میکرو پرسوسور و كاربردهاي آن (1)

در اين مقاله سعي شده در مورد ميكروپرسوسور و كاربردهاي آن بحث شود . در اين راستا بيشتر به كاربرد ميكروپرسوسور كارتهاي هوشمند پرداخته ايم و در انتها به برخي از سوالات رايج در اين راستا پاسخ داده ايم. تغییر سیستمهای مکانیکی و برقی به سیستمهای الکترونیکی در بیشتر تکنولوژیهای عمده، سیستمهای الکترونیکی جایگزین بخشهای مکانیکی شده و از آن پیش افتادهاند.
شنبه، 17 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
میکرو پرسوسور و كاربردهاي آن (1)
میکرو پرسوسور و كاربردهاي آن (1)
میکرو پرسوسور و كاربردهاي آن (1)

تهيه كنندگان: عبدالامير كربلايي و ضحي كربلايي
منبع: راسخون



در اين مقاله سعي شده در مورد ميكروپرسوسور و كاربردهاي آن بحث شود . در اين راستا بيشتر به كاربرد ميكروپرسوسور كارتهاي هوشمند پرداخته ايم و در انتها به برخي از سوالات رايج در اين راستا پاسخ داده ايم.
تغییر سیستمهای مکانیکی و برقی به سیستمهای الکترونیکی در بیشتر تکنولوژیهای عمده، سیستمهای الکترونیکی جایگزین بخشهای مکانیکی شده و از آن پیش افتادهاند. سیستم تلفن در اصل مجموعهای از اجزای مکانیکی (یعنی سیستم شمارهگیر) بود که در آن حرکت فیزیکی به علائم الکتریکی تبدیل میشد. با وجود این، امروزه تلفن تماماً الکترونیکی است ؛ امروزه چاپ الکترونیکی شده است. تلویزیون، کامپیوتر و بسیاری از ابزارهای دیگر نیز که در زندگی روزمره از آن استفاده میکنیم همین گونهاند. سیستمهای الکترونیکی مسلماً یک سره بر تکنولوژی فکری متکی هستند زیرا محاسبات ریاضی و نوشتن نرمافزار و برنامهها کارکرد آنها را ممکن میگرداند.
یکی از برجستهترین تغییرات، کوچک شدن وسایلی است که هادی برق هستند یا تکانههای برقی را منتقل میکنند. وسایل اولیه مانند لامپهای خلاء که در رادیوهای قدیمی دیده میشود حدود ۵ تا ۱۰ سانتیمتر ارتفاع داشتند. اختراع ترانزیستور تغییری شگرف را به دنبال داشت: توانایی تولید وسایل میکروالکترونیک با صدها کارکرد از جمله کنترل، تنظیم، هدایت و حافظه که میکروپرسسورها به اجرا درمیآورند. در آغاز هر تراشه ۴ کیلو بایت حافظه داشت که بعدها به ۸، ۱۶، ۳۲، ۶۴ کیلو بایت افزایش یافت و امروزه سازندگان میکروپروسسور تراشههایی تولید میکنند که ظرفیت ذخیرهسازی آنها چندین مگابایت یا حتی گیگا (میلیارد) بایت است.

میکرو پرسوسور و كاربردهاي آن (1)

امروزه یک تراشهی ریز سیلیکنی(میکروپروسسور) حاوی مدارهای الکترونیکی دارای صدها هزار ترانزیستور و همهی اتصالات لازم و بهای آن فقط چند دلار است. مداربندی روی این تراشه میتواند خود میکروکامپیوتری باشد با ظرفیت پردازش ورودی / خروجی و حافظهی دستیابی تصادفی و... .

اولین میکروپروسسور:

پس از پیدایش الکترونیک دیجیتال و جنبه های جذاب و ساده طراحیهای دیجیتال و کاربردهای فراوان این نوآوری، با تکنولوژیهای SSI , MSI ، ادوات الکترونیک دیجیتال، مانند قطعات منطقی به بازار ارائه شد. شرکت تگزاس اولین میکروپروسسور ۴ بیتی را با فن آوری ۲SI طراحی و عرضه نمود که بعنوان بخش اصلی ماشین حساب مورد استفاده قرار گرفت و این گام اول در پیدایش و ظهور میکروپروسسورها بود.

BIOS و کاربرد میکروپرسسور در کامپیوتر :

یکی از متداول ترین کاربردهای Flash memory در سیستم ابتدایی ورودی ‎/ خروجی (basic input/output system) کامپیوتر است که معمولاً به BIOS شناخته می شود. وظیفه BIOS که تقریباً روی هر کامپیوتری وجود دارد،آن است که مطمئن شود تمام قطعات و اجزای افزاری یک کامپیوتر در کنار یکدیگر به درستی کار می کنند . هر کامپیوتری در قلب خود برای پردازش درست اطلاعات شامل یک میکروپروسسور است . میکروپروسسور قسمت سخت افزاری کار است. برای انجام درست کار ، به نرم افزار نیز احتیاج است. هر کاربری با دو نوع نرم افزار آشنا است:سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی. BIOS نوع سوم نرم افزاری است که کامپیوتر شما برای اجرای درست به آن نیازمند است.
BIOS چه کاری انجام می دهد؟ نرم افزار BIOS مجموعه ای از وظایف مختلف را بر عهده دارد، ولی مهم ترین آنها اجرای سیستم عامل است. وقتی یک کامپیوتر روشن می شود، میکروپروسسور سعی می کند اولین دستورات را اجرا کند. ولی نکته در این است که این دستورات باید از جایی به میکروپروسسور اعلام شود. گرچه سیستم عامل روی هارد وجود دارد، ولی میکروپروسسور نمی داند اطلاعات در آنجاست. BIOS دستورات اولیه را برای این دسترسی به میکروپروسسور اعلام می کند.

کاربرد میکروپروسسوردرانواع کارتهای هوشمند :

کارتهای هوشمند (DRAC|TRAMS) کارتهایی هستند که از یک قسمت پلاستیکی تشکیل گردیده اند که در داخل آنها یک چیپ میکروپروسسور ( PIHCROSSECORPORCIM) قرار دارد و اطلاعات لازم روی این چیپها قرار می گیرند. میزان و تنوع اطلاعاتی که در کارت ذخیره می گردد، به توانایی چیپ داخل آن بستگی دارد.
انواع مختلف کارتهای هوشمند که امروزه استفاده می شود، کارتهای تماسی ، بدون تماسی و کارتهای ترکیبی هستند.
کارتهای هوشمند تماسی بایستی در داخل یک کارت خوان قرار داده شوند. این کارتها یک محل تماس روی صفحه دارند که تماسهای الکترونیکی را برای خواندن ونوشتن روی چیپ میکروپروسسور )زمانی که در داخل کارت خوان قرار دارد(، فراهم می آورد. نمونه این کارتها در زندگی روزمره بسیار به چشم می خورد.
کارتهای بدون تماس ، یک آنتن سیم پیچی درون خود دارا هستند که همانند چیپ میکروپروسسور درداخل کارت ، گنجانده شده است . این آنتن درونی اجازه انجام ارتباطات و ردوبدل کردن اطلاعات را فراهم می آورد. برای چنین ارتباطی ، بایستی علاوه بر اینکه زمان ارتباطکاهش یابد، راحتی نیز افزایش پیدا کند..
کارتهای ترکیبی ، به عنوان هم کارتهای تماسی و هم کارتهای بدون تماس عمل می کنند و در حقیقت داخل این نوع کارتها هم چیپ الکترونیکی و هم آنتن وجود دارد وچنانچه کارت خوان وجود داشته باشد از کارت خوان می توان استفاده کرد و چنانچه وجود نداشته باشد، از آنتن کارت می توان ارتباط را برقرار کرد.
شاید این سوال پیش آید که چرا از کارتهای هوشمند(کارتهای حافظه دار)به جای کارتهای مغناطیسی استفاده می شود؟
پاسخ این است که ذخیره سازی اطلاعات در کارتهای هوشمند و میکروپروسسور دارهزار مرتبه بیشتر ازکارتهای مغناطیسی است . مزیت دیگر اینکه این کارتها از سرعت ذخیره سازی بالا ومکانیسم های ایمنی قویتری برخوردارند.

با اين کارت شناسايي مي شويد

میکرو پرسوسور و كاربردهاي آن (1)

آيا تا به حال از کارتهاي هوشمند استفاده کرده ايد؟ استفاده از اين کارتها باعث صرفه جويي فراواني در زمان و هزينه هاي کاربران و دستگاه هاي مربوطه شده است. اما این فن آوری به زودی دچار تحولات جدی خواهد شد.چندی پیش سمینار تخصصی کارتهای شناسایی و پاسپورت دیجیتال با حضور کارشناسان سوئدی در تهران برگزار شد.
در این سمینار عنوان شد که در آینده ای نه چندان دور، کارتهای هوشمند جایگزین نمونه های رایج کارتها و گذرنامه ها خواهند شد.
گزارش پیش رو نگاهی دارد به کارتهای دیجیتال و فناوری و کاربرد آن در ایران. در حال حاضر، کارتهای شناسایی موجود در ایران به 2 روش تهیه می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.
در روش اول ، نوارهای مغناطیسی به صورت نوارهای مشکی و به عرض یک تا 2 سانتی متر پشت کارتها چسبانده شده و اطلاعات موردنظر از طریق دستگاه های نویسنده در آن ذخیره می شود.
این کارتها با وجود کاربری فراوان نقایصی دارد. از آن جمله می توان حساس بودن نوار مغناطیسی نصب شده در پشت کارت به میدان های مغناطیسی شدید و دستگاه هایی را که میدان مغناطیسی ایجاد می کنند نام برد.
بنابراین قرارگرفتن این نوع کارتها در مجاورت وسایلی مانند آهن ربا، ضبط صوت ، تلویزیون و بلندگو باعث از بین رفتن اطلاعات ذخیره شده در نوارها می شود.
یکی دیگر از نواقص این نوع کارتها شکننده بودن آنهاست ، به نحوی که می توان گفت این کارتها در برابر خمیدگی مقاوم نیستند و زود می شکنند. همین طور ضربه و حرارت می تواند به این کارتها آسیب رساند و در اطلاعات موجود روی نوار مغناطیسی خلل ایجاد کند.
محدودیت گنجایش اطلاعاتی این کارتها از دیگر نواقصی است که استفاده از آنها را با مشکلاتی مواجه می سازد. نمونه های رایج این کارتها انواع عابر بانکها هستند.
نوع دیگر کارتهای دیجیتالی موجود در ایران کارتهای IC دار به شمار می آیند. این کارت ها مشکلات کارتهای دارای نوار مغناطیسی را ندارند و بسته به نوع IC به کاررفته در آن حجمهای متفاوتی از اطلاعات را در خود جای می دهند.
بعضی انواع این کارتها از نوع ریموت است ؛ یعنی به صورت کنترل از راه دور و بدون نیاز به درآوردن از جیب یا کیف و تنها با عبور از مقابل دستگاه مادر به صورت خودکار اقدام به شناسایی فرد می کنند.
نمونه های این کارتها را در کارتهای ورود و خروج ، مترو، بلیت اتوبوس ، کارتهای اعتباری و غیره می توان دید.

کارتهای دیجیتال هوشمند

اما کارتهای دیجیتالی هوشمند یا Smart Card یکی از آخرین پدیده های دنیا فناوری اطلاعات است که از نظر اندازه مشابه کارتهای پرداخت امروزی است و می تواند جایگزین همه انواع کارتهای شناسایی ، شناسنامه ، گواهینامه ، کارتهای خودرو یا حتی دفترچه های بیمه شود.
یک کارت هوشمند، کارتی پلاستیکی شامل یک تراشه (chip) کوچک است که از یک میکروپروسسور یا یک حافظه تشکیل شده است.
این کارت به اندازه یک کارت اعتباری است و یک رابط طلایی دارد که به دستگاه های مختلف اجازه تبادل اطلاعات را با کارت می دهد.
این کارت می تواند اطلاعات بیشتری را نسبت به انواع مغناطیسی در خود جای دهد و طوری برنامه ریزی شود که تنها اطلاعات مربوط را آشکار سازد.
برای مثال ، بدون مشخص کردن میزان موجودی فرد اطلاع دهد که آیا مقدار مناسب نقدینگی برای پرداخت صورت حساب وجود دارد یا خیر. کارتهای هوشمند انواع متفاوت دارند.
برخی از آنها دارای کارت حافظه هستند که به سادگی اطلاعات را ذخیره می کنند. انواع ریزپردازنده های کارتهای هوشمند می تواند به اطلاعات بیفزاید، آنها را حذف کند یا روی آنها عملیاتی انجام دهد. نوع دیگر کارتهای هوشمند کارتهای ریزپردازنده ای هستند که همانند یک رایانه کوچک ، شامل سیستم عملیات پردازش داده ها و هارددیسک با ویژگی های امنیتی است.
کارتهای هوشمند از نظر نوع قابلیت خوانده شدن انواع متفاوتی دارند. در انواع تماسی کارت درون یک دستگاه کارت خوان قرار گرفته و با کارت خوان تماس فیزیکی پیدا می کند.
در مقابل ، کارتهای غیرتماسی آنتنی دارند که درون کارت تعبیه شده و این امکان را به وجود می آورد که بدون تماس فیزیکی اطلاعات مبادله شود. یک کارت هوشمند ترکیبی ، هر دوی این ویژگی ها را با ضریب امنیتی بالاتر دارد.
براساس گزارش ایسنا، آقای سیمون کرل ، متخصص فناوری اطلاعات از کشور سوئد در سمینار تخصصی کارتهای شناسایی دیجیتالی گفت: استفاده از کارتهای هوشمند نیاز به دستگاه های مختلف و تجهیز رایانه به قطعات کارت خوان دارد.
این کارتها به 2 کلید رمز عمومی و خصوصی نیاز دارد. کارت هوشمند شامل یک تراشه است و کلید خصوصی موجود روی آن از بیرون قابل رویت نیست ؛ اما کلید عمومی می تواند در اختیار همه قرار داشته باشد.
هنگام کار با این کارت روی اینترنت ، ابتدا رمز خصوصی به مصرف کننده ارائه و پاسخ آن درخواست می شود.
پس از آن کد عمومی ارائه شده از مصرف کننده در سازمان مربوطه با هویت و کد خصوصی مقایسه و تایید یا رد می شود. به گفته سیمون کرل ، عملیات ذکر شده علاوه بر رایانه از طریق تلفن همراه نیز قابل انجام است.
کلیدهای عمومی و خصوصی به منظور حفظ امنیت رمزگذاری می شوند که در نهایت دریافت کننده اطلاعات کلی کدگذاری شده را دریافت و با کارت آن رمزگشایی می کند.
این کارشناس همچنین اضافه می کند که کاربرد و نحوه استفاده از این سیستم باید با توجه به فرهنگ هر جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
استفاده از کارتهای شناسایی دیجیتال نیاز به استفاده از کارتهای شناسایی مختلف را از بین می برد. دولتها، بانکها و شرکتهای بزرگ بهترین مراجع برای ارائه خدمات درباره کارتهای شناسایی دیجیتال هستند.

کارتی برای تمام زندگی

به گفته مدیر ارزیابی طرحهای صنایع قطعات الکترونیک ایران ، کارتهای هوشمند در تلفن همراه کاربرد مخابراتی دارند، همچنین می توان آنها را در گواهینامه های هوشمند مورد استفاده قرار داد و کلیه موارد تخلف را در آن ثبت کرد.
استفاده از این نوع کارتها به جای دفترچه بیمه به پزشک امکان می دهد با قرار دادن آن در دستگاه کارت خوان به تمام سوابق بهداشتی ، پزشکی بیمار دسترسی یابد و در صورت نیاز به آزمایش یا دارو آن را وارد کارت کند.
بیمار با در دست داشتن کارت خود می تواند به آزمایشگاه یا داروخانه مراجعه کند و از خدمات مورد نیاز بهره مند شود.
با استفاده از کارتهای هوشمند به جای کارتهای معمولی خودرو می توانید تمام اطلاعات مربوط به قطعات خودرو را همیشه به همراه داشته باشید. به این ترتیب ، کارتهای هوشمند قابلیت دارند کاربردهای متفاوت داشته باشند و به صورت فراگیر مورد استفاده قرار گیرند.
پورناظری می گوید: هنوز کارتهای دیجیتالی تولید نشده و در اختیار مردم قرار داده نشده است. این کارتها در ایران تنها در تلفنهای همراه مورد استفاده قرار گرفته اند.

بررسي كارت‌هاي هوشمند الکترونيکي E-cards و انواع ؛ کارکرد و عملکرد
اهمیت کارت اعتباری

با افزايش روزافزون گردش‌هاي مالي و انجام تجارت‌هاي بين‌المللي، هزينه توليد ، نگهداري و تبديلات ارزي براي کشورها بار گزافي را در پي داشت.
براي همين در کنار روند رو به رشد فناوري، تشکيل مفهومي در بر گيرنده پول مجازي، با استفاده از ابزار الکترونيکي، باعث پيدايش تحولي در صنعت بانکداري و گرايشي با عنوان تجارت الکترونيکي گرديد. در اين ارتباط استفاده از ابزاري جهت بهره‌برداري از اين خدمات نظير کارت‌هاي خريد، ترمينال‌هاي خريد، دستگاه‌هاي خودپرداز و کيوسک‌هاي اطلاع رساني متداول شد و مفاهيم نويني مرتبط با آنها گسترش يافت.

کارت و انواع آن

نخستين ابزاري که جهت استفاده در پرداخت‌هاي الکترونيکي در اختيار افراد متقاضي قرار مي‌گيرد کارت‌هاي پرداخت است. جنس اين کارت‌ها معمولاً از پي‌وي‌سي است که مقاومت خوبي دارد.
در ديدگاه اول، کارت‌ها از لحاظ پذيرش در دستگاه کارت‌خوان به دو دسته تماسي و غيرتماسي تقسيم مي‌شوند، در کارت‌هاي تماسي براي برقراري ارتباط کارت با دستگاه کارت‌خوان، قسمتي از کارت که حاوي اطلاعات است لزوماً بايد درون دستگاه کارت‌خوان قرار بگيرد و Head دستگاه کارت‌خوان با آن در تماس فيزيکي باشد.
در صورتي‌که در کارت‌هاي غيرتماسي اين ارتباط از طريق امواج راديويي صورت گرفته و با توجه به نوع کارت و کارت‌خوان انتخاب شده، کارت مي‌تواند با فواصل مختلف از کارت‌خوان قرار بگيرد. اخيراً نوع ديگري از کارت‌ها نيز مورد توجه قرار گرفته که به کارت‌هاي هيبريد مشهورند.
اين کارت‌ها در حقيقت ماهيت جديدي نداشته و تنها از ترکيب چند تکنولوژي ساخته شده‌اند. به عنوان نمونه در يک نوع از کارت‌هاي هيبريدي، کارت علاوه بر داشتن قابليت غيرتماسي، چيپ هم دارد و توانايي استفاده در سيستم‌هاي تماسي نيز دارد.

کارت‌هاي تماسي

همان‌طور که گفته شد، کارت‌هاي تماسي به‌طور مستقيم با کارت‌خوان در تماس بوده و اطلاعات از طريق Head کارت‌خوان به آنها منتقل مي‌شود ، لذا به‌طور نسبي امنيت بيشتري نسبت به کارت‌هاي غيرتماسي دارند و اکثر کارت‌هاي بانکي و مالي را شامل مي‌شوند.
از انواع اين کارت‌ها مي‌توان به کارت‌هاي مغناطيسي و کارت‌هاي چيپ‌دار اشاره کرد که طيف وسيعي از کارت‌هاي امروزي را پوشش مي‌دهند. در کارت‌هاي مغناطيسي اطلاعات بر روي نوار سياه رنگي که بر روي کارت است، به‌صورت مغناطيسي نوشته و خوانده مي‌شود، اين نوار خود شامل سه تراك است که بر روي هر کدام از آنها اطلاعات خاصي نوشته مي‌شود.
در طرف مقابل، کارت‌هاي چيپ‌دار از يک چيپ مدار مجتمع (IC) تشکيل شده که اين چيپ مي‌تواند شامل يک حافظه تنها و يا يک حافظه به همراه يک ميکروپروسسور باشد.
کارت‌هايي که تنها از يک حافظه تشکيل شده باشند، کارت‌هاي حافظه نام دارند که معمولاً براي نگهداري اطلاعات از آنها استفاده مي‌شود و امنيت بيشتري نسبت به کارت‌هاي مغناطيسي دارند، در سويي ديگر کارت‌هاي پردازنده‌دار (هوشمند) قرار دارند که به‌جز حافظه ياد شده از مزاياي يک ميکروپروسسور نيز سود مي‌جويند و بدين ترتيب از لحاظ امنيتي ضريب بسيار بالاتري را دارند و طبيعتاً از قيمت بالاتري نيز برخوردارند.

کارت‌هاي مغناطيسي

اولين کارت‌هايي که به‌طور گسترده در زمينه تجارت الکترونيک و به عنوان کارت‌هاي بانکي مورد استفاده قرار گرفت کارت‌هاي مغناطيسي بودند. اين کارت‌ها که با قرارگرفتن يک نوار مغناطيسي بر روي کارت‌هاي پي‌وي‌سي ايجاد مي‌شوند، به علت محدوديت‌هاي فيزيکي موجود حجم اطلاعاتي زيادي را شامل نمي‌شوند.
نوار مغناطيسي روي اين کارت‌ها بنا به «استاندارد ايزو 7811» از سه تراك تشکيل شده است که اطلاعات ويژه‌اي بر روي هر تراك ثبت مي‌شود. تراك 1 کارت معمولاً شامل اطلاعاتي از قبيل نام دارنده و شماره حساب شخص است و ساير اطلاعات کنترلي نيز بر روي تراك‌هاي ديگر قرار دارد.
در برخي از خودپردازهاي بانك‌ها نوشتن بر روي تراك‌ها نيز ممکن است. اين کارت‌ها به دو دسته اصلي تقسيم مي‌شوند: HiCo و LoCo. کارت‌هاي HiCo از کيفيت بهتري نسبت به کارت‌هاي LoCo برخوردار بوده و تأثيرات کمتري در استفاده مداوم، همجواري با کارت‌هاي ديگر و ميدان‌هاي مغناطيسي مي‌پذيرند. همچنين بر اساس آزمايشات انجام شده، درصد صحيح خوانده شدن اطلاعات در نوع HiCo بسيار بيشتر از نوع ديگر بوده و با وجود هزينه بيشتر آن ، به صرفه‌تر هستند.
به علت امنيت پايين‌تر اين کارت‌ها نسبت به کارت‌هاي هوشمند و سهولت خواندن تراك‌‌هاي موجود بر روي آنها و توانايي کپي کردن اطلاعات آنها روي کارت ديگر (کپي کردن کارت) ، غالباً از اين کارت‌ها در ارتباطات آنلاين و يا به عنوان کارت‌هاي شناسايي روزمره استفاده مي‌گردد.

کارت‌هاي حافظه

کارت‌هاي حافظه (Memory Cards) در حقيقت کارت‌هاي چيپ داري هستند که تنها از يک حافظه تشکيل شده‌اند، که اين حافظه مي‌تواند غير قابل شارژ يا با قابليت شارژ نيز باشد.
به علت عدم وجود پردازنده کنترلي امنيت اين کارت‌ها کمتر از کارت‌هاي هوشمند بوده ولي همچنان با تمهيدات در نظر گرفته شده امنيت بيشتري نسبت به کارت‌هاي مغناطيسي دارند. اين کارت‌ها براي استفاده در تلفن هاي عمومي و پارکومترها مصرف مي‌شوند.

کارت‌هاي هوشمند

يکي ديگر از انواع کارت‌هاي چيپ‌دار، کارت‌هاي هوشمند است که معمولا متشکل از پردازنده‌اي جهت انجام امور کنترلي، حافظه‌اي فقط خواندني شامل سيستم عامل کارت (ماسک) و حافظه‌اي تا 64 كيلوبايت جهت استفاده هستند. به علت وجود برنامه‌هاي کنترلي موجود و ساختار موجود در آنها ضريب امنيتي اين کارت‌ها بسيار فراتر از کارت‌هاي مغناطيسي است.
کارت‌هاي هوشمند از لحاظ ساختار داده‌اي موجود در آنها به دو دسته Data Card و Application Card تقسيم مي‌شوند. در دسته اول تنها فايل‌هاي داده‌اي ايجاد و قابليت ذخيره‌سازي دارند، در صورتي‌ که در نوع دوم کارت قابليت ذخيره سازي يک برنامه کاربردي ، اجرا و ذخيره سازي نتايج آن را دارد.
در دسته‌بندي ديگري، کارت‌هاي هوشمند را مي‌توان به دو دسته کارت‌هاي کاربردي و کارت‌هاي SAM تقسيم كرد که کارت‌هاي کاربردي براي استفاده پس از آماده سازي در اختيار مشتري قرار مي‌گيرد، در صورتي‌که کارت‌هاي SAM به علت وجود الگوريتم‌هاي پيچيده امنيتي براي نگهداري کليدهاي لازم درون دستگاه کارت‌خوان قرار مي‌گيرد و مسلماً قيمت بيشتري دارند.

کارت‌هاي غيرتماسي

در کارت‌هاي غيرتماسي انتقال اطلاعات و تمامي ولتاژهاي مورد نياز به‌صورت بي‌سيم از طريق سيگنال‌هاي RF (فرکانس‌هاي راديويي) و روش‌هاي تزويج القايي صورت مي‌گيرد. سيستم‌هاي RFID ( Radio Frequency Identification ) در ابتدا براي مسيريابي، تشخيص موقعيت اجسام و مکان سنجي استفاده گرديد و بر حسب مسافت و برد لازم دو نوع Passive و Active به‌وجود آمد که تفاوت اصلي در اين موارد وجود باتري (منبع تغذيه) در نوع Active براي افزايش طول برد بود.
در حال حاضر در دنياي کارت‌هاي غيرتماسي، با توجه به استفاده‌هاي مکرر، ابعاد کارت‌ها و عدم نياز به برد و مسافت بالا از نوع Passive اين سيستم‌ها استفاده مي‌شود و لذا محدوديت‌هايي بر اساس فرکانس کاري و طول موج در اين سيستم‌ها ايجاد مي‌شود.

شخصي‌سازي کارت‌ها

با افزايش استفاده روزمره از کارت‌ها ، شخصي‌سازي آنها نيز دچار تحولات شگرفي شده ‌است. امروزه ثبت لوگوهاي زيبا و جذاب در کنار موضوعات تبليغاتي نقش بزرگي در جذب مشتري و چرخه کارت ايفا مي‌كند.
عمليات و مراحل تبديل يک کارت خام سفيد که از شرکت توليد کننده کارت تحويل گرفته مي‌شود به کارتي که در دسترس افراد استفاده کننده قرار مي‌گيرد و مشخصات فردي دارنده کارت و شرکت صادر کننده را در بر دارد، شخصي‌سازي کارت مي‌گويند. طبيعي است که شخصي سازي از فازهاي گوناگون تشکيل يافته و از مراحل بسيار مهم در صدور کارت است.
يکي از جديدترين تکنولوژي‌هايي که امروزه براي شخصي‌سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ثبت متن و يا لوگوي خاصي که معمولاً نشان دهنده شرکت صادر کننده کارت است بر روي قسمت مرکزي کارت با ليزر است. به علت شرايط ويژه و هزينه بالاي اين تکنولوژي تعداد دستگاه‌هاي شخصي‌سازي محدودي از آن سود مي‌جويند که مي‌توان از DataCard به عنوان مهم‌ترين آنها ياد کرد.

چاپ بر روي کارت

يکي از متداول‌ترين مراحل شخصي‌سازي کارت، چاپ لوگوي شرکت صادر کننده، نام فرد استفاده کننده، عکس فرد استفاده کننده، تبليغات و ساير اطلاعات درخواست شده بر روي کارت است که به علت مواد تشکيل دهنده کارت‌ها (پي‌وي‌سي) از چاپگرهاي مخصوص کارت با ريبون‌هاي متفاوت استفاده مي‌شود.
امروزه چاپگرهاي جديد امکان بارگذاري دسته‌اي کارت‌ها، دريافت دسته‌اي اطلاعات لازم و حتي چاپ همزمان دو روي کارت را دارند. بديهي است که هم‌زمان با خواندن اطلاعات چاپي از فايل يا پايگاه داده موجود و چاپ کارت‌ها، گزارشي نيز از مراحل انجام گرفته در نرم افزار لازمه توليد و نگهداري مي‌شود.
همچنين اين چاپگرها به علت وجود چيپ و نوار مغناطيسي روي کارت‌ها ، قابليت تعريف و چاپ بر روي قسمت‌هاي خاصي از کارت بدون لطمه زدن به ساير قسمت‌ها را دارد و معمولاً چاپ آنها به‌صورت حرارتي و با ترکيب رنگ‌هاي اصلي صورت مي‌گيرد.
پس از اتمام چاپ رنگي کارت نيز در صورت نياز برخي از چاپگرها قابليت چاپ هولوگرام و يا يک لايه محافظ (لامينيت) طرح‌دار بر روي کارت براي جلوگيري از فرسايش رنگ چاپ شده بر اثر استفاده روزمره را دارند.

چاپ برجسته (Embossing )

از اين تکنولوژي معمولاً براي درج برجسته نام مشتري، شماره حساب مشتري و تاريخ انقضاي کارت مشتري بر روي کارت استفاده مي‌شود. در دستگاه‌هاي جديد علاوه بر قابليت تعريف اندازه قلم (Font)، توانايي تعريف قلم‌هاي گوناگون نيز تعبيه شده ‌است، به‌ صورتي‌که دستگاه‌هاي حاضر توانايي پشتيباني از قلم‌هاي فارسي را نيز دارند. در ارتباط با محل درج برجسته بر روي کارت نيز استانداردهايي موجود مي‌باشند ولي در حالت عادي به جز محل خواندن Head محدوديتي براي محل درج وجود ندارد.

رمزنگاري چيپ/مغناطيس

پس از انجام کليه مراحل چاپي در نهايت عمل رمزنگاري چيپ/مغناطيس صورت مي‌گيرد. در اين مرحله اطلاعات لازم مورد نياز از طريق دستگاه به حافظه کارت انتقال ‌يافته و کارت براي استفاده آماده مي‌گردد.
در کارت‌هاي هوشمند از آنجا که رمزهاي توليد شده و ساير کليدها نيز در اين مرحله بر روي کارت منتقل مي‌شوند، از الگوريتم‌ها و تمهيدات ويژه‌اي براي بالا بردن ضريب امنيتي استفاده مي‌گردد.
در اين قسمت رمز اوليه اختصاص داده شده به مشتري بر روي کاغذهاي مخصوص چاپ و با پوششي مناسب پوشانده مي‌شود. چون که رمزها جداگانه و مستقلاً در اين ماجول استفاده مي‌شوند، معمولاً بين محل نگهداري رمزها و اين قسمت از سخت افزارهاي امنيتي ويژه نظير HSM استفاده مي‌شود. بديهي است که پس از چاپ رمزها به هيچ وجه رمزها نگهداري نشده و قابليت دسترسي به آنها وجود ندارد.

پوشش كارت

پس از انجام کليه مراحل و اطمينان از صحت آنها، کارت‌ها توسط اين ماجول به‌طور اتوماتيک درون پاکت‌هاي مخصوص از قبل چاپ شده قرار گرفته که حاوي نام صاحب کارت، مشخصات، آدرس و بروشرهاي لازم جهت استفاده است.

میکروپروسسور درکنترل فرکانس :

۵۲۰B یک دستگاه فرکانس متوسط است که بوسیله میکروپروسسور کنترل می شود، دارای نمایشگر LCD یا (Liquid Crystal Display و دو خروجی می باشد.
کنترل های تاچ سوییچ و نمایشگر LCD این امکان را به استفاده کننده می دهد که با سرعت و دقت پارامترها را انتخاب کرده و بر روی نمایشگر LCD به وضوح مشاهده نماید. تراپیست به سرعت با کنترل ها آشنا شده و از سهولت استفاده در درمانهای کلینیکی لذت خواهد برد.
خصوصیات منحصر به فرد :۵۲۰B مانند هر دستگاه اینترفرنشیال می تواند به صورت دو الکترودی، چهار الکترودی، چهار الکترودی با سیستم وکتوراسکن مورد استفاده قرار گیردوآن به خاطر کنترل آن به وسیکه ی میکروپروسسور است. اما آنچه این دستگاه را متمایز می سازد جریان های کاملاً اختصاصی است.

میکرو پروسسور در دستگاههای کارت خوان :

این سیستم با استفاده از کارت-بلیت هوشمند بدون تماس قادر به ثبت اعتبار مالی و دیگر اطلاعات دارنده کارت میباشد. و موارد استفاده ی آنها در این مکانهایی است .
▪ مترو، اتوبوسرانی، عوارض اتوبان
▪ تعاونی فرهنگیان، تسهیلات رفاهی و بُن کارمندی
▪ مراکز تفریحی و باشگاههای ورزشی
▪ شناسنامه پزشکی بیمار
▪ سلف سرویس دانشگاهها و ادارات
▪ پارکینگها
▪ کارت تلفن،
▪ پارکومتر،
▪ جایگاههای سوختگیری

مشخصات سختافزاری دستگاه:

▪ میکروپروسسور: ۱۶ بیت
▪ پردازنده رمزنگار کمکی
▪ ارتقاء خودکار نرم افزاری با فلاش بایوس (منحصر بفرد در ایران)
▪ حافظه: ۵۱۲Kb اصلی و ۵۱۲Kb برای Bios
▪ بازسازی هوشمند اطلاعات کارت
▪ سازگاری ساختار کارت با استاندارد بین المللی
▪ ذخیره سازی دوگانه اطلاعات برای بازیافت اضطراری
▪ رابط: RS۲۳۲, RS۴۲۲ و مودم ‏(RS۴۸۵ بنا به سفارش)
▪ پورت چاپگر
▪ مجهز به UPS داخلی جهت کار هنگام قطع برق
▪ باتری پشتیبان برای نگهداری اطلاعات
▪ ۲ رله برای کنترل چراغ سبز و قرمز (و آژیر)
▪ نمایشگر با کیفیت FSTN دارای لامپ پس زمینه

امکانات جانبی:

▪ اتصال به راه بند،
▪ نمایشگر بزرگ بیرونی،
▪ صفحه کلید بیرونی

مشخصات کارت:

▪ چیپ MIFARE
▪ ابعاد: ISO ۷۸۱۶
▪ حافظه: ۱۰۲۴ بایت ‎(*۸ BIT) EEPROM
▪ عمر خدماتی چیپ: ۱۰۰۰۰۰ بار نوشتن،
▪ ۱۰ سال حفظ اطلاعات

گزارش پاسخهاو سؤالات منتخب

پاسخ سؤال1 : لطفا توضيحاتي در خصوص سيستمهاي حمل‌و‌نقل هوشمند ارائه فرماييد، با توجه به صدور كارت هوشمند براي رانندگان و ناوگان جاده‌اي مراتب را اعلام فرماييد.

يك از موارد ايده‌ال بكارگيري سيستم‌هاي حمل‌ونقل ( ITS ) است كه مي‌تواند افق تازه‌اي براي دستيابي به تحرك مستمر درجامعه ارتباطي و اطلاعاتي را ايجاد كند.
سيستم حمل‌ونقل هوشمند ( ITS ) شامل طيف وسيعي از ابزارهاي جديد براي اداره شبكه حمل‌ونقل و سرويس دهي به مسافران است. ابزارهاي ( ITS ) كه حمل‌ونقل تله ماتيك نيز خوانده مي‌شود بر سه مشخصه اصلي اطلاعات ارتباطات و تجمع استوار مي‌باشد. جمع‌آوري،‌ پردازش، تجمع و عرضه اطلاعات اساس( ITS ) است. كساني كه مستقيماً از مزاياي ( ITS ) بهره‌ مي‌جويند،‌ از مالكان و اداره كنندگان شبكه‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي و راه آهن،‌ استفاده كنندگان و كاربران وسايط نقليه و ديگر مسافران گرفته تا آنهايي كه مخارج زندگيشان از طريق شبكه جاده‌اي تأمين مي‌گردد. همه و همه با شرايط و نيازهاي گوناگون از ( ITS ) سود خواهند برد. با استفاده از ( ITS ) مسافران از ايمني و آسايش بيشتري، اطلاعات بهتر و زمان سفر كوتاهتر بهره
خواهند جست. ( ITS ) به شبكه و اپراتورهاي ناوگان براي ارائه بهتر و موثرتر خدمات كمك نموده و مسؤولين مربوطه در تعيين سياستگذاري و اجراي اقدامات لازم براي حصول اطمينان از سيستم حمل‌ونقل پايدار در قرن آينده كمك خواهد كرد.
( ITS ) موجب مزاياي ذيل براي ناوگان خودرويي و اپراتورهاي زير ساخت‌هاي بزرگراهها مي‌شود:
1- موقعيت‌يابي خودكار وسيلة نقليه و محموله‌ها ( AVL )
2- ارسال محموله‌ها به كمك كامپيوتر ( CAD )
3- مديريت ناوگان حمل‌ونقل
4- نظارت دقيق بر راننده‌ها ( كاهش خسارات)
5- اخذ الكترونيكي عوارض ( ETS )
6- كرايه‌هاي حمل‌ونقل عمومي و صدور بليط
در مورد صدور كارت هوشمند توسط سازمان حمل‌ونقل موارد مشروحه ذيل مورد توجه قرار گرفته است:
1- شناسايي دقيقي رانندگان فعال و غير فعال
2- جلوگيري از صدور كارتهاي تقلبي
3- پيش‌بيني مراحل صدور، تمديد، المثني و تجديد كارت
4- استفاده از كارت و سهولت در صدور بارنامه
5- ثبت تخلفات
6- تسريع در راه‌اندازي بارنامه الكترونيكي
7- شماره پلاك، موتور و شاسي كه رد ان ثبت شده است.
8- مشخصات راننده شامل: بيمه،‌ آدرس،‌ سوابق و ...
( ITS ) در واقع اختلاط فن‌آوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي با وسايل نقليه با شبكه‌هاي راهي است كه مسافران و كالاها بوسيلة آنها جابجا مي‌شوند. استفاده كنندگان از وسايل حمل‌ونقل عمومي همه و همه از خدمات ( ITS ) استفاده مي‌نمايند. سيستم حمل‌ونقل ( ITS ) باعث افزايش كارايي، امنيت، راحتي و بهبود شرايط زيست محيطي مي‌گردد.
چهار مورد اصلي توسعه و ايجاد ( ITS ) به شرح ذيل مي‌باشد:
1- خودروهاي شخصي
2- حمل‌ونقل عمومي
3- خودروهاي تجاري
4- بستر و مسائل زيربنايي جاده‌اي
ادامه دارد.....




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما