آثار فردي نماز با انس و حضور قلب
الف) آثار اخلاقي
براي رسيدن به فضايل اخلاقي و دوري از رذايل نفساني راههايي در قرآن و احاديث ائمه عليهم السلام بيان شده است که يکي از آن ها «نماز» است. نماز در تربيت اخلاقي و شکوفايي و ايجاد فضايل اخلاقي در انسان تأثير به سزايي دارد که در ذيل به برخي از آن ها اشاره مي کنيم.
1. تکامل و خودسازي
2. اخلاص
هر کس که عبادت با اخلاص را به سوي خدا تقديم کند، خدا هم برترين مصلحت ها را براي او منظور مي دارد.(7) روح نماز اخلاص است(8) و نمازگزار از نماز رياکارانه و بدون اخلاص نهي شده است. نماز مطلوب، نمازي است که براي رضاي خدا برپا شود و اگر در نماز درجه اي از آلودگي شرک و ريا باشد، به همان نسبت از مقام قرب دور خواهد شد. چون ريا با حقيقت و واقعيت نماز سازگار نيست. نماز براي نيايش و مناجات با قدرت برتر هستي است و چون بدون اخلاص برپا شود، گفت و گوي نمازگزار با خدا بي معنا جلوه مي کند. به اين ترتيب، نمازگزار بايد هر روز با برپايي نماز، اخلاص را تمرين کند. امام باقر عليه السلام مي فرمايد: «الصلاه بيت الاخلاص؛ نماز خانه اخلاص است.»(9)
3. تواضع
فجعل الله الايمان تطهيراً لکم من الشرک و الصلوه تنزيهاً لکم عن الکبر.(10)
خداوند ايمان را وسيله پاکسازي شما از آلودگي شرک و نماز را براي دوري و پاک نمودن شما از تکبر قرار داد.
اعمال و ذکرهاي نماز بيانگر تواضع است و توجه عميق به آن ها تواضع را در انسان ايجاد مي کند. تکبيره الاحرام، دعا و خواهش از خداوند و سوره حمد از جمله ذکرهاي نمازهستند که کبر و خود بزرگ بيني را از انسان دور مي کنند. سجده و رکوع و ايستادن با رعايت ادب و وقار در مقابل خداوند مرور هر روزه درس تواضع است.
مستحبات نماز مثل تحت الحنک به گردن آويختن براي روحانيون گذاشتن بيني بر روي خاک، خشوع(11) و دعاهايي که در نماز و تعقيبات آمده، از اشکال ديگر تواضع است.
4. صبر
ياد خدا، نيايش و نماز، نيروي معنوي تجديد شونده اي در انسان ايجاد خواهد کرد که او را در رويارويي با مشکلات نيرو مي بخشد. امام علي عليه السلام مي فرمايد: «الذکر يشرح الصدر؛ ياد خدا سبب شرح صدر مي شود.»(13) نماز بهترين وسيله استعانت و کمک خواهي از پيشگاه الهي است. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله هرگاه با دشواري روبه رو مي شد، از نماز استعانت مي جست: «اذا حزبه امر فزع الي الصلوه»(14) امام صادق عليه السلام مي فرمايد: هنگامي که با غمي از غم هاي دنيا رو به رو شديد، وضو بگيريد و به مسجد رفته نماز بخوانيد و در حال نماز دعا کنيد،(15) امام صادق عليه السلام در حديث ديگري مي فرمايد: «هر گاه براي اميرالمؤمنين عليه السلام پيش آمدي مي شد و حضرت را ناراحت مي کرد، به نماز پناه مي برد و ناراحتي خود را به آن جبران مي کرد.(16)
نماز موجب وسعت رزق،(17) برطرف شدن حوايج،(18) دفع بلا(19) و رفع مشکلات و ناراحتي مي گردد.(20) و به اين ترتيب، انسان را در تحمل مشکلات ياري مي دهد.از طرف ديگر، نماز با افزايش ايمان سبب مي شود نمازگزار خود را به گونه اي ابدي به جهان مادي متعلق نداند و با ديد ديگري وقايع را بنگرد. در نتيجه، با تغيير بينش، مشکلات را تحمل مي کند و به آرامش رواني دست مي يابد.
انديشمندان غربي نيز به نقش دعا در مبارزه با دشواري ها اعتراف کرده اند. نورمن وينسنت گريسي مي گويد:
دعا و نماز بزرگ ترين نيرويي است که براي مبارزه با دشواري هاي زندگي روزانه و به دست آوردن آرامش روحي، شناخته شده است.(21)
گاندي رهبر بزرگ مردم هند مي گويد:
اگر نماز نبود و با خدا ارتباط پيدا نمي کردم، به طور حتم سال ها بود که ديوانه شده بودم.(22)
ب) آثار تربيتي
همه انسان ها به دنبال سعادت هستند و داراي دو بعد وجودي اند. نماز در اين راستا سبب شکوفايي استعدادهاي بالقوه انسان مي شود و شخصيت برجسته اي از انسان به تصوير مي کشد، زيرا نماز سبب خودشکوفايي(23)، خودآگاهي(24) و نشاط عقلاني(25) مي شود.
1. ثبات شخصيت
تسليم در مقابل آموزه هاي يک دين و پيروي از يک مذهب و پيمودن راهي که صراط مستقيم باشد، ويژگي مهم و برجسته نمازگزاران است. نمازگزار ضمن تکرار يک مجموعه از ذکرها و واژه هاي مشخص در نمازهاي خود پيوسته يک عقيده واحد و يک خط مشي مشخص را در زندگي خود دنبال مي کند. به اين ترتيب، گويي يک شخصيت ثابت و يک روش و منش معين و هميشگي را براي خود برمي گزيند و در روند تکرار نماز، اصول اساسي خود را يادآوري کرده و پيوسته به تثبيت شخصيت خود مي پردازد.
روانکاو معروف، هانري لنگ چنين مي گويد:
در نتيجه تحقيقات طولاني خود در اجراي آزمايش هاي رواني بر روي افراد، به اين موضوع پي برده ام کسي که با دين سرو کار داشته باشد و به عبادت بپردازد، آن چنان شخصيتي نيرومند پيدا مي کند که هيچ گاه يک نفر بي دين، نمي تواند چنين شخصيتي به دست آورد.(26)
2. نظم و انضباط
به عبارت ديگر ، تکرار اين اعمال در هر روز سبب مي گردد نمازگزار ، فردي منظم و منضبط شود ؛ زيرا نظم نهفته در اين عمل عبادي به انسان ياد مي دهد که چگونه در ديگر امور زندگي منظم و مرتب باشد .
3. احساس قدرت و عزت
اميرالمؤمنين علي عليه السلام در مناجات خود با خداي متعال چنين مي گويد: «الهي کفي بي فخراً ان اکون لک عبداً و کفي بي عزاً ان تکون لي رباً؛ خدايا اين افتخار مرا بس، که بنده تو باشم و اين عزت مرا کافي است که تو پروردگار من باشي».(28)
نماز سندي است بر بندگي بنده و ربوبيت خداوند و شاهد صدقي بر اين پيوند با برکت و افتخارآفرين است.
4. ادب برخاسته از نماز
تواضع
خوش زباني
نظافت
رعايت آداب خاص
متانت و وقار
5. تمرکز ذهن
ج) آثار بهداشتي نماز
اين توصيه ها يک عامل تشويقي مؤثر براي رعايت بهداشت دهان و دندان نمازگزار است؛ زيرا نمازگزاري که مي داند هر رکعت نماز با مسواک، با هفتاد رکعت بدون مسواک برابر است، مسواک زدن را رها نمي کند.(31)
نمازگزاري که مي داند بايد به هنگام نماز پاک باشد، رعايت بهداشت فردي به طور طبيعي براي او در اولويت قرار مي گيرد، به تبع آن در انديشه فراهم کردن امکانات بهداشتي مي افتد.
نمازگزاري که مي داند که هنگام نماز بايد خداوندي را عبادت کند که زيبايي را دوست دارد، بهداشت فردي خود را جدي مي گيرد. هم چنين در بعد اجتماعي پاکيزگي مسجد براي او حکم يک فريضه را پيدا مي کند.
تأکيد بر مسايل بهداشتي آن چنان که در اسلام مورد توجه قرار گرفته که حتي «استنشاق» يکي از مستحبات وضو قلمداد شده است.
تومانيانس مي نويسد:
در غضروف هاي بيني گاهي کرمي توليد مي شود که سبب سردرد فوق العاده شديد و کاهش بينايي چشم مي شود. براي دفع اين کرم بهترين وسيله، شست و شوي بيني با آب سرد است.(32)
پوشيدن لباس تميز نيز يکي ديگر از مستحبات نماز است که در بهداشت و نظافت مؤثر است.
آثار ديگر نماز عبارت اند از: بهداشت خوب، شادابي جسم، آرامش عضلات، درمان بيماري فشار خون، عفونت کليه و مجاري ادرار، عفونت هاي گوارشي، ايمني حواس، درمان عفونت هاي تنفسي، بيماري هاي دهان و دندان، بيماري هاي پوست و بيماري هاي واگيردار، افزايش طول عمر، جلوگيري از بيماري هاي مقاربتي و اعتياد، درمان وسواس هاي فکري و عملي، جلوگيري از شيوع خودکشي، بهبود بيماري هاي تيروئيد و جلوگيري از سکته هاي قلبي و مغزي، زخم هاي گوارشي و جلوگيري بيماري آسم.(33)
نماز بر بهداشت و آرامش روان نيز مؤثر است که اين موضوع در ابتداي بحث ضرورت نمازگزاري مورد بحث قرار گرفت.
پي نوشت :
1- «قد افلح من زکها» شمس: 9.
2- «ان الصلاه تنهي عن الفحشاء و المنکر؛ نماز انسان را از بدي باز مي دارد.» (عنکبوت: 45).
3- قال علي عليه السلام: «الصلوه حصن من سطوات الشيطان؛ نماز دژي محکم در مقابل حملات شيطان است.» ميزان الحکمه، ج5، ص367؛ غررالحکم و درر الکلم، ص 56. اسرار الصلوه شهيد ثاني، ص10.
4- «ان الحسنات يذهبن السيئات.» (هود: 114).
5- قال علي عليه السلام: «اعلي العباده اخلاص العمل؛ بالاترين عبادت خلوص در انجام عمل است». غرر الحکم، ج1، ص98.
6- قال علي عليه السلام: «الاخلاص ملاک العباده؛ اخلاص ملاک عبادت است». غررالحکم، ج1، ص30.
7- بحارالانوار، ج70، ص250؛ ج67، ص249.
8- قال الصادق عليه السلام: «ليست الصلوه قيامک و قعودک انما الصلاه اخلاصک و ان تريد بها الله وحده؛ نماز قيام و قعود نيست. بلکه نماز اخلاص و خداخواهي توست». شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج1، ص325.
9- بحارالانوار، ج78، ص183.
10- اعيان الشيعه، ج1، ص316؛ الاحتجاج، طبرسي، ج1، ص134.
11- فروتني قلبي و دروني.
12- اصول کافي، ج3، ص140و142، ح 1و4؛ امام خميني، چهل حديث، ج1، ص253.
13- منتخب الغرر، ص62.
14- تفسير در المنثور، ج1، ص386.
15- تفسير نمونه، ج1، ص155؛ مجمع البيان، ج1، ص100؛ وسايل الشيعه، ج5، ص263.
16- همان، ص263.
17- نک: نمازهاي مستحبي.
18- امام صادق عليه السلام: «اذا اردت حاجه فصل رکعتين وصل علي محمد و آل محمد و سل تعطه؛ هنگام حاجت دو رکعت نماز بخوان و درود بر پيغمبر و آل او بفرست، حاجتت را بخواه که به تو داده مي شود.» فروع کافي، ج3، ص479 احاديث ديگري نيز در اين مورد وجود دارد. بحارالانوار، ج85، ص324؛ نک: نمازهاي مستحبي.
19- مستدرک الوسائل، ج1، ص470.
20- تفسير در المنثور، ج1، ص 67؛ وسايل الشيعه، ج5، ص263؛ مجمع البيان، ج1، ص100؛ وسايل الشيعه، ج5، ص263؛ مکارم الاخلاق، ص259؛ قصار الجمل، ج1، ص386.
21- کليدهاي خوش بختي، ترجمه احمد آرام، ص386 و388.
22- گاندي، همه مردم برادرند، چ5، ص107، مرواريدهاي پراکنده، ص135.
23- 40 نکته پزشکي از نماز، ص94.
24- نماز از ديدگاه دانشمندان و متفکران، ص60.
25- همان، ص31.
26-هانري لنگ، بازگشت به سوي ايمان، ص26.
27- «استعينوا بالصبر و الصلوه؛ از نماز و صبر کمک بگيريد.» (بقره:)
28- بحارالانوار، ج77، ص400.
29- بحارالانوار، ج80، ص344.
30- همان.
31- يکصد و چهارده نکته درباره نماز، ص76.
32- قرآن و علوم روز، ص19.
33- نک: 40 نکته پزشکي پيرامون نماز.