چاقی مفرط؛ علائم ، درمان و چشم انداز

با تغییر سبک زندگی مردم به ویژه در جوامع پیشرفته، افراد به علت داشتن مشغله زیاد به دنبال زودتر سیر شدن بوده و اهمیت نمی دهند که چه غذاهایی با چه میزان کالری می خورند، که این سبب بروز چاقی می شود
يکشنبه، 13 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
چاقی مفرط؛ علائم ، درمان و چشم انداز
چه چیزی را باید درباره چاقی مفرط بدانید؟
 
چکیده:
با تغییر سبک زندگی مردم به ویژه در جوامع پیشرفته، افراد به علت داشتن مشغله زیاد به دنبال زودتر سیر شدن بوده و اهمیت نمی دهند که چه غذاهایی با چه میزان کالری می خورند، که این سبب بروز چاقی می شود و در برخی به چاقی مفرط تبدیل می شود. ما در این مقاله سعی داریم به خطرات، راه های درمان و عوامل پیش گیرنده از آن بپردازیم.

تعداد کلمات : 1703 / تخمین زمان مطالعه : 9 دقیقه

چاقی

نویسنده: جنا فلچر
   مترجم: علی مهربانی
مقدمه
چاقی یک مشکل در ارتباط با سلامتی است، که در حال رشد می باشد. همانطور که تعداد اضافه وزن و چاقی آمریکایی ها افزایش می یابد، تعداد افرادی که به شدت چاق هستند نیز، بالا می رود. چاقی مفرط یک وضعیت خطرناک برای سلامتی است که از یک شاخص توده بدنی غیر طبیعی به دست می آید. فرد مبتلا به چاقی مفرط ممکن است دشواری انجام کارهای روزانه مانند راه رفتن و تنفس را افزایش دهد و در معرض خطر بسیاری از مشکلات جدی برای سلامتی قرار گیرد.

هر کسی می تواند به طور مفرط چاق شود.  برای کسی که وزن خود را افزایش می دهد و به طور مرتب چاق می شود، باید کالری بیشتری مصرف کند تا بدن بتواند سوخت و ساز کند. بدن کالری های غیر ضروری را به عنوان چربی ذخیره می کند. با مصرف هر چه بیشتر کالری، انباشته چربی بدن بزرگتر میشود و منجر به چاقی و یا بدتر شدن چاقی مفرط می شود.

حقایق صریح درباره چاقی مفرط:
 این وضعیت با داشتن مقدار زیادی چربی اضافی بدن مشخص می شود.
 یک پزشک با یک معاینه فیزیکی همراه با بعضی از سوالات اساسی آن را تشخیص می دهد.
  برای اکثر مردم، چاقی مضر قابل پیشگیری است و می تواند معکوس شود.
 
چاقی مفرط چیست؟
چاقی مفرط زمانی است که فرد مقدار زیادی چربی بیش از حد بدن و شاخص توده بدنی (نسبت بین قد و وزن هر شخص) بیش از 35  باشد. شاخص توده بدنی مقیاسی است که به پزشکان و دیگر متخصصان پزشکی کمک می کند تا تشخیص بدهند که آیا فرد دارای وزن مناسب است یا خیر؟ بعضی از پزشکان نیز افرادی را که به طور مکرر چاق هستند در نظر می گیرند، اگر شاخص توده بدنی آنها بیش از 35 نباشد، اما بیش از 100 پوند اضافه وزن داشته باشند، چاق محسوب می کنند.

شاخص توده بدنی به صورت زیر تقسیم می شود:
    عادی: 19.0تا  24.9
    اضافه وزن: 25.0 تا 29.9
    مرحله چاقی یک : 30.0  تا  34.9
    مرحله چاق دو : 35.0 تا 39.9
    مرحله سه(چاقی مفرط) : 40.0  یا  بیشتر

هنگامی که یک فرد به طور افراطی چاق است، آنها در معرض خطر بیماری قلبی، بیماری های خاص و شرایطی هستند که به طور مستقیم بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد.

تفاوت چاقی مفرط با چاقی معمولی در چیست؟
فرد بدون چاقی مفرط هم می تواند چاق باشد. فرد چاق دارای شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر است. یک فرد چاق شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری ها دارد:
    دیابت
    سکته مغزی
    بیماری قلبی
    فشار خون بالا
    آرتروز
    برخی از سرطانها
چاقی مفرط زمانی اتفاق می افتد که یک فرد به سطحی از چاقی برسد که  در حال رشد و افزایش باشد. این شرایط اغلب به عنوان عوارض جانبی همراه هستند و مسئول ایجاد معلولیِت و حتی مرگ هستند.
 حقایق صریح درباره چاقی مفرط:
این وضعیت با داشتن مقدار زیادی چربی اضافی بدن مشخص می شود.
یک پزشک با یک معاینه فیزیکی همراه با بعضی از سوالات اساسی آن را تشخیص می دهد.
برای اکثر مردم، چاقی مضر قابل پیشگیری است و می تواند معکوس شود.

عوامل خطرساز
در حالی که تقریبا هر فرد می تواند به چاقی مفرط مبتلا شود، عوامل خاص فرد را در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران قرار می دهد. این موارد عبارتند از:

عوامل ژنتیکی: برخی تحقیقات نشان می دهد که افرادی که سابقه خانوادگی چاقی یا چاقی مفرط دارند، احتمال بیشتری دارند که به چاقی مفرط مبتلا شوند.
 
عادات شخصی: غذایى که فرد برای خوردن انتخاب می کند و سطح فعالیت فردی بر میزان اضافه وزن یا چاقی تاثیر می گذارد.
 
فاکتورهای ذهنی: استرس و اضطراب می تواند موجب شود فرد به اضافه وزن دچار شود، زیرا می تواند باعث تولید بیشتر کورتیزول هورمون استرس شود.کورتیزول منجر به ذخیره چربی و افزایش وزن می شود.
 
عادات خواب: کمبود خواب می تواند یکی دیگر از عوامل افزایش وزن باشد.
 
جنسیت(زن بودن): بسیاری از زنان برای از دست دادن وزن بارداری مشکل دارند و در معرض ابتلا به وزن یائسگی قرار دارند.
 
برخی از مشکلات پزشکی: برخی از مسائل پزشکی می تواند باعث چاقی، از جمله سندرم کوشینگ.
 
بعضی از داروها: داروهای ضد افسردگی و بتا بلوکرها فقط چند دارو هستند که ممکن است باعث افزایش وزن شوند.
 
پیری: با افزایش سن، کاهش متابولیسم بدن و ​​سبک زندگی کم تحرک اما پر مشغله، ممکن است منجر به افزایش وزن افراد بشود.
 
علائم چاقی مفرط
علامت اصلی چاقی مفرط، داشتن شاخص توده بدنی 35 یا بالاتر و مشکلات مربوط به چاقی مانند دیابت یا فشار خون است. سایر علائم ممکن، عبارتند از:
    افزایش چربی اضافی در اطراف بدن
    زود خسته شدن
    به سختی راه رفتن
    مشکل تنفس
 
تشخیص چاقی
بسیاری از آمریکایی ها چاق هستند. با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از یک سوم بزرگسالان ایالات متحده چاق هستند. علاوه بر این، این مراکز در حدود 17 درصد از همه کودکان ایالات متحده را به عنوان چاق تشخیص داده اند. یک پزشک ممکن است بخواهد در مورد تاریخچه وزن یک فرد، هر گونه تلاش برای کاهش وزن، عادات خوردن و ورزش، اطلاعاتی  داشته باشد.از آنجا، پزشک احتمالا یک یا چند آزمایش دیگر نیز انجام خواهد داد.

آیا شاخص توده بدنی دقیق است؟
برای شروع، یک پزشک ممکن است شاخص توده بدنی فرد را اندازه گیری کند تا مشخص شود چاق است یا خیر؟ شاخص توده بدنی بدون معایب نیست. در واقع تخمینی بوده و نه اندازه دقیق چربی بدن. افراد، به خصوص ورزشکاران، می توانند مقیاس شاخص توده بدنی را از بین ببرند و بسته به نوع ورزش خود، به محدوده های ناسالم یا خارج از آن برسند. به عنوان مثال، بدنسازان ممکن است شاخص های جسمی بسیار بالا داشته باشند، در حالیکه دارای چربی کم بدن هستند.

درصد چربی بدن
یک پزشک ممکن است درصد چربی بدن افراد و همچنین شاخص توده بدنی آنها را ارزیابی کند. این را می توان با یک تست پوستی انجام داد. این آزمایش برای سعی در محاسبه درصد چربی بدن فرد می باشد.

کار خون
در نهایت پزشک ممکن است بخواهد کار خون را به منظور جلوگیری از علل احتمالی قابل توجهی از وزن بیش از حد، مانند عوارض جانبی دارو، انجام دهد. کار خون نیز برای نگرانی های مربوط به سلامتی که بسیاری از افراد مبتلا به چاقی مضر می توانند داشته باشند، بررسی می شود.

 

بیشتر بدانید : درمان چاقی یکبار وبرای همیشه


عوارض جانبی
هنگامی که یک فرد به طور مرتب چاق است، آنها به افزایش خطر ابتلا به بیماری ها و شرایط اضافی می اندیشند. این شرایط مرتبط می تواند خسته کننده یا حتی مرگبار باشد و شامل موارد زیر باشد:
    بیماری قلبی
    غلظت چربی خون
    دیابت نوع 2
    مشکلات تولید مثل
    آرتروز
     سکته مغزی
    ایست تنفس در خواب
    سنگ کیسه صفرا
    سرطانهای خاص
    سندرم متابولیک

گزینه های درمان
خوشبختانه، گزینه های درمان متعددی برای فردی با چاقی مفرط وجود دارد تا از وزن خود را کاهش دهد. برخی از این گزینه ها عبارتند از:
    رژیم غذایی و ورزش
    مصرف دارو
    عمل جراحی
    رژیم غذایی و ورزش

استفاده از رژیم غذایی و ورزش همیشه برای کاهش وزن آسان نیست و یک برنامه به تنهایی برای همه افراد کارایی ندارد. فرد باید با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد رژیم غذایی و ورزش صحبت کند. متخصصین پزشکی می توانند به تعیین نقطه شروع معقول و اهداف قابل دستیابی کمک کنند. همچنین تحت مراقبت پزشک می تواند از مشکلات احتمالی ورزش بیش از حد جلوگیری کند.

افرادی که چاقی مفرط دارند ممکن است با توجه به محدودیت در تحرک دچار مشکل در انجام تمرینات شوند. یک پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را پیشنهاد دهدکه بتوانند با خیال راحت آنها را انجام دهند.
 
داروهای کاهش وزن
داروها یک روش کمتر قابل اعتمادی برای از دست دادن وزن، نسبت به تغییرات در رژیم غذایی ارائه می دهند. ممکن است شخص با توقف مصرف دارو، دو مرتبه همان وزنی را که کاهش داده بود، بدست بیاورد. مگر اینکه تغییرات قابل توجهی در رژیم غذایی و ورزش ایجاد کند. داروها  و مکمل های بدون نسخه متعددی برای کاهش وزن وجود دارد که اغلب پزشکان این ها توصیه را نمی کنند زیرا نتایج مصرف آنها مورد تایید نیست.

عمل جراحی
جراحی می تواند آخرین گزینه برای افرادی باشدکه با رژیم غذایی و ورزش موفق به کاهش وزن خود نشده اند. یک پزشک برای تشخیص اینکه گزینه جراحی برای یک فرد بهترین است، نیاز به مشورت دارد. هر جراحی با خطراتی همراه است، که باید در تصمیم گیری برای انجام یک روش، مورد توجه قرار گیرد. دو گزینه جراحی که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد، عبارتند از: چسب زخم: جایی است که حلقه در اطراف معده قرار می گیرد و مقدار غذای وارد شده را محدود می کند.

بای پس معده: این روش‌ با ایجاد محدودیت در مصرف کالری و اختلالات سوء جذبی مقدار کالری قابل جذب بدن را محدود می‌کند. اگر فرد موفق به از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن شد، آنها همچنین می توانند عمل جراحی حذف پوست را انتخاب کنند، که جراحان پوست را از بدن خارج می کنند.

پیشگیری
بهترین راه برای جلوگیری از چاقی از طریق رژیم غذایی و ورزش است. رژیم غذایی سالم همراه با تمرین منظم و متعادل ایده آل است. شخص باید در انتخاب غذا دقت کند، موارد زیر مناسب هستند:
     میوه های تازه و طبیعی
     سبزیجات برگ سبز
     مقادیر محدود قند
     کاهش تعداد کالری
     وعده های غذایی کوچکتر و بیشتر

فرد می تواند تا 30 دقیقه و حداکثر پنج بار در هفته به طور منظم تمرینات زیر را انجام دهد:
      پیاده روی
      دویدن
      دویدن آهسته
      دوچرخه سواری
       شنا کردن
       قایقرانی
       یوگا یا سایر کلاسهای تناسب اندام

فرد با چاقی مفرط می تواند هر تعداد از شرایط جدی تر بیماری را بیشتر کند. این شرایط می تواند محدود و بالقوه مرگبار باشد. هنگامی که چاقی مفرط درمان می شود، می تواند معکوس شود و شانس بیشتر شدن سایر مشکلات پزشکی نیز بسیار کاهش می یابد. رژیم غذایی و ورزش موثرترین راه حل های دراز مدت برای برگشت دادن چاقی مفرط است.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.