سلامتی و تندرستی شماره شانزدهم

دانشمندان برای تقویت حافظه و باهوش شدن، راه‌کارهای بازگشت به تحصیل، رژیم غذایی سالم، آموزش حافظه و بازی های فکری را پیشنهاد داده‌اند... همان‌طور که می‌دانید پیاز خام ارزش غذایی بالاتری نسبت به پیاز سرخ کرده دارد. مصرف دو یا سه بار پیاز در هفته باعث پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود... بررسی‌های جدید نشان می‌دهد غذاهایی که خوردنی هستند؛ ولی ارزش غذایی ندارند مانند پفک و نوشابه‌های گازدار، فقط کالری‌زا هستند و پروتئین ندارند، در نتیجه می‌توانند در رشد کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارند.
پنجشنبه، 2 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سلامتی و تندرستی  شماره شانزدهم
 حدیث سلامتی

امام رضا(علیه السلام) فرمودند: «غذای خود را با سبک‌ترین غذایی که بدنت را به آن عادت داده‌ای و به حسب محل زندگی و فعالیت‌ها و زمانه‌ات، آغاز کن.»، طب‌الرضا(علیه السلام)، ص 15

 
چه‌کار کنیم تا باهوش‌تر شویم؟

دانشمندان برای تقویت حافظه و باهوش شدن، راه‌های زیر را پیشنهاد داده‌اند:

بازگشت به تحصیل: ادامه دادن یادگیری و مداومت در آن پیر شدن مغز را به تاخیر می‌اندازد.

رژیم غذایی سالم: از میوه و سبزیجاتی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و همچنین از روغن زیتون استفاده کنید.

آموزش حافظه: سعی کنید اطلاعات بیشتری را به حافظه خود بسپارید. هرچه از حافظه خود بیشتر استفاده کنید، قوی‌تر خواهد شد.

بازی‌های فکری: به سراغ بازی‌هایی بروید که نیاز به فکر کردن و قانون دارند. این بازی‌ها حافظه شما را تقویت می‌کنند.
 
پیاز را بهتر بشناسید!

همان‌طور که می‌دانید پیاز خام ارزش غذایی بالاتری نسبت به پیاز سرخ کرده دارد. مصرف دو یا سه بار پیاز در هفته باعث پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود. وقتی پیاز مصرف می‌کنید، تعدادی از باکتری‌های موثر بر پوسیدگی دندان کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند و در نتیجه باعث جلوگیری از پوسیدگی دندانتان می‌شود. پیاز دارای خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی است. همچنین ضد آلرژی، ضد آسم نیز هست. این ماده غذایی برای معده هم مفید است و از نفخ معده جلوگیری می‌کند.
 
دو عامل کوتاهی قد

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد غذاهایی که خوردنی هستند؛ ولی ارزش غذایی ندارند مانند پفک و نوشابه‌های گازدار، فقط کالری‌زا هستند و پروتئین ندارند، در نتیجه می‌توانند در رشد کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارند. هم‌چنین به خاطر مواد افزودنی زیاد در این مواد، احتمال بروز آلرژی در این گروه‌های سنی افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات باعث می‌شود روده‌ها مواد غذایی را جذب نکنند و کمبود پروتئین در این مواد باعث عدم رشد مناسب قد کودکان و نوجوانان می‌شود.

نویسنده: سحر رحیمی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.