ضرورت توسعه علمي صدابرداري در ايران

در زمان حاضر براي انتقال موثر، درست و كامل يك مفهوم در قالب يك اثر هنري به مخاطب، تنها داشتن ايده دروني و محتوا كافي نيست، بلكه اثر هنري شما بايد داراي فرم قابل قبولي نيز باشد تا مخاطب حاضر به مشاهده و دريافت مفهوم اثر شود. به همين منظور و براي بررسي استانداردهاي هر اثر هنري، نياز به نگاهي علمي‌و مهندسي به اثر وجود دارد. اين وظيفه در زمينه آثار صوتي و خصوصاً موسيقايي، به
شنبه، 10 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ضرورت توسعه علمي صدابرداري در ايران
ضرورت توسعه علمي صدابرداري در ايران
ضرورت توسعه علمي صدابرداري در ايران

نویسنده : فرزاد ميلاني



در زمان حاضر براي انتقال موثر، درست و كامل يك مفهوم در قالب يك اثر هنري به مخاطب، تنها داشتن ايده دروني و محتوا كافي نيست، بلكه اثر هنري شما بايد داراي فرم قابل قبولي نيز باشد تا مخاطب حاضر به مشاهده و دريافت مفهوم اثر شود.
به همين منظور و براي بررسي استانداردهاي هر اثر هنري، نياز به نگاهي علمي‌و مهندسي به اثر وجود دارد. اين وظيفه در زمينه آثار صوتي و خصوصاً موسيقايي، به عهده مهندسين صوت است. علم مهندسي صوت (كه بر پايه علم فيزيك صوت بنا شده) به بررسي المان‌هاي صوتي يك اثر موسيقايي از ابتداي خلق تا مرحله پرداخت نهايي آن مي‌پردازد تا وضعيت مطلوبتر و گوش‌نوازتري را براي آن اثر ايجاد كند.
يكي از قسمت‌هاي ابتدايي اين علم، شناخت شيوه‌هاي صدابرداري، صداگذاري و تدوين‌هاي صوتي است. اين علم ساليان دراز است كه نه تنها در موسيقي، بلكه در بسياري از زمينه‌هاي هنري ديگر مانند تئاتر و سينما نيز بكار گرفته مي‌شود.
اهميت صداگذاري حرفه‌اي در سينماي جهان سوم براي كارگردانان به امري بسيار بديهي تبديل شده است، چرا كه شايد بتوان براي خلق يك موقعيت سينمايي، به‌ جاي بكار بردن تكنيك‌هاي تصويري كه مي‌تواند بسيار پرهزينه باشد، از تكنيك‌هاي صوتي مشابه استفاده كرد و حتي موقعيت را كاملاً واقعي جلوه داد.
با مقايسه آثار موسيقايي عصر حاضر و آثار گذشتگان، مي‌توان دريافت كه هم‌اكنون موسيقي جهان بشدت وابسته به شيوه‌هاي نوين صدابرداري و استفاده از ادوات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري جديد صوتي و جلوه‌ها و افكت‌هاي مرتبط با آنها است. مي‌توان گفت سهم ادوات پرداخت و تدوين صوت نسبت به گذشته بسيار پررنگتر شده است. ورود علم ديجيتال به حيطه موسيقي را مي‌توان دليل اين مهم دانست. خوشبختانه اهميت اين موضوع در ايران نيز به ‌تازگي مورد توجه قرار گرفته است.
امروزه يك شنونده ايراني براحتي قادر به تفكيك و تميز دادن كيفيت آثار صوتي از يكديگر است، همچنين مي‌تواند تفاوت يك قطعه موسيقايي كاملاً پرداخت شده و يك قطعه خام را بخوبي تشخيص دهد.
همين بهبود درك شنونده، اهميت استفاده و كاربري صحيح از ادوات و تكنيك‌هاي نوين صوتي را براي ساخت و عرضه يك اثر موسيقايي فاخر و با‌كيفيت به وضوح بيان مي‌كند.
در موسيقي عصر حاضر نه تنها ملودي زيبا و تنظيم دقيق موسيقي پراهميت است، بلكه بيش از آن يك ميكس و مسترينگ مناسب و در نهايت، ارائه يك قطعه صوتي گوش‌نواز است كه در درجه بالاتري از اهميت قرار دارد. يك صدابردار ناشي با انتخاب ناصحيح ميكروفن، محل قرارگيري آن، انتخاب عمق صداي ساز و نوع افكت اعمال شده بر آن، براحتي مي‌تواند هنر يك نوازنده و يا يك آهنگساز را به نابودي بكشاند، و يا برعكس يك صدابردار خبره مي‌تواند با بهره‌گيري بجا از امكانات به يك اثر ضعيف موسيقايي، قوت بخشد و آنرا ارزشمند جلوه دهد. در اين ميان خلاء موجود اين است كه بسياري از كساني كه در كشور به امر صدابرداري مشغول هستند، از دانش و اطلاعات مورد نياز اين رشته برخوردار نيستند.
مشاهده مي‌شود در بسياري از استوديوهاي صدابرداري، حتي تعداد زيادي از ادوات گران‌قيمت صوتي نيز وجود دارد كه صدابردار از نحوه استفاده صحيح آنها كم‌اطلاع و يا بي‌اطلاع است كه در نتيجه بسياري از امكانات موجود در استوديو بدرستي بكار گرفته نمي‌شود. اين مهم بيانگر اين واقعيت است كه شايد در روند رو به رشد علم صدابرداري در ايران، بيشتر از وجود امكانات و تجهيزات صوت گرانقيمت، وجود علم نوين صدابرداري براي كاربري هرچه مفيدتراز اين تجهيزات مورد نياز است.
چراكه شايد بتوان تكنيك صوتي مشابهي را در دستگاهي ارزانقيمت شبيه‌سازي كرد و به مقصود مورد نظر رسيد، اما بدون داشتن معلومات كافي و اطلاعات لازم از بهترين و برترين ادوات صوتي نمي‌توان بخوبي بهره جست. درآخر اميد است با تكيه بر جديدترين دستاوردهاي علم صدابرداري در جهان و با استفاده از تجربه ارزشمند بزرگان اين عرصه در ايران، بتوان بستري مناسب براي انتقال صحيح و آكادميك مفاهيم اين علم به علاقمندان جوان و فعال حرفه صدابرداري محيا كرد تا در آينده‌اي نزديك شاهد خلق آثار صوتي هرچه بهتر و هرچه استانداردتر باشيم.
منبع: سايت خانه موسيقي




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط