فوت کردن سلامتی با فست فود!

غذاهای آماده‌ای که سریع تهیه می‌شوند، مانند انواع ساندویچ‌ها و پیتزایی که از آن نام بردید، خوشمزه‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ذائقه شما را نوازش دهند. از آنجایی که شما نوجوان هستید و دوست دارید لذت‌های غذایی زیادتری را تجربه کنید و تنوع بیشتری به سبد غذایی خودتان بدهید، مشتری پر و پا قرص این گونه غذاها می‌شوید. در رابطه با فست فودها به نکات زیر توجه کنید.
شنبه، 20 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
فوت کردن سلامتی با فست فود!
پرسش:

علاقه زیادی به خوردن ساندویچ، پیتزا و فست فودها دارم، ولی پدر و مادرم با این کار من مخالفت می‌کنند. به نظر شما، کار من اشکال دارد یا والدینم سخت‌گیری می‌کنند؟

پاسخ:

خوشمزه ولی...

غذاهای آماده‌ای که سریع تهیه می‌شوند، مانند انواع ساندویچ‌ها و پیتزایی که از آن نام بردید، خوشمزه‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ذائقه شما را نوازش دهند. به عنوان مثال، در ترکیب نوشابه‌ای که همراه این فست فودها مصرف می‌کنید، ماده‌ای وجود دارد که باعث گزش زبان است یعنی مثل قلقلک برای زبان شماست و شما را به مصرف بیشتر و خوردن بیشتر تشویق می‌کند، با اینکه ضررهای زیادی برای آن وجود دارد. از آنجایی که شما نوجوان هستید و دوست دارید لذت‌های غذایی زیادتری را تجربه کنید و تنوع بیشتری به سبد غذایی خودتان بدهید، مشتری پر و پا قرص این گونه غذاها می‌شوید.

جعبه روغن!

با مصرف غذاهای آماده، حجم زیادی از چربی و پروتئین را دریافت می‌کنید که به سنگین شدن منتهی می‌شوند، بدون آنکه مواد غذایی لازم خود را دریافت کرده باشید. هر وقت به ساندویچ گاز می‌زنید یا اولین لقمه پیتزا را در دهان می‌گذارید، یادتان باشد مثل این است که یک ماست‌خوری روغن مصرف می‌کنید. چربی بالای فست‌فودها به همراه پروتئین اشباع‌شده‌ای که در آنها وجود دارد، باعث کند شدن سیستم بدنی و روانی شماست و در کاهش تمرکز، حوصله و اراده شما تاثیر می‌گذارد. به ویژه اگر این مصرف خیلی بالا باشد و بدتر آنکه شما به هیچ ورزش منظمی علاقه نداشته باشید، آن وقت است که روز به روز اوضاع وخیم‌تری را تجربه خواهید کرد.

سس! سس! سس!

این ماده رنگارنگ و به ظاهر زیبا، کبد نازنین شما را به طور مستقیم هدف می‌گیرد و با مصرف بالای آن، که عشق خیلی از نوجوان‌هاست، مشکلات جسمی و روانی هم راه می‌افتد. زمانی که کبد شما با مصرف سس‌های قرمز، سفید و زرد چرب گردد، رنگ از چهره شما کوچ می‌کند و به زیبایی شما لطمه می‌زند. همچنین زمانی که چربی سس را به بدن خود تحمیل می‌کنید، تنبلی و بی‌حالی را هم به روان و روحیه خود تعارف کرده‌اید. سس‌ها از هر رنگی که باشند، مأموریت دارند که شما را به خوردن بیشتر و تلاش کمتر بکشانند و ذائقه‌تان را از مصرف دیگر محصولات مفید دور کنند.

زود باش، گرسنه‌ام!

یکی از دردسرها غذاهای آماده، کم‌تحملی ما نسبت به گرسنگی است. به ترجمه «فست فود» دقت کنید: «غذای سریع». زمانی که سیستم تغذیه خود را به دریافت پاسخ در سریع‌ترین زمان ممکن عادت دهید، معلوم است که در برابر گرسنگی و تحمل آن، دچار مشکل خواهید شد. با مصرف بی‌رویه غذاهای برقی! انتظار شما از مدیر تغذیه خانه هم بالا می‌رود و گاهی آشپزخانه منزل خودتان را با ساندویچی محل اشتباه می‌گیرید و داد و بیدادها و نق زدن‌های شما در زمانی که کمتر از ده دقیقه به غذا مانده، خودش را نشان می‌دهد. در همین ده دقیقه است که سراغ یخچال، کیک و دیگر خوراکی‌ها می‌روید و از نعمت غذای سفره محروم می‌شوید.

چه کنم؟

مصرف غذاهای آماده را محدود کنید.

زمان مشخصی را برای این کار تعیین کنید؛ مثلا هر دو هفته یک بار!

با توجیبی خودتان از این غذاها بخرید و به هیچ وجه برای خرید ساندویچ، از پدر و مادرتان پول اضافه نگیرید.

به تدریج از لذت آن کم کنید. مثلا این بار مصرف سس را کنار بگذارید و دفعه بعد، نوشابه نخورید.

خودتان این ساندویچ‌ها را با هزینه کمتر و سلامت بیشتر تهیه کنید.

تا می‌توانید ذائقه خود را با مصرف میوه‌های رنگارنگ و متنوع آرام کنید.

برای هر بار مصرف اضافه این نوع غذاها، جریمه‌ای برای خودتان از جنس خوردنی‌ها تعیین کنید. مثلا اگر با خوردن شیر مشکل دارید، با خودتان عهد کنید که بعد از هر بار مصرف فست‌فود، تا سه روز، هر روز یک لیوان شیر مصرف کنید.

فریب خوشمزه بودن را نخورید و خودتان را به تغذیه عاقلانه عادت دهید.

نویسنده: ابراهیم اخوی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.