بیش از 2 هفته طول می کشد تا خون فرد مصرف کننده نیکوتین، به همان سطح کوتینین کسی که از تنباکو استفاده نمی کند، برسد. و چند هفته بیشتر طول می کشد تا سطح ادرار کم شود. اثرات نیکوتین ممکن است برای مدت طولانی تری در موها باقی بماند، برای همین به ندرت پیش می آید که کسی آزمایش مو را برای تشخیص میزان نیکوتین انجام دهد، مگر اینکه برای شرکت در تحقیقی داوطلب شوند. هر کسی سیگار بکشد و عادت به تکرار آن داشته باشد، نیکوتین مدت زمان طولانی تری در بدن باقی می ماند. مدت زمان دقیقی برای برطرف شدن نیکوتین از بدن مشخص نیست و  نسبت به هر فردی متفاوت است:

    نیکوتین ممکن است مدت زمان بیشتری در بدن افراد بالای 65 سال باقی بماند.

   تاثیرات نیکوتین در بدن زنان سریعتر از مردان است، به ویژه اگر آنها قرصهای ضد سرطانی مصرف کنند.

    بدن افراد سیگاری به مدت زمان بیشتری برای دفع نیکوتین نیاز دارد.


مدت زمان ترک اعتیاد نیکوتین چقدر بطول می انجامد؟
شدت و مدت زمان نشانه های جسمی اعتیاد بستگی به میزان مصرف سیگار فرد دارد. مقاله ای منتشر شده در سال 2010 نشان می دهد که افرادی که 5 نخ سیگار یا کمتر در روز مصرف می کنند، ممکن است علائم جسمی شدید را نداشته باشند زیرا بدن آنها کمتر وابسته به نیکوتین است. با این حال، آنها هنوز هم می توانند روابط عاطفی با سیگار کشیدن داشته باشند.نشانه های ترک نیکوتین در بدترین حالت آنها چند روز تا چند هفته پس از سیگار کشیدن به طول می انجامد. هفته اول معمولا سخت تر است و علائم به تدریج طی چند هفته بعد کاهش می یابد.


اثرات فیزیکی و روانی ترک نیکوتین عبارتند از:
    اضطراب یا استرس

    تحریک پذیری

    مشکل خواب

    افسردگی

    بیقراری و التهاب

    مشکل تمرکز

    افزایش اشتها

هنگامی که علائم جسمی از بین رفت و تمام نیکوتین از بدن انسان خارج شد. ممکن است هنوز احساس تمایل روحی به سیگار کشیدن وجود داشته باشد. اغلب بخاطر اینست که عادت به این کار داشته اند. میل به مصرف نیکوتین ممکن است در موقعیت های ناخوشایند بدتر شود. نمونه هایی از این موارد ممکن است شامل زمان استرس باشد. با گذشت زمان، این محرک ها بسیار قدرتمندتر می شوند.
نیکوتین به مواد اعتیاد آور موجود در تنباکو، سیگار و سیگار الکترونیکی گفته می شود. وقتی کسی سیگار می کشد، بدن او تا 90 درصد نیکوتین را جذب می کند.
روش های آزمایش میزان نیکوتین
تست نیکوتین گاهی اوقات به دلایل مربوط به امور بیمه یا شغل انجام می شود. آزمایشات نیکوتین بدین صورت است که یک فرد را در معرض نیکوتین قرار می دهند تا میزان تاثیر پذیری آنها در مقابل مقادیر مختلف نیکوتین بررسی شود. این آزمایش ها اثرات  نیکوتین و سایر مواد مرتبط با آن مانند کوتینین را اندازه گیری می کنند.

کوتینین یک ماده موثرتر نسبت به نیکوتین است که از مصرف تنباکو بدست می آید، زیرا مدت زمان طولانی تری را در بدن باقی می ماند. نیمه عمر نیکوتین 2 ساعت است، در حالی که نیمه عمر کوتینین تقریبا 16 ساعت می باشد. آزمایش های تشخیص میزان نیکوتین می تواند از قسمت های مختلف بدن برای نمونه برداری استفاده کند:
    ادرار

    بزاق

    خون

    مو

    ناخن

 

بیشتر بدانید : «علائم ناشی از ترک سیگار»


آیا می توان نیکوتین را از بدن پاک کرد؟
بهترین روش برای گذر از آزمون نیکوتین، عدم مصرف نیکوتین تا 10 روز قبل از آزمایش است، زیرا آزمایش خون می تواند میزان کوتینین را تا 10 روز قبل تشخیص دهد. هیچ راهی مطمئن نیست که بتواند بدن را به سرعت از نیکوتینک کند. اما افراد ممکن است با داشتن یک سبک زندگی سالم سعی داشته باشند تا بدن کارآمدتری را داشته باشد.

روش های زیر ممکن است نیکوتین را از بدن پاک کنند:
    نوشیدن مقدار زیادی آب برای تخلیه مواد زائد از طریق کبد و کلیه ها.

   وزش کردن برای حرکت خون، افزایش گردش خون و دفع مواد زائد از طریق عرق کردن.

    خوردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از آنتی اکسیدان ها برای کمک به بدن.

برخی از محصولات تجاری و داروهای گیاهی ادعا می کنند که توانایی بدن برای پاک کردن نیکوتین را از سیستم افزایش می دهند، اما معمولا با تحقیقات علمی پشتیبانی نمی شوند. میزان باقی ماندن نیکوتین در بدن را عوامل زیر تحت تأثیر قرار می دهند:

     مقدار و مدت زمان اعتیاد شخص به مصرف نیکوتین.

     چه مدت یک فرد از فرآورده های تنباکو استفاده کرده است

     سلامت کلی و سن شخص

بیرون راندن نیکوتین از بدن می تواند دشوار باشد، اما ارزش تحمل سختی را دارد. انجمن ریه آمریکا گزارش می دهد که در سال  2015 ، حدود 52.8 میلیون نفر سیگاری سابق وجود دارد، به این معنی که این افراد دیگر سیگار نمی کشند. از این رو، مردم بیشتر می توانند از مزایای زندگی بدون نیکوتین لذت ببرند.


برگرفته از سایت:

www.medicalnewstoday.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.