10 فرمان برای پیروز شدن در مناظره

برای برنده شدن در یک بحث، یک سری اصول کلی وجود دارد که ذاتی نیستند، یاد گرفتنی اند. مهم نیست که موضوع بحث چی باشد؛ رقابت انتخاباتی جزیره اوکازاکی یا کل کل قبل از بازی منچستر و بارسلونا؛ مهم این است که برنده شوید
پنجشنبه، 29 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
10 فرمان برای پیروز شدن در مناظره
10فرمان برای پیروز شدن در مناظره
10فرمان برای پیروز شدن در مناظره
 



 
برای برنده شدن در یک بحث، یک سری اصول کلی وجود دارد که ذاتی نیستند، یاد گرفتنی اند. مهم نیست که موضوع بحث چی باشد؛ رقابت انتخاباتی جزیره اوکازاکی یا کل کل قبل از بازی منچستر و بارسلونا؛ مهم این است که برنده شوید. البته قرار هم نیست هر ترفندی را به بهانه برنده شدن امتحان کنید. راه های غیر شرافتمندانه برای برنده شدن همیشه از راه های شرافتمندانه بیشترند اما دلیل نمی شود از آنها استفاده کنید. ما برایتان 10 فرمان برای بردن مناظره داریم که می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید و برایشان نگران جواب پس دادن در آن دنیا هم نباشید.

1-آماده باشید

حتماً قبل از مناظره می توانید مهم ترین انتقادهای رقیبتان را حدس بزنید. درباره این انتقادها فکر کنید و سعی کنید بهترین جواب ها را برایشان بیابید. این طوری تا حد زیادی جلوی غافلگیر شدن خودتان را می گیرید. اگر فکر می کنید سند و مدرکی برای پاسخگویی به آن بحث ها و ابهامات لازم است، تهیه کنید و با خود همراه داشته باشید (البته اندازه نگه دارید؛ نمی شود یک وانت زونکن و پوشه با خودتان ببرید!). این تاکتیک دفاعی را عیناً درباره حمله هم می توان به کار برد؛ یعنی درباره ضعف های رقیبتان فکر کنید، روی نحوه بیان و تعریف کردنش کار کنید و اسناد لازم را با خود ببرید.

2-مواظب تصویرتان باشید

تماشاچیان بیش از آنکه حرف ها و استدلال های شما یادشان بماند، ژست ها و حالت هایتان را به خاطر می سپارند. به همین خاطر باید خیلی مواظب باشید. آرامش خود را تا حد ممکن حفظ کنید؛ روی لرزش صدایتان کنترل داشته باشید و اصلاً در استفاده از حرکت دست ها زیاده روی نکنید؛ این حرکت شما را عصبی و مضطرب نشان می دهد؛ به جایش بهره گیری از حالات صورت را که البته مهارت بیشتری می خواهد توصیه می کنیم. کلمات را درست ادا کنید. کمی شمرده تر حرف زدن تأثیر بیشتری دارد. ممکن است از حرفهای رقیب عصبانی شوید؛ اشکالی ندارد اما بر خودتان مسلط باشید و این خشم را به صورت برافروختگی و پرخاشگری بیرون نریزید.

3-خوب گوش کنید

آدم ها موقع بحث و مناظره معمولاً به شدت استرس دارند، مثل مسابقه های فوتبال. این باعث می شود که فقط منتظر تمام شدن حرف رقیب باشند تا نوبت خودشان برسد؛ در حالی که یکی از مهم ترین استراتژی های پیروزی، استفاده از اشتباهات لحظه ای رقیب است(باز هم مثل مسابقه فوتبال)؛ به همین خاطر واجب است به حرفهایش با دقت کامل گوش کنید. در این راستا، یادداشت برداشتن از نکات مهم حرف های رقیب فواید چندی دارد؛ هم حواستان را به جای دیگری می برد و کمی از استرس شما کم می کند، هم باعث می شود چیزی از حمله ها یا دفاع های ضعیف حریف را از قلم نیندازید و هم اینکه همسو با فرمان دوم عمل می کند؛ تصویر یک آدم دقیق و منظم از شما به دست می دهد.

4-از طنز استفاده کنید

به هم زدن تمرکز رقیب از مهم ترین ابزارهای بردن در مناظره است. برای این کار باید عصبانی اش کنید اما از راهی شریف و آبرومند. استفاده از طنز در کلام، در عین حال که باعث می شود مناظره کمی از فضای خشک و جدی و رسمی اش خارج شود و قابل تحمل تر به نظر بیاید، می تواند برای نیل به این هدف به شما کمک کند. اما باید خیلی مواظب باشید که از حوزه ادب ونزاکت خارج نشوید، حرفی نزنید که درعین خنده دار بودن،برخورنده باشد و اتهامی بی سند به کسی وارد نکنید.

5-داخل موضوع صحبت کنید

فرافکنی مهارتی است که ما ایرانی ها واقعاً بر آن مسلطیم! کافی است درباره یک حرف پاسخی نداشته باشیم، آن وقت به راحتی می زنیم کانال 2 و هی تند و تند از چیزهایی حرف می زنیم که هیچ ارتباطی به حرف اصلی مطرح شده ندارد؛ این طور وقت ها باید کاملاً حواستان باشد که در دام نیفتید. سراغ مسائل بی ربط مطرح نشده نروید و بحث را به مسیراصلی اش بر گردانید؛ توضیح دهید که این جواب ها با سؤال شما ارتباطی ندارند و در ادامه، یک بار دیگر واضح و دقیق، ابهامتان را مطرح کنید.

6-ازبعضی حرف ها بگذرید

شما معصوم از گناه و اشتباه نیستید و بالاخره ممکن است سوتی هم داده باشید. رقیب شما هم که لزوماً آدمی ببوگلابی نیست و ممکن است متوجه آن باشد. پس اگر آن را به رخ شما کشید. دست و پای بیخودی نزنید و با مغلطه و سفسطه در صدد توجیه بر نیایید. می توانید درباره اش سکوت کنید و چیزی نگویید یا دنبال موردی مشابه در رقیب بگردید و بگویید: «بله، درست می فرمایید که ما «فلان» [یعنی نسبتی که تو دادی ]یعنی نسبتی که تو دادی اما خودتان را چه می گویید که بهمان [باز همان نسبت]».

7-همه برگ ها را اول رو نکنید

نباید به سرعت خودتان را خلع سلاح کنید؛ باید طوری برنامه ریزی کنید که تا دقایق آخر تیر برای شلیک داشته باشید؛ در غیر این صورت، ممکن است حریف شما در یک نوبت به همه انتقادها و ابهامات پاسخ دهد و شما دست خالی تا پایان ناچار از تکرار کردن همان حرف ها باشید و در انظار، آدمی که حرف خاصی برای گفتن ندارد جلوه کنید. آرام آرام شروع کنید، آمادگی، توانایی و آرامش حریفتان را محک بزنید و کم کم برگ ها را رو کنید. بهتر است تیرهای کاری تر را برای اواخر مناظره بگذارید که طرفین انرژی شان را از دست داده اند و کنترل و دقتشان کمتر شده است.

8-حرف رقیب را قطع نکنید

به خاطر همان استرس شدید 2 طرف، مناظره ها کاملاً این قابلیت را دارند که از حوزه منطق خارج شوند و به ورطه مجادله و به قول خودمان کل کل و رو کم کنی بیفتند؛ به همین خاطر باید از هر حرکتی که این احتمال را تشدید می کند، پرهیز کرد. شایع ترین رفتار این چنینی، پریدن در حرف رقیب است. شما سؤال یا انتقادی را مطرح می کنید و حالا طرف شما در حال پاسخگویی است؛ احساس می کنید بر اساس اطلاعات غلط حرف می زند یا اصلاً درباره چیز بی ربطی سخن می گوید. اگر همان لحظه حرفش را قطع کنید و بخواهید تذکر بدهید، شک نکنید که بازی را باخته اید چرا که تماشاچیان از شما تصویر یک انسان بی طاقت و بی انظباط را به ذهن خواهند سپرد.

9-ضعیف ترین انتقاد را درشت کنید

گاهی رقیب شما، برای اثبات یک ادعا مثال های متعددی می آورد که تمامشان نادرست و بی اساسند. این طور سخن گفتن در عین حال که وقت شما را برای توضیح یک سری بدیهیات تلف می کند، اعصابتان را هم به هم می ریزد اما آرام باشید و از این روش استفاده کنید ضعیف ترین مثالش را پیدا کنید، مستدل و با منطق پرت بودنش را ثابت کنید و بعد با یک لبخند ملیح و نمکین، انگشت های 2 دست را در هم حلقه کنید و بگویید:«حقیقتش باقی مثال هایی هم که زدید از همین جنس و به همین اندازه بی پایه است. اگر اجازه بدهید وقت را با جواب دادن به آنها نگیریم».

10-اطلاعات ساختگی ندهید

ممکن است بعضی جاهای مناظره، ضایع شوید، کم بیاورید و حرفی برای گفتن نداشته باشید. فراموش نکنید که این جور وقت ها خالی بستن و شاهد و مثال الکی آوردن و اطلاعات ساختگی دادن، فرقی با خودکشی نمی کند. کافی است رقیب شما در حین اجرای فرمان اول، حدس چنین عکس العملی را ازطرف شما زده باشد و اسناد و مدارک کافی برای رد آن آورده باشد. در این صورت حتی اگر شما تا آن لحظه سوار بر مناظره بوده باشید، دیگر این امتیازها به هیچ کارتان نمی آید چرا که ضربه فنی شده اید.
منبع:مجله همشهری جوان، شماره215



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.