اگزما در کمين دست شماست!

بسياري از خانم هاي خانه دار، جراحان و کارگران صنايع عادت کرده اند که پوست دست شان را هميشه خشک و ملتهب ببينند. آنها به اقتضاي شغل شان مجبورند هميشه با آب و مواد شيمياي سرو کار داشته باشند و مجبورند با چنين مشکلات پوستي دست و پنجه نرم کنند. آيا آنها نيز مي توانند با به کار بستن توصيه هايي از دست اين مشکل خلاص شوند؟
يکشنبه، 18 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگزما در کمين دست شماست!
اگزما در کمين دست شماست!
اگزما در کمين دست شماست!

نويسنده:اکرم خواجوند




هشدار به زنان خانه دار

بسياري از خانم هاي خانه دار، جراحان و کارگران صنايع عادت کرده اند که پوست دست شان را هميشه خشک و ملتهب ببينند. آنها به اقتضاي شغل شان مجبورند هميشه با آب و مواد شيمياي سرو کار داشته باشند و مجبورند با چنين مشکلات پوستي دست و پنجه نرم کنند. آيا آنها نيز مي توانند با به کار بستن توصيه هايي از دست اين مشکل خلاص شوند؟
پوست دست بسياري از خانم هاي خانه دار در اثر کارهاي خانگي روزمره، ملتهب و قرمز است. اين نوعي اگزماي دست است که به نام «درماتيت خانم هاي خانه دار» معروف است و اکثر خانم ها (و آقاياني که در کارهاي خانه کمک مي کنند) گرفتارش هستند.

ليست سياه خانه داري

ليست موادي که پوست دست را تحريک مي کنند و در طول کارهاي روزمره خانگي و تهيه غذاها مورد استفاده قرار مي گيرند، تقريباً بي شمار است و شامل مواد شيميايي موجود در اکثر پاک کننده ها ازصابون گرفته تا پاک کننده هاي اجاق گاز، تميز کننده ها، آمونياک، سفيد کننده، پوليش، شيشه پاک کن و حتي غذاها مي باشد. اگر شما باغباني مي کنيد، بايد با مواد تندتري مثل کودها، اسپري و خود گياهان نيز سرو کار داشته باشيد. ممکن است سابقه وجود ناراحتي هاي پوستي و خراش کوچک به علاوه عفونت هاي قارچي و باکتريابي نيز نقش داشته باشند.

آب هم پوست دست را تحريک مي کند؟

اغلب فعاليت هاي خانه داري توام با استفاده از آب است و آب در زمينه سازي تحريک، نقش مهمي بازي مي کند و تماس مکرر با آب، پوست را به مواد معمولي که در شرايط عادي تاثيري ندارند، حساس تر مي کند. ترو خشک کردن هاي مکرردفاع طبيعي خارجي ترين لايه پوست را مختل مي کند و لذا مواد موجود در کارهاي روزمره خانگي يا تفنني مي توانند در پوست به آساني نفود نموده و ايجاد تحريک کنند.
به اين ترتيب پرهيز يا کم کردن تماس با آب براي کنترل درماتيت خانم هاي خانه دار اهميت خاصي دارد. سعي کنيد از خيس کردن مکرر دست اجتناب کنيد و وقتي با آب سر و کار داريد دستکش لاستيکي با الياف نخي بپوشيد. دستکش با الياف نخي مهم است زيرا دستکش لاستيکي باعث عرق کردن و خيس شدن دست ها مي گردد ونيز دستکش لاستيکي داراي مواد تحريک کننده است. سعي کنيد دستکش رابيش از 15 تا 20 دقيقه در دست نکنيد و در صورت امکان قبلا از پودر دست يا پودر دستکش استفاده کنيد. مواظب باشيد دستکش هاي با الياف نخي را وقتي ازعرق خيس شده باشند، بشوييد و خشک کنيد.

3توصيه به خانم هاي خانه دار

1-هر وقت دست هايتان در معرض مواد شيميايي تحريک کننده قرار گرفت، آنها را با آب ولرم آبکشي کنيد و بعد کاملاً خشک نموده، کرم نرم کننده به کار ببريد.
2-موقع خواب، کرم دست را به مقدار زياد به دست ها بزنيد و دستکش نخي يا ابريشمي به دست کنيد تا باعث بالا بردن رطوبت دست گرديده، اثر کرم را افزايش دهد.
3-منتظرنباشيد مشکلي پيش بيايد تا کاري براي آن انجام دهيد. احتياطات لازم را از قبل به عمل آوريد. اگر ناراحتي بر طرف نشد، با متخصص پوست مشورت نماييد.

اگزماي دست

اگزماي دست يک اصطلاح عمومي براي هرگونه درماتيت دست است. اگزماي خانه داري دست جراح يا دست نانوا تنها نمونه هايي از درماتيت دست در حرفه هاي گوناگون هستند. اگزماي دست در حقيقت شايع ترين نوع درماتيت کارکنان صنايع است.
علل اگزماي دست زياد است زيرا دست در معرض انواع زيادي از مواد مختلف است.اگزماي دست مي تواند ناشي از خواص خود ترکيبات يا از پاسخ آلرژيک بدن به اين ترکيبات باشد. به عنوان مثال عکس العمل به صابون از طبيعت تحريک کنندگي صابون است ولي در سم گياهي پيچک از پاسخ آلرژيک بدن نسبت به سم گياه پيچک است. اشخاص با سابقه اگزماي اتوپيک که مثل آسم، رينيت (گرفتگي بيني) و اگزماي کودکان، يک نوع آلرژي است، براي ابتلا به اگزماي دست مساعدتر هستند. ممکن است اين افراد به مواد تحريک کننده حساس تر بوده يا اگزماي دست داشته باشند که بخشي از مساله سرشتي و زمينه اي آنها است. عوامل محيطي در منزل و محيط کار نيز مهم است. اين عوامل عبارتند از رطوبت پايين، تماس مکرر با مواد شيميايي، تحريک کمننده ملايم و کثرت شستشوي دست.

آقايان هم مراقب باشند

مردها اغلب در مورد مراقبت اصولي دست که براي کم کردن عوارضي ناشي از محيط اطراف اهميت دارد، کوتاهي مي کنند. آنها هيچ وقت مواد تحريک کننده را بلافاصله از دستشان دور نمي کنند و هرگز براي کنترل خشکي پوست شان به صورت روتين از کرم دست استفاده نمي کنند و علاوه بر اينها مردان تماس بيشتري با مواد صنعتي دارند.

خوددرماني نکنيد

مردم اغلب سعي مي کنند اگزماي دست را خودشان معالجه کنند و اين امر ناراحتي را بدتر مي کند. بعضي اوقات فرآورده هاي نا مناسب، ممکن است به ايجاد جوش هاي آلرژيک، روي اگزماي معمولي دست منجر گردند و عفونت ثانوي نيز ايجاد گردد و بالاخره وقتي بيمار به مطب پزشک مي رود، ممکن است دو سه ناراحتي جداگانه داشته باشد اما هنگامي که اين ناراحتي ها تشخيص داده شدند، متخصص پوست مي تواند علت اصلي اگزماي دست را مشخص نموده با موفقيت آن را معالجه نمايد.
منبع:روزنامه سلامت شماره 228




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.