
خط در دولت مادها
دولت ماد نخستین دولت ایرانی بود که در اواخر قرن هشتم پیش از میلاد تأسیس شد.
به گزارش هرودت، در زمان دَیااُکو (۷۲۷ـ۶۷۵ پیش از میلاد)، نخستین پادشاه ماد، دعاوی را مینوشتند و نزد وی میفرستادند.
او درباره آنها داوری میکرد و داوریهایش را باز پس میفرستاد.
با وجود این، تنها شاهد مستقیمی که نشان میدهد مادها خط را میشناختند، قطعهای سیمین است که در تپه نوشیجان کشف شده و بخشهایی از دو نشانه میخی بر آن برجای مانده، اما شناسایی نوع خط میخی و زبان آن ناممکن است.
از سویی، باتوجه به مناسبات فرهنگی مشهوری که میان آشوریها و مادها وجود داشته، فرض بر این است که مادها از خط میخی آشوری استفاده میکردندد.(ایرانیکا، ج ۶، ص ۴۵۸.)
درباره اینکه آیا مادها زبان خود را به کتابت درآورده بودند یا نه، بین ایرانشناسها اختلاف نظر وجود دارد چون سندی برای اثبات نیست.
در نوشتههای مورخهای یونانی اشارههایی به داستانها و اشعار حماسی و عاشقانه مادی دیده میشود.
اما این شواهد برای اثبات نگارش زبان مادی کافی نیست.
دیاکونوف از جمله کسانی بود که مادها را دارای خط و کتابت مخصوص خود میدانست.
به باور دیاکانوف، خطی که اکنون خط میخی فارسی باستان خوانده میشود و در کتیبههای شاهنشاههای هخامنشی به کار رفته، در اصل نوآوری مادها بوده است.
رودیگر اشمیت احتمال میدهد مادها از خط میخی آشوری بهره میبردند.
میه و بنونیست(خاورشناس، زبانشناس و ایرانشناس فرانسوی، شاگرد آنتوان مِیّه)، نخستین کسانی بودند که برخی از واژههای به کار رفته در کتیبههای فارسی باستان را که از قوانین آوایی این زبان پیروی نمیکرد، عناصر دخیل مادی نامیدند.
پس از آن نیز به تدریج، واژههای مادی دیگری در کتیبههای آشوری و بابلی، الواح ایلامی، اسناد آرامی و متون یونانی شناسایی شد.
بیشتر واژههای شناسایی شدهٔ مادی نامهای خاص (اسامی اشخاص، قبایل و مکانها) و اصطلاحات لشکری و کشوری است.
نخستین کسی که بهطور جدی با بهرهگیری از اصول زبانشناسی تاریخی و تطبیق به بازسازی زبان مادی پرداخت، مایرهوفر بود.
منبع:
بند ۱۰۱، Herodotus, Herodotus, with andEnglish translation by A D Godley, Cambridge ۱۹۲۰.
ایرانیکا، ج ۶، ص ۴۵۸.
حسن رضائی باغبیدی، تاریخ زبانهای ایرانی، ج۱، ص۳۷، اوساکا ۲۰۰۹.
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.